Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (19 minutter siden):

Ja, mange bærer på en sorg i eget liv, da de fleste har mistet noen nære. Da vet man også at å sette på gravlys og skrive "Hvil i fred" osv. før noen er død, ikke er greit. Vi får beskjed via nettsiden til kongehuset.

Blomster, kubbelys og telys som jeg ser har vært tent på Slottsplassen er absolutt innafor.❤️

Ikke alle har opplevd prosess knyttet til døden, i tillegg er dette også kulturelt betinget.

Leste intervju med en blomsterhandler (i samme artikkel fra Aftenposten) som sa det var svært mange unge mennesker som kjøpte blomster. Disse har heller kanskje ikke erfaringen eller kunnskapen. De ser et lys som kan stå ute og som tåler vær og vind. De har ikke forutsetningene for å vite hva slags konnotasjoner som er knyttet til gravlys. 

Det er jo slik en tradisjon blir til. Nå, i dette øyeblikk utvikler vi bruken. Fyller det med nytt innhold. Lys er håp. Lys er det motsatte av mørke. 

Vis forståelse og romslighet. 

Endret av CeXNS
La til kilde
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanne67 skrev (4 minutter siden):

Ja, mange bærer på en sorg i eget liv, da de fleste har mistet noen nære. Da vet man også at å sette på gravlys og skrive "Hvil i fred" osv. før noen er død, ikke er greit. Vi får beskjed via nettsiden til kongehuset.

Blomster er helt greit, men også å tenne telys for håp.❤️

Ja, enig, man kan sende god bedringblomst hjem til noen, så akkurat det å legge dem foran slottet - ok.

Og, ja, man kan tenne et telys for håp. Samtidig føler jeg personlig ganske sterkt at det å tenne lys for håp når noen er syke, er en stille, privat sak som hører hjemme i et religiøst rom,  eller egen stue -  ikke foran huset til den syke. 

Folk kan si hva de vil, men lys på slottsplassen vil nok for veldig mange assosieres ganske kraftig med død konge, jf lyshavet som var der i 1991.

• Liker 7
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Aftenpostens journalister melder om uttalelser på Slottsplassen i går som tyder på at gravlykter etc hang sammen med ryktespredning i SoMe om at Kongen faktisk var død allerede, feks på Jodel.

https://www.aftenposten.no/norge/i/OkqbWV/alle-ventet-paa-nytt-om-kongen-saa-begynte-ryktene-aa-gaa

Dette er de mørke sidene av sosiale medier. Forferdelig. Noen, særlig unge, bruker dette som sin primære nyhetskilde. Og blir lurt.
Folk som med viten og vilje sprer falske nyheter, inkludert AI genererte bilder, det har jeg ikke ord for. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle på god morgen norge , gjester også går i kledd sorte/mørke klær… 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vaermina skrev (21 minutter siden):

Ja jeg er helt enig med deg, og det er jo det jeg er redd for også, men føler liksom det er et lite håp om at han er på bedringens vei så lenge de ikke har sagt noe verre. Men det er veldig naivt og sikkert urealistisk, det vet jeg. Gravlysene er morbide. Hva med fakler man bruker ute til jul?

Skjønner tanken, og det ser veldig fint ut med lys i blomsterhavet, men veldig minnestundstemning  med de lysene der 🙁

Håp er fint, vi skal alltid ha håp. Men jeg tror ikke de hadde gått ut sånn som dette, - og ennå mindre tillatt at hele Norge stoppet opp - med mindre det nå desverre går mot slutten for den flotte kongen vår. 

Men gravlys er helt galt. Men vi må være litt rause med hverandre tenker jeg - vet at rykter har svirret og mange har nok trodd både det ene og det andre dette døgnet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Rause, ikke-dømmende ,sjarmerende fineste gode kongen vår , vi er veldig glad i deg og veldig stolt av deg ❤️❤️❤️

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (8 timer siden):

Jeg har lest at det blir to dronninger til Sonja dør.

Vi verken har eller får noen konstitusjonell dronning i Norge, og grunnloven gir ingen veiledning mht hvordan en levende eller avdød monarks kone skal tituleres.

Selv om hun ikke får noen konstitusjonell rolle, blir nok MM «dronning» i betydningen «kongens ektefelle» , og Sonja dronningmor eller enkedronning, som den avdøde monarkens kone. Men noen «ekte» dronning er ingen av dem.

Endret av Caniggia
  • Nyttig 2
Skrevet

Da er det offisielt at Kong Harald er død ❤️

• Hjerte 12
Skrevet

Og da kom beskjeden. Kondolerer så mye til hele familien ❤️ Hvil i fred kjære kong Harald 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
Isild skrev (19 minutter siden):

Håp er fint, vi skal alltid ha håp. Men jeg tror ikke de hadde gått ut sånn som dette, - og ennå mindre tillatt at hele Norge stoppet opp - med mindre det nå desverre går mot slutten for den flotte kongen vår. 

Men gravlys er helt galt. Men vi må være litt rause med hverandre tenker jeg - vet at rykter har svirret og mange har nok trodd både det ene og det andre dette døgnet. 

Nei du har helt rett, og jeg venter jo bare på nyheter selv, satt lenge oppe i går og våknet med hodepine av anspent nakke i morges, merkelig hvor berørt man blir av dette her.

Og jeg leste ikke før nå at det hadde vært dødsrykter, da forstår jeg jo mye bedre disse gravlysene.  

Nei det er trist det her, hadde håpet han skulle få oppleve å feire rund bursdag og etter hvert oldebarn, men ja, han er jo en gammel mann 💔

• Liker 3
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Å slå mynt på dette, det synes jeg du skal holde deg for god til. La dette ligge nå. Hvis du ønsker ro, bidra med ditt.

Helt enig. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

❤️ En vakker person er borte. 

• Hjerte 4
Skrevet

Kjære, kjære kongen vår 💔 

Nå har du fått fred, men etterlater et helt folk i sorg! 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...