Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Hva skulle det vært? Kong Haakon Magnus f.eks? 

Han kan ta hvilket navn han vil. 

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (9 minutter siden):

Men signingen kan jo ta flere måneder til at gjennomføres. Vil hun bli omtalt som prinsesse IA frem til da?

Jeg vet ikke, tipper vi vil få vite dette i dag. Hører nå at Haakon omtales som Kong Haakon, så da er nok IA kronprinsesse fra i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker på Haakon og hvor sliten han må være etter de siste dager med lite søvn, og så nå må stille opp. Er ikke sikkert han fikk noe søvn i natt heller. 

Godt statsråd er litt utpå dagen, men likevel. 

Føler med hele kongefamilien ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 21
Skrevet
Hirondelle skrev (Akkurat nå):

Han kan ta hvilket navn han vil. 

Da får vi vente å se hva han velger.

Isild skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke, tipper vi vil få vite dette i dag. Hører nå at Haakon omtales som Kong Haakon, så da er nok IA kronprinsesse fra i dag. 

Ja, de sier "kongen" nå om Haakon. 

• Liker 2
Skrevet
Vilde78 skrev (7 minutter siden):

Nei, hun fikk en ny tittel og ble kronprinsesse kl 06.35 i dag. Alle endringer skjer umiddelbart. Hun omtales som kronprinsesse nå.

Den eneste som det nå er litt "forvirring" rundt, er Haakon, frem til kl 11. Da først blir det kjent hva han velger som navn. Derfor må media og det offentlige Norge være litt forsiktig med hans tittel.

Takk for info. 

• Liker 1
Skrevet

Dette må være en helt surrealistisk dag for Haakon.

• Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (22 minutter siden):

De sier "Kronprinsesse IA" på nyhetene, men fortsatt sier de "Kronprins Haakon". Sikkert uvant, usikkert hva som er riktig, men bet meg merke i det.

(Tar høyde for at jeg også kan ha hørt feil)

Jeg kvakk litt da jeg leste om kong Haakon og dronning Mette Marit i en artikkel nettopp. Men det er det som er riktig. Han ble konge kl. 6.35.

• Liker 4
Skrevet
Isild skrev (17 minutter siden):

Vil nok være litt forvirring nå, det ble det etter Kong Olav døde også husker jeg. IA blir ikke kronprinsesse offisiellt før kronprins Haakon tiltrer/signes som konge. 

Kong Haakon er allerede konge. Vi har ny kronprinsesse nå, 

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Jeg kvakk litt da jeg leste om kong Haakon og dronning Mette Marit i en artikkel nettopp. Men det er det som er riktig. Han ble konge kl. 6.35.

Ja, jeg kommer til å trenge et lite sekund for å bli vant til det.

• Liker 3
Skrevet
Isild skrev (19 minutter siden):

Vil nok være litt forvirring nå, det ble det etter Kong Olav døde også husker jeg. IA blir ikke kronprinsesse offisiellt før kronprins Haakon tiltrer/signes som konge. 

Det er ikke riktig. Tronskiftet skjer helt automatisk det øyeblikket kongen dør. Haakon Magnus er konge nå uansett hvilket navn han velger

• Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Da får vi vente å se hva han velger.

Ja, de sier "kongen" nå om Haakon. 

For en forjævlig dag for dem. Kan bare forestille meg hva for en bauta Kong Harald har vært i familien gjennom alt som har skjedd (for det her skjedd så mye at det knapt er til å fatte) - det må være forferdelig tungt for dem nå. Midt i det skal de nå inn i nye "stillinger" fra i dag. Det må være uvirkelig for Haakon og kjenne på at han har mistet faren - og må tråkke rett inn i skoene hans og bære kongeansvaret fra og med i dag.  Jeg blir helt på gråten.

• Liker 6
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (17 minutter siden):

Men signingen kan jo ta flere måneder til at gjennomføres. Vil hun bli omtalt som prinsesse IA frem til da?

Nei. Tronskiftet har skjedd. Helt automatisk. HM er konge og IA er kronprinsesse.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kålrota skrev (13 minutter siden):

Nei. 
Haakon er offisielt konge fra statsråd i dag 11.30. 

Nei. Han ble konge da Harald døde kl 6.35.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenk at det vanskelige, krevende og tøffe Kong Haakon har stått i I løpet av 2026 med Marius, Mette Marit, en stadig sykere far. . Og nå skal han også overta tronen. 

Ja, han skal være glad han ikke er kvinne i overgangsalderen. For alt dét pluss å bli statsoverhode.. Det hadde ikke funket for meg. 🙈 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Vi får tro Stoltenberg vet at han ikke endrer navn da.

Haakon er vel på tur dit nå, så sånnsett vet vel ikke Stoltenberg det. Men det er vel usannsynlig at det blir noe veldig langt fra Kong Haakon.

• Liker 1
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

For en forjævlig dag for dem. Kan bare forestille meg hva for en bauta Kong Harald har vært i familien gjennom alt som har skjedd (for det her skjedd så mye at det knapt er til å fatte) - det må være forferdelig tungt for dem nå. Midt i det skal de nå inn i nye "stillinger" fra i dag. Det må være uvirkelig for Haakon og kjenne på at han har mistet faren - og må tråkke rett inn i skoene hans og bære kongeansvaret fra og med i dag.  Jeg blir helt på gråten.

Ja, vettu... Må være en ut av kroppen-situasjon. Man bare følger prodesyrer og gjør det man må. Tipper det blir en tøff natt for Haakon når dagen til slutt er over.

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Sannsynligvis velger han Haakon VIII. Han sluttet å bruke Magnus som del av tittelen da han ble kronprins, så det er veldig lite sannsynlig at Magnus blir del av kongenavnet. Det er også veldig lite sannsynlig at han ikke velger Haakon. Det er jo et navn i kongerekken.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

De to siste kongene vi hadde, altså Harald og Olav, har ikke byttet navn ved tronskiftet.

Kong Olav byttet navn som barn fra Alexander Edward Christian Frederik, da hans foreldre ble konge og dronning av Norge, Kong Haakon VII het opprinnelig Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel (brukte tiltalenavnet Carl), men byttet da han og Maud ble konge og dronning av Norge. 

Jeg vil tippe vår nye konge tar navnet Kong Haakon VIII Magnus etter samme form som Carl XVI Gustaf i Sverige, evt kun Haakon VIII uten å bruke Magnus navnet. 

• Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...