Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vaermina skrev (11 minutter siden):

Det er du må slutte, "drit i det" og dette jeg siterer, litt upassende i dag kanskje? Hun spurte jo bare et spørsmål, greit man er trist men man trenger jo ikke bli helt ustabil og hissig på andre i tråden.

Jeg sa ikke dette, ikke tillegg meg sitater. Nå tenker jeg at vi setter strek.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Swifty skrev (2 minutter siden):

Det er sikkert egne regler. Jeg leste at kisten ble kjørt til slottskappellet (om jeg husker rett), og at folk kunne komme dit for å ta farvell. Det er jo vanlig ved begravelser, men regner med det er litt flere besøkende en hva en vanlig person har. Det var iallefall snakk om at den skulle stå flere dager. 

Så skal begravelsen ordnes, og den er nok ganske mye større en for vanlige folks begravelse. Jeg var 3 forrige kongen døde, så husker ikke noe fra det. 

Kong Olav lå på lit de parade i slottskapellet noen dager. Det er visst en middelaldertradisjon som stammer fra at folket skal få verifisert at kongen er død leste jeg et eller annet sted i går. 

• Liker 2
Skrevet
Huldra27 skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ikke dette, ikke tillegg meg sitater. Nå tenker jeg at vi setter strek.

God ide. Beklager jeg blingset 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Isild skrev (7 minutter siden):

Det har blitt ganske vanlig at det kan gå opp mot 14 dager. Men det er så klart veldig mye mer som skal skje ved kongens begravelse enn det vi andre må ordne. 

Hele landet skal delta. 

Husker at begravelsen til Kong Olav var 14 dager etter dødsfallet. Mener vi fikk fri den dagen, privat bedrift.Skolene hadde også stengt. Men husker ikke om butikkene var det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pås skrev (5 minutter siden):

Det var det jeg mente og, pinlig av denne journalisten!

Jeg ble jo usikker selv, men mener at ingen har barn. IA er eldst av Haakon sine og hennes barn hadde vi jo hvert fall hørt og visst om, og ingen av Märtha sine har vel barn heller?

• Liker 1
Skrevet
Jonette skrev (2 minutter siden):

Husker at begravelsen til Kong Olav var 14 dager etter dødsfallet. Mener vi fikk fri den dagen, privat bedrift.Skolene hadde også stengt. Men husker ikke om butikkene var det.

Skolene hadde ikke stengt som i «alle ble stengt nasjonalt». Vi var på skolen og så begravelsen på tv. Gikk på barneskolen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi var på skolen og fulgte begravelsen til Olav på en TV de rullet inn i klasserommet. Husker spesielt den sakte gåingen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En dypt trist dag for kongefamilien, for Norge og for alle oss som så på Kong Harald som en trygg og samlende landsfar. Takk for varmen, humoren, rausheten og den trofaste tjenesten for landet vårt ♥️🇳🇴

Et varmt smil har stilnet i dag, men lyset du ga oss lever videre. 

Hvil i fred, Kong Harald 👑

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Skolene hadde ikke stengt som i «alle ble stengt nasjonalt». Vi var på skolen og så begravelsen på tv. Gikk på barneskolen.

Ja, det var hver skole eller kommune som bestemte hvordan de skulle løse det.

Samme med arbeidsplasser og annet næringsliv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på ungdomsskolen når Kong Olav (laffen)n døde. Jeg var på slottsplassen med blomster og lys. Og jeg sto ved Domkirken og så båren. Kan ikke huske om vi hadde fri eller om vi skulka. Men jeg skulle se båren og ta farvel.

• Hjerte 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 minutter siden):

Kong Olav lå på lit de parade i slottskapellet noen dager. Det er visst en middelaldertradisjon som stammer fra at folket skal få verifisert at kongen er død leste jeg et eller annet sted i går. 

Ja, samme som skjer nå. Stod i VG at det ville være åpent i flere dager for publikum som ønsket ta farvell. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var der når kong Olav lå på Lit de parade. Det var en fin opplevelse det. Kista er lukket, om noen skulle lure på det.

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (14 minutter siden):

Ja, det var hver skole eller kommune som bestemte hvordan de skulle løse det.

Samme med arbeidsplasser og annet næringsliv.

Snakket nettopp med pappa. På hans arbeidssted fikk de pause for å se på begravelsen. Selv var jeg 2, og husker ikke noe fra det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (29 minutter siden):

Det er fint da. Kanskje det da vil bli det samme nå.

Vi så begravelsen til Kong Olav på tv på barneskolen. 

• Liker 4
Skrevet

Dette var en trist nyhet å våkne til.

Han var en enestående, varm og inkluderende konge ❤️ Han har vært en konge som har klart å holde hele Norge samlet ved å være den han er. Harald var virkelig en konge for hele folket, som vil bli savnet.

Hvil i fred 🕊️

• Hjerte 10
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Man må vel regne med at det er det navnet han velger seg?

Ja. jeg blir forundret om han gjør noe annet.

• Liker 1
Skrevet
HMK skrev (1 minutt siden):

Vi så begravelsen til Kong Olav på tv på barneskolen. 

Hører flere som sier det, tipper skolene vil vise det nå også hvis det blir begravelse på en ukedag. Vet ikke om det er regler for det?

• Liker 2
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Ja. jeg blir forundret om han gjør noe annet.

Ja, jeg også. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...