Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

For en forjævlig dag for dem. Kan bare forestille meg hva for en bauta Kong Harald har vært i familien gjennom alt som har skjedd (for det her skjedd så mye at det knapt er til å fatte) - det må være forferdelig tungt for dem nå. Midt i det skal de nå inn i nye "stillinger" fra i dag. Det må være uvirkelig for Haakon og kjenne på at han har mistet faren - og må tråkke rett inn i skoene hans og bære kongeansvaret fra og med i dag.  Jeg blir helt på gråten.

Ja, vettu... Må være en ut av kroppen-situasjon. Man bare følger prodesyrer og gjør det man må. Tipper det blir en tøff natt for Haakon når dagen til slutt er over.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Hva skulle det vært? Kong Haakon Magnus f.eks? 

Sannsynligvis velger han Haakon VIII. Han sluttet å bruke Magnus som del av tittelen da han ble kronprins, så det er veldig lite sannsynlig at Magnus blir del av kongenavnet. Det er også veldig lite sannsynlig at han ikke velger Haakon. Det er jo et navn i kongerekken.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Hva skulle det vært? Kong Haakon Magnus f.eks? 

De to siste kongene vi hadde, altså Harald og Olav, har ikke byttet navn ved tronskiftet.

Kong Olav byttet navn som barn fra Alexander Edward Christian Frederik, da hans foreldre ble konge og dronning av Norge, Kong Haakon VII het opprinnelig Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel (brukte tiltalenavnet Carl), men byttet da han og Maud ble konge og dronning av Norge. 

Jeg vil tippe vår nye konge tar navnet Kong Haakon VIII Magnus etter samme form som Carl XVI Gustaf i Sverige, evt kun Haakon VIII uten å bruke Magnus navnet. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hvil i fred, fine kongen vår. ♥️😔

• Hjerte 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Ja, vettu... Må være en ut av kroppen-situasjon. Man bare følger prodesyrer og gjør det man må. Tipper det blir en tøff natt for Haakon når dagen til slutt er over.

Helt umulig å forestille seg. Hele Norges øyne er på dem hele tiden. Støtten er massiv, men de ville kanskje helst være helt i fred -som vi andre gjerne vil når vi mister våre nærmeste. Stillhet, hverandre, ettertanke og ro. 

Men istedet må han ta på seg kongedrakten. Stakkars mann! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For en Konge du har vært 👑 Samlende for folket. Varm og klok. Hvil i fred 🤍

• Hjerte 4
Skrevet
hjärterdam skrev (1 minutt siden):

De to siste kongene vi hadde, altså Harald og Olav, har ikke byttet navn ved tronskiftet.

Kong Olav byttet navn som barn fra Alexander Edward Christian Frederik, da hans foreldre ble konge og dronning av Norge, Kong Haakon VII het opprinnelig Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel (brukte tiltalenavnet Carl), men byttet da han og Maud ble konge og dronning av Norge. 

Jeg vil tippe vår nye konge tar navnet Kong Haakon VIII Magnus etter samme form som Carl XVI Gustaf i Sverige, evt kun Haakon VIII uten å bruke Magnus navnet. 

Det er ingen fornuftig grunn å bytte fra Haakon til et annet navn, for Håkon er jo et tradisjonelt norsk kongenavn. Eneste er at jeg håper han oppdaterer stavemåten fra aa til å. Men det er usannsynlig at han vil bruke Magnusnavnet, for det ble jo droppet fra tittelen allerede da han ble kronprins.

• Liker 4
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Helt umulig å forestille seg. Hele Norges øyne er på dem hele tiden. Støtten er massiv, men de ville kanskje helst være helt i fred -som vi andre gjerne vil når vi mister våre nærmeste. Stillhet, hverandre, ettertanke og ro. 

Men istedet må han ta på seg kongedrakten. Stakkars mann! 

Håper i det minste de klarer å ta vare på hverandre så godt som mulig oppi alt.

Noen som husker når begravelsen til Kong Olav var? Hvor lenge etter dødsfallet fant den sted?

Skrevet
Isild skrev (29 minutter siden):

Vil nok være litt forvirring nå, det ble det etter Kong Olav døde også husker jeg. IA blir ikke kronprinsesse offisiellt før kronprins Haakon tiltrer/signes som konge. 

Hans Majestet Kong Haakon Magnus 5. ble konge i dag 06.35.

Han tituleres også slik på kondolansene fra andre Kongehuse. 

signing er ikke lovpålagt i Norge, det ble fjernet i 1908. 

det som gjenstår er Kong Haakons avgjørelser om navn, titler og valgspråkTipper dette allerede er planlagt og avgjort for lenge siden. Det skal også svlegges ed i stortinget. 

• Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Det er ingen fornuftig grunn å bytte fra Haakon til et annet navn, for Håkon er jo et tradisjonelt norsk kongenavn. Eneste er at jeg håper han oppdaterer stavemåten fra aa til å. Men det er usannsynlig at han vil bruke Magnusnavnet, for det ble jo droppet fra tittelen allerede da han ble kronprins.

Jeg liker dobbel a-en, jeg. Men det kan jo godt være at det er dét som evt blir endringen.

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Noen som husker når begravelsen til Kong Olav var? Hvor lenge etter dødsfallet fant den sted?

Kong Olav ble i følge et googlesøk begravet 30. januar, 13 dager etter dødsfallet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Chlypa skrev (Akkurat nå):

det som gjenstår er Kong Haakons avgjørelser om navn, titler og valgspråkTipper dette allerede er planlagt og avgjort for lenge siden. Det skal også svlegges ed i stortinget. 

Den 5.?

• Liker 4
Skrevet
hjärterdam skrev (1 minutt siden):

Kong Olav ble i følge et googlesøk begravet 30. januar, 13 dager etter dødsfallet.

Det var såpass ja. Var nok jækla mye som skulle planlegges og organiseres, så det gir mening egentlig.

• Liker 1
Skrevet
Chlypa skrev (1 minutt siden):

Takk for info <3

Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

ca to uker. Han døde 17. januar og begravet 30.

• Liker 2
Skrevet
Chlypa skrev (1 minutt siden):

Her tror jeg du roter med to begrep. Kroning ble fjernet i 1908. Olav innførte signing, og Harald og Sonja videreførte den frivillig i 1991, og det vil være opp til Haakon og Mette-Marit om de vil videreføre denne tradisjonen. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

Haakon er vel på tur dit nå, så sånnsett vet vel ikke Stoltenberg det. Men det er vel usannsynlig at det blir noe veldig langt fra Kong Haakon.

Hva gjør deg bombesikker på at HM og Stoltenberg ikke har snakket sammen og HM har fortalt at han ikke endrer navn? Jeg synes det er rart at en så rutinert person som Stoltenberg bare går ut fra at HM ikke endrer navn uten at han vet noe om det. Og poster på dette grunnlaget.

Endret av Nymerïa
Tillegg
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Den 5.?

Drit i det.

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Det var såpass ja. Var nok jækla mye som skulle planlegges og organiseres, så det gir mening egentlig.

De har nok planlagt for det i årevis, men det er helt vanlig at det kan gå 13 dager - det gjorde det med min far og. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...