Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (7 timer siden):

Ja, hvis det nå blir et tronskifte, så er det en god anledning til å akseptere at fortiden får vi ikke gjort noe med, men vi kan likevel møte det nye kongeparet med raushet og åpenhet og anta at de har lært noe av tidligere feil.

Ser kong Harald har blitt sitert her tidligere ikveld, med et sitat som passer kjempegodt hvis man lurer på om man skal akseptere den forklaringen MM har gitt:

« Å ta seg tid til å forsøke å forstå – og ta hverandre i beste mening».

Å slå mynt på dette, det synes jeg du skal holde deg for god til. La dette ligge nå. Hvis du ønsker ro, bidra med ditt.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HMK skrev (6 timer siden):

Man kan ha to dronninger. MM blir dronning. Sonja blir enkedronning. 

SusieDerkins skrev (6 timer siden):

Hun vil vel fortsatt hete dronning Sonja, så på en måte får vi to dronninger, men det er jo den nye dronningen som er Dronningen. Jeg antar hun vil fortsette å gjøre kongelige oppdrag, men hun kan selvfølgelig pensjonere seg hvis hun ønsker. 

Da forstår jeg, takk for oppklaring 🙂 

• Liker 1
Skrevet
HMK skrev (6 timer siden):

Man kan ha to dronninger. MM blir dronning. Sonja blir enkedronning. 

Pleier ikke moren til regenten å bli kalt dronningmoren? Ref moren til dronning Elisabeth av England 

Skrevet
Kålrota skrev (7 timer siden):

Dessuten brøt Gulf-krigen ut samme kveld, så det var mye å følge med på. Jeg husker CNN viste bomberegnet mens vi desperat prøvde å finne nyheter om Olav. 

Ikke samme kveld. Den offensive delen av Gulfkrigen (Operation Desert Storm) brøt ut natt til torsdag 17 januar 00.30. Kong Olav døde om kvelden 17 januar 22.20

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Viki6 skrev (6 minutter siden):

Pleier ikke moren til regenten å bli kalt dronningmoren? Ref moren til dronning Elisabeth av England 

Nei, hun er jo ikke er moren til den fremtidige dronningen. 

Endret av Hanne67
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hanne67 skrev (Akkurat nå):

Nei, hun er jo ikke er moren til dronningen. 

Kan jo bli kongemoren. 

• Liker 1
Skrevet
Hanne67 skrev (4 minutter siden):

Nei, men hun er mor til regenten, og dronning.

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Hvis det blir som i andre land blir det dronningmoren

https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_mother

Tviler på det. Hun beholder nok sin tittel som den er nå. Er bare rart å skulle bli omtalt som dronningmor når hun ikke er mor til den inngiftede dronningen. 

• Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (10 timer siden):

Det må jo bety det. Hvis ikke er denne dekningen litt for vill. Men de ville vel ikke sittet etter tur på Riksen om det ikke var slik du sier?

Det er sånn jeg ser dette iallefall, etter å ha vært i den situsjonen selv. De gikk ut med beskjed om alvorlighetsgrad i går etter at han antageligvis ble tatt av alt av behandling, og desverre er palliativ. Terminalfasen kan vare ganske lenge, men de er nok der at de ikke får kontakt.  Da kan ikke annet enn å bytte på å sitte der. Tenker på dem. 

Så akkurat på nyhetene nå at de sier rett ut at "man forstår jo nå at det går mot slutten". 

• Liker 4
Skrevet
HMK skrev (7 timer siden):

Jeg er overrasket over hvor trist jeg syns det er at kongen antagelig ligger på det siste nå. Det bringer opp såre minner om da vi mistet familiens eldste. Jeg tror aldri man blir helt klar for en slik sorg. 

Ja signerer på denne. Jeg syntes alltid han minner om (og ligner på) min egen pappa som hadde grå måne og alltid en humoristisk kommentar på lur. Det stikker nok litt ekstra pga det, men også fordi han er så folkelig og minner om en snill gammel bestefar, har sagt mye fint i talene oppigjennom osv. Synes veldig synd på Sonja 💔 

• Liker 1
Skrevet
Isild skrev (15 minutter siden):

Det er sånn jeg ser dette iallefall, etter å ha vært i den situsjonen selv. De gikk ut med beskjed om alvorlighetsgrad i går etter at han antageligvis ble tatt av alt av behandling, og desverre er palliativ. Terminalfasen kan vare ganske lenge, men de er nok der at de ikke får kontakt.  Da kan ikke annet enn å bytte på å sitte der. Tenker på dem. 

Så akkurat på nyhetene nå at de sier rett ut at "man forstår jo nå at det går mot slutten". 

Men er ikke dette spekulasjoner, eller vet vi dette? Det er jo ingen grunn til å skrive nekrolog eller kle seg i svart som de gjør på tv enda før han faktisk har gått bort. Mørkere klær og alvorlige miner, ja så klart, men dette er jo bokstavelig talt å ta sorgen på forskudd føler jeg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Vaermina skrev (3 minutter siden):

Ja signerer på denne. Jeg syntes alltid han minner om (og ligner på) min egen pappa som hadde grå måne og alltid en humoristisk kommentar på lur. Det stikker nok litt ekstra pga det, men også fordi han er så folkelig og minner om en snill gammel bestefar, har sagt mye fint i talene oppigjennom osv. Synes veldig synd på Sonja 💔 

En fantastisk mann på alle måter. Tenker masse på Sonja nå ❤️ 

Vaermina skrev (Akkurat nå):

Men er ikke dette spekulasjoner, eller vet vi dette? Det er jo ingen grunn til å skrive nekrolog eller kle seg i svart som de gjør på tv enda før han faktisk har gått bort. Mørkere klær og alvorlige miner, ja så klart, men dette er jo bokstavelig talt å ta sorgen på forskudd føler jeg.

De har ikke gått ut og sagt at han er palliativ, men jeg tenker at hele situasjonen med at alle de nærmeste møter opp på sykehuset - og den tydelige alvorlige beskjeden som de gikk ut med i går tyder på det. Men jeg reagerer på gravlys og "takk for alt" på slottsplassen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Viki6 skrev (56 minutter siden):

Hanne67 skrev (50 minutter siden):

Kålrota skrev (49 minutter siden):

Kan jo bli kongemoren. 

Viki6 skrev (44 minutter siden):

Nei, men hun er mor til regenten, og dronning.

Nymerïa skrev (28 minutter siden):

Hvis det blir som i andre land blir det dronningmoren

https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_mother

K_mb skrev (17 minutter siden):

Tviler på det. Hun beholder nok sin tittel som den er nå. Er bare rart å skulle bli omtalt som dronningmor når hun ikke er mor til den inngiftede dronningen. 

Britenes begrep dronningmor er en dronning som er mor til en regent. Det trenger altså ikke være moren til dronningen, det kan også være moren til kongen, så det er rett og slett en enkedronningtittel. De kunne vel like gjerne sagt Dowager queen.

Uansett, den dronningmoren som var mor til dronning Elizabeth, het dronning Elizabeth selv, så de hadde to dronning Elizabeth samtidig. Derfor brukte de enkedronningtittelen Queen Mother om henne.

Jeg tror det er ganske usannsynlig at dronning Sonja vil hete noe annet enn dronning Sonja om hun blir enke. Har aldri hørt om noen enkedronningtittel i norsk eller skandinavisk tradisjon. I Danmark levde jo mor til dronning Margrethe lenge,  og hun ble jo kalt dronning Ingrid resten av sitt liv.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg leste denne artikkelen i dag og det er en privatperson som uttaler seg, men jeg synes det sa så mye:

https://www.aftenposten.no/norge/i/6qKwKz/hele-landet-venter-paa-en-ny-oppdatering-vi-baerer-alle-paa-sorg

«Hun tror mange nordmenn bærer på sorg som trigges på dager som denne»

Viktig å være obs på det emosjonelle, før man kritiserer hva folk gjør i disse dager. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lest at det blir to dronninger til Sonja dør.

• Liker 1
Skrevet
Isild skrev (10 minutter siden):

En fantastisk mann på alle måter. Tenker masse på Sonja nå ❤️ 

De har ikke gått ut og sagt at han er palliativ, men jeg tenker at hele situasjonen med at alle de nærmeste møter opp på sykehuset - og den tydelige alvorlige beskjeden som de gikk ut med i går tyder på det. Men jeg reagerer på gravlys og "takk for alt" på slottsplassen. 

Ja jeg er helt enig med deg, og det er jo det jeg er redd for også, men føler liksom det er et lite håp om at han er på bedringens vei så lenge de ikke har sagt noe verre. Men det er veldig naivt og sikkert urealistisk, det vet jeg. Gravlysene er morbide. Hva med fakler man bruker ute til jul?

Skjønner tanken, og det ser veldig fint ut med lys i blomsterhavet, men veldig minnestundstemning  med de lysene der 🙁

• Liker 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Jeg leste denne artikkelen i dag og det er en privatperson som uttaler seg, men jeg synes det sa så mye:

https://www.aftenposten.no/norge/i/6qKwKz/hele-landet-venter-paa-en-ny-oppdatering-vi-baerer-alle-paa-sorg

Viktig å være obs på det emosjonelle, før man kritiserer hva folk gjør i disse dager. 

Ja, mange bærer på en sorg i eget liv, da de fleste har mistet noen nære. Da vet man også at å sette på gravlys og skrive "Hvil i fred" osv. før noen er død, ikke er greit. Vi får beskjed via nettsiden til kongehuset.

Blomster er helt greit, men også å tenne telys for håp.❤️

Endret av Hanne67
  • Liker 2
Skrevet
CeXNS skrev (13 minutter siden):

Må innrømme at jeg tenker ekstra mye på de periodene jeg satt ved dødsleiet og våket over mine foreldre. Jeg var 30 år første gang. 

Derfor går tankene mine til kongefamilien ❤️. De har det tøft.

Syns det er skammelig med disse fotografene som står utenfor Skaugum og sykehuset. Familien bør få være i fred disse dagene. Det holder at vi får en oppdatering en gang i døgnet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...