Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

hvorfor måtte de inn på kostymelageret???

Han hadde en burgunder rød dress pga ett program, så det endte opp med at han måtte låne jakka og slipset til kringkastingssjefen.

• Liker 1
Skrevet
Knitalong skrev (2 minutter siden):

Kongen selv hadde et ønske om at MM skulle slippe all den ufortjente hetsen. Kanskje noe for de som fortsetter å hetse henne å tenke på. 

Jeg tenker at han er den siste som skal bestemme om svigerdatteren skal kritiseres eller ikke, men det trenger ikke å gjøres i dag.

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
Kvittre skrev (6 minutter siden):

For sort jakke og slips. 

ah! ja, selvfølgelig

Skrevet
Knitalong skrev (7 minutter siden):

Kongen selv hadde et ønske om at MM skulle slippe all den ufortjente hetsen. Kanskje noe for de som fortsetter å hetse henne å tenke på. 

Ja, hvis det nå blir et tronskifte, så er det en god anledning til å akseptere at fortiden får vi ikke gjort noe med, men vi kan likevel møte det nye kongeparet med raushet og åpenhet og anta at de har lært noe av tidligere feil.

Ser kong Harald har blitt sitert her tidligere ikveld, med et sitat som passer kjempegodt hvis man lurer på om man skal akseptere den forklaringen MM har gitt:

« Å ta seg tid til å forsøke å forstå – og ta hverandre i beste mening».

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Det som blir viktig fremover er å slå ring rundt dronning Sonja, tenker at det kan både republikanerne og monarkistene være enige om. Det blir nok ikke enkelt for henne fremover, godt at hun har Astrid som også er hel ved. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
Mdlt skrev (5 timer siden):

Jeg har lest mye kommentarfelt på facebook, ulike nettsteder, her inne på kg i hele dag.. jeg har ikke lest et eneste negativt ord om Kong Harald, det sier litt om hvor mye han BETYR ( og ikke har betydd) for folket ❤️

Men ikke de som overtar.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Får følelsen av at jeg er med på en valgvake, bortsett fra at det nå handler om et liv som går mot slutten. Jeg venter stadig på oppdateringer om helsetilstanden, om det blir verre eller stabilt. I morgen tidlig vil jeg kanskje få beskjed om at vi har en ny konge.

Politikerne og biskopene som avlyser turer har nok fått mer info enn den vanlige nordmann om hvor fort dette går. Hvis ikke, måtte de regne med å avlyse arrangement i flere uker fremover.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Knitalong skrev (1 time siden):

Nå kan vel ikke du bestemme verken hva jeg skal mene eller kan sammenligne. Pass på deg sjøl og dine meninger du.

Nå ha jo Kongen selv sagt at MM ikke har gjort noe ulovlig og at hun kuttet kontakten med Epstein når hun skjønte hvordan han var. Kongen reagerte også på at det bare er MM som blir forfulgt ang Epstein, de andre som hadde noe med han og gjøre er for lengst glemt. 

Synes alvorlig talt at folk skal la den saken ligge nå siden det ikke skjedde noe ulovlig. Ja, dårlig dømmekraft, men hvem av oss er perfekte? Vi har vel alle driti oss ut en eller flere ganger.

Jeg har troa på at HM og MM blir et flott kongepar.

. Lar d ligge nå. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Nå skriver du feil: De andre norske ifm Epstein-saken måtte umiddelbart fratre sine stillinger og ble satt under etterforskning. R-L er pensjonert så han fikk ikke fyken i år, men ble satt under etterforskning. Alle ble «forfulgt», som du skriver.

Ellers vet ikke kongen om hvem som har gjort hva, og om det er skjedd noe «ulovligheter» utover det MM måtte ha fortalt, så han satt heller ikke på noe fakta og sannhet her. 
Dette har blitt debattert opp og ned i mente her, så det ligger mye informasjon i tråden.

Men, nå legger vi den i dvale enn så lenge og tar d gjerne opp senere. 

Du må gjerne legge det i dvale...

• Liker 2
Skrevet
Knitalong skrev (58 minutter siden):

Nå kan vel ikke du bestemme verken hva jeg skal mene eller kan sammenligne. Pass på deg sjøl og dine meninger du.

Nå ha jo Kongen selv sagt at MM ikke har gjort noe ulovlig og at hun kuttet kontakten med Epstein når hun skjønte hvordan han var. Kongen reagerte også på at det bare er MM som blir forfulgt ang Epstein, de andre som hadde noe med han og gjøre er for lengst glemt. 

Synes alvorlig talt at folk skal la den saken ligge nå siden det ikke skjedde noe ulovlig. Ja, dårlig dømmekraft, men hvem av oss er perfekte? Vi har vel alle driti oss ut en eller flere ganger.

Jeg har troa på at HM og MM blir et flott kongepar.

Det er ikke sant at de andre som hadde med Epstein å gjøre er glemt. Karrierer er lagt i grus, folk er under etterforskning, mennesker har mistet posisjoner og tapt sitt omdømme.

At kongen, som svigerfar, har et ønske om at folk skal tilgi svigerdatterens mange feiltrinn er en helt menneskelig og forståelig reaksjon på en ubehagelig situasjon. Men slett ikke noe som skal etterfølges.

Jeg har absolutt ikke troa på at HM og MM blir et flott kongepar.

De er ikke et flott kronprinspar heller.

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ønsker han god bedring, men hva skjer nå med Sonja hvis han dør og Håkon blir kongen? Får hun sparken som dronning og må gjøre plass for MM eller er det livet ut for henne også? 

Er ikke fan av kongehusdramaet og monarkiet, men er trist at det står så dårlig til med kongen, spesielt for familien hans.

Skrevet (endret)
Vaermina skrev (1 minutt siden):

Ønsker han god bedring, men hva skjer nå med Sonja hvis han dør og Håkon blir kongen? Får hun sparken som dronning og må gjøre plass for MM eller er det livet ut for henne også? 

Er ikke fan av kongehusdramaet og monarkiet, men er trist at det står så dårlig til med kongen, spesielt for familien hans.

Man kan ha to dronninger. MM blir dronning. Sonja blir enkedronning. 

Endret av HMK
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Vaermina skrev (2 minutter siden):

Hun vil vel fortsatt hete dronning Sonja, så på en måte får vi to dronninger, men det er jo den nye dronningen som er Dronningen. Jeg antar hun vil fortsette å gjøre kongelige oppdrag, men hun kan selvfølgelig pensjonere seg hvis hun ønsker. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er overrasket over hvor trist jeg syns det er at kongen antagelig ligger på det siste nå. Det bringer opp såre minner om da vi mistet familiens eldste. Jeg tror aldri man blir helt klar for en slik sorg. 

• Liker 5
  • Hjerte 9
Skrevet
SusieDerkins skrev (9 minutter siden):

Hun vil vel fortsatt hete dronning Sonja, så på en måte får vi to dronninger, men det er jo den nye dronningen som er Dronningen. Jeg antar hun vil fortsette å gjøre kongelige oppdrag, men hun kan selvfølgelig pensjonere seg hvis hun ønsker. 

I England var jo dronning Elisabeths mor bare omtalt som Dronningmoren".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
HMK skrev (11 minutter siden):

Jeg er overrasket over hvor trist jeg syns det er at kongen antagelig ligger på det siste nå. Det bringer opp såre minner om da vi mistet familiens eldste. Jeg tror aldri man blir helt klar for en slik sorg. 

Samme her. Gråt faktisk litt tidligere i dag. Var ikke forberedt på den reaksjonen. Jeg tror det delvis skyldes familiens eldste her også, som også er født i 1937, 89 år. ❤️ 

• Hjerte 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Ja, hvis det nå blir et tronskifte, så er det en god anledning til å akseptere at fortiden får vi ikke gjort noe med, men vi kan likevel møte det nye kongeparet med raushet og åpenhet og anta at de har lært noe av tidligere feil.

Ser kong Harald har blitt sitert her tidligere ikveld, med et sitat som passer kjempegodt hvis man lurer på om man skal akseptere den forklaringen MM har gitt:

« Å ta seg tid til å forsøke å forstå – og ta hverandre i beste mening».

Det sitatet egner seg som sitat overfor nye landsmenn, transpersoner og andre minoriteter, men ikke når noen gang på gang og vel vitende tar uetiske valg. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
bvp skrev (4 minutter siden):

ja, men der har de en vel en tradisjon for enkedronningtittel som vi ikke har her. Uansett het både mor og datter Elizabeth, så de hadde to dronning Elizabeth samtidig, så det tvang vel fram enkedronningtittelen. Jeg har alltid trodd at det het queenmother fordi hun var mor til en dronning, men jeg fant ut en gang at det er det som er enkedronningtittelen, så også en dronning som er mor til en konge vil hete queen mother. Men, uansett, det var nok av den praktiske grunnen at de måtte skille mellom de to Elizabethene, for dronning Elizabeths bestemor, dronning Mary, brukte ikke oen enkedronningtittel.

• Liker 1
Skrevet (endret)
bvp skrev (21 minutter siden):

Tradisjonen for dette går litt tilbake i tid i England (Henrietta Maria ble kalt dette på 1600-tallet, men ikke Mary av Teck – Dronning Elisabeths farmor – såvidt jeg vet). Men i dette spesifikke tilfellet var noe av grunnen også at Dronning Elisabeth og hennes mor delte samme fornavn, slik at det da ville ha blitt to Dronning Elisabeth’er. Noe som ville ha ført til forvirring om hvem som ble ment, snakket til eller referert til. Så denne løsningen gjorde at man unngikk det problemet.

Her til lands vil det ikke finnes en Dronning Sonja til som gjør at det oppstår en slik situasjon som vil føre til forvirring.

Endret av Huldra27
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...