Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Da håper jeg i så fall hun blir godt ivaretatt. Og kanskje har ML sammen med seg. For å sitte 24 timer i døgnet slik er beintungt.

Jeg tenker at det å dra hjem nå, samt å vise til denne pressemeldingen kanskje får journalister til å trekke seg bort fra Rikshospitalet.  Kongefamilien kan være tilbake på sykehuset i kveld, og da slipper de kanskje alt for mye flomlys, fordi folk antar at de er hjemme.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det å dra hjem nå, samt å vise til denne pressemeldingen kanskje får journalister til å trekke seg bort fra Rikshospitalet.  Kongefamilien kan være tilbake på sykehuset i kveld, og da slipper de kanskje alt for mye flomlys, fordi folk antar at de er hjemme.

Du tror kronprinsparet dro fra Rikshospitalet for å distrahere pressen? Det var ikke i mine tanker.

• Liker 7
Skrevet
Sen ve ben skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Og jeg må også si at at alt dette rundt kongen i dag, utenfor Slottet, på tv, på sosiale medier osv…De oppfører seg som om han er død. Unnskyld meg, men vis respekt for dem. La de være i fred. 

Alt dette er for mye mener jeg! På tv 2 har dette gått i hele dag, helt utrolig.

De senere års nye fenomen, man skal nærmest dyrke sorgen. 

• Liker 2
Skrevet

Det er tøft å sitte på et sykehus lenge, time etter time. MM er ikke friskmeldt heller. Pauser hjemom er ikke det dummeste de gjør. 

• Liker 12
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 timer siden):

Nei, det er Hoffet

Eg har nett fått bekrefta at det er stortingspresidenten som alltid kunngjer tronskiftet fyrst med orda: «Kongen er død. Leve Kongen!»

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Det er tøft å sitte på et sykehus lenge, time etter time. MM er ikke friskmeldt heller. Pauser hjemom er ikke det dummeste de gjør. 

Enig.

• Liker 2
Skrevet
Bombibit skrev (Akkurat nå):

Enig.

Nå vet jeg ikke hvilken tilstand Harald er i heller. Sover han, er det langdrygt å sitte der. Er han våken, trenger vel han også pause. 

• Liker 4
Skrevet
Huldra27 skrev (27 minutter siden):

Var det ikke Mark Twain som sa at: «Ryktene om min død er sterkt overdrevet»?

Jo. det var vel det. Her er et par andre.

"

To andre spektakulære feilmeldinger i historien
  • Alfred Nobel (1888): En fransk avis trodde dynamittoppfinneren var død og trykket overskriften «Dødens kjøpmann er død». Nobel syntes det var forferdelig å bli husket på den måten, og denne feilen ble den direkte motivasjonen for at han opprettet Nobelprisene.
  • Ernest Hemingway (1954): Forfatteren overlevde to flystyrt på to dager i Afrika. Da han kom frem til sivilisasjonen, kunne han kose seg med å lese sine egne nekrologer i avisene over en flaske champagne.

• Liker 4
Skrevet

Hvis man tenker på «takk for alt», så er det jo en måte å takke Kongen, som faller naturlig for folk. Er du fremmedspråklig eller har en annen kultur, så vet du kanskje ikke at det er nært knyttet til dødsfall i kristen kultur. Ser mange uttrykker et stort behov for å takke Kongen, særlig innvandrere som har tatt til hjertet at Kongen har inkludert alle.

Se folk i beste mening. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Jeg bare stusser over hva som får folk til å faktiak skrive sånne kort når vi ikke en gang vet ståa. 

Takk for alt du har gjort for Noreg kan ein vel godt seia til Kongen før han er død?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 timer siden):

Ja, han var krut-god på selvironi og humor generelt. En varm og altfor snill mann ❤️ Det er mange som kommer til å savne kong Harald, det skal være sikkert! Det er som jeg skrev tidligere, en epoke er dessverre over 😕

Han er  .....

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Takk for alt du har gjort for Noreg kan ein vel godt seia til Kongen før han er død?

Det er selvsagt noe litt annet enn kun "takk for alt". Det er jo en typisk post døden-kommentar. Har sett den i kommentarfelt idag. Men som jeg sa, det kommer garantert fra et godt sted.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 1
Skrevet

Nå har dronningen dratt fra Riksen

• Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Nå har dronningen dratt fra Riksen

Regner med dem bytter på for stod at kronprinsparet kjørte fra Skaugum. Kan bli tungt om alle skal sitte der konstant i flere dager om det tar tid. 

• Liker 4
Skrevet
Huldra27 skrev (49 minutter siden):

Eller så hadde han fått seg en god latter. Kong Harald har en sterk sans for humor.

Var det ikke Mark Twain som sa at: «Ryktene om min død er sterkt overdrevet»?

Unner Kongen et slikt øyeblikk.

Kongen har selv brukt det sitatet i en tale, etter at pressemeldingen om hans død, som jo ligger klar, ble publisert ved et uhell for noen år siden. 

• Liker 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Det er selvsagt noe litt annet enn kun "takk for alt". Det er jo en typisk post døden-kommentar. Har sett den i kommentarfelt idag. Men som jeg sa, det kommer garantert fra et godt sted.

“The road to hell is paved with good intentions” er det noe som heter. 
Dagbladet går nå også ut mot rykteflommen i sosiale medier som har ført til at mange grodde kongen var død, og møtte opp for på slottsplassen for å sørge. 

«Dagbladets reporter på Slottsplassen forteller at flere «virker utrolig forvirret» etter oppdateringen om helsesituasjonen.»

«Hvidsten, som er på Slottsplassen, forteller at flere har gitt uttrykk for at de trodde kong Harald var død.»

«Det viser hvor utrolig skadelig en slik rykteflom kan være.»

Gode intensjoner, kan godt være, men det er også på sin plass å kritisere folk som sprer rykter basert på at de har hørt fra en venn som har en tante, som har en frisør, som har en bror, som jobber som vikar på riksen, som sier at kongen er død, og at «noen» holder tilbake informasjon fra folket. Dette er skadelig for folks tillit til myndighetene. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/eksperter-ut-mot-rykteflom/85071893

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Swifty skrev (2 minutter siden):

Regner med dem bytter på for stod at kronprinsparet kjørte fra Skaugum. Kan bli tungt om alle skal sitte der konstant i flere dager om det tar tid. 

Ja, jeg regner med de deler det opp.

• Liker 1
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

“The road to hell is paved with good intentions” er det noe som heter. 
Dagbladet går nå også ut mot rykteflommen i sosiale medier som har ført til at mange grodde kongen var død, og møtte opp for på slottsplassen for å sørge. 

«Dagbladets reporter på Slottsplassen forteller at flere «virker utrolig forvirret» etter oppdateringen om helsesituasjonen.»

«Hvidsten, som er på Slottsplassen, forteller at flere har gitt uttrykk for at de trodde kong Harald var død.»

«Det viser hvor utrolig skadelig en slik rykteflom kan være.»

Gode intensjoner, kan godt være, men det er også på sin plass å kritisere folk som sprer rykter basert på at de har hørt fra en venn som har en tante, som har en frisør, som har en bror, som jobber som vikar på riksen, som sier at kongen er død, og at «noen» holder tilbake informasjon fra folket. Dette er skadelig for folks tillit til myndighetene. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/eksperter-ut-mot-rykteflom/85071893

Ja, er enig i at man fint kan unngå å spre rykter. Og jeg tenker at "takk for alt" bidrar til å spre rykter da det fremstår som en typisk kondolansehilsen. 

• Liker 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (42 minutter siden):

Eg har nett fått bekrefta at det er stortingspresidenten som alltid kunngjer tronskiftet fyrst med orda: «Kongen er død. Leve Kongen!»

Det er Hoffet som sender ut pressemelding og den kan alle som vil lese. Media snapper opp meldingen og vi får stort sett vite via media. Stortingspresidenten tar for seg det konstitusjonelle og formelle overfor Stortinget ved dødsfall. Det er godt mulig det sies «Kongen er død, leve kongen» i Stortinget, de høres logisk ut.

Så det er ikke stortingspresidenten som informerer den vanlige mann i gata om kongelige dødsfall, det kommer alltid via Hoffet.

• Nyttig 1
Skrevet
Bombibit skrev (39 minutter siden):

Jo. det var vel det. Her er et par andre.

"

To andre spektakulære feilmeldinger i historien
  • Alfred Nobel (1888): En fransk avis trodde dynamittoppfinneren var død og trykket overskriften «Dødens kjøpmann er død». Nobel syntes det var forferdelig å bli husket på den måten, og denne feilen ble den direkte motivasjonen for at han opprettet Nobelprisene.
  • Ernest Hemingway (1954): Forfatteren overlevde to flystyrt på to dager i Afrika. Da han kom frem til sivilisasjonen, kunne han kose seg med å lese sine egne nekrologer i avisene over en flaske champagne.

Det var to meget gode historier, takk for at du delte dem. Dette er en mørk tid, så det gjorde godt med et smil.

NedOpp skrev (19 minutter siden):

Kongen har selv brukt det sitatet i en tale, etter at pressemeldingen om hans død, som jo ligger klar, ble publisert ved et uhell for noen år siden. 

Da har Kong Harald i det minste hatt ett slikt øyeblikk, og det er jeg glad for, selv om jeg gjerne skulle ha sett at han hadde fått i det minste ett til. 

Så Kongen har opplevd noe «lignende», og tok det med godt humør. Det er i grunn slik jeg ser Kong Harald.

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...