Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Swifty skrev (2 minutter siden):

Jeg var 3 år på den tiden, søkte egentlig bare opp om det var krav om 8 timer siden det hørtes litt merkelig ut. 

Det virker uansett usannsynlig ettersom regjeringen samlet seg 23.30 i Statsråd. Merkelig om Harald eller noen i familien skulle fortalt det til noen andre først. Sånn utenom feks svenske kongefamilien, men er vel lite sannsynlig de ville løpt til pressen. Og det er ikke veldig langt tidsrom mellom 22.20 og offentliggjøringen 00.00. 

Hvis jeg ikke husker feil skal slottet først varsle stortingspresidenten, regjering og storting før det sendes ut pressemelding.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.m24.no/bernt-olufsen-debatt-kommentar/et-tronskifte-i-var-digitale-tidsalder-vil-nok-bli-dekket-pa-en-helt-annen-mate/517718

Statskanalen hadde detaljerte planer for hvordan nyheten om Kongens død skulle publiseres, og ifølge Per Ståle Lønning, som var på jobb, skulle antrekket til nyhetsoppleseren være sort jakke, hvit skjorte og slips. Men NRKs kostymelager var lukket og låst og Per Ståle endte opp med å låne en jakke av kringkastingssjef Einar Førde. NRKs ekstra nyhetssending ble forsinket og dermed ble nyheten om vår konges død først publisert i svensk TV.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

MM er dratt fra Riksen. Uten Haakon ser det ut som, så kanskje han har nattevakta.

Skrevet
bvp skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg ikke husker feil skal slottet først varsle stortingspresidenten, regjering og storting før det sendes ut pressemelding.

De må avholde et ekstraordinært statsmøte, hvor stortingspresidenten formelt setter inn den nye kongen. Det var derfor det hastet aller mest med å få han hjem fra Island i dag, for når Harald dør så vil dette ekstraordinære møte avholdes nesten umiddelbart.

«Kongen er død, leve kongen»! Med de ordene fra stortingspresidenten så skifter landet vår konge, og blir deretter offentliggjort for det norske folk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
bvp skrev (12 minutter siden):

Jeg satt foran TV da sendingen ble brutt og ble erstattet av ett bilde av kong Olav med svart ramme rundt og teksten "Olav V" over bildet og "1902-1991" under, noen minutter senere kom det ekstrasending.

Det litt spesielle var at det først  ble meldt at Olav var syk, men da var han i realiteten allerede død. Informasjonslinjene var mye tregere enn nå.

Skrevet
K_mb skrev (7 timer siden):

Nå var jeg rikitgnok et barn når Olav døde, men husker det godt. Harald og Sonja splittet ikke folket som HM og MM har gjort. Så nei, det kan ikke sammenlignes. 

Nå kan vel ikke du bestemme verken hva jeg skal mene eller kan sammenligne. Pass på deg sjøl og dine meninger du.

Ad hominem skrev (7 timer siden):

Hehe. Fra antatt stiv og lite folkelig til Epstein og kriminell sønn.. snakk om kontraster om du sammenligner ståa til dagens kronprinspar kontra kongeparet den gangen.

Nå ha jo Kongen selv sagt at MM ikke har gjort noe ulovlig og at hun kuttet kontakten med Epstein når hun skjønte hvordan han var. Kongen reagerte også på at det bare er MM som blir forfulgt ang Epstein, de andre som hadde noe med han og gjøre er for lengst glemt. 

Synes alvorlig talt at folk skal la den saken ligge nå siden det ikke skjedde noe ulovlig. Ja, dårlig dømmekraft, men hvem av oss er perfekte? Vi har vel alle driti oss ut en eller flere ganger.

Jeg har troa på at HM og MM blir et flott kongepar.

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Knitalong skrev (1 minutt siden):

Nå kan vel ikke du bestemme verken hva jeg skal mene eller kan sammenligne. Pass på deg sjøl og dine meninger du.

Nå ha jo Kongen selv sagt at MM ikke har gjort noe ulovlig og at hun kuttet kontakten med Epstein når hun skjønte hvordan han var. Kongen reagerte også på at det bare er MM som blir forfulgt ang Epstein, de andre som hadde noe med han og gjøre er for lengst glemt. 

Synes alvorlig talt at folk skal la den saken ligge nå siden det ikke skjedde noe ulovlig. Ja, dårlig dømmekraft, men hvem av oss er perfekte? Vi har vel alle driti oss ut en eller flere ganger.

Jeg har troa på at HM og MM blir et flott kongepar.

Kan vi ikke snakke om det akkurat nå? Kan vi bare . . . la dette øyeblikket tilhøre Kong Harald?

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Huldra27 skrev (Akkurat nå):

Kan vi ikke snakke om det akkurat nå? Kan vi bare . . . la dette øyeblikket tilhøre Kong Harald?

Snakk om det du ønsker, så lar du oss andre snakke om det vi ønsker. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

« Å ta seg tid til å forsøke å forstå – og ta hverandre i beste mening».

- De som tar seg tid til å kjøpe lys, kort og blomster - gjør vel neppe dette i ond vilje. 

Det var neppe av ondskap, men av forvirring. Som oppsto av rykter 

Forvirringen på Slottsplassen torsdag 27. august 2026 oppsto på grunn av en kraftig rykteflom i sosiale medier om at kong Harald var gått bort, like før Slottet meldte at hans alvorlige helsetilstand var uforandret.[1]

Bakgrunn for forvirringen
  • Alvorlig tilstand: Torsdag formiddag opplyste Slottet at kong Haralds (89) tilstand hadde forverret seg og ble betegnet som «svært alvorlig». [1]
  • Rykteflom: I timene etter spredde det seg ubekreftede rykter i sosiale medier om at kongen var død, noe som skapte usikkerhet og forvirring blant folk som hadde samlet seg på Slottsplassen. [1]
  • Avklaring: Like før klokken 17.00 meldte Slottet at tilstanden var uforandret, noe mediekommentatorer omtalte som en helt nødvendig avkreftelse for å stanse spekulasjonene. [1, 2]
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Skrevet
Pilaff skrev (9 minutter siden):

Det litt spesielle var at det først  ble meldt at Olav var syk, men da var han i realiteten allerede død. Informasjonslinjene var mye tregere enn nå.

Det gikk mye tregere ja, dette var jo over 3 år før Internet ble tilgjengelig for privatpersoner.

Skrevet
Knitalong skrev (3 minutter siden):

Snakk om det du ønsker, så lar du oss andre snakke om det vi ønsker. 

Når til og med de sterkeste kritikerne i denne tråden har lyst til å la det ligge i kveld, så vet jeg ikke hvem du mener med "oss andre". Er det mange som har lyst til å diskutere dette temaet, som er såpass betent, akkurat nå?

• Liker 9
Skrevet
bvp skrev (4 minutter siden):

Det gikk mye tregere ja, dette var jo over 3 år før Internet ble tilgjengelig for privatpersoner.

Dessuten brøt Gulf-krigen ut samme kveld, så det var mye å følge med på. Jeg husker CNN viste bomberegnet mens vi desperat prøvde å finne nyheter om Olav. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (31 minutter siden):

Det stemmer - NRK rotet det skikkelig til. 

https://www.vg.no/nyheter/i/K8eRm5/kong-harald-er-alvorlig-syk-slottets-kommunikasjon-forteller-mye

"

20 minutter etter at kongen var død, meldte NRK at han var syk. Slottet hadde sendt ut en melding om det. De klarte ikke å stanse den.

Da dødsbudskapet litt senere kom fra Slottet, slet NRK med å få det på luften. Blant problemene var et låst kostymelager, ifølge VGs tidligere redaktør.

Svensk TV rakk å melde kong Olavs død før NRK.

"

hvorfor måtte de inn på kostymelageret???

• Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

For sort jakke og slips. 

• Liker 5
Skrevet
Bel_La skrev (3 minutter siden):

Når til og med de sterkeste kritikerne i denne tråden har lyst til å la det ligge i kveld, så vet jeg ikke hvem du mener med "oss andre". Er det mange som har lyst til å diskutere dette temaet, som er såpass betent, akkurat nå?

Kongen selv hadde et ønske om at MM skulle slippe all den ufortjente hetsen. Kanskje noe for de som fortsetter å hetse henne å tenke på. 

• Liker 3
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Dessuten brøt Gulf-krigen ut samme kveld, så det var mye å følge med på. Jeg husker CNN viste bomberegnet mens vi desperat prøvde å finne nyheter om Olav. 

Det stemmer. De to tingene hang sammen iflg det Kong Harald senere fortalte - Kong Olav var sikker på at Irak-krigen betød starten på en ny verdenskrig, og det utløste etter all sannsynlighet hjerteinfarktet hans.

Dagen etter dødsfallet alternerte NRK mellom sendinger om kongens død og ekstrasendinger om angrepet på Irak. Det var veldig spesielt, og en mørk og apokalyptisk stemning lå tungt over landet.

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Fordi det var upassende og melde en sånn nyhet med lys dress, eller Hawaii-skjorte for den saks skyld så de måtte finne ei svart jakke.

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Fordi de i følge statuttene til NRK trengte en svart jakke og hvit skjorte til nyhetsoppleseren som skulle varsle kongens død. :roll:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...