Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
hjärterdam skrev (Akkurat nå):

Harald og Sonja flyttet først til slottet i 2001, før dette bodde de på Skaugum. De flyttet inn på slottet da Haakon og Mette Marit giftet seg, men da altså ti år etter at de ble konge og dronning. 

"Kong Olav 5. hadde slottet som fast bolig i hele sin regjeringstid (1957–1991), mens kong Harald 5. og dronning Sonja først flyttet inn i 2001."  Slottet – Store norske leksikon

Da Harald og Sonja tok over, var slottet nedslitt og måtte gjennom en renovasjon som tok lang tid, så det er nok en stor del av forklaringen på at de ikke flyttet før i 2001. En slik omfattende renovasjon er nok ikke aktuelt nå, men de trenger sikkert litt tid til å finne ut hvem som skal bo hvor. Skal f.eks Sonja fortsette å bo i kongeleiligheten på slottet, eller skal de lage til en ny leilighet på slottet til enten henne eller det nye kongeparet? Og så har det vel ingen hast med å overdra Skaugum til IA. Tipper de tenker at det kan komme når hun stifter familie.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (30 minutter siden):

Det kan jeg ikke tenke meg at det er.  Jeg syns hele denne prosessen er umenneskelig nok som den er, og det ville virkelig vært helt umenneskelig ovenfor de andre barna og nære familiemedlemmene - også den som må være alene med den døende, om det kun var den som skulle arve tronen som kunne sitte ved den døende. 

Enig, jeg tenker det samme. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Om man ser forbi IA, så er jeg en smule bekymret omkring de neste på listen. 

Enig

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (9 minutter siden):

Aha, da blir de kanskje boende til IA gifter seg? 

Det kan hende. De står helt fritt til å bo der de ønsker.

Sonja og Harald har hatt Bygdøy Kongsgård som fast sommerbolig i mange år også. Jeg så hun hadde vært der i natt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Nei, jeg tror ikke regjeringen erklærte landesorg på en offisiell måte slik som de har gjort nå. Jeg klarer ikke å finne noen kilder på nettet som sier noe annet enn at det var hoffsorg, og selvsagt at det var landesorg i betydningen mange menneskers personlige sorg. Men det var denne erklæringen fra regjeringen i dag jeg stusset over.

Vi fikk fri fra skolen bla. Og mener å huske det ble sagt , samtidig med dødsbudskapet, at det var landesorg. Mulig jeg husker feil, men hørte budskapet om at han døde på radio på sengekanten. Husker selvsagt ikke ord for ord. Men det ble nevnt litt om han, og at det skulle flagges på halv stang, og erklert landesorg. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har sett på litt likheter i kongefamilien 

- Kong Olav ble konge i en alder av 54 år. Både kong Harald og kong Haakon ble konge i en alder av 53 år.

- Kong Olav var konge i 33,5 år og kong Harald i 35,5 år.

Kong Haakon Vll var konge fra 1905 - 21.09.57

Kong Olav V, f. 02.07.03, var konge fra 21.09.57 - 17.01.91

Kong Harald V, f. 21.02.37, var konge fra 17.01.91 - 28.08.26.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

Alt til sin tid: https://www.dagbladet.no/nyheter/droyt-og-respektlost/85074872, men det foreligger jo sannhet i hva den engelske avisen skriver.

Som du påpeker, det foreligger sannhet i hva mediet skriver. Sannhet forsvinner ikke med taushet. 
I dag skriver det danske mediet Extra Bladet om hva det norske kongehuset står i, og som står foran dem. Realitetene er der slik de fleste er kjent med. 
I dag summerer avisen opp; https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/udenlandskekongelige/trine-villemann-det-bliver-op-ad-bakke/11269972

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet

Jeg har et ønske. I dag har vi fått budskap om kongens dødsfall.  Jeg har et ønske om at kongetråden er fri for drittkasting av familien og konspirasjoner om hva blikk etc skal bety i negativ vinkling. Jeg har et ønske om at kongehus siden kan få en dag fri fra sånt, for de som sørger over kongen, og av respekt for kongen som var.

❤️

• Liker 12
  • Hjerte 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen som har gått ut på slottsbalkongen og ropt "Kongen er død. Leve kongen"? Finner det ikke noe sted.

Skrevet
Bel_La skrev (1 minutt siden):

Ingen som har gått ut på slottsbalkongen og ropt "Kongen er død. Leve kongen"? Finner det ikke noe sted.

Er det noe som normalt gjøres? Har kong Haakon skrevet eden sin enda? 

Skrevet

Man kan være republikaner. Man kan være skeptisk til Kong Haakon og kritisk til Dronning Mette Marit. Man har lov og rett til å mene hva man vil og debattere dette fritt her på forumet og andre steder. 

Men det er nå erklært landesorg i Norge til Kong Harald er begravet. Jeg mener at har man den minste celle av respekt og dannelse i kroppen, så lar man denne diskusjonen ligge frem til da. 

Mine tanker og medfølelse går til hele kongefamilien, som har mistet sin mann/far/bestefar og likevel må stå med rak rygg og presentere for hele Norge. Jeg unner dem tid for seg selv i sorgen.

• Liker 14
  • Hjerte 9
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (26 minutter siden):

Mente "nå" som i "kommer de til å fortsatt bo på Skaugun, eller er det automatikk i at de flytter til Slottet" 

Så vidt jeg vet er det ingen automatikk i at de skal flytte til Slottet. 

Jeg vil tro dronning Sonja blir boende i kongeleiligheten på Slottet, det er jo hjemmet hennes, et hjem jeg hadde inntrykk av at hun var sterkt involvert i oppussingen av da Slottet ble renovert og som hun sikkert har satt sitt preg på i årenes løp.

Jeg vil tro HM og MM blir boende på Skaugum og at flytting blir aktuelt den dagen IA gifter seg og stifter familie, eller eventuelt når Sonja går bort.

• Liker 9
Skrevet
Ginny Weasley skrev (Akkurat nå):

Så vidt jeg vet er det ingen automatikk i at de skal flytte til Slottet. 

Jeg vil tro dronning Sonja blir boende i kongeleiligheten på Slottet, det er jo hjemmet hennes, et hjem jeg hadde inntrykk av at hun var sterkt involvert i oppussingen av da Slottet ble renovert og som hun sikkert har satt sitt preg på i årenes løp.

Jeg vil tro HM og MM blir boende på Skaugum og at flytting blir aktuelt den dagen IA gifter seg og stifter familie, eller eventuelt når Sonja går bort.

Ja, jeg tror du har rett i de antakelsene. 

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (46 minutter siden):

Da Harald og Sonja tok over, var slottet nedslitt og måtte gjennom en renovasjon som tok lang tid, så det er nok en stor del av forklaringen på at de ikke flyttet før i 2001. En slik omfattende renovasjon er nok ikke aktuelt nå, men de trenger sikkert litt tid til å finne ut hvem som skal bo hvor. Skal f.eks Sonja fortsette å bo i kongeleiligheten på slottet, eller skal de lage til en ny leilighet på slottet til enten henne eller det nye kongeparet? Og så har det vel ingen hast med å overdra Skaugum til IA. Tipper de tenker at det kan komme når hun stifter familie.

Nettopp. 

Jeg og mener at dette var en av årsakene til at de utsatte innflyttingen til Slottet. At det måtte renoveres før de flyttet inn.

Muligens vil også det nye kongeparet sette sitt personlige preg på Slottet før de flytter inn? Men, dronning Sonja har fortsatt sin private leilighet der og håper hun vil fortsette å bo der. 

Jeg personlig tror hun vil fortsette å bo i sin private leilighet på Slottet i sine siste år. Hun er tross alt 89 år og litt ro og hvile er noe hun burde prioritere nå. De har hatt et tett program de to, til å være såpass gamle og med tanke på forh.v kongens skrale helse. Jeg har vært overrasket over at de i det hele tatt har klart å følge opp alt de har deltatt i og vært med på. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Pås skrev (1 time siden):

Jeg synes fryktelig synd på HM i dag. Jeg har selv våket over døende foreldre og vet godt hvor sliten, tom og trist en føler seg når det er over. Å gå i gang med statsråd, valgspråk, i det hele tatt å vise seg for folket når han mest sannsynlig er like sliten og tom som oss andre er nesten litt umenneskelig. 

Enig, de burde fått litt tid før alt dette skulle i gang 

• Liker 3
Skrevet

Hva er dine beste minner om Kong Harald?

Jeg elsket de tørre vitsene hans, og reakdjonen han selv hadde på de. 

Talen i 2016 om hva norge er, det har satt spor langt utover landegrensene våre. Og satte oss på kartet og viste hvem vi er.

Hvordan han og hans familie var til stede etter 22 juli. De var veldig til stede. Og ga meg en sterk påminner om hvor viktig de har vært og er for landet vårt. 

Og latteren der han bøyer hodet bakover. Hele norges bestefar.

Han hadde store sko å fylle. Mange trodde ikke ham skulle fylle de skoene. Det gjorde han med hele seg. 

• Liker 4
  • Hjerte 8
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Talen i 2016 om hva norge er, det har satt spor langt utover landegrensene våre. Og satte oss på kartet og viste hvem vi er.

Hvordan han og hans familie var til stede etter 22 juli. De var veldig til stede. Og ga meg en sterk påminner om hvor viktig de har vært og er for landet vårt. 

Han hadde store sko å fylle. Mange trodde ikke ham skulle fylle de skoene. Det gjorde han med hele seg. 

De tørre vitsene hans. Og at han viste sin menneskelige side hele tiden.

• Liker 4
  • Hjerte 10
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det er mange minner, men den naturlige varmen han utsrålte,  humoren og medmenneskligheten hans er det jeg vil huske han mest for. En fantastisk og inkluderende konge var han ❤️

https://www.nrk.no/video/3eed785e-adfe-44f6-830d-c44be312b56e

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Det er mange minner, men den naturlige varmen han utsrålte,  humoren og medmenneskligheten hans er det jeg vil huske han mest for. En fantastisk og inkluderende konge var han ❤️

https://www.nrk.no/video/3eed785e-adfe-44f6-830d-c44be312b56e

Trollet, var jo bare gull. Sonja tok det helt fantastisk. Huff, har litt vondt av henne i dag. Det har jo vært de to, som hånd i hanske

• Liker 7
  • Hjerte 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...