Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bel_La skrev (1 minutt siden):

Ingen som har gått ut på slottsbalkongen og ropt "Kongen er død. Leve kongen"? Finner det ikke noe sted.

Er det noe som normalt gjøres? Har kong Haakon skrevet eden sin enda? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan være republikaner. Man kan være skeptisk til Kong Haakon og kritisk til Dronning Mette Marit. Man har lov og rett til å mene hva man vil og debattere dette fritt her på forumet og andre steder. 

Men det er nå erklært landesorg i Norge til Kong Harald er begravet. Jeg mener at har man den minste celle av respekt og dannelse i kroppen, så lar man denne diskusjonen ligge frem til da. 

Mine tanker og medfølelse går til hele kongefamilien, som har mistet sin mann/far/bestefar og likevel må stå med rak rygg og presentere for hele Norge. Jeg unner dem tid for seg selv i sorgen.

• Liker 11
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (26 minutter siden):

Mente "nå" som i "kommer de til å fortsatt bo på Skaugun, eller er det automatikk i at de flytter til Slottet" 

Så vidt jeg vet er det ingen automatikk i at de skal flytte til Slottet. 

Jeg vil tro dronning Sonja blir boende i kongeleiligheten på Slottet, det er jo hjemmet hennes, et hjem jeg hadde inntrykk av at hun var sterkt involvert i oppussingen av da Slottet ble renovert og som hun sikkert har satt sitt preg på i årenes løp.

Jeg vil tro HM og MM blir boende på Skaugum og at flytting blir aktuelt den dagen IA gifter seg og stifter familie, eller eventuelt når Sonja går bort.

• Liker 7
Skrevet
Ginny Weasley skrev (Akkurat nå):

Så vidt jeg vet er det ingen automatikk i at de skal flytte til Slottet. 

Jeg vil tro dronning Sonja blir boende i kongeleiligheten på Slottet, det er jo hjemmet hennes, et hjem jeg hadde inntrykk av at hun var sterkt involvert i oppussingen av da Slottet ble renovert og som hun sikkert har satt sitt preg på i årenes løp.

Jeg vil tro HM og MM blir boende på Skaugum og at flytting blir aktuelt den dagen IA gifter seg og stifter familie, eller eventuelt når Sonja går bort.

Ja, jeg tror du har rett i de antakelsene. 

• Liker 3
Skrevet
Tabris skrev (7 minutter siden):

Man kan være skeptisk til Kong Haakon og kritisk til Dronning Mette Marit. Man har lov og rett til å mene hva man vil og debattere dette fritt her på forumet og andre steder. 

Jeg tror faktisk ikke at dette kommer til å bli like fritt fremover. Det er min spådom.

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Men er det ikke mulig å la den debatten ligge èn dag, i respekt for kongen, kongehuset og sorgen på Kong Haralds dødsdag?

Enkelte klarer ikke det, utrolig nok. Tenker det sier mye om de personene 

• Liker 15
Skrevet
SusieDerkins skrev (46 minutter siden):

Da Harald og Sonja tok over, var slottet nedslitt og måtte gjennom en renovasjon som tok lang tid, så det er nok en stor del av forklaringen på at de ikke flyttet før i 2001. En slik omfattende renovasjon er nok ikke aktuelt nå, men de trenger sikkert litt tid til å finne ut hvem som skal bo hvor. Skal f.eks Sonja fortsette å bo i kongeleiligheten på slottet, eller skal de lage til en ny leilighet på slottet til enten henne eller det nye kongeparet? Og så har det vel ingen hast med å overdra Skaugum til IA. Tipper de tenker at det kan komme når hun stifter familie.

Nettopp. 

Jeg og mener at dette var en av årsakene til at de utsatte innflyttingen til Slottet. At det måtte renoveres før de flyttet inn.

Muligens vil også det nye kongeparet sette sitt personlige preg på Slottet før de flytter inn? Men, dronning Sonja har fortsatt sin private leilighet der og håper hun vil fortsette å bo der. 

Jeg personlig tror hun vil fortsette å bo i sin private leilighet på Slottet i sine siste år. Hun er tross alt 89 år og litt ro og hvile er noe hun burde prioritere nå. De har hatt et tett program de to, til å være såpass gamle og med tanke på forh.v kongens skrale helse. Jeg har vært overrasket over at de i det hele tatt har klart å følge opp alt de har deltatt i og vært med på. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Pås skrev (1 time siden):

Jeg synes fryktelig synd på HM i dag. Jeg har selv våket over døende foreldre og vet godt hvor sliten, tom og trist en føler seg når det er over. Å gå i gang med statsråd, valgspråk, i det hele tatt å vise seg for folket når han mest sannsynlig er like sliten og tom som oss andre er nesten litt umenneskelig. 

Enig, de burde fått litt tid før alt dette skulle i gang 

• Liker 3
Skrevet

Hva er dine beste minner om Kong Harald?

Jeg elsket de tørre vitsene hans, og reakdjonen han selv hadde på de. 

Talen i 2016 om hva norge er, det har satt spor langt utover landegrensene våre. Og satte oss på kartet og viste hvem vi er.

Hvordan han og hans familie var til stede etter 22 juli. De var veldig til stede. Og ga meg en sterk påminner om hvor viktig de har vært og er for landet vårt. 

Og latteren der han bøyer hodet bakover. Hele norges bestefar.

Han hadde store sko å fylle. Mange trodde ikke ham skulle fylle de skoene. Det gjorde han med hele seg. 

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Talen i 2016 om hva norge er, det har satt spor langt utover landegrensene våre. Og satte oss på kartet og viste hvem vi er.

Hvordan han og hans familie var til stede etter 22 juli. De var veldig til stede. Og ga meg en sterk påminner om hvor viktig de har vært og er for landet vårt. 

Han hadde store sko å fylle. Mange trodde ikke ham skulle fylle de skoene. Det gjorde han med hele seg. 

De tørre vitsene hans. Og at han viste sin menneskelige side hele tiden.

• Liker 3
  • Hjerte 8
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det er mange minner, men den naturlige varmen han utsrålte,  humoren og medmenneskligheten hans er det jeg vil huske han mest for. En fantastisk og inkluderende konge var han ❤️

https://www.nrk.no/video/3eed785e-adfe-44f6-830d-c44be312b56e

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Det er mange minner, men den naturlige varmen han utsrålte,  humoren og medmenneskligheten hans er det jeg vil huske han mest for. En fantastisk og inkluderende konge var han ❤️

Trollet, var jo bare gull. Sonja tok det helt fantastisk. Huff, har litt vondt av henne i dag. Det har jo vært de to, som hånd i hanske

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)

Av respekt for dronning Sonja bør man la debatten ligge til ektefellen hennes er gravlagt, det er også barnebarn som har mistet en trygg og god bestefar, barn som har mistet sin far og en søster som har mistet en bror. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 11
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Jeg og mener at dette var en av årsakene til at de utsatte innflyttingen til Slottet. At det måtte renoveres før de flyttet inn.

Slottet var nedslitt og hadde et stort vedlikeholdsetterslep da Harald og Sonja tok over tronen. 

Dette er klippet fra Kongehusets nettside:

Sitat

Det elektriske anlegget var i dårlig stand. Kjøkken og sanitærforhold hadde stort sett stått uendret siden 1906, og arbeidsforholdene generelt på Slottet tilfredsstilte ikke forskriftene. Brannsikkerheten var ikke god nok, med utilstrekkelige brannskiller og uten sikring av forskriftsmessige rømningsveier. Det ble oppdaget råteskader i gulvbjelker og fasaden var preget av mangelfullt vedlikehold.

Renoveringen ble påbegynt i 1993 og ferdigstilt av Statsbygg i 1999. Kongeleiligheten ble innredet som et eget prosjekt i Slottsforvaltningens regi fra 1999 til 2001.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det var gøy da han snublet foran dronning Margrethe i København og han raskt sa til henne at det var hans nesegruse beundring for henne.

Endret av lurker
  • Liker 9
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (3 minutter siden):

Det ble veldig vanskelig ikke å bli glad i ham etterhvert ❤️

Han var så lun, og hadde en herlig latter. 

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Trollet, var jo bare gull. Sonja tok det helt fantastisk. Huff, har litt vondt av henne i dag. Det har jo vært de to, som hånd i hanske

Ja føler veldig med henne. De kjempet for kjærligheten og har stått stødig sammen i gode og onde dager, samtidig som de gjorde en fantastisk jobb for Norge. Superteam ❤️

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Hjerte 12
Skrevet

Hans møte med Solbakken etter VM står sterkt, av en eller annen grunn. Ellers er det en konge av et helt spesielt og unikt kaliber som forlot oss i dag. 

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Ja føler veldig med henne. De kjempet for kjærligheten og har stått stødig sammen i gode og onde dager samtidig, som de gjorde en fantastisk jobb for Norge. Superteam ❤️

Sonja er den jeg har aller mest vondt av idag. Enda så vondt jeg har av meg selv, og hele kongeriket.

Det er fryktelig å tenke på hvordan hun må føle det. All den gleden og det selskapet som går ut av hennes liv.

• Liker 5
  • Hjerte 7
Skrevet
Ginny Weasley skrev (3 minutter siden):

Slottet var nedslitt og hadde et stort vedlikeholdsetterslep da Harald og Sonja tok over tronen. 

Dette er klippet fra Kongehusets nettside:

Renoveringen ble påbegynt i 1993 og ferdigstilt av Statsbygg i 1999. Kongeleiligheten ble innredet som et eget prosjekt i Slottsforvaltningens regi fra 1999 til 2001.

Ja, det stemmer. 

Men, en slik omfattende oppussing som ble gjort den gangen, det håper jeg ikke trengs nå. At de ønsker å sette sitt personlige preg den tid det blir aktuelt å flytte inn, det tror jeg, men ikke slik omfattende oppussing som det var den gangen. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...