Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som Pøbelsara sier, vi er grunnleggende uenige i betydningen av avsløringene.

Jeg har tidligere sagt hva jeg tror skjedde den gangen. At han snakket om at han ble lurt og var i god tro. At MM kjøpte den storyen, kanskje blendet av karismaen han brukte til å blende og forlede en stor del av verdenseliten. At alle maktmenneskene han omga seg med både skapte legitimitet dem imellom, og, skulle det vise seg, ovenfor ofrene. 

Jeg tror at MM, i likhet med de aller fleste i de sirklene der, tidvis kjeder vettet av seg i middager som tar timevis, med folk til bords du ikke virkelig kjenner og der samtalen følgelig blir noe upersonlig og lite preget av det man virkelig interesserer seg for. Og jeg mener at det er lov uten at det er et problem med rollen. Jeg mener selv at jeg holder rollen i min jobb godt, selv om det er oppgaver jeg synes er kjedelige, eller jeg har dager jeg ikke har lyst til å være på jobb. 

Jeg tror ikke, under noen omstendighet, at hun har hatt en anelse om overgrepene og jentene som var under den seksuelle lavalder. Hun har heller ikke brutt noen lover.

For meg har hun utvist dårlig dømmekraft, i godt selskap med veldig mange andre, og hun har ikke svart spesielt godt for seg. En skjebne hun deler med de aller, aller fleste som blir tatt for å gjøre noe dumt, eller noe ulovlig. På mange, mange år er den eneste jeg vet om som på forbilledlig vis har lagt seg flat, og som burde bli pensum for alle som bedriver krisekommunikasjon, Mimir Kristjansson.  

Jeg tror Kong Haakon kommer til å gjøre en god jobb. Jeg skal også gi Dronning Mette Marit en sjanse. Det er ikke rom for flere etiske feiltrinn, og jeg kunne ønske meg at hun adresserte denne saken selv, litt i samme ånd som før bryllupet. Det hadde hun tjent på. 

Men det harde ordskiftet, med en del av adjektivene som brukes, er jeg absolutt ingen tilhenger av. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Jeg tror kanskje du skal åpne en avis.

Takk for tips, jeg har ikke lest aviser på månedsvis :ironi:

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Eyr skrev (48 minutter siden):

Akkurat denne tankegangen gjør at mennesker er enkle å maipulere/forlede. Regner med dere ser hvordan store maktpersoner i utlandet lyver og framstiller virkeligheten slik at den passer seg selv. Slik blir massene av folk manipulert til å ikke tenke selv. 

Det er også det som foregår her hjemme. At vår representant for verdier selv har elendige holdninger er ikke så viktig lengre. 🙄 Men skjønner man preker for lukkede ører her inne. Skulle ønske jeg kunne vært like naiv. Livet er nok enklere slik. ☺️ 

Jeg påpeker kun at det kanskje ikke er noe de kan gjøre fra eller til hvis folk har bestemt seg for at de ikke er egnet, allerede før de har startet. Synes det sier seg selv at det i så fall er de som preker for døve ører da, hvis folk uansett ikke lytter eller ønsker å lytte. So why bother, hvis folk er imot dem? Da kan de heller bruke sin egen energi på arbeidet som ligger foran seg, for jeg tror ikke de forsøker å overbevise noen som har bestemt seg. Å være for eller mot monarki er jo en personlig og ærlig sak, så mens vi enda har det så kan de forsøke å gjøre jobben sin. Så kan de som synes det er viktig nok, jobbe for å få det avskaffet. Kongeparet tar jo avgjørelsen på det til etterretning hvis det bestemmes at monarkiet skal avskaffes. Men så lenge flertallet ønsker å ha det, er det jo sånn det er. Det er nok like "lett" å overbevise tilhengerne om å avskaffe, som det er å ovebevise republikkanerne til å bli royalister. Og man er ikke naiv bare fordi man ikke mener det samme, ingen har monopol på hva man skal synes om monarkiet.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes det var en rørende og flott tale fra vår nye Konge, og er sikker på at han kommer til å gjøre en meget god jobb. Vi går en spennende tid i vente. Så synes jeg at kjærlighetshistorien mellom Kong Harald og Dronning Sonja var noe helt fantastisk. Gift i nesten 60 år sammen og Kong Harald var fast bestemt på at det var hun han ville gifte seg med. Alternativet var å forbli ugift. Det sier jo sitt. Dronning Sonja har vært en fantastisk dronning for oss, ikke minst for kongen. For ei dame sier jeg bare. Så utrolig varm, vakker og elegant. Kan ikke være lett å stå i dette her for hun. Men selv kongelige dør dessverre.

Jeg  håper hun kan fortsette å representere Kongehuset så lenge hun orker, selv om hun nærmer seg 90 år nå. Så er jeg veldig spent på om vi kommer til å høre en tale fra hun under begravelsen. Forventer selvsagt ikke det og kan tenke meg at det hadde vært utrolig vanskelig for hun å gjennomføre. Men samtidig så hadde det vært veldig fint og garantert rørende og høre en tale fra hun som sto kongen nærmest i så mange år.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Så du mente det ikke da du sa «la tiden vise».

Jo, og jeg føler ikke hvordan dette skulle være motsigende mot at det som har skjedd i fortiden forfølger kongeparet selv etter at deres titler har endret seg?

Dersom jeg får en forfremmelse, inkludert en ny tittel, på min arbeidsplass, og 30% av ansatte synes jeg er en slurvekopp, tror du at deres inntrykk av at jeg er en slurvekopp viskes ut kun fordi jeg får en ny tittel? Eller at deres inntrykk på noe som helst måte invalideres, fordi jeg har fått en ny tittel?

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (19 minutter siden):

Ikke for å snakke om Haakons "Ta vare på flokken"-utsagn. Han må rett og slett bevise at det ikke er flokken hans som er det viktigste lenger:

https://www.nrk.no/nyheter/-kronprinsen_-_-ma-ta-vare-pa-flokken-1.17758859

Han sa dette en gang. Det var midt i en helt akutt krise, med både Epsteinsak og starten på rettssaken mot MBH.

Han sa aldri at han ikke ville gjøre jobben sin. Han var på jobb når han sa dette. Han har også fortsatt å gjøre jobben sin gjennom både transplantasjonen til kona, rettssaken til stesønnen, og i sykdommen til far og sorgen etter hans død. Hvorfor er du helt opphengt i den kommentaren?

Tror du at det ene utelukker det andre? De aller fleste av oss klarer jo både å gjøre en god jobb og samtidig ta vare på folka våre. 

Hvorfor er du så sjokkert over dette? Mener du virkelig at kongefamilien ikke sakl ta vare på hverandre?

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Han sa dette en gang. Det var midt i en helt akutt krise, med både Epsteinsak og starten på rettssaken mot MBH.

Han sa aldri at han ikke ville gjøre jobben sin. Han var på jobb når han sa dette. Han har også fortsatt å gjøre jobben sin gjennom både transplantasjonen til kona, rettssaken til stesønnen, og i sykdommen til far og sorgen etter hans død. Hvorfor er du helt opphengt i den kommentaren?

Tror du at det ene utelukker det andre? De aller fleste av oss klarer jo både å gjøre en god jobb og samtidig ta vare på folka våre. 

Hvorfor er du så sjokkert over dette? Mener du virkelig at kongefamilien ikke sakl ta vare på hverandre?

De skal selvsagt ta vare på hverandre som alle andre familier. Har du noen gang tvilt på Haralds evne til å ta vare på familien? 
Men som konge sier man selvsagt ikke at det viktigste nå er å ta vare på flokken sin. Det bør man heller ikke si som kronprins. 

Men det er jo lov å håpe på at han setter andre foran flokken sin nå når han er blitt konge. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det er vel bred enighet om at det er ønskelig at kongehuset fremtrer som gode eksempler. Og jeg har til denne dag aldri møtt eller hørt om noen som ikke mener at det å ta vare på familien sin er en god og viktig verdi.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

De skal selvsagt ta vare på hverandre som alle andre familier. Har du noen gang tvilt på Haralds evne til å ta vare på familien? 
Men som konge sier man selvsagt ikke at det viktigste nå er å ta vare på flokken sin. Det bør man heller ikke si som kronprins. 

Men det er jo lov å håpe på at han setter andre foran flokken sin nå når han er blitt konge. 

Igjen - han sa dette en gang. Han har hele tiden oppe i det fullstendige kaoset de har vært gjennom de siste to årene, gjort jobben. Møtt opp, utført oppdrag. Hva er du så indignert over? 

Han har tatt en dag fri  - eller "fri" - da han dro hjem fra Japan en dag før opprinnelig plan, antakelig fordi mm ble operert rundt den tiden.  Det skulle bare mangle om han ikke var der når hun var svært alvorlig syk og antakelig på den tiden gjennomgikk en kjempeavansert og -komplisert operasjon med stor risiko. Tenk om hun hadde dødd og han hadde drevet med sjømatpromotering i Japan når det skjedde? 

Ellers har han jo gjort jobben, stilt opp, representert, deltatt i statsråd gjennom hele perioden. Jeg skjønner ikke hva du er så indignert over. 

Selvsagt skal man ta vare på flokken sin når de er i akutt krise. 

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Kong Haakon VIII er den fødte Konge med stor K. Mette Marit, derimot, har jeg ikke sansen for. Man har ulike meninger, og sånn har det vært hele tiden. Hun var, naturlig nok, sjenert og forsiktig foran kamera, før hun ble vant til sitt nye liv. Bærer hun ikke litt på det enda? Hun må framstå som en som er varm og fram-på, men har hun en maske hun bærer på i tillegg? Har hun hatt den maska hele tiden, eller kom den etter at det hadde gått flere år?

Jeg har aldri klart å kalle henne kronprinsesse Mette Marit, men bare Mette Marit. Så får vi se om jeg klarer å bruke begrepet dronning når jeg heretter skal omtale henne. Jeg vet at hun av Kongen blir omtalt som bare Mette. Inntil videre har hun tittelen dronning, og holder seg i skyggen av offentligheten. Mest fordi hun er syk. Så jeg er litt spent på om hun blir å se i begravelsen, som jeg for øvrig selvsagt skal se på tv. Enten blir det kortere arbeidsdag, eller så blir det storskjerm med kolleger. 

Norges nye Konge ble sett med feil dame. Dermed var det gjort. Hun kan gjøre det bra igjen hvis hun kommer seg fram etter rekonvalesensen, og bruker metoden hun brukte før hun ble inngift i kongefamilien. Dronning Sonja var en helt annen. Hadde Kong Olav sagt "ja" flere år i forveien ville hun og Kong Harald kanskje rukket å feire diamantbryllup.

Endret av Millimani
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Hvem da? Når har det vært en slik konflikt hvor han har valgt flokken? 

• Liker 7
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Igjen - han sa dette en gang. Han har hele tiden oppe i det fullstendige kaoset de har vært gjennom de siste to årene, gjort jobben. Møtt opp, utført oppdrag. Hva er du så indignert over? 

Han har tatt en dag fri  - eller "fri" - da han dro hjem fra Japan en dag før opprinnelig plan, antakelig fordi mm ble operert rundt den tiden.  Det skulle bare mangle om han ikke var der når hun var svært alvorlig syk og antakelig på den tiden gjennomgikk en kjempeavansert og -komplisert operasjon med stor risiko. Tenk om hun hadde dødd og han hadde drevet med sjømatpromotering i Japan når det skjedde? 

Ellers har han jo gjort jobben, stilt opp, representert, deltatt i statsråd gjennom hele perioden. Jeg skjønner ikke hva du er så indignert over. 

Selvsagt skal man ta vare på flokken sin når de er i akutt krise. 

Det er faktisk han som har noe å bevise i sin nye rolle som konge - ikke vi andre. Men vi vet alle at han har mye som ligger foran seg av private saker. Spesielt tror jeg mange er interessert i hvordan han skal takle saken med stesønnen/sønnen når endelig dom foreligger. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

Kong Haakon VIII er den fødte Konge med stor K. MM, derimot, har jeg ikke sansen for. Man har ulike meninger, og sånn har det vært hele tiden. Hun var, naturlig nok, sjenert og forsiktig foran kamera, før hun ble vant til sitt nye liv. Bærer hun ikke litt på det enda? Hun må framstå som en som er varm og fram-på, men har hun en maske hun bærer på i tillegg? Har hun hatt den maska hele tiden, eller kom den etter at det hadde gått flere år?

Jeg har aldri klart å kalle henne kronprinsesse Mette Marit, men bare Mette Marit. Så får vi se om jeg klarer å bruke begrepet dronning når jeg heretter skal omtale henne. Jeg vet at hun av Kongen blir omtalt som bare Mette. Inntil videre har hun tittelen dronning, og holder seg i skyggen av offentligheten. Mest fordi hun er syk. Så jeg er litt spent på om hun blir å se i begravelsen, som jeg for øvrig selvsagt skal se på tv. Enten blir det kortere arbeidsdag, eller så blir det storskjerm med kolleger. 

Norges nye Konge ble sett med feil dame. Dermed var det gjort. Hun kan gjøre det bra igjen hvis hun kommer seg fram etter rekonvalesensen, og bruker metoden hun brukte før hun ble inngift i kongefamilien. Dronning Sonja var en helt annen. Hadde Kong Olav sagt "ja" flere år i forveien ville hun og Kong Harald kanskje rukket å feire diamantbryllup.

En viktig greie å huske på, er at Sonja og Harald ble sett på med skepsis da han overtok tronen etter faren. Folk mente han var for stiv og keitete og at Sonja var snobbete og "fin på det". Det gikk over når de fikk vise seg fram og gjøre jobben på den måten de selv valgte og som de har vært så høyt elsket for i veldig mange år nå. Så de to startet ikke med vill jubel, de heller. 

Jeg tenker at de to som begynner gjerningen nå, må få forme rollene sine, de også. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk han som har noe å bevise i sin nye rolle som konge - ikke vi andre. Men vi vet alle at han har mye som ligger foran seg av private saker. Spesielt tror jeg mange er interessert i hvordan han skal takle saken med stesønnen/sønnen når endelig dom foreligger. 

Da må han få en fair sjanse til det da, siden du er enig i at han må bevise seg...

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Ja, det er vel ingen som er uenig i det. Jeg bare lurte på hvorfor du hadde hengt deg så opp i den flokken-kommentaren - når han har gjort jobben gjennom hele det som må ha vært en ganske sammenhengende marerittperiode for ham. 

Han meldte seg jo ikke ut eller av på noe tidspunkt i løpet av denne tiden?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Folkets klart uttrykte motvilje?

Hvor har du det fra?

Hvem har uttrykt motvilje, annet enn her på KG?

Fra meningsmålinger.

Gulline skrev (1 time siden):

takk.

CeXNS skrev (1 time siden):

Hva mener du har skjedd, som retter opp inntrykket? 

Det lurer jeg også på. Kanskje Trump bare kan få et nytt organ og en død svigerfar, så vaskes alle synder vekk fra ham også? 

Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Folk gjekk mann av huse til slottet under VM i fotball for å vekka kongen og ro🙃

Den forrige kongen som nå er død. Hva har det med om folket ønsker Mette som dronning å gjøre?

SusieDerkins skrev (38 minutter siden):

Jeg tror kanskje du skal åpne en avis.

ja? kan du ikke heller linke til en artikkel som direkte tilbakeviser det siste års meningsmålinger om Mette som dronning?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

En viktig greie å huske på, er at Sonja og Harald ble sett på med skepsis da han overtok tronen etter faren. Folk mente han var for stiv og keitete og at Sonja var snobbete og "fin på det". Det gikk over når de fikk vise seg fram og gjøre jobben på den måten de selv valgte og som de har vært så høyt elsket for i veldig mange år nå. Så de to startet ikke med vill jubel, de heller. 

Jeg tenker at de to som begynner gjerningen nå, må få forme rollene sine, de også. 

Helt enig. Det er én ting å være kronprinspar, et helt annet alvor og en annen tyngde å være kongepar. Jeg synes Haakon jobber solid, og så må dronningen få tid til å leges skikkelig før hun kan jobbe så mye hun blir i stand til. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Millimani skrev (6 minutter siden):

Dronning Sonja var en helt annen. Hadde Kong Olav sagt "ja" flere år i forveien ville hun og Kong Harald kanskje rukket å feire diamantbryllup.

Då hadde dei kanskje rekt å få fleire born og …

• Liker 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (20 minutter siden):

Hvem da? Når har det vært en slik konflikt hvor han har valgt flokken? 

Ved å la den kriminelle stesønnen få sitte på Skaugum med fotlenke og med tilgang til kronprinsparets egen bolig der. Det å love å komme tilbake til et av sønnen ofre, men valgte å tie i ettertid. 

Han må tydelig ta ofrenes side i den saken, noe annet er helt hinsides. Han skal være ofrenes konge også - og det bør komme tydelig fram. 

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Da må han få en fair sjanse til det da, siden du er enig i at han må bevise seg...

Ja, jeg er spent på fortsettelsen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...