Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (24 minutter siden):

Fortiden er dessverre for det nye kongeparet en veldig stor del av fremtiden deres. Jeg er definitivt ikke alene om å føle at Epstein-relasjonen og gjentatte løgner rundt den er godt nok besvart. Denne relasjonen kommer i tillegg til mye privat drama som fortsatt ikke er ferdig i familien deres.

Jeg har også snakket litt med utenlandske venner over helgen, for å høre hvordan medier og sosiale medier har dekt tronskiftet. Ingen har kommet utenom alt dramaet fra fortiden. Den kommer til å henge ved kongeparet i lang tid fremover, med mindre de selv velger å ta et oppgjør med det. Mange av oss ble jo manipulert til å tro at oppgjøret med fortiden ble tatt før de giftet seg i 2001.

Så du mente det ikke da du sa «la tiden vise».

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kommer ikke til å fungere å la fortiden ligge, folket kan ikke få kollektivt hukommelsestap. 

Hvis fortiden skal ligge så må man stå for den. Mette Marit gjorde det før bryllupet og det gjorde at hun kunne begynne med blanke ark.

Problemet er todelt; «underspillingen» av relasjonen med Epstein i 2019, og videreføringen av denne strategien i det katastrofale intervjuet i år. 

I tillegg kommer selve epostutvekslingen der vi får innsyn i en personlighet som overhode ikke stemmer med det hun har vist utad og som heller ikke stemmer overens med det som kreves av verdighet for en dronning.

Hun er faktisk blitt dronning, så fokuset på henne er betydelig som førstedame. Om der var ille før, så er det verre nå. 

Skriveriene i utenlandske medier viser problemet til fulle. Kong Haralds livsverk har dette som en skygge hengende ved seg. Det hefter ved omdømmet til Kongehuset av Norge. Det omdømmet som er avgjørende for at de skal fungere som døråpnere i utlandet. 

Kong Haralds død viser hva monarki kan være og det er de menneskelige egenskapene til monarken som bereder grunnen for folkets tillit. Haakon startet sin gjerning med et betydelig bør. Og det er opp til ham å ha nok forståelse til å kunne løse situasjonen. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet (endret)

Jeg tror det er en god del som er villig til å la fortid være fortid. Jeg selv synes det må gå an å gi dem en fair sjanse før man kan si om de oppfyller rollene sine eller ikke. Kunne jeg tenkt meg en uttalelse på et og annet? Ja. Men er ikke sikker på om de største kritikerne ville blitt fornøyd uansett. Noen har allerede funnet ut at det uansett er for sent, og hva er da vitsen med å uttale seg mer? Da skjønner jeg at de ønsker å spare seg for det, og heller fokusere på oppgavene de nå har fått.

Endret av -Pusheen-
Rettet feil bokstav
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 minutter siden):

Ikke fortell meg at du ikke har fått med deg at disse er gamle, og at det har skjedd mye siden da (den siste er fra primo mai i år). Situasjonen er en helt annen i landet nå. 

(Hvem er "oss" du snakker på vegne av?)

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Ikke fortell meg at du ikke har fått med deg at disse er gamle, og at det har skjedd mye siden da (den siste er fra primo mai i år). Situasjonen er en helt annen i landet nå. 

De du snakket til i innlegget ditt, vel. Antar at innlegget du skrev var myntet på noen, eller var det ikke?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Hva mener du har skjedd, som retter opp inntrykket? 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Så meningsmålinger fra mai 2026 er gamle målinger for deg?
Hva mener du har fått folk til å endre mening siden da?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Tja, MM har fått nye lunger (der me ikkje visste om ho ville overleva), og Kong Harald har døydd. Det kan gjera noko med kjenslene til folk som gjer at dei endrar perspektiv og til slutt syn på debatten.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (6 minutter siden):

Mitt inntrykk av situasjonen er en annen enn din. Jeg ble overrasket og hoderistende over den mangelen på dømmekraft som ble utvist - for mange år siden.

Jeg har fått informasjon. Jeg har lest i filene. Jeg har sett den helt overveldende reaksjonen fra hele samfunnet på dette, og tenker at  dette har skjedd, forholder meg til det, og tenker at det 1) er lenge siden, og 2) jeg er fornøyd med opprydningen og oppklaringen. Jeg mener, i motsetning til flere her inne, at de faktisk har både rett til privatliv, og at de selvsagt ikke skal hive andre til ulvene for å redde sitt eget skinn.

Men dette har jeg forklart mange ganger, og du aksepterer ikke at det er dette jeg mener, så jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å få deg til å forstå at jeg er uenig med i deg i at dette er noe som MÅ snakkes om i fordømmende  og indignerte ordelag hver eneste dag. Tilogmed den dagen kongen døde, var folk her inne sjokkert over at de ikke fikk fortsette sin fordømmelse.

Jeg er uenig i at vi ikke kan gå videre nå. Jeg forventer selvsagt at noe liknende aldri skjer igjen. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (6 minutter siden):

Folk gjekk mann av huse til slottet under VM i fotball for å vekka kongen og ro🙃

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

For eksempel at kongen er død, og at hele landet forholder seg til endringene. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Folk gjekk mann av huse til slottet under VM i fotball for å vekka kongen og ro🙃

Ikke sant?  (herlighet, det var så fint!)

Og folk går mann av huse for å delta i sorgen. Dommen over kongens første tale er ganske enstemmig VELDIG positiv.

Verden har endret seg siden mai. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Mitt inntrykk av situasjonen er en annen enn din. Jeg ble overrasket og hoderistende over den mangelen på dømmekraft som ble utvist - for mange år siden.

Jeg har fått informasjon. Jeg har lest i filene. Jeg har sett den helt overveldende reaksjonen fra hele samfunnet på dette, og tenker at  dette har skjedd, forholder meg til det, og tenker at det 1) er lenge siden, og 2) jeg er fornøyd med opprydningen og oppklaringen. Jeg mener, i motsetning til flere her inne, at de faktisk har både rett til privatliv, og at de selvsagt ikke skal hive andre til ulvene for å redde sitt eget skinn.

Men dette har jeg forklart mange ganger, og du aksepterer ikke at det er dette jeg mener, så jeg vet ikke helt hva jeg skal si for å få deg til å forstå at jeg er uenig med i deg i at dette er noe som MÅ snakkes om i fordømmende  og indignerte ordelag hver eneste dag. Tilogmed den dagen kongen døde, var folk her inne sjokkert over at de ikke fikk fortsette sin fordømmelse.

Jeg er uenig i at vi ikke kan gå videre nå. Jeg forventer selvsagt at noe liknende aldri skjer igjen. 

Akkurat den siste setningen din er alfa og omega for meg. Eg vonar framleis sjølv om eg tviler. Enn så lenge fylgjer eg hjartet, men dei har ikkje så mykje å gå på om det kjem fleire etiske feilsteg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (22 minutter siden):

For eksempel at kongen er død, og at hele landet forholder seg til endringene. 

Ja, kong Harald døde på fredag og det har fått mange nordmenn til å føle på en slags sorg. 

Trodde aldri jeg skulle gråte over en monark, men fredag morgen rant tårene. Fordi han var den mannen han var, så dedikert til gjerningen sin og så arbeidssom helt til det siste. Norge betydde så tydelig alt for ham - derfor passer "Alt for Norge" så vanvittig bra til ham. 

Jeg er glad for å se hvor glad han var da han hilste på fotballguttene på slottet, men jeg er også veldig lei meg for at han måtte dø mens det er så stor urolighet i kongehuset. Alle krisene han har måttet oppleve - det var ikke noe hverken han eller dronning Sonja fortjente.
Å oppleve at livsverket hans blir skjemt ut både her til lands og i utlandet skulle jeg virkelig ønske at han slapp å oppleve.

Nå ligger min største medlidenhet hos dronning Sonja. For en kvinne og for en støtte hun har vært for sin mann gjennom alle disse årene. 

Endret av Gulline
skrivefeil
  • Liker 10
  • Hjerte 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Bare for å si hvor mange Kong Harald nådde med sin omsorg. Jeg pratet i går med en kollega som er av utenlandsk bakgrunn (født og oppvokst i utlandet). Hun var så glad i Kong Harald at hun og en annen bestilte billetter til Oslo lørdag morgen bare for å legge blomster på slottsplassen og så reiste de hjem på kvelden. Dette var en reise fra andre siden av landet. Det synes jeg virkelig er fantastisk ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Roing under VM, Kongens død, ingenting av dette endrer på det som handler om Mette Marit. 

Kongens død gjorde det enda klarere for meg at Mette Marit representerer et stort problem for sin ektemann. 

Alle de fine ordene om Kong Harald handler om ham som menneske. Det har blitt hevdet at monarkiet handler om rollen, institusjonen, kontinuiteten, men det har jo blitt kraftig motbevist de siste dagene. Det handler om det mennesket som til enhver tid bekler rollen. 

Og det er det som er vanskelig. For det innsynet vi fikk i Mette Marit som person som vanskelig lar seg glemme. Det verste for henne sa hun i intervjuet var at hun fremstod «så utakknemlig». Nettopp. Hun snakket ned sine oppgaver, snakket ned sine slektninger, snakket ned sin representasjon. Ville ikke være i Oslo. Og alt det andre som jeg legger i potten «moral». Den hun viste seg utad i samme periode var slett ikke den hun var. Deri ligger forskjellen på Kong Harald og henne. For det som står sterkest er hans genuinitet. 

Og når du legger på løgnen i 2019, så blir man jo veldig usikker på hvem hun er. For vi trodde vi visste det, men tok feil.

Skal hun gjenopprette så må hun være ærlig. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 30
Skrevet (endret)

Eg har ikkje lyst til å tenka så mykje på MM akkurat nå - iallfall ikkje før kongen er gravlagd.

Tankane mine den siste veka har fyrst og fremst vore hos den nye kongen og korleis han har hatt det då han vaka over faren sin på sjukehuset. Eg har og lurt på om kong Harald var medviten, og om dei har hatt nokre siste samtalar om kongsgjerningen som HM skulle ta over der HM har fått med nokre siste råd på vegen.

Deretter har eg tenkt ein god del på dronning Sonja også av same grunnar som fleire her har skrive om allereie.

Og så har eg tenkt at det var godt IA var i landet nå og har pause frå opphaldet i Australia. Det blir spanande å sjå kva ho gjer etter jul og korleis dette vil påverka planane hennar framover.

SM går eg ut i frå vil halda seg til den opprinnelege planen, og eg er godt nøgd med valet hans av studiestad og heiar på det.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (18 minutter siden):

Roing under VM, Kongens død, ingenting av dette endrer på det som handler om Mette Marit. 

Kongens død gjorde det enda klarere for meg at Mette Marit representerer et stort problem for sin ektemann. 

Alle de fine ordene om Kong Harald handler om ham som menneske. Det har blitt hevdet at monarkiet handler om rollen, institusjonen, kontinuiteten, men det har jo blitt kraftig motbevist de siste dagene. Det handler om det mennesket som til enhver tid bekler rollen. 

Og det er det som er vanskelig. For det innsynet vi fikk i Mette Marit som person som vanskelig lar seg glemme. Det verste for henne sa hun i intervjuet var at hun fremstod «så utakknemlig». Nettopp. Hun snakket ned sine oppgaver, snakket ned sine slektninger, snakket ned sin representasjon. Ville ikke være i Oslo. Og alt det andre som jeg legger i potten «moral». Den hun viste seg utad i samme periode var slett ikke den hun var. Deri ligger forskjellen på Kong Harald og henne. For det som står sterkest er hans genuinitet. 

Og når du legger på løgnen i 2019, så blir man jo veldig usikker på hvem hun er. For vi trodde vi visste det, men tok feil.

Skal hun gjenopprette så må hun være ærlig. 

Ikke for å snakke om Haakons "Ta vare på flokken"-utsagn. Han må rett og slett bevise at det ikke er flokken hans som er det viktigste lenger:

https://www.nrk.no/nyheter/-kronprinsen_-_-ma-ta-vare-pa-flokken-1.17758859

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...