Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Sa de på NRK at det ikke er erklært landesorg nå? Mulig de ikke er oppdatert enda da.

Jo, det står på regjeringens hjemmeside, jeg har akkurat vært og leser der om hva dette innebærer.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Istapp skrev (2 minutter siden):

Da mister eventuelt valgspråket sin funksjon og kun blir ord og ikke en handling. Haakon har vist det siste året, at "flokken hans" er det han lever etter. Plutselig betyr denne flokkens hans mindre for hans handlinger? Det har jeg ikke tro på. Men blir det samme valgspråk, så har familien ikke tatt noe til seg av det som flere i folket har ment og uttrykt om situasjonen familiemedlemmene i denne familien har påført og gjort med tilliten på grasrota.

Vennligst ikke bruk min kommentar  om sannsynlighet som et springbrett for dette oppgulpet.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Jo, det står på regjeringens hjemmeside, jeg har akkurat vært og leser der om hva dette innebærer.

Ja, jeg har også lest det. Derfor synes jeg det var rart at NRK sa det motsatte. Men ikke sikkert de har fått det med seg, da. Tar forbehold om at jeg har hørt feil på NRK.

Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Vi har ikke fått vite når ML har kommet og gått ut fra jeg kan se, bare at hun var der. Jeg tenker det er mer sannsynlig at hun var til stede på natten enn at hun ikke var det.

VG hadde knipset henne da hun kom kjørende rundt 8-tiden, men det kan jo hende hun snek seg hjem etter at han sovnet inn og kom tilbake igjen sammen med familien 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Hører flere som sier det, tipper skolene vil vise det nå også hvis det blir begravelse på en ukedag. Vet ikke om det er regler for det?

Det blir nok vist på skolene. Min går i første klasse, og fikk melding fra skolen for en liten stund siden at læreren hadde snakket med dem om kongens død. Jeg tenker iallefall at det ville vært merkelig om skolen ikke viste begravelsen, eventuelt at elevene kan velge ved at det sendes i eget rom for elevene som ønsker det. Det har vært gjort før ved andre ting der endel kanskje har ønsket følge nyhetene pga alvorlige hendelser. 

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Skulle da mene å huske landesorg ved forrige gang en norsk konge døde

Oslos natteliv (alle utesteder, puber etc) holdt stengt den helgen etter kong Olav døde. Det var heller ingen teaterforestillinger etc. Vi hadde problemer med å finne en restaurant som holdt åpent (fordi vi skulle feire noe), men fant en liten en på Majorstuen som ikke holdt stengt

• Liker 5
Skrevet
Swifty skrev (1 minutt siden):

Det blir nok vist på skolene. Min går i første klasse, og fikk melding fra skolen for en liten stund siden at læreren hadde snakket med dem om kongens død. Jeg tenker iallefall at det ville vært merkelig om skolen ikke viste begravelsen, eventuelt at elevene kan velge ved at det sendes i eget rom for elevene som ønsker det. Det har vært gjort før ved andre ting der endel kanskje har ønsket følge nyhetene pga alvorlige hendelser. 

Ja, sant. Min går på vgs og de har hatt samtaler om dette, de også. De viser det nok på skolene, noe annet hadde vel vært rart. Mulig det vises noe ala Supernytt i bhg for de store barna også. Var som sagt 2 da Olav døde, så det var vel ikke aktuelt å se noe i barnehagen jeg selv gikk i da Olav døde. 

• Liker 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Det er ingen fornuftig grunn å bytte fra Haakon til et annet navn, for Håkon er jo et tradisjonelt norsk kongenavn. Eneste er at jeg håper han oppdaterer stavemåten fra aa til å. Men det er usannsynlig at han vil bruke Magnusnavnet, for det ble jo droppet fra tittelen allerede da han ble kronprins.

Eller så kan det bli Haakon den 8 Magnus.  Gamle Svenskekongen kalte seg jo Gustav den 6 Adolf, da han het Gustav Adolf.

• Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Regjeringen har erklært landesorg til over begravelsen:

Norge er i landesorg - Dagbladet

Jeg er overrasket. Jeg trodde ikke vi hadde tradisjon for offisiell, erklært landesorg. Det er lenket til en veileder som jeg skummet raskt gjennom, men den var veldig ullen. Det eneste håndfaste var flagging på halv stang på offentlige bygg.

Slik jeg forstår det er mye opp til den enkelte (både person og institusjon), hvorfan de legger det opp. 

"Det gjelder ingen klart definerte regler om nasjonal sørgeperiode, også kalt landesorg. Sorg er personlig, og det kan være ulike behov og ønsker knyttet til markering av at kong Harald har gått bort, skriver regjeringen i en pressemelding" 

https://www.vg.no/nyheter/i/xrbPnX/nasjonal-soergeperiode-etter-kong-haralds-bortgang

Jeg syns det er fint - da kan de som ønsker å gjøre noe ekstra gjøre det, samles og gjøre det på sin måte - om det er bare samlinger eller mer kulturelt, uten at man er bundet av et fastsatt program. Tror det vil være en del markeringer hele det kommende året - alt fra mer type sørgesamlinger i nå i starten, og ulike hyllinger/minnes-settinger senere. 

• Liker 5
Skrevet
bullehurk skrev (8 minutter siden):

Eller så kan det bli Haakon den 8 Magnus.  Gamle Svenskekongen kalte seg jo Gustav den 6 Adolf, da han het Gustav Adolf.

Kongen i Sverige i dag bruker også denne oppbygningen, Carl XVI Gustaf. 

• Liker 3
Skrevet

Kong Haakon 8. beholder sin fars valgspråk.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hans Majestet Kong Haakon VIII, blir den nye kongens navn

Han har valgt «Alt for Norge» som valgspråk. Det er det samme som både faren og bestefaren. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Eyr skrev (1 minutt siden):

Hans Majestet Kong Haakon VIII, blir den nye kongens navn

Han har valgt «Alt for Norge» som valgspråk. Det er det samme som både faren og bestefaren. 

Og oldefaren, tydelig at tradisjonen står sterkt der. o

• Liker 1
Skrevet
hjärterdam skrev (Akkurat nå):

Og oldefaren, tydelig at tradisjonen står sterkt der. o

Ord er enkelt. Handling derimot.

Vi får se. 

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 16
Skrevet

Kongen må få en fair sjanse før man kan si noe om hvordan han fyller rollen sin.

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (2 minutter siden):

Vi får se. 

-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Kongen må få en fair sjanse før man kan si noe om hvordan han fyller rollen sin.

Tenker -Pusheen- sitt svar er omtrent jeg selv ville svart på den kommentaren :)

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
Krokenguri skrev (50 minutter siden):

Det er når det stormer som værst du forstår hvilken styrke du har.

Kong Haakon har vist seg sterk igjennom hele denne tiden. Glad han fikk være med sin far helt til slutt. Fikk selv holde hånden til mine foreldre ved siste pust. Og det var veldig fint, tungt og alt på en gang, men viktig for veien videre ❤️

Det hjelper også med fornektelse; å ikke ta inn over seg hvor ille det faktisk er.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Eyr skrev (3 minutter siden):

Vi får se. 

Jeg tenkte også at det gjør valgspråket til tomme ord.

Ja, ja. Han har jo aldri hatt noe valgspråk før. Kanskje dette gjør at han må endre seg.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...