Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pilaff skrev (11 minutter siden):

For meg er det kjemperart å gi et menneske man ikke kjenner så stor betydning. Jeg finner den tryggheten i at jeg bor i et demokrati med ytringsfrihet i det store, og at jeg har jobb, familie og venner i det lille. Harald har aldri hatt noen plass i livet mitt utover at jeg likte ham godt.

Ja, og det er også forstålig.  Det handler jo ikke om å ha rett her. Jeg prøvde å forklare hvorfor mange sørger over en person man ikke kjenner. For meg er ikke det ene mer riktig enn det andre.  

• Liker 11
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter og hører på NRKs ekstrasending i P2 (samme i alle radiokanalene deres) i anledning Kong Haralds død. 

Der hørte jeg akkurat en av den avdøde kongens nære venner (en jaktkamerat tror jeg?) si at ingen av de norske kongene i moderne tid har vært bedre rustet enn det Haakon nå er til å overta rollen i det øyeblikket tronskiftet er et faktum. Han følte seg derfor helt trygg på at regentparet som nå overtar er mer enn klare til oppgaven som venter dem, og at de vil føre arven etter Harald og Sonja videre på best mulige vis.

Bare sånn for å bidra med et alternativt perspektiv, fra en som har stått nært på i mange år. 

• Liker 15
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Skrevet
Pilaff skrev (20 minutter siden):

For meg er det kjemperart å gi et menneske man ikke kjenner så stor betydning. Jeg finner den tryggheten i at jeg bor i et demokrati med ytringsfrihet i det store, og at jeg har jobb, familie og venner i det lille. Harald har aldri hatt noen plass i livet mitt utover at jeg likte ham godt.

Men er det ikke fint at han har betydd så mye for mange? At mange føler seg inkludert i vår nasjon takket være kongen? Demokrati og ytringsfrihet er ikke en selvfølgelighet så det betyr mye for samfunnet å ha et statsoverhode som fremmer toleranse og inkludering. Det er til oss alles gode at våre medmennesker føler tilhørighet. 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Da er det kjent at begravelsen av Kong Harald blir 9.september. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Må si jeg syns det har vært fint å se alle TV-innslagene denne helgen. For en flott mann (og dame) ! 

Vet at jeg er en av de som sier at jeg syns monarki har utspilt sin rolle og at jeg syns synd på de som er født inn i det der, men når det er sagt, så syns jeg vi har hatt veldig flotte folk på "tronen". Det har gjort inntrykk på meg å høre mange si at Kong Harald har hatt direkte innflytelse i livet deres ved å være inkluderende i forhold til absolutt alt. Han brydde seg ikke om legning, religion eller status. Alle var like mye verdt. 

Talen til Kong Haakon gjorde også inntrykk på meg. Han må ha hatt noen helt forferdelige dager, men møter "oss" allikevel. 

• Liker 15
  • Hjerte 10
  • Nyttig 8
Skrevet

Ååååå jeg har sååå vondt av dronning Sonja. Det er vel litt ensomt på toppen der, og nå er hun bare halvparten av en duo. Hun har nok vært  en stor styrke for Harald. Det sies jo at bak en stor mann, finnes det en sterk kvinne.  Nå er vi heldige å blitt kjent med denne kvinnen. 

Skulle ønske media kunne vise henne den respekten hun fortjener å ikke filme å vise nærbilder av fjeset , som sier hvor vondt hun har det. Trenger ikke bilder for å forstå det. Avstands bilder er mer verdig.

• Liker 18
  • Hjerte 10
Skrevet
Isild skrev (20 minutter siden):

Må si jeg syns det har vært fint å se alle TV-innslagene denne helgen. For en flott mann (og dame) ! 

Vet at jeg er en av de som sier at jeg syns monarki har utspilt sin rolle og at jeg syns synd på de som er født inn i det der, men når det er sagt, så syns jeg vi har hatt veldig flotte folk på "tronen". Det har gjort inntrykk på meg å høre mange si at Kong Harald har hatt direkte innflytelse i livet deres ved å være inkluderende i forhold til absolutt alt. Han brydde seg ikke om legning, religion eller status. Alle var like mye verdt. 

Talen til Kong Haakon gjorde også inntrykk på meg. Han må ha hatt noen helt forferdelige dager, men møter "oss" allikevel. 

Jeg er helt enig. Den talen var kjempefin. Tenk å miste sin far, være i dyp sorg, og så skal hele verden "legge seg oppi" sorgen. Han sa de setter pris på at folk deler sorgen med dem, og det tror jeg på når han sier det. Men det må likevel være tøft å være på jobb med èn gang. Jeg synes talen var rørende, og da han gratulerte sin mor med bryllupsdagen, kjente jeg det helt i magen. 

Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Ååååå jeg har sååå vondt av dronning Sonja. Det er vel litt ensomt på toppen der, og nå er hun bare halvparten av en duo. Hun har nok vært  en stor styrke for Harald. Det sies jo at bak en stor mann, finnes det en sterk kvinne.  Nå er vi heldige å blitt kjent med denne kvinnen. 

Skulle ønske media kunne vise henne den respekten hun fortjener å ikke filme å vise nærbilder av fjeset , som sier hvor vondt hun har det. Trenger ikke bilder for å forstå det. Avstands bilder er mer verdig.

Jeg har så vondt av henne oppi alt dette. Det må på mange måter være verst for henne, hun har mistet sin livskompanjong. De var et godt team, de der to. 

• Liker 17
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (På 28.8.2026 den 21.22):

De får nok litt tid på seg, ja. Men de kommer ikke unna at de må bo, og ha adresse på slottet. Kan hende de gjør som hun over her skrev, og bruker Skaugum til et par sammenkomster i løpet av året. Ser ikke helt for meg at Ingrid A kommer til å bo der alene. Men kanskje? Moren til Mette Marit har jo også leilighet på Skaugum.

Det tok 10 år før Harald og Sonja flyttet til Slottet, og de gjorde det først etter at Haakon og Mette Marit hadde giftet seg og dermed overtok Skaugum. Så det er ikke usannsynlig at de blir værende på Skaugum en god stund. Det er ingen som tvinger de til å flytte inn på Slottet.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Sonja vil for alltid være min dronning.

• Liker 9
  • Hjerte 18
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (På 28.8.2026 den 21.42):

Jeg sitter og hører på NRKs ekstrasending i P2 (samme i alle radiokanalene deres) i anledning Kong Haralds død. 

Der hørte jeg akkurat en av den avdøde kongens nære venner (en jaktkamerat tror jeg?) si at ingen av de norske kongene i moderne tid har vært bedre rustet enn det Haakon nå er til å overta rollen i det øyeblikket tronskiftet er et faktum. Han følte seg derfor helt trygg på at regentparet som nå overtar er mer enn klare til oppgaven som venter dem, og at de vil føre arven etter Harald og Sonja videre på best mulige vis.

Bare sånn for å bidra med et alternativt perspektiv, fra en som har stått nært på i mange år. 

Tror du denne stemmen hadde sluppet til i NRK sine kanaler dersom synet hadde vært mer nøytralt eller kanskje til og med negativt? Vil en nær relasjon være den mest habile til å bedømme dette?

Tiden vil vise hvordan Haakon påtar seg rollen som konge, og om han lykkes med å bli like folkekjær som faren sin. NRK kommer til å gjøre sitt beste for at han og kona hans klarer det.

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Splittbinders skrev (24 minutter siden):

Det tok 10 år før Harald og Sonja flyttet til Slottet, og de gjorde det først etter at Haakon og Mette Marit hadde giftet seg og dermed overtok Skaugum. Så det er ikke usannsynlig at de blir værende på Skaugum en god stund. Det er ingen som tvinger de til å flytte inn på Slottet.

Ja, det er sannsynlig at de blir der til Ingrid gifter seg. Det er ingenting som hindrer dem i det. Jeg hadde i hvert fall villet bodd i private omgivelser på Skaugum med de deilige uteområdene, heller enn å bo på slottet.

Så er jo faltisk noen som bor i leiligheten på slottet allerede, jeg kan ikke skjønne annet enn at de ønsker at hun bor der til hun også faller fra.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er sannsynlig at de blir der til Ingrid gifter seg. Det er ingenting som hindrer dem i det. Jeg hadde i hvert fall villet bodd i private omgivelser på Skaugum med de deilige uteområdene, heller enn å bo på slottet.

Så er jo faltisk noen som bor i leiligheten på slottet allerede, jeg kan ikke skjønne annet enn at de ønsker at hun bor der til hun også faller fra.

Og man får tro de stilte opp med bolig til Marius fordi de ville ha han i nærheten. Det er ikke så sikkert det blir så enkelt å ta han med på flyttelasset til slottet.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (31 minutter siden):

Det er jo heller ikke bra om Skaugum blir stående tomt i flere år. MM er jo også i rehabilitering, som må være mye enklere å drive med i landlige omgivelser på Skaugum. Hele familie har hatt tøffe tider, og å holde bosituasjon stabil en tid framover må jo være det beste for alle, også Sonja. Familien går jo uansett gjennom mange endringer på kort tid pga det konstitusjonelle. Det så vi jo tydelig i kirken i går også, hvor dronning Sonja er gått fra å gå først til å være nr3 (egentlig nr4 hvis MM hadde vært til stedet) fra den ene dagen til den andre. Fra at Sonja er ansvarlig for driften sammen med sin mann, til at hun egentlig ikke har noe hun skulle sagt sånn teknisk sett. Så tror jo jeg at de er en familie som løser dette sammen. Men det at hun etter lover og regler og kutyme ikke har noe hun skulle sagt lenger, det er jo også en stor omveltning. Hun mistet ikke bare ektemann og livsledsager, hun mista jobben over natta også. Og selv om hun er 89 år og man tenker at nå kan hun jo få slappe av, så er det jo uansett en enorm omstilling. Da burde hun slippe å flytte oppi alt også, om hun ikke vil.

• Liker 7
  • Hjerte 6
Skrevet
Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Og man får tro de stilte opp med bolig til Marius fordi de ville ha han i nærheten. Det er ikke så sikkert det blir så enkelt å ta han med på flyttelasset til slottet.

Dette vil en del kanskje reagere på, og ja, det er i utgangspunktet absurd at vårt kronprinspar hadde en stesønn/sønn i varetekt med fotlenke på eiendommen sin, og at det nå er kongeparet som har det, men…kanskje er det bra for oss alle at han er nettopp der nå. For det er kanskje det som gir best sjanse for at han holder seg på matta. Og det er absolutt alle tjent med akkurat nå. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
NedOpp skrev (11 minutter siden):

Det er jo heller ikke bra om Skaugum blir stående tomt i flere år. MM er jo også i rehabilitering, som må være mye enklere å drive med i landlige omgivelser på Skaugum. Hele familie har hatt tøffe tider, og å holde bosituasjon stabil en tid framover må jo være det beste for alle, også Sonja. Familien går jo uansett gjennom mange endringer på kort tid pga det konstitusjonelle. Det så vi jo tydelig i kirken i går også, hvor dronning Sonja er gått fra å gå først til å være nr3 (egentlig nr4 hvis MM hadde vært til stedet) fra den ene dagen til den andre. Fra at Sonja er ansvarlig for driften sammen med sin mann, til at hun egentlig ikke har noe hun skulle sagt sånn teknisk sett. Så tror jo jeg at de er en familie som løser dette sammen. Men det at hun etter lover og regler og kutyme ikke har noe hun skulle sagt lenger, det er jo også en stor omveltning. Hun mistet ikke bare ektemann og livsledsager, hun mista jobben over natta også. Og selv om hun er 89 år og man tenker at nå kan hun jo få slappe av, så er det jo uansett en enorm omstilling. Da burde hun slippe å flytte oppi alt også, om hun ikke vil.

Ut fra hvordan ting er styrt og håndtert de siste årene fremstår det for meg som at det er Haakon og Mette som har tatt avgjørelser og styrt ganske mye selv om S+H har sittet i de offisielle rollene. 

• Liker 6
  • Nyttig 15
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (51 minutter siden):

Tror du denne stemmen hadde sluppet til i NRK sine kanaler dersom synet hadde vært mer nøytralt eller kanskje til og med negativt? Vil en nær relasjon være den mest habile til å bedømme dette?

Tiden vil vise hvordan Haakon påtar seg rollen som konge, og om han lykkes med å bli like folkekjær som faren sin. NRK kommer til å gjøre sitt beste for at han og kona hans klarer det.

Helt enig. La tiden vise hvordan det går.

La fremtiden vise det.

Ikke fortiden. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Helt enig. La tiden vise hvordan det går.

La fremtiden vise det.

Ikke fortiden. 

Fortiden er dessverre for det nye kongeparet en veldig stor del av fremtiden deres. Jeg er definitivt ikke alene om å føle at Epstein-relasjonen og gjentatte løgner rundt den er godt nok besvart. Denne relasjonen kommer i tillegg til mye privat drama som fortsatt ikke er ferdig i familien deres.

Jeg har også snakket litt med utenlandske venner over helgen, for å høre hvordan medier og sosiale medier har dekt tronskiftet. Ingen har kommet utenom alt dramaet fra fortiden. Den kommer til å henge ved kongeparet i lang tid fremover, med mindre de selv velger å ta et oppgjør med det. Mange av oss ble jo manipulert til å tro at oppgjøret med fortiden ble tatt før de giftet seg i 2001.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (4 minutter siden):

Fortiden er dessverre for det nye kongeparet en veldig stor del av fremtiden deres. Jeg er definitivt ikke alene om å føle at Epstein-relasjonen og gjentatte løgner rundt den er godt nok besvart. Denne relasjonen kommer i tillegg til mye privat drama som fortsatt ikke er ferdig i familien deres.

Jeg har også snakket litt med utenlandske venner over helgen, for å høre hvordan medier og sosiale medier har dekt tronskiftet. Ingen har kommet utenom alt dramaet fra fortiden. Den kommer til å henge ved kongeparet i lang tid fremover, med mindre de selv velger å ta et oppgjør med det. Mange av oss ble jo manipulert til å tro at oppgjøret med fortiden ble tatt før de giftet seg i 2001.

For min del kommer den virkelig syretesten den dagen MBH har en rettskraftig dom, og MM er friskmeldt til å representere. For da er det ingen unnskyldninger lenger for å ikke ta et oppgjør. HM er i en krevende situasjon med MBH inntil en rettskraftig dom, fordi han kan faktisk ikke blande seg i en rettsprosess, og uansett hvor nøytralt han hadde forsøkt å si noe om vold og voldtekt og rus knyttet til den saken så vil det bli tolket av noen til å være påvirkning og innblanding. MM må ta ansvar for sin relasjon til Epstein på er helt annet nivå etterkvart, og så må hun jobbe hardt i en god del år for å vise at hun faktisk har endret innstilling og holdning («kjeder meg») de siste 10-15 årene. Hun må virkelig jobbe for å få tillit. 

• Liker 19
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...