Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Jeg er bare så utrolig glad for at Kong Harald fikk oppleve VM i fotball i sommer, og fikk møte landslaget (og de ham).

De å se ham rørt til tårer som en gammel idrettselsker var helt utrolig å se. 

Jeg tenkte det samme, og det var fint at landslaget fikk møte ham. Det er enda mer sterkt nå å se tilbake på.

• Liker 6
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pås skrev (1 time siden):

Jeg synes fryktelig synd på HM i dag. Jeg har selv våket over døende foreldre og vet godt hvor sliten, tom og trist en føler seg når det er over. Å gå i gang med statsråd, valgspråk, i det hele tatt å vise seg for folket når han mest sannsynlig er like sliten og tom som oss andre er nesten litt umenneskelig. 

Det skikkelig brutalt . Han har vel sittet med faren sin i hele natt, og så rett på jobb med statsråd , ny tittel, nytt navn, valgspråk .. imens hele verden ser på. Datteren og, var med i statsråd med ny tittel. Håper hun fikk sove litt i natt . Føler det er voldsomt mye på hennes unge skuldre selvom det snakkes lite om.  ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Det skikkelig brutalt . Han har vel sittet med faren sin i hele natt, og så rett på jobb med statsråd , ny tittel, nytt navn, valgspråk .. imens hele verden ser på. Datteren og, var med i statsråd med ny tittel. Håper hun fikk sove litt i natt . Føler det er voldsomt mye på hennes unge skuldre selvom det snakkes lite om.  ❤️

Har kongen noe mer offentlig idag etter at eden er underskrevet, eller får han lov å la alt synke inn?

Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Har kongen noe mer offentlig idag etter at eden er underskrevet, eller får han lov å la alt synke inn?

Så rart å kalle han kongen.. jeg vet ikke, antar han er ferdig for i dag . 

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Så rart å kalle han kongen.. jeg vet ikke, antar han er ferdig for i dag . 

Ja, jeg har tatt meg selv i det flere ganger idag. Må nok påvennes.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Gunstein123 skrev (39 minutter siden):

Støre har vært ute med en av sine folkelige uttalelser:

– Harald var en vanlig gutt med en uvanlig fremtoning. Selv beskrev han seg som litt sjenert. Så levde han et vanlig liv som på mange måter lignet andres.

Vær så snill...

Hjelpeseg at det går an. Enfoldige Støre …

Men så vokste jo Støre selv opp i rikdom, og tror kanskje alle gjør det 😅

Endret av Justlooking
Skrivekontroll …
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Rent språklig har jeg litt problemer med "Dronning Mette-Marit", synes det klinger så dårlig, for mange stavelser. 

Jeg lurte litt på om hun kom til å droppe et av navnene, men sånn ble det jo ikke da.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Mente "nå" som i "kommer de til å fortsatt bo på Skaugun, eller er det automatikk i at de flytter til Slottet" 

Tenkte på dette , og prøvde å google. Slottet er kongens hovedresidens og arbeidsplass, men det er ingen lov om at kongen må sove på slottet. Feks bodde kongen på Skaugum når slottet ble pusset opp, var svarene jeg kom frem til. Og det var jo egentlig ikke noe svar, men antar det er naturlig at de flytter inn på slottet ? 

Skrevet (endret)
Kvittre skrev (1 time siden):

Tenkte på dette , og prøvde å google. Slottet er kongens hovedresidens og arbeidsplass, men det er ingen lov om at kongen må sove på slottet. Feks bodde kongen på Skaugum når slottet ble pusset opp, var svarene jeg kom frem til. Og det var jo egentlig ikke noe svar, men antar det er naturlig at de flytter inn på slottet ? 

Tenker på Dronning Sonja hvis hun skal bo alene der (det jobber selvsagt folk rundt henne, men alene som i uten Harald eller noen andre i familie), så kanskje de finner en mellomting hvis de ikke vil bo der 100% enda? 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 4
Skrevet
Tabris skrev (18 minutter siden):

Jeg er bare så utrolig glad for at Kong Harald fikk oppleve VM i fotball i sommer, og fikk møte landslaget (og de ham).

De å se ham rørt til tårer som en gammel idrettselsker var helt utrolig å se. 

Enig. Det var fint at han fikk oppleve det, og fint at landslaget fikk møte han, og fin siste opptredenen. 
kongen sittende på et keyboard (? ) , uformelt antrukket og med tårer i øynene av glede ble bare en så riktig avslutning ❤️

• Liker 7
  • Hjerte 14
Skrevet
Justlooking skrev (6 minutter siden):

Hjelpeseg at det går an. Enfoldige Støre …

Men så vokste jo Støre selv opp i rikdom, og tror kanskje alle gjør det 😅

Hva tenker du det som var så fjernt med det Støre sa?

Det som kom etter det med vanlig liv var dette:

"Han levde et liv som på mange måter lignet andres.

Han gikk på skole, drev med idrett og friluftsliv og studerte, sammen med andre på sin alder.

Men hele tiden visste han at han en dag skulle bli Norges konge."

Jeg synes det var fint sagt jeg ❤️

• Liker 20
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Han gikk på skole, drev med idrett og friluftsliv og studerte, sammen med andre på sin alder.

Jeg er enig med deg.

• Liker 8
  • Hjerte 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 minutter siden):

Ære, honnør og stor respekt? Merkelig måte å vise det på med å fortsette å harpe på dette også på denne dagen.

Tronskiftet medfører ingen forandring hva angår manglende forklaringer i Epstein komplekset,  eller den nye dronningens voldtektsdømte sønn. 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 21
Skrevet
Isild skrev (5 timer siden):

Vil nok være litt forvirring nå, det ble det etter Kong Olav døde også husker jeg. IA blir ikke kronprinsesse offisiellt før kronprins Haakon tiltrer/signes som konge. 

Begge disse tingene skjedde i det sekundet Kong Harald døde

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
lurker skrev (3 minutter siden):

Har ikke hørt/lest hva Støre sa - kommenterte kun på det som jeg siterte.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (59 minutter siden):

Hva er dine beste minner om Kong Harald?

Jeg elsket de tørre vitsene hans, og reakdjonen han selv hadde på de. 

Talen i 2016 om hva norge er, det har satt spor langt utover landegrensene våre. Og satte oss på kartet og viste hvem vi er.

Hvordan han og hans familie var til stede etter 22 juli. De var veldig til stede. Og ga meg en sterk påminner om hvor viktig de har vært og er for landet vårt. 

Og latteren der han bøyer hodet bakover. Hele norges bestefar.

Han hadde store sko å fylle. Mange trodde ikke ham skulle fylle de skoene. Det gjorde han med hele seg. 

Ja, talen om hvem nordmenn er kommer høyt på listen, og det samme med 22. juli-talen når han gråt. Rausheten og humoren. Den replikken om det ikke er sant at alder og visdom alltid kommer i følge - etter hans erfaring kunne alder komme ganske alene. Og så en replikk jeg ikke klarer å finne tilbake til, men det handlet også om alderssvekkelse, der han svarte noen som spurte at det er best om svekkelsen går nedenfra og opp, enn fra toppen og ned.

Men den historien som virkelig fikk frem klumpen i halsen idag, er den som er referert ganske langt nede i artikkelen jeg lenker til. Det var noen voldsutsatte barn som skrev til kongen og spurte om han var klar over at det finnes noen fedre som slår barna sine. Disse barna ble invitert til slottet, sammen med en terapeut, og det blir fortalt at da de kom til kongen fortalte de alt. Alt de hadde opplevd, som de aldri hadde fortalt til noen andre. Terapeuten var forbløffet og prøvde å finne ut hvorfor de fortalte alt dette som han aldri hadde hørt før: "Vi måtte jo det. Det var jo kongen".

Kong Harald: Slik ble han folkets konge – Norge

• Liker 4
  • Hjerte 16
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, Ginny Weasley said:

Så vidt jeg vet er det ingen automatikk i at de skal flytte til Slottet. 

Jeg vil tro dronning Sonja blir boende i kongeleiligheten på Slottet, det er jo hjemmet hennes, et hjem jeg hadde inntrykk av at hun var sterkt involvert i oppussingen av da Slottet ble renovert og som hun sikkert har satt sitt preg på i årenes løp.

Jeg vil tro HM og MM blir boende på Skaugum og at flytting blir aktuelt den dagen IA gifter seg og stifter familie, eller eventuelt når Sonja går bort.

Slottet er først og fremst arbeidsstedet deres. At de har en bolig der er jo praktisk, men ingen plikt selvfølgelig nei. Kong Olav bodde jo mye på kongsgården på Bygdøy. De har jo også et par hytter såvidt jeg vet, kanskje en hemmelig en også, slik alle konger burde ha, og Stiftsgården i Trondheim.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
lurker skrev (15 minutter siden):

Rent språklig har jeg litt problemer med "Dronning Mette-Marit", synes det klinger så dårlig, for mange stavelser. 

Jeg lurte litt på om hun kom til å droppe et av navnene, men sånn ble det jo ikke da.

Det er jo to stavelser mindre enn før da :knegg:

• Liker 6
Skrevet
Justlooking skrev (4 minutter siden):

Har ikke hørt/lest hva Støre sa - kommenterte kun på det som jeg siterte.

Ja, og det var altså tatt helt ut av sammenhengen.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Ja, talen om hvem nordmenn er kommer høyt på listen, og det samme med 22. juli-talen når han gråt. Rausheten og humoren. Den replikken om det ikke er sant at alder og visdom alltid kommer i følge - etter hans erfaring kunne alder komme ganske alene. Og så en replikk jeg ikke klarer å finne tilbake til, men det handlet også om alderssvekkelse, der han svarte noen som spurte at det er best om svekkelsen går nedenfra og opp, enn fra toppen og ned.

Men den historien som virkelig fikk frem klumpen i halsen idag, er den som er referert ganske langt nede i artikkelen jeg lenker til. Det var noen voldsutsatte barn som skrev til kongen og spurte om han var klar over at det finnes noen fedre som slår barna sine. Disse barna ble invitert til slottet, sammen med en terapeut, og det blir fortalt at da de kom til kongen fortalte de alt. Alt de hadde opplevd, som de aldri hadde fortalt til noen andre. Terapeuten var forbløffet og prøvde å finne ut hvorfor de fortalte alt dette som han aldri hadde hørt før: "Vi måtte jo det. Det var jo kongen".

Kong Harald: Slik ble han folkets konge – Norge

Word.

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...