Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (1 time siden):

Mente ikke at han skulle ha arverett til tronen. Hvilke 6 mener du? Emma er vell nr 5 nå.

1. Kronprinsesse IA

2. Prins SM

3. Prinsesse ML

4. MA Behn

5. LI Behn

6. ET Behn

Det måtte vel ei stor ulukke til der resten av familien var samla for at nr. 6 skulle rykka opp i køen. Skal noko til at det kan skje med naturleg avgang, ja.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tradegy skrev (18 minutter siden):

Det er ikke det at jeg hadde hatt en hverdag uansett, hvor jeg brukte HKH. Men at den fjernes hos Sonja, er så inderlig brutalt 💔  

Det er hennar majestet (HM) som blir fjerna frå dronning Sonja, ikkje hennar kongelege høgheit. HKH-tittelen hadde ho som kronprinsesse.

Men skal ho nå titulerast med HKH igjen eller bare med dronning Sonja? 

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Dette er nok gjort i samråd med Sonja. Tviler på at han hadde tatt fra henne tittelen om hun ikke ønsket det. De virker jo til å være sammen og nær hverandre i sorgen, så da kan jeg ikke tenke meg at tittelen ble tatt vekk fra henne uten at hun selv var med på samtalen. 

Ja, får håpe det 💕 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tradegy skrev (2 minutter siden):

Ja, får håpe det 💕 

Ja ❤️ 

• Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Det er hennar majestet (HM) som blir fjerna frå dronning Sonja, ikkje hennar kongelege høgheit. HKH-tittelen hadde ho som kronprinsesse.

Hun ble titulert som Dronning Sonja idag.

• Liker 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Kun dronning Sonja :nikke: Takk for presisering! :klappe:

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Hun ble titulert som Dronning Sonja idag.

Ja, hun er Dronning Sonja, og Mette Marit er Dronningen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Like sannsynlig som at Emma blir kronprinsesse.

Det er faktisk mindre sannsynleg enn at Emma T. Behn blir kronprinsesse.

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk mindre sannsynleg enn at Emma T. Behn blir kronprinsesse.

Ja, faktisk. 

• Liker 1
Skrevet
JuneR skrev (2 minutter siden):

Ja, hun er Dronning Sonja, og Mette Marit er Dronningen. 

Ja, MM er Hennes Majestet Dronningen, Sonja er Dronning Sonja. 

• Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (26 minutter siden):

Dette er nok gjort i samråd med Sonja. Tviler på at han hadde tatt fra henne tittelen om hun ikke ønsket det. De virker jo til å være sammen og nær hverandre i sorgen, så da kan jeg ikke tenke meg at tittelen ble tatt vekk fra henne uten at hun selv var med på samtalen. 

Tviler faktisk, og jeg lurer på om at det har vært blanding av titler i mange år, kanskje den siste ble den første, uansett så spekulerer jeg ikke mer enn hva du gjør

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
42. skrev (2 minutter siden):

Tviler faktisk, og jeg lurer på om at det har vært blanding av titler i mange år, kanskje den siste ble den første, uansett så spekulerer jeg ikke mer enn hva du gjør

En blanding av titler i mange år? Titler til en enkedronning? 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Ardwinna skrev (6 minutter siden):

Bildet er vel fra 2011, så det er ikke fullt av symbolikk tilpasset dronning Sonjas liv etter kong Haralds død.

Dronning MM er, selv om hun har tittelen dronningen så lenge HM er i live og er regjerende konge, en inngift konsort til Kongen. Hun har ingen makt til å gi sønnen sin en kongelig tittel, og MBH har ingen blodsbånd eller arv som gjør at han kan få tittelen prins. Det er kun spekulasjon at dronningen eller kong HM skulle finne på noe sånt

Voksne kan velge å bli adoptert av f.eks. en steforelder, også om biologisk forelder er i live. For eksempel dersom man aldri har hatt noen kontakt med sin biologiske far eller mor, kan man også i voksen alder be om å bli adoptert av steforelder. Det handler om tilknytning og arv.

Sonja er fremdeles Hennes kongelige høyhet dronning Sonja, mens Mette-Marit er Hennes Majestet Dronning Mette-Marit. Sonja er dronning Sonja, mens MM er dronningen (i bestemt form).
At Sonja har blitt fratatt tittelen brutalt er ren spekulasjon. Vi aner ingenting om hvorfor hun ikke lenger er Hennes Majestet. Det vanlige er at inngifte mister tittelen automatisk så snart monarken dør, men så er det noen som velger å gi dem tittelen Hennes/Hans Majestet videre. Hvorfor Sonja ikke lenger er HM, vet vi ingenting om. Vi vet ikke en gang om hun har vært med på avgjørelsen eller ikke.

På kongehusets side står det kun Dronning Sonja, ikke Hennes Kongelige høyet Dronning Sonja. Ville det ikke stått Hennes Kongelige Høyhet, hvis det var tittelen hennes? 

Dronning Sonja

Endret av -Pusheen-
  • Liker 4
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (10 minutter siden):

Her er ei oppsummering av utanlandske reaksjonar i Se og Hør:

https://www.seher.no/kongelig/signalet-er-rystende/85096433

https://www.seher.no/kongelig/hylles-for-marius-grep/85092266

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

På kongehusets side står det kun Dronning Sonja, ikke Hennes Kongelige høyet Dronning Sonja. Ville det ikke stått Hennes Kongelige Høyhet, hvis det var tittelen hennes? 

Kanskje? Mulig jeg har misforstått og at hun ikke er HKH heller.
Uansett tenker jeg at det er drøyt å spekulere i hvorfor hun ble "fratatt" tittelen som om kongen og dronningen hev seg rundt og bestemte at nå skal vi røske vekk alle fine kongelige titler fra gamlemor. Saken er vel heller at hun etter kongelig tradisjon mistet tittelen HM idet Harald døde, og så er det opp til den nye kongen (muligens i samråd med dronning Sonja) om hun likevel fortsatt skulle ha tittelen Hennes Majestet eller HKH.

• Liker 3
Skrevet
Ardwinna skrev (1 minutt siden):

Uansett tenker jeg at det er drøyt å spekulere i hvorfor hun ble "fratatt" tittelen som om kongen og dronningen hev seg rundt og bestemte at nå skal vi røske vekk alle fine kongelige titler fra gamlemor. Saken er vel heller at hun etter kongelig tradisjon mistet tittelen HM idet Harald døde, og så er det opp til den nye kongen (muligens i samråd med dronning Sonja) om hun likevel fortsatt skulle ha tittelen Hennes Majestet eller HKH.

Ja, jeg tror hun var klar over at det kom til å skje noe med tittelen hennes, som veldig mye annet, planlegges jo også dette sannsynligvis i forveien.

• Liker 7
Skrevet
O Rakel skrev (1 time siden):

Enig. NRKs skrytesrtikkel om MMs mot alle odds ferd til tronen er rene propagandaen. Utelater alle skandalene fra de siste årene. Det er et totalitært regime verdig. 

Fikk vondt i magen av det jeg så i dag. De bruker altså båren til å markere at flokken er viktigst også på denne dagen.

Det er som om nye kongeparet viser fingeren til voldsofrene ved å gi MBH en kongelig rolle (- alle de andre kistebærerne var kongelige..)

Norge er et av verdens mest velfungerende konstitusjonelle monarkiet. Det har vist seg svært vellykket. Omtrent så lang fra totalitært som det er mulig å komme. 

Kongehuset har en del makt - og som alle andre familier har de også mulighet til å velge hvem som skal bære kisten. Normalt sett respekterer man det, uten å uttrykke noe om meninger eller hvordan man har det i magen.

MBH er en del av familien - noen familier støter ut folk som ikke skikker seg - andre familier gjør ikke det. Jeg tilhører den gruppen av mennesker som ikke ønsker å støte ut folk som har gjort feil. Og Kongen bekjenner seg også tydelig til den kristne tro - der tilgivelse er et svært sentralt budskap. 

Jeg vil tro at også flere av ofrene kan tenke slik. Jeg vet ikke - men man skal i alle fall være svært forsiktig med å ta ofrenes følelser til inntekt for sitt eget syn. 

Personlig synes jeg det er et fint valg at også stesønnen til Kongen får bære kisten til sin bestefar.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Norge er et av verdens mest velfungerende konstitusjonelle monarkiet. Det har vist seg svært vellykket. Omtrent så lang fra totalitært som det er mulig å komme. 

Kongehuset har en del makt - og som alle andre familier har de også mulighet til å velge hvem som skal bære kisten. Normalt sett respekterer man det, uten å uttrykke noe om meninger eller hvordan man har det i magen.

MBH er en del av familien - noen familier støter ut folk som ikke skikker seg - andre familier gjør ikke det. Jeg tilhører den gruppen av mennesker som ikke ønsker å støte ut folk som har gjort feil. Og Kongen bekjenner seg også tydelig til den kristne tro - der tilgivelse er et svært sentralt budskap. 

Jeg vil tro at også flere av ofrene kan tenke slik. Jeg vet ikke - men man skal i alle fall være svært forsiktig med å ta ofrenes følelser til inntekt for sitt eget syn. 

Personlig synes jeg det er et fint valg at også stesønnen til Kongen får bære kisten til sin bestefar.

Tusen takk for et fint innlegg - jeg deler betraktningene dine. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Ardwinna skrev (9 minutter siden):

Har du dokumentasjon på at det er kongelig tradisjon?

• Liker 4
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...