Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (49 minutter siden):

1058 deltagere. Er ikke veldig bredt representert.

Det er en helt standard størrelse på et representativt utvalg.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Nrk skriver ikke hvor mange. Men pleier å være mer enn 1000 deltagere. Også er de nøye på å fordele deltagere jevnt iht hele og alder, når de har lands omfattende.

Under 1100, er jo færre deltagere enn det dagbladet selv klarer å hanke inn. Ikke vet jeg hvordan de fordeler dette på alder og steder i norge. Er det oslo og omegn feks?

Det er veldig typisk at et representativt utvalg ligger på drøyt 1000. At det er representativt betyr at det er bred representasjon på tvers av geografi, alder, kjønn, utdanning, inntektsnivå og politisk ståsted.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Nrk skriver ikke hvor mange. Men pleier å være mer enn 1000 deltagere. Også er de nøye på å fordele deltagere jevnt iht hele og alder, når de har lands omfattende.

Under 1100, er jo færre deltagere enn det dagbladet selv klarer å hanke inn. Ikke vet jeg hvordan de fordeler dette på alder og steder i norge. Er det oslo og omegn feks?

Ja, NRK ser ut til å spurt Oslo Vest fiffen på alder 55 og oppover.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Margit777 skrev (2 minutter siden):

Nei. Det har de ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Poster denne her, siden det med kronprinsparets vennskap har vært oppe ganske mange ganger:

Jonas Gahr Støres forhold til kongeparet vurdert to ganger

Essensen i artikkelen er at Støres forhold til kongeparet var nært og personlig for 15-20 år siden, og lå akkurat på grensen til inhabilitet da den ble vurdert av justisdepartementet i 2010. Nå er relasjonen mindre nær og den siste habilitetsvurderingen fra 2022 viser et helt annet bilde:

"Den private kontakten var blitt betydelig mindre.

«Jeg mener at min relasjon til kronprinsparet ikke kan beskrives som et nært personlig forhold, som var formuleringen i Lovavdelingens uttalelse i 2010», heter det i en redegjørelse fra Støre.

Lovavdelingen mente det ikke lenger var naturlig å omtale relasjonen som en «nær personlig tilknytning».

Så da vet vi det om denne konkrete relasjonen, og mer generelt så ser vi at relasjoner kan endre seg over tid, og at habilitetsvurderingen også kan endre seg. En påminnelse om at det som var sant i 2000 ikke nødvendigvis er sant idag.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Margit777 skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke.

Slutt å finne på ting.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (1 time siden):

Hvem andre i hele Norge som er dømt til 4 år i fengsel får den muligheten?

Godt spørsmål. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-reaksjoner-spesielt-a-se/85092853

«Lothe snakker daglig med personer i varetekt og som soner fengselsstraff.

- Alle jeg snakker med i fengsel reagerer. Flere opplever å ikke ha fått samme muligheter, og har opplevelsen av at «sånn er det ikke for vanlige folk». Jeg vet om flere som ikke har fått delta i begravelse til nære familiemedlemmer, sier han. «

• Liker 7
  • Nyttig 15
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Skal man le eller gråte?

https://www.vg.no/spesial/2026/kong-harald/?pinnedEntry=93314

Forsvarets terapihund er tilgjengelig for kos i køen til slottskapellet. 

Ha var jo søt, da.

Veldig søt!

Likevel synes jeg det er merkelig at dette skal gå SÅ hardt innpå folk at de skulle trenge terapihund-kos før de skal inni kapellet. Men det er nu meg😅

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål. 

- Alle jeg snakker med i fengsel reagerer. Flere opplever å ikke ha fått samme muligheter, og har opplevelsen av at «sånn er det ikke for vanlige folk». Jeg vet om flere som ikke har fått delta i begravelse til nære familiemedlemmer, sier han. «

Jepp, og det var jo ikke en begravelse engang, det var å flytte kisten gjennom fire rom. 

• Liker 7
  • Nyttig 16
Skrevet
SusieDerkins skrev (10 minutter siden):

Det stemmer ikke.

Slutt å finne på ting.

De gjør da alle andre her, så hvorfor ikke 😄 

Er jo tydelig at det er de som er mest for å beholde de kongelige. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål. 

Ta nå med det siste avsnittet i artikkelen også da, der politiet og kriminalomsorgen uttaler seg om hvordan det faktisk er, uavhengig av disse uidentifiserte innsattes uverifiserbare, personlige anekdoter som utelater fakta som potensielt kunne forklart avslagene.

Her:

"Politiet: - Ikke uvanlig

Varetektsinnsatte får ikke permisjoner, slik som innsatte som soner en dom. De kan likevel innvilges framstilling dersom viktige velferdsgrunner tilsier det. 

Det kan være legebesøk og viktige hendelser i nær familie, som dødsfall, bryllup og konfirmasjon, opplyser Kriminalomsorgen på sin hjemmeside

(...)

- På generelt grunnlag er det mulighet for utgang til ulike formål når man er i varetekt med elektronisk kontroll. Det er ikke uvanlig at det innvilges utgang i forbindelse med dødsfall i nær familie, sier politiadvokat Oda Karterud."

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Jdjdkdudjbs skrev (1 time siden):

Mener du det er rett og rimelig at kongen og dronning tilgir noen på vegne av andre? Han har ikke gjort dem noen verdens ting. De som har blitt forulempet og voldtatt og banket opp - det er DE som evt kan tilgi. Og så kan de jo velge selv om de vil det - skal du dømme dem som dårlige kristne om de ikke gjør det? Hvis du selv blir voldtatt og banket og filmet i søvne, vil du tilgi da? Holder det for deg at mammaen til voldtektsmannen tilgir eller gir blaffen og fullstendig driter i deg som ble voldtatt??

Vi kan ikke ha et kongepar som gjemmer seg bak Jesus som tok på seg allés synder og at man da ikke skal få en eneste konsekvens, det går på moralen løs. Marius har fått disponere hele Skaugum under soning, sole seg ved bassenget og trene på treningsrommet og kunnet ferdes fritt på hele eiendommen. Han får vel sikkert de besøkene har har lyst på der også. Hvem andre i hele Norge som er dømt til 4 år i fengsel får den muligheten? Mener du det er et bra valg at kongeparet vårt driter fullstendig i hva han har gjort og fronter på fullt alvor og ut i offentligheten at han er tilgitt? Og at det er de selv som har tilgitt stakkars lille snille guttungen for en feil som har forulempet andre nok til å havne fire år bak lås og slå?

Dette. 100%.

Det er farlig nær en argumentasjon om at Kong Haakon er den som skal sitte på makten til å bestemme straff for MBH. Samme greia med at Kong Haralds varme for MBH skal være av noen avgjørende betydning. 

Vi har et rettssystem, og det inkluderer ikke kongen. 

Det ville jo være vilt inhabilt om Haakon skulle bestemme. Det er jo ikke heller han som bestemmer hvem som skal tilgis. 

Vi har et system i Norge hvor vi opererer med straff. Ja, det er tøft, og det er også meningen at det skal oppleves som en konsekvens. Det er ikke ondt, eller mangel på kristne verdier. Det er altså helt hinsides, hvis man nå plutselig argumenterer for at kriminelle skal slippe straff, fordi hvis ikke så er vi ikke i pakt med Jesus. Eller hva med et system der det er den kriminelles familie som skal dømme vedkommende. 

Jeg fatter ikke at man engang kan tenke tanken. 

Endret av CeXNS
Ryddet
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Veldig søt!

Likevel synes jeg det er merkelig at dette skal gå SÅ hardt innpå folk at de skulle trenge terapihund-kos før de skal inni kapellet. Men det er nu meg😅

Ja, jeg stusset også over det.

MEN. Det er klart at kongens dødsfall kan få opp sterke følelser i folk som ikke nødvendigvis gjelder kongen, men som gjelder egen sorg og egne traumer.

Jeg kjenner på det selv om dagen, at tanker om egne tap ligger lenger fremme i bevisstheten enn vanlig.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
Margit777 skrev (2 minutter siden):

De gjør da alle andre her, så hvorfor ikke 😄 

Er jo tydelig at det er de som er mest for å beholde de kongelige. 

Det er virkelig ikke sant.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg stusset også over det.

MEN. Det er klart at kongens dødsfall kan få opp sterke følelser i folk som ikke nødvendigvis gjelder kongen, men som gjelder egen sorg og egne traumer.

Jeg kjenner på det selv om dagen, at tanker om egne tap ligger lenger fremme i bevisstheten enn vanlig.

Statsministeren sa jo noe lignende en av de første dagene, at folk samlet seg i sorg som ikke nødvendigvis trengte å handle om dette, de bare trengte fellesskapet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (4 minutter siden):

Jepp, og det var jo ikke en begravelse engang, det var å flytte kisten gjennom fire rom. 

Nettopp Dette kunne og burde de holdt privat. Når de velger å gjøre dette til riksdekkende TV-underholdning, blir det strategisk omdømmehåndtering, som kan settes i sammenheng med den pågående straffesaken i mine øyne. 

• Liker 8
  • Nyttig 19
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Men ikke bare deg 🙋‍♀️ 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

Veldig søt!

Meget spesielt.

Men koselig med hundekos er det jo alltids. 

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...