Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hirondelle skrev (1 time siden):

Begynner gråte bare jeg ser bildet av kransen fra dronning Sonja med teksten "takk for et godt liv" 😭😭😭😭😭😭

Jeg er ikke helt der (men synes jo det er rørende) - det som har rørt meg mest hittil var et bilde tegnet av….Egil Nyhus. Rød løper på en brygge, krykker som ligger tilbake, solnedgang og en seilbåt i horisonten. For så vidt også rødt, hvitt og blått (dog lyseblått). Da ble jeg nesten fuktig i øynene.

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (57 minutter siden):

Nå er Aurdals poeng nettopp at det ikke er i samsvar med norske verdier å gjemme ham vekk.

"At Marius Borg Høiby er synlig til stede ved seremoniene etter kong Haralds bortgang, er et viktig signal i seg selv. Det er et verdivalg."

Visst er det et verdivalg. Jeg synes ikke det er et godt verdivalg, tvert i mot.

• Liker 9
  • Nyttig 21
Skrevet
SusieDerkins skrev (25 minutter siden):

Ja, det blir helt vanvittig. Jeg var i Oslo under begravelsen i 1991, og husker godt enkelte elementer av det, med snikskyttere på takene, og "småting" som  at jeg måtte gå fra domkirken og ned til  Oslo S (eller gikk jeg gjennom t-banestasjonen der?) for å kunne krysse Karl Johan.

Denne gangen blir det visst enda voldsommere. Står i din artikkel at de har fått hjelp av britene i planleggingen, og andre steder har jeg lest at svensk politi skal bistå og at det lånes inn bombehunder fra Danmark.

Nå måtte jeg google for å finne riktig betegnelse (for jeg håper ikke du husker så mange ekte snikskyttere :) )  Motsnikskyttere (eller counter-snipers) er visst et begrep.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Andrea59 skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke helt der (men synes jo det er rørende) - det som har rørt meg mest hittil var et bilde tegnet av….Egil Nyhus. Rød løper på en brygge, krykker som ligger tilbake, solnedgang og en seilbåt i horisonten. For så vidt også rødt, hvitt og blått (dog lyseblått). Da ble jeg nesten fuktig i øynene.

Det bildet var fint! 

Det jeg synes var vondt, var når Haakon holdt talen og gratulerte mor med bryllupsdagen. Da viste han seg som en sønn i sorg. Det kan jo de fleste av oss relatere til, å være i sorg. Og så synes jeg det var sterkt når han og IA hilste på regjeringen i statsråd, bare timer etter dødsfallet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (10 minutter siden):

Nå måtte jeg google for å finne riktig betegnelse (for jeg håper ikke du husker så mange ekte snikskyttere :) )  Motsnikskyttere (eller counter-snipers) er visst et begrep.

haha, ja, du har selvfølgelig rett!! Det var nok ikke ekte snikskyttere på takene!!!

Men nå dukket det opp et nytt minne: Det var ikke lov å åpne et vindu i bygningene som ligger langs Karl Johan. Det var vel en av de tingene de folka på takene passet på.

Endret av SusieDerkins
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

haha, ja, du har selvfølgelig rett!! Det var nok ikke ekte snikskyttere på takene!!!

Men nå dukket det opp et nytt minne: Det var ikke lov å åpne et vindu i bygningene som ligger langs Karl Johan. Det var vel en av de tingene de folka på takene passet på.

Skarpskyttere heter de som plasseres ut på tak og lignende 🙂

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Kloke ord fra Dagbladet v/Martine Aurdal, om Høibys tilstedeværelse ved seremoniene, som anerkjenner det uvanlige og oppsiktsvekkende og at det vekker reaksjoner, før hun peker på verdivalget det er:

"Dette er rettsstatens verdier, der enhver er uskyldig inntil rettskraftig dom - og der også kriminalomsorgens fremste mål er rehabilitering og retur til samfunnet. Kong Haakon vil nok også si at dette er kristne verdier, det er uansett inkluderende verdier, det er at alle mennesker er mer verdt enn sine verste gjerninger. Det er familieverdier, en familie som står sammen i gode og vonde dager. (...) Denne inkluderingen er ikke bare i tråd med det moderne Norges praksis og verdier, det er helt i kjernen av den nå avdøde kongens viktigste budskap og mål.

Høiby har en selvsagt plass blant de aller nærmeste ved kongens bortgang. Alt annet ville være en skandale."

Det skulle bare mangle

Gjenkjennelig, dvs mye av det samme mange av oss har skrevet her i sakens anledning, med andre ord. :nikke: 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Leonaen skrev (7 timer siden):

Denne må jeg bare svare på. Det handler ikke om hat og hevn. Det handler om ofre med komplekse posttraumatiske stress lidelser. Det handler om ofre som har fått livene sine ødelagt. Traumer. Det handler om å ta hensyn til dette. Du er ganske privilegert om du tror det handler om hat og hevn. Det kan være at lidelser blir forsterket om man ser sin gjerningsmann. Retraumatisering. Ofre som er i konstant beredeskap og redde. Vi skal ta hensyn til overgriperne også. Bygge de opp til en rehabilitert fremtid. Men hva med ofrene?? Det er det som er kjernen her. Hva med ofrene??

Så veldig godt skrevet! Noe dessverre veldig mange ikke forstår.. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
lurker skrev (8 minutter siden):

Skarpskyttere heter de som plasseres ut på tak og lignende 🙂

ja! Selvfølgelig. Takk!

• Liker 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 minutter siden):

Han er da vitterlig vist i alle landets aviser og blader, hvor han er ute i det fri, enten på Riksen, inne på slottet sammen med familien eller utenfor, enten på vei hit, eller på vei dit, har du ikke fått med deg det?

Nei, det har jeg ikke, så det er fint om du dokumenterer at han har fått fri i en uke og vandrer fritt rundt og benytter seg av fasilitetene på slottet og Skaugum, som var din påstand.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan sette de utenlandske kongelige i en vanskelig posisjon om MBH blir en synlig del av begravelsen. De ønsker å vise respekt, men må jo samtidig vise seg sammen med en overgriper, hvilket jeg ikke tror de fleste av dem ønsker.

• Liker 13
  • Nyttig 15
Skrevet
SusieDerkins skrev (28 minutter siden):

Ser du rettet det til skarpskyttere - det var jo et mer normalt ord enn det jeg fant! :) 

• Liker 4
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 time siden):

Dere som hisser dere opp ved avgjørelser om hvem som skulle følge kisten, hvilken tittel dronning Sonja skal ha, lengde på sørgeperiode osv - dere tror ikke at dette er ting som er avgjort etter dødsfallet? 

Diverse scenarioer vedr dødsfall hos alle av kongefamiliens medlemer er selvsagt oppe til behandling med jevne mellomrom, og det er avklart hva som skjer om/når hver og en av dem dør eller blir skadet/syk. Så kong Harald har vært med på å avgjøre alt som skjer rundt dødsfall, sørgeperiode og begravelse. 

Så den diskusjonen kan i det minste legges død. 

Vi er flere som har prøvd å si det, det går ikke inn. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Godt skrevet og heldigvis noe mer nyansert enn det som har vært de siste dagene. 

"I februar var nordmenns oppslutning om monarki som styreform nede i 60 prosent. Det skulle man ikke tro. Etter atferden til riksmedienes journalister å dømme, ligger oppslutningen snarere på nord-koreansk nivå, rundt 106 prosent."

Jeg tror vi kan anta at rundt fem millioner mennesker har sterk medfølelse med familien til Harald. Men «pårørende»?

https://www.dagbladet.no/meninger/er-det-jeg-som-har-blitt-gal/85099960

• Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (13 minutter siden):

Godt skrevet og heldigvis noe mer nyansert enn det som har vært de siste dagene. 

"I februar var nordmenns oppslutning om monarki som styreform nede i 60 prosent. Det skulle man ikke tro. Etter atferden til riksmedienes journalister å dømme, ligger oppslutningen snarere på nord-koreansk nivå, rundt 106 prosent."

Jeg tror vi kan anta at rundt fem millioner mennesker har sterk medfølelse med familien til Harald. Men «pårørende»?

Dette var en bredside. Han nevner minutt for minutt dekning, manglende respekt for familie i sorg, oppblåsing av nasjonens sorg. 

Til slutt nevner han også følgende: 

«Skal den nye monarken ha legitimitet og sitte trygt, kan ikke den forrige sin bortgang være som vanlige menneskers bortgang. Tvert imot: Hendelsen må kunngjøres for all verden, blåses opp og viktiggjøres.»

«Kongehusets makt er en symbolsk makt. Den kan ikke opprettholdes uten jevnlige påfyll av symbolsk kapital.»

• Liker 7
  • Nyttig 11
Skrevet
CeXNS skrev (48 minutter siden):

Dette var en bredside. Han nevner minutt for minutt dekning, manglende respekt for familie i sorg, oppblåsing av nasjonens sorg. 

Til slutt nevner han også følgende: 

«Skal den nye monarken ha legitimitet og sitte trygt, kan ikke den forrige sin bortgang være som vanlige menneskers bortgang. Tvert imot: Hendelsen må kunngjøres for all verden, blåses opp og viktiggjøres.»

«Kongehusets makt er en symbolsk makt. Den kan ikke opprettholdes uten jevnlige påfyll av symbolsk kapital.»

Ja, jeg så det. 

Det er veldig mange som er lei også, men de skal det ikke skrives om. Det er mye annet som har direkte påvirkning på en families hverdag og liv som kanskje er langt mer viktig enn blomsterhavet på Slottsplassen eller de som skal se kista, men det er lagt opp til "tilbakeholdenhet" for alt annet enn kongefamilien, så her får vi i bøtter og spann...Enten vi vil eller ikke.

Det er nok noen som ikke vil at realiteten og nyansene ikke skal opp til diskusjon , som at en overgrepsdømt blir legitimert via kongefamilien i offentlig skue på TV, drivstoffpriser som dreper det norske næringsliv og familier som ikke har råd til å bruke bilen, et sterkt EU-nei fra Island som påvirker nordmenn og som selvsagt er en lettelse for de som var i mot EU begge avstemninger her. 

Det er 48 timer igjen før vi kan bevege oss mot den 5.september og begravelsen er over. Forhåpentligvis vil mediene begynne å publisere noe nytt den 5. Det er i hvert fall på tide.. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden vil bli stengt kort stund for å unngå sitering av innlegg som blir moderert. 

-----------------------------------

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. 

Skrevet
SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Nå er Aurdals poeng nettopp at det ikke er i samsvar med norske verdier å gjemme ham vekk.

"At Marius Borg Høiby er synlig til stede ved seremoniene etter kong Haralds bortgang, er et viktig signal i seg selv. Det er et verdivalg."

Det er helt rett. Det er et verdivalg, og et godt gjennomtenkt og nøye planlagt sådant. Dessverre.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg kom på en flott ide for Mette Marit og hvordan hun skal håndtere smitterisikoen i årene fremover: å begynne å bruke hansker, akkurat som de kongelige gjorde i gamle dager. Dronning Elizabeth sluttet forresten aldri med det. Mens prinsesse Diana fikk ros for å slutte med hansker.

Mette Marit vil nok aldri kunne håndhilse på folket igjen, men hanskene kan hjelpe henne unna smitte sånn ellers, det er lett å ta i en dør, et gelender osv. Via KI, fikk jeg disse hansketipsene:

"Daghansker i tynt skinn (Til hverdags og offisielle besøk)

Hvorfor det fungerer: Skinn danner en ugjennomtrengelig barriere mot bakterier og virus, men ser likevel ekstremt sofistikert ut.

Klassiske bomullshansker (Dronning Elizabeth-stilen)

Hvorfor det fungerer: Bomullshansker føles lette på hånden, puster godt, og kan skiftes ut og vaskes på høye temperaturer etter hvert oppdrag. Det gir et veldig formelt, tradisjonelt preg som oser av kongelig verdighet, samtidig som det er et av de mest effektive hygienetiltakene en monark kan bruke.

Operahansker i sateng eller silke (Til galla og stortingsmiddager)

Hvorfor det fungerer: Siden gallakjoler ofte har kortere ermer eller bare skuldre, rammer lange operahansker inn antrekket på en glamorøs 50-talls måte."

For et tipp topp tilbehør til en kongelig ❤️ 

• Hjerte 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 timer siden):

Oppslutningen om monarki var nede i 54 prosent i februar.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/meningsmaling-fortsatt-flertall-for-monarki-i-norge/10186472

• Liker 8
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...