Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Justlooking skrev (36 minutter siden):

Vi er mange som blir overrasket over alt som har skjedd den siste knappe uken og som sikkert vil fortsette en stund. Harald var en fin konge og en epoke var over med ham. Trist selvfølgelig men er det ikke mye overdrivelser og massesuggesjon? 

https://www.dagbladet.no/meninger/er-det-jeg-som-har-blitt-gal/85099960

Jo, det har bikket over forlengst, og derfor ødelagt en del av denne tiden.

• Liker 7
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
velociraptor skrev (23 minutter siden):

Kanskje det sier noe om kongeparet at Støre har tatt mer avstand fra dem

To sjeler og en tanke.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Meningmålingene som kun omhandler dronning Mette -Marit. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/folket-delt-om-dronning-mette-marit/85096541

«37,8 prosent av det norske folk mener at Mette-Marit i liten eller svært liten grad er egnet til å fylle rollen som dronning. 23,5 prosent svarer «i svært liten grad», og 14,3 svarer «i liten grad».

«1043 personer er også blitt stilt følgende spørsmål: «Hvordan vil du vurdere din tillit til dronning Mette-Marit?». 

Her svarer 40,3 prosent at de har lav tillit, hvorav 23,5 prosent svarer «svært lav» tillit og 16,8 prosent at tilliten er «lav». 

• Liker 6
  • Nyttig 16
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Nå jobbes det iherdig i usa for å få frigitt flere filer. Republikaneres Massie samler inn overskrifter igjen

https://www.washingtontimes.com/news/2026/aug/31/thomas-massie-launches-discharge-petition-bill-enforce-release/

Så, det kan være spennende tider fremover på mange måter. 

Håper virkelig dette gir resultater, ikke bra at så mye informasjon ligger skjult. Selv om det kommer til å skake opp situasjonen.

Ingen vei utenom dette.

• Liker 10
  • Nyttig 11
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Kloke ord fra Dagbladet v/Martine Aurdal, om Høibys tilstedeværelse ved seremoniene, som anerkjenner det uvanlige og oppsiktsvekkende og at det vekker reaksjoner, før hun peker på verdivalget det er:

"Dette er rettsstatens verdier, der enhver er uskyldig inntil rettskraftig dom - og der også kriminalomsorgens fremste mål er rehabilitering og retur til samfunnet. Kong Haakon vil nok også si at dette er kristne verdier, det er uansett inkluderende verdier, det er at alle mennesker er mer verdt enn sine verste gjerninger. Det er familieverdier, en familie som står sammen i gode og vonde dager. (...) Denne inkluderingen er ikke bare i tråd med det moderne Norges praksis og verdier, det er helt i kjernen av den nå avdøde kongens viktigste budskap og mål.

Høiby har en selvsagt plass blant de aller nærmeste ved kongens bortgang. Alt annet ville være en skandale."

Det skulle bare mangle

Det er ikke mange som protesterer på hans tilstedeværelse i en privat seremoni. Det problematiske er valget om å invitere direktesendte TV-kameraer inn i dette,  nettopp fordi det sender et signal om tilgivelse. Vi har foreløpig ikke sett noen tegn til anger, og det tenker jeg må være til stede først. MBH står midt i en pågående og meget alvorlig straffesak. Han er ikke et klassisk sort får. Hvis han blir dømt, handler dette om meget grove og gjentakende lovbrudd. Skal samfunnets verdier om rehabilitering og tilgivelse gjelde, må det først vises tegn til reell anger og selvinnsikt.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet
Wald86 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mange som protesterer på hans tilstedeværelse i en privat seremoni. Det problematiske er valget om å invitere direktesendte TV-kameraer inn i dette,  nettopp fordi det sender et signal om tilgivelse. Vi har foreløpig ikke sett noen tegn til anger, og det tenker jeg må være til stede først. MBH står midt i en pågående og meget alvorlig straffesak. Han er ikke et klassisk sort får. Hvis han blir dømt, handler dette om meget grove og gjentakende lovbrudd. Skal samfunnets verdier om rehabilitering og tilgivelse gjelde, må det først vises tegn til reell anger og selvinnsikt.

Kong Harald hadde nok ikke syntes at dette var en arena for ekskludering eller straff, så på den måten er det fint.

Skrevet (endret)
Durex skrev (5 minutter siden):

Kong Harald hadde nok ikke syntes at dette var en arena for ekskludering eller straff, så på den måten er det fint.

Jeg ser den, og det handler ikke om at han skulle vært straffet eller ekskludert av familien. Poenget er at direktesendt TV gjør en privat handling om til et offentlig signal. For mange fremstår dette som strategisk omdømmebygging midt i en pågående straffesak, og  at det skjer på bekostning av ofrene. Ved å invitere kameraene inn, blir seremonien i praksis en del av MBH sitt forsvar, og det er det som vekker reaksjoner. Hvorfor sende dette på TV? Det er ikke naturlig. Første gang det er blitt gjort.

Endret av Wald86
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
Wald86 skrev (7 minutter siden):

Nå er Aurdals poeng nettopp at det ikke er i samsvar med norske verdier å gjemme ham vekk.

"At Marius Borg Høiby er synlig til stede ved seremoniene etter kong Haralds bortgang, er et viktig signal i seg selv. Det er et verdivalg."

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (5 timer siden):

Det er ikke lengre en privat familiesammenkomst når hele greia sendes på NRK. Da er det en bevisst offentliggjøring og å plassere Marius opp i det er selvfølgelig ikke noen tilfeldighet. Det er godt mulig det var Haralds ønske eller det nye kongeparets, men ingen tvang dem til å sende det på tv. De vet utmerket hvilken signaleffekt det har å sette Marius frem i offentligheten slik. De står sammen, og Marius er like viktig som før. Og det er jo naturlig for en vanlig familie, men det er nok dessverre uforenelig med et Kongehus. Alt for Norge har blitt til alt for flokken. Spørs om man kan inneha en posisjon som landets øverste da.

Selvsagt er det ikke tilfeldig at han var der, da han er ansett som en del av familien.

Når vi nå først skal spekulere, så kan man like gjerne spekulere i at om de ikke hadde sendt noe fra seremonien på tv, så hadde folk klaget over det også. Spesielt siden så mange engasjerer seg i dødsfallet og ønsker mest mulig info og innsikt i det som skjer etter Haralds død.
Jeg synes også det er i overkant mange her som snakker på vegne av ofrene til MBH og tillegger dem tanker og følelser som vi ikke aner om de har. Det er fullt mulig å synes MBH er en skikkelig drittfyr og hate han som pesten, samtidig som man synes det er ok at han fikk delta i kistebæringen og dermed også ble synlig på tv på grunn av dette. Han var ikke noe mer synlig enn de andre, så det er også opp til hver enkelt av oss om vi fokuserer på MBH eller på resten av familien som var til stede.

Jeg håper MBH får sin straff og at den svir godt, men å nekte han adgang til å si farvel til bestefaren sin eller tilpasse hele seremonien rundt han (filme alle unntatt han eller ikke filme i det hele tatt bare pga av han) er ikke en del av straffen. Det er heller ikke noe som har noe å si i den store sammenhengen. Han tenker seg jo ikke mer om eller lærer noe av det.

Det er jo også litt trasig at Haralds død nærmest drukner i oppmerksomhet rundt MBH, og der er nettopp de mest kritiske til MBHs deltakelse som nører oppunder denne oppmerksomheten. Hvis ingen hadde brydd seg om han, latt fyren få ta farvel med bestefaren, og heller fokusert på den avdøde kongen og de andre som var med på kistebæringen, så hadde han fått mye mindre fokus og oppmerksomhet. Ingen får oppmerksomhet uten at noen gir dem det.
Og den der "alt for flokken" begynner å bli sørgelig oppbrukt nå, synes jeg. Det er lov å mene noe om valgene som er tatt, men det er mulig å gjøre uten å tillegge de kongelige alle mulige følelser og baktanker. Jeg håper kongen og dronningen tar en prat med folket etter at begravelsen er avsegstyrt, og svarer på noen av alle spekulasjonene som har svirret rundt de siste dagene. 

Jdjdkdudjbs skrev (3 timer siden):

Mener du det er rett og rimelig at kongen og dronning tilgir noen på vegne av andre? 

Hvem har sagt at de tilgir på vegne av noen andre? Å uttrykke overfor sønnen/stesønnen at man fremdeles anser han som en av familien som har en naturlig plass ved bæring av kista, er ikke å tilgi handlingene hans eller glatte over dem. Det er bare å anerkjenne at han, til tross for det han har gjort, er en sønn/stesønn/stebarnebarn som får delta sammen med de andre for å si farvel til (ste)bestefaren sin. Og uansett om de skulle klare å tilgi han, så har de kun tilgitt han på vegne av seg selv, ikke på vegne av hele folket eller ofrene. 

Frida2026 skrev (1 time siden):

Har tillit og tro at etter at sørge tid er over. Så tror jeg vår nye Konge. Gjør et skille med sin bonus sønn.  Han skjønner nok selv at han ikke kan bo sammen med som soner en dom. Håper sønnen blir fraktet tilbake til fengsel. For allés del. Men han kan kanskje skape en debatt om de som soner. Jeg har selv vært i arbeid i fengsel. Å vet at mange fanger ikke fikk permisjon å ta forvell med nære familiemedlemmer. Dette er jo personer som en dag skal tilbake til samfunnet. Det å ta fra de dette kan bli sårt og bitterhet hos de. Det kan være positivt for alle å få være med i slike studer.

Jeg håper kongen og dronningen tar tak i denne verkebyllen når begravelsen er over og dronningen kommer seg til hektene, for det skylder de det norske folk. Dessuten skylder de seg selv å rydde opp for å prøve å lappe sammen omdømmet til det norske kongehuset. De bør redegjøre for både hvordan de griper an saken med MBH-saken og Epsteinsaken, og gjerne også forklare litt hva som foregikk i kulissene mellom dødsfallet og begravelsen. Folk spekulerer så mye, at de trenger å få noen svar.

-Pusheen- skrev (37 minutter siden):

Ja, det er bittelitt creepy faktisk.

Jeg synes også det er overdrevet. Det er trist at kongen døde, men det er jo livets gang og han levde faktisk et langt og godt liv. Vi fikk beholde en fin konge veldig lenge. Jeg har troa på Haakon også, men han har mye å bevise.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (23 timer siden):

Nå er Aurdals poeng nettopp at det ikke er i samsvar med norske verdier å gjemme ham vekk.

"At Marius Borg Høiby er synlig til stede ved seremoniene etter kong Haralds bortgang, er et viktig signal i seg selv. Det er et verdivalg."

Det handler  ikke om å "gjemme ham vekk", for ingen nekter ham å ta farvel med sin bonus-bestefar. Men når vi først snakker om norske verdier og verdivalg: Hvilket signal sender dette til ofrene for voldtekter og partnervold?
Rettsstaten skal ivareta rehabilitering, men kongehuset skal representere hele folket, også de som er utsatt for grove overgrep. 
At de valgte å gi han denne plattformen var helt unødvendig, men ja, det er et verdivalg. Det er jeg ikke uenig i. Men jeg synes det er et meget tonedøvt valg.

Endret av Wald86
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Ardwinna skrev (6 minutter siden):

Jeg synes også det er overdrevet. Det er trist at kongen døde, men det er jo livets gang og han levde faktisk et langt og godt liv. Vi fikk beholde en fin konge veldig lenge. Jeg har troa på Haakon også, men han har mye å bevise.

Ja, det har han. Og det håper jeg han løser. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler meg helt forferdelig som sier disse ordene. 

Men, kongehuset døde for meg da Kong Harald døde. Det er så vidt jeg klarer å skrive disse ordene, Kong Harald er død.

Jeg klarer ennå ikke forstå det. Harald og Sonja var Norge. De var oss!

Nå sørger jeg og bare gråter sammen med Sonja. 

Og alt som har skjedd siden virker bare som noe dårlig reality tv. 

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 15
Skrevet
Durex skrev (13 minutter siden):

Det er ingenting som er fint ved at landets mektigste personer/ våre statsoverhoder tilsynelatende støtter og hjelper en kriminell voksen mann,  som overhodet ikke innser hverken skyld eller viser respekt. 

De har aldri sagt annet enn at de tenker på alle de involverte - Marius også. Det er faktisk helt normalt å ta avstand fra en person som har skadet andre mennesker og ikke angrer i hele tatt - selv om det er en sønn.

Forstår at det er vanskelig for dem å balansere alle disse rollene de nå har. I en og samme familie er det nå konge, dronninger, prins prinsesser, kriminelle, influencere, sjaman og et medium som kan snakke med døde. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 26
Skrevet
Isild skrev (6 minutter siden):

Det er ingenting som er fint ved at landets mektigste personer/ våre statsoverhoder tilsynelatende støtter og hjelper en kriminell voksen mann,  som overhodet ikke innser hverken skyld eller viser respekt. 

De har aldri sagt annet enn at de tenker på alle de involverte - Marius også. Det er faktisk helt normalt å ta avstand fra en person som har skadet andre mennesker og ikke angrer i hele tatt - selv om det er en sønn.

Forstår at det er vanskelig for dem å balansere alle disse rollene de nå har. I en og samme familie er det nå konge, dronninger, prins prinsesser, kriminelle, influencere, sjaman og et medium som kan snakke med døde. 

Høres ut som en helt vanlig kongefamilie.

Det verste som kan skje nå er at noe hysteriske ødelegger begravelsen, ved å begynne å demonstrere mot Marius eller Donald.

• Liker 2
Skrevet
Durex skrev (2 minutter siden):

Høres ut som en helt vanlig kongefamilie.

Det verste som kan skje nå er at noe hysteriske ødelegger begravelsen, ved å begynne å demonstrere mot Marius eller Donald.

Du tror ikke at det er et slags sikkerhetsopplegg rundt begravelsen altså?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som hisser dere opp ved avgjørelser om hvem som skulle følge kisten, hvilken tittel dronning Sonja skal ha, lengde på sørgeperiode osv - dere tror ikke at dette er ting som er avgjort etter dødsfallet? 

Diverse scenarioer vedr dødsfall hos alle av kongefamiliens medlemer er selvsagt oppe til behandling med jevne mellomrom, og det er avklart hva som skjer om/når hver og en av dem dør eller blir skadet/syk. Så kong Harald har vært med på å avgjøre alt som skjer rundt dødsfall, sørgeperiode og begravelse. 

Så den diskusjonen kan i det minste legges død. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Perine skrev (6 timer siden):

Ja, det blir helt vanvittig. Jeg var i Oslo under begravelsen i 1991, og husker godt enkelte elementer av det, med snikskyttere skarpskytter på takene, og "småting" som  at jeg måtte gå fra domkirken og ned til  Oslo S (eller gikk jeg gjennom t-banestasjonen der?) for å kunne krysse Karl Johan.

Denne gangen blir det visst enda voldsommere. Står i din artikkel at de har fått hjelp av britene i planleggingen, og andre steder har jeg lest at svensk politi skal bistå og at det lånes inn bombehunder fra Danmark.

Endret av SusieDerkins
tok feil av snikskyttere og skarpskyttere!
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Ardwinna skrev (26 minutter siden):

Det er jo også litt trasig at Haralds død nærmest drukner i oppmerksomhet rundt MBH, og der er nettopp de mest kritiske til MBHs deltakelse som nører oppunder denne oppmerksomheten. Hvis ingen hadde brydd seg om han, latt fyren få ta farvel med bestefaren, og heller fokusert på den avdøde kongen og de andre som var med på kistebæringen, så hadde han fått mye mindre fokus og oppmerksomhet. Ingen får oppmerksomhet uten at noen gir dem det.

Siterer det jeg vil kommentere.

Hadde vi «kritiske» ikke sagt noe så er det jo et kjent uttrykk som sier «den som tier samtykker».

Da hadde det fremstått som hele befolkningen tenkte at dette var greit. Slik danner man en falsk folkeopinion. Det er jo noe med å reflektere hva holdningen faktisk er.

Uten sammenlikning forøvrig så bruker jeg å lese tråder på KG på denne måten for å slipe mitt kompass. Jeg studerer argumentasjon og likes for å se hvordan flertallet svarer, og dersom jeg opplever at et flertall er uenig med meg, så er det grunn til å gå ekstra runder på eget stabdpunkt. 

Noe av det som har vært vanskeligst med sorg-dekningen er jo at kritiske stemmer ikke fikk plass, (naturlig nok de første dagene), og man blir dyttet inn i en tilstand der hva man skal mene og tenke er styrt. 

Heldigvis er dekningen nå begynt å bli mer balansert rundt vårt nye Kongepar og deres sønn / ste-sønn. 

I dag får vi også meningsmåling som bekrefter at det ikke bare er en liten gruppe på KG som har problemer med den nye dronningen. 

Om ingen sa noe så ville vi jo bli som land der man ikke får høre deler av befolkningen sin stemme. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 24
Skrevet
CeXNS skrev (11 minutter siden):

Siterer det jeg vil kommentere.

Hadde vi «kritiske» ikke sagt noe så er det jo et kjent uttrykk som sier «den som tier samtykker».

Da hadde det fremstått som hele befolkningen tenkte at dette var greit. Slik danner man en falsk folkeopinion. Det er jo noe med å reflektere hva holdningen faktisk er.

Uten sammenlikning forøvrig så bruker jeg å lese tråder på KG på denne måten for å slipe mitt kompass. Jeg studerer argumentasjon og likes for å se hvordan flertallet svarer, og dersom jeg opplever at et flertall er uenig med meg, så er det grunn til å gå ekstra runder på eget stabdpunkt. 

Noe av det som har vært vanskeligst med sorg-dekningen er jo at kritiske stemmer ikke fikk plass, (naturlig nok de første dagene), og man blir dyttet inn i en tilstand der hva man skal mene og tenke er styrt. 

Heldigvis er dekningen nå begynt å bli mer balansert rundt vårt nye Kongepar og deres sønn / ste-sønn. 

I dag får vi også meningsmåling som bekrefter at det ikke bare er en liten gruppe på KG som har problemer med den nye dronningen. 

Om ingen sa noe så ville vi jo bli som land der man ikke får høre deler av befolkningen sin stemme. 

Men fakta er jo at de av befolkningen som ikke lar seg provosere av bårebæring og hvem som titter ut av vinduet ikke bruker så mye tid på å opplyse om dette. Dermed blir det et skjevt bilde når man får inntrykk av at folk flest lar seg hisse opp. Det er få som tyr til kommentarfeltene for å fortelle om ting de ikke lar seg provosere av. 

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...