Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Miominoen skrev (18 minutter siden):

Har dere vært på slottsplasssen? Har dere tatt en titt på noen av kortene og tegningene som ligger i blomsterhavet? Etter de bastante uttalelsene, tydeligvis ikke.

Til, deres skuffelse, kan jeg informere om at det er mange hilsener til kong Haakon der. Det samme til vår nye dronning. Så konklusjonen er, "jeg tror ikke, men vet, at blomstene og menneskene på slottsplasssen også er til ære for vårt nye kongepar". Det fine er at folk flest skrudd sammen slik at vi evner å ha to tanker i hodet de samtidig.

Den spontane applausen som møtte kong Haakon da han kom ut fra stortinget sier også sitt. 

For ikke å snakke om at folk roper "Lenge leve kongen" til kong Haakon, og de bryter ut i allsang når kongefamilien kommer ut på Slottsplassen. Jada, mye er nok for å hedre Kong Harald, men som du sier, kortene forteller også at de viser sin støtte til kongeparet. Og i intervjuer på tv har folk sagt at de tror Haakon blir en fin konge, jeg leser kommentarer som sier at de tror Dronningen kommer til å bli en fin dronning. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (9 minutter siden):

Vi burde iallefall få lov til å stille spørsmål ift hva Kong Haakon VIII tenker at det ligger i det for HAN nå i 2026. Det har vært valgspråket til Kongene våre siden 1905 - gjennom fattige tider, tider uten likestilling og stemmerett for alle, tider med krig. Talen passet bedre for slik tider tenkte jeg. Det ble litt for diffust for meg hva han mener dette betyr nå.

Han sier jo rett ut at det betyr å kjempe og dø for landet og friheten og demokratiet. Hvordan er det diffust?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Isild skrev (1 time siden):

Vi burde iallefall få lov til å stille spørsmål ift hva Kong Haakon VIII tenker at det ligger i det for HAN nå i 2026. Det har vært valgspråket til Kongene våre siden 1905 - gjennom fattige tider, tider uten likestilling og stemmerett for alle, tider med krig. Talen passet bedre for slik tider tenkte jeg. Det ble litt for diffust for meg hva han mener dette betyr nå.

For meg er det et tungt valgspråk.

Det innebærer forsakelse, pliktfølelse, offer, gjøre sin plikt.

I stedet var det bare dette pjattet om «frihet».

Som det virker som de alle har hatt alt for mye av.

Jaja, man er vel gammeldags. Det er visst sånn det skal være. Halv- og helkriminelle så langt øyet rekker. Mele sin egen kake. Hver mann for seg selv.

Det er lett å dø for noe, det er langt vanskeligere å leve uten noe av denne friheten fordi det tjener et større formål.

Endret av Huldra27
  • Liker 7
  • Nyttig 19
Skrevet

Mht at "Alt for Norge" betyr å kjempe for muligheten for at alle kan leve frie liv: Debatten om demokratier i krise, også i den vestlige liberale verden, har rullet i et tiårs tid nå. 

Feks her: https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=887813 For første gang på 20 år er det nå flere autokratier enn demokratier i verden.

At et lands statsoverhode bekjenner seg til grunnloven og de liberale demokratiske verdiene er ingen liten ting i denne sammenhengen.

(Og nei, "muligheten for å leve frie liv" i kong Haakons tale handlet neppe om at den nye kongen først og fremst vil kjempe for at Marius Borg Høiby skal fortsette å begå kriminelle handlinger. Bare dropp hintingen).

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Du tenker at vi ikke lenger lever i tider med krig?

Nei, selvsagt ikke. 

Men vi har hverken full blown verdenskrig eller er okkupert akkurat nå iallefall. Her hjemme på berget har vi det ganske godt og rolig, og trenger ikke å "kjempe" så veldig. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

For ikke å snakke om at folk roper "Lenge leve kongen" til kong Haakon, og de bryter ut i allsang når kongefamilien kommer ut på Slottsplassen. Jada, mye er nok for å hedre Kong Harald, men som du sier, kortene forteller også at de viser sin støtte til kongeparet. Og i intervjuer på tv har folk sagt at de tror Haakon blir en fin konge, jeg leser kommentarer som sier at de tror Dronningen kommer til å bli en fin dronning. 

40,3% av et representativt utvalg har svært lav eller lav tillit til Mette Marit. 

Hvor vitenskapelig det er å de på de som står på Slottsplassen, det er jeg usikker på. Eller ikke. Statistikk er et mye bedre utgangspunkt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Men seriøst, hvor stor påvirkning har Haakon på at vi kan leve frie liv? 

En ting er i krigssituasjon, når grunnlov og selvstendighet er truet. 

Men ellers, i det daglige, hvordan skal han jobbe med det? Han har jo ingen formell makt til å påvirke politikken. 

Blir helt merkelig. Utdyp gjerne de som har forslag. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Huldra27 skrev (5 minutter siden):

For meg er det et tungt valgspråk.

Det innebærer pliktfølelse, offer, gjøre sin plikt.

I stedet var det bare dette pjattet om «frihet».

Som det virker som de alle har hatt alt for mye av.

Jaja, man er vel gammeldags. Det er visst sånn det skal være. Halv- og helkriminelle så lenge øyet rekker. Mele sin egen kake. Hver mann for seg selv.

Det er lett å dø for noe, det er langt vanskeligere å leve uten noe av denne friheten fordi det tjener et større formål.

Nettopp. "kjempe" osv. Stort og diffust. Jeg tenker at det ville blitt sjokkartet om han hadde valgt seg et helt nytt valgspråk. Skulle gjerne vite mer om hvorfor han valgte det akkurat for sin del. For det er vel lov å tenke at han gjorde det litt av tradisjon, litt for å gi folket en følelse av kontinuitet midt i sorgen over Kong Harald. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (8 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. 

Men vi har hverken full blown verdenskrig eller er okkupert akkurat nå iallefall. Her hjemme på berget har vi det ganske godt og rolig, og trenger ikke å "kjempe" så veldig. 

Det var heller ikke verdenskrig eller okkupasjon i 1905, da Kong Haakon VII først tok valgspråket. Det endret seg fort.

Norge er en del av verden, og en del av Europa, der det har vært fullskala okkupasjonskrig siden februar 2022, med vårt naboland Russland som aggressor. Vi bør ikke ta noe for gitt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Nettopp. "kjempe" osv. Stort og diffust. Jeg tenker at det ville blitt sjokkartet om han hadde valgt seg et helt nytt valgspråk. Skulle gjerne vite mer om hvorfor han valgte det akkurat for sin del. For det er vel lov å tenke at han gjorde det litt av tradisjon, litt for å gi folket en følelse av kontinuitet midt i sorgen over Kong Harald. 

Ja. Slik Haakon velger å tolke «Alt for Norge» er det jo en hvilepute. Han trenger ikke å gjøre noenting med mindre Norge faktisk blir angrepet en dag. Bare la folk «ha frihet» = gjøre hva de vil.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Og skal kongen fortsette sin skattefrie utleievirksomhet på Skaugum? Lurer virkelig på mye her jeg sitter 😅

• Liker 13
  • Nyttig 9
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

Men ellers, i det daglige, hvordan skal han jobbe med det? Han har jo ingen formell makt til å påvirke politikken. 

Jeg vil si det er motsatt. Med sin arroganse når han får berettigede kritiske spørsmål, innskrenker han den offentlige debatten. Det er det motsatte av frihet. Når han drar rundt med en voldsmann på slep, begrenser han friheten til de som trigges av dette. Nå vet vi ikke om han kommer til å fortsette med dette opplegget, jeg tror dessverre at det er mer sannsynlig at han fortsetter enn at han slutter med det.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Drar rundt med en voldsmann på slep? Hva mener du? 

MBH har da aldri vært med på offisielle oppdrag? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Og skal kongen fortsette sin skattefrie utleievirksomhet på Skaugum? Lurer virkelig på mye her jeg sitter 😅

Hvor mye er det snakk om? Er det en viktig sak for deg? I så tilfelle: Hvorfor?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for meg selv, men for min del har kongehuset mistet all troverdighet. Det at de har underkommunisert, tåkelagt og løyet om MM sin kontakt med Epstein, kombinert med alt som har kommet frem om MBH, har ødelagt min tillit til dem. Vi vet at de har visst hvordan han behandlet sine kjærester, og hvordan han oppførte seg på Skaugum og andre steder. Likevel har han blitt tildelt store økonomiske ressurser og diplomatpass. Han har også fått spesialbehandling av politiet, der de ringer MM i forkant. Det er altfor stor kontrast mellom hva de sier de står for, og hva de faktisk gjør i praksis til at jeg har noe som helt tillit til at de har tanke for andre enn seg selv. Kan også minne om Dagbladets avsløringer om kongefamiliens økonomi.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slottet-snur-etter-kritikk-kronprinsen-dekker-utgifter-til-utleieboligene-selv/67513417

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet
Huldra27 skrev (2 minutter siden):

Ja. Slik Haakon velger å tolke «Alt for Norge» er det jo en hvilepute. Han trenger ikke å gjøre noenting med mindre Norge faktisk blir angrepet en dag. Bare la folk «ha frihet» = gjøre hva de vil.

pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Drar rundt med en voldsmann på slep? Hva mener du? 

MBH har da aldri vært med på offisielle oppdrag? 

Bårebæringen var vel et offisiellt oppdrag? 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Nei. Den var privat, hvilket har vært presisert ihvertfall tusen ganger. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (2 minutter siden):

Nei, det var en privat seremoni som ble kringkastet. Dette er blitt redegjort for x antall ganger. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
NedOpp skrev (Akkurat nå):

Nei, det var en privat seremoni som ble kringkastet. Dette er blitt redegjort for x antall ganger. 

Og den burde de også holdt helt privat, da hadde de sluppet all støyen rundt avgjørelsene der.

Men den nye Kongen valgte for aller første gang at denne seremonien skulle sendes. Da er den plutselig blitt offentlig likevel. Man kan jo lure på hva motivasjonen for å gjøre dette var.... 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
CeXNS skrev (26 minutter siden):

40,3% av et representativt utvalg har svært lav eller lav tillit til Mette Marit. 

Hvor vitenskapelig det er å de på de som står på Slottsplassen, det er jeg usikker på. Eller ikke. Statistikk er et mye bedre utgangspunkt.

Nå snakket jeg ikke om hvilken prosent som er høyest eller lavest, jeg bare poengterte at det finnes folk som faktisk har tillit, og at de også viser det på f.eks Slottsplassen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...