Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Men det var ingen som spurte henne om dette, hun bare opplyste om det, helt random, eller for å gjøre seg selv stakkarslig og sanke sympati.

Hun fortalte om hva familien står i - det var en helt grei framstilling av den  situasjonen de sto i akkurat da.  Hun er syk, og har tydelig blitt sykere - sønnen hadde helt fram til dagen før vært tiltalt  i en lang og veldig alvorlig rettssak. Det er jo sant, alt sammen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg mener det jeg skriver i innlegget mitt. :jepp:

Jeg synes overhodet ikke hun var opptatt av å være offer, og hun er jo mor til en ung mann som står i en vanskelig situasjon. Han har sat seg i den selv, ja - men han står likefullt i dritt til langt opp på halsen - det har hun helt rett i.

Jeg derimot synes at hun var veldig opptatt av å være et offer, det var helt åpenbart

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg har aldri sagt at jeg ønsker noen som helst som dronning? 🧐 Synes for øvrig at kronprinsessen har vist godt hvem hun er i løpet av alle disse årene. Både før og etter Epstein. Hun har dessuten utdanning, siden den villfarelsen fortsatt repeteres. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (11 minutter siden):

Men det var ingen som spurte henne om dette, hun bare opplyste om det, helt random, eller for å gjøre seg selv stakkarslig og sanke sympati.

Det stemmer ikke.  Intervjueren spurte hvorfor det har gått sju uker. Det var det hun svarte på.

NRK: Hvorfor har det gått sju uker?

Kronprinsesse Mette-Marit: Vi er en familie som har vært i en veldig krevende situasjon de siste ukene. For oss har fokus først og fremst vært på familien. Jeg er mamma til en ung mann som har vært i en veldig krevende situasjon. I tillegg har jeg en helse som krever veldig mye hvile. Den har nok utviklet seg også enda litt mer, så jeg trenger mye hviletid.

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Momma skrev (15 minutter siden):

Mette kommer fra en bakgrunn med rus, ingen utdanning, ingen særlige egenskaper utenom de som kronprinsen vet om, kriminelle slektninger, og har bevist gjennom sin tilrettelegging for sin sønns gjerninger og sin utrolig pinlige (og det er hele verden enige om!) egen omgang med Epstein, så HVORFOR vil gjengen her inne ha henne som dronning... Takknemlig for svar. 

Jeg vil ikke ha noen dronning. Jeg har vært for republikk hele mitt voksne liv, og har gjentatte ganger også o denne tråden, gitt uttrykk for det.

Men jeg synes karakteristikken du gir av henne her, er skikkelig stygg. Hun kan da virkelig ikke noe for hva slektningene hennes har gjort, og dessuten tenker jeg at alle mennesker skal behandles med et minimum av respekt. Og graden av nedrakking som foregår i denne tråden, er langt fra hva jeg tenker er greit. 

Folkeskikk og sånn, liker jeg. Ja, hun var utrolig naiv og dum for 15 år siden. Jeg synes det valget hun gjorde, og mangelen på utvist dømmekraft er skikkelig ille. Men det er 12 år siden hun også skjønte det (at dette var en relasjon hun ikke kunne stå inne for), og avsluttet relasjonen med JE. Hun har beklaget, forklart og beklaget igjen. Hun har også vært veldig tydelig om hva hun mener om ofrene og hva de fortjener. Jeg antar at hun mener det hun sier.  Hun er dessuten helt tydelig veldig alvorlig syk, og jeg blir kvalm av å se hvordan folk insinuerer at hun viser fram symptomer og O2-grime for å sanke sympatipoeng.

Uansett hvem jeg vil ha til dronning eller ikke vil ha til dronning, så synes jeg det har gått alt for langt med fordømmelsen av MM. Og jeg synes det er respektløst å kalle henne Mette. Slottet omtaler henne som Mette-Marit, så da kaller jeg henne det. Hvis du ikke kjenner henne personlig, tenker jeg det er best å omtale henne slik hun omtales offisielt.

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg leste nettopp om hva den eldste datteren til det spanske kongeparet har gjort hittil i livet: 

"Før de tre årene i militæret, var prinsesse Leonor student ved UWC Atlantic College i Wales, en internasjonal videregående skole."

"Nå er spanske prinsesse Leonor snart ferdig med tre år i militæret"

"prinsesse Leonor nå skal ta en grad i statsvitenskap ved Carlos III-universitetet i Madrid.

Der vil hun være student i fire år fra høsten 2026."

Kilde: Røper fremtidsplaner: Dette skal prinsessen nå

Jeg blir så imponert over sånne ungdommer! Hvorfor er de norske kongelige ungdommene (inkludert jentene til Märtha)  så lite opptatt av å ta en utdannelse? Med unntak av prinsesse Ingrid Alexandra da. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke.  Intervjueren spurte hvorfor det har gått sju uker. Det var det hun svarte på.

Kronprinsesse Mette-Marit: Vi er en familie som har vært i en veldig krevende situasjon de siste ukene. For oss har fokus først og fremst vært på familien. Jeg er mamma til en ung mann som har vært i en veldig krevende situasjon. I tillegg har jeg en helse som krever veldig mye hvile. Den har nok utviklet seg også enda litt mer, så jeg trenger mye hviletid.

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

Og disse spørsmålene hadde kronprinsparet mottatt i forkant av intervjuet, så de hadde god tid til og forberede et passende svar.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Takk, det er så mye som tas ut av sammenheng i denne saken, og så mange usannheter som gjentas og gjentas gang på gang.

Hun ble spurt om grunnen til at det har tatt tid, og svarer på det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Takk, det er så mye som tas ut av sammenheng i denne saken, og så mange usannheter som gjentas og gjentas gang på gang.

Hun ble spurt om grunnen til at det har tatt tid, og svarer på det. 

At hun nevner Marius i den sammenheng er fortsatt ett merkelig argument. Helsa: ok. At Marius står tiltalt for en rekke kriminelle handlinger skal hindre henne i å si noe om Epstein ? Eeehh.. sånn fungerer ikke arbeidslivet for resten av oss… 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (18 minutter siden):

Seriøst, Norges sikkerhet er ikke i fare pga noe som skjedde for 12 år siden. Virkelig ikke. 

Slottet har til dags dato ikke gått ut og sagt at de har gjort tiltak for hindre at slikt skal skje igjen.

Men jeg tenker at du kan legge fram dokumentasjon på at landets sikkerhet ikke er i fare?

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes dette er riktig hyggelig.

https://www.seher.no/kjendis/stort-steg-for-prinsen/84548710

Og jeg foretrekker at han drar alene, hvis han er med foreldrene blir han bare assosiert med dem og jeg mistenker i hvert fall at de bruker han som skjold. Om det medfører et par etikettebrudd før han blir varm i trøya bryr jeg meg ikke om. De andre i familien har lagt lista så lavt nå at han imponerer bare av å ikke omgås kriminelle eller banke kjærestene sine. Eller tjene penger på å snakke med døde mennesker.

Det hyggeligste av alt hadde vel vært om han hadde stilt opp på noe med farmor.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Jeg synes dette er riktig hyggelig.

https://www.seher.no/kjendis/stort-steg-for-prinsen/84548710

Og jeg foretrekker at han drar alene, hvis han er med foreldrene blir han bare assosiert med dem og jeg mistenker i hvert fall at de bruker han som skjold. Om det medfører et par etikettebrudd før han blir varm i trøya bryr jeg meg ikke om. De andre i familien har lagt lista så lavt nå at han imponerer bare av å ikke omgås kriminelle eller banke kjærestene sine. Eller tjene penger på å snakke med døde mennesker.

Det hyggeligste av alt hadde vel vært om han hadde stilt opp på noe med farmor.

🎯

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (40 minutter siden):

Hun sier ingenting om å være offer, det er en subjektiv tolkning. 
«Vi er en familie som har vært i en veldig krevende situasjon de siste ukene. Og for oss har fokus først og fremst vært på familien. Jeg er mamma til en ung mann som har vært i en veldig krevende situasjon. I tillegg har jeg en helse som krever veldig mye hvile, og den har nok utviklet seg også enda litt mer. Så jeg trenger mye hviletid.»

https://www.tv2.no/nyheter/les-hele-intervjuet-om-epstein-kontakten/18678347/

Men @Kollontaj, i rettferdighetens navn, jeg har aldri påstått at hun sier at hun er et offer. Dette er ikke vanskelig; jeg var ganske klokkeklar på følgende; 

Hun sier eksplisitt i unnskyldningen sin på NRK at hun IKKE er et offer. 

Ergo så stemmer den første setningen i innlegget ditt, som jeg og tydelig skrev. 

Så skal jeg gjenta det som VAR poenget. Hvis du ser på den første setningen i siteringen din fra intervjuet; hva legger DU i dette? Hvordan forstår du dette? Hvorfor sier hun det hun gjør? Hvorfor starter hun en unnskyldning med å fokusere på den krevende situasjonen familien har vært i de siste ukene? 
Min tolkning; Ved å si dette ytrer man et ønske om at en mottaker av budskapet skal synes synd på en. 
Hvis man synes synd på seg selv, er det gjerne ensbetydende med å se på seg selv som et offer.

Ergo; MM sier tydelig at hun ikke anser seg som et offer, da trolig i betydningen tilsvarende de små barna. Men, MM sier indirekte at hun er et offer for situasjonen som har fulgt med alt det selvforskyldte denne familien har utført. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Miss Meilir skrev (6 minutter siden):

Jeg leste nettopp om hva den eldste datteren til det spanske kongeparet har gjort hittil i livet: 

"Før de tre årene i militæret, var prinsesse Leonor student ved UWC Atlantic College i Wales, en internasjonal videregående skole."

"Nå er spanske prinsesse Leonor snart ferdig med tre år i militæret"

"prinsesse Leonor nå skal ta en grad i statsvitenskap ved Carlos III-universitetet i Madrid.

Der vil hun være student i fire år fra høsten 2026."

Kilde: Røper fremtidsplaner: Dette skal prinsessen nå

Jeg blir så imponert over sånne ungdommer! Hvorfor er de norske kongelige ungdommene (inkludert jentene til Märtha)  så lite opptatt av å ta en utdannelse? Med unntak av prinsesse Ingrid Alexandra da. 

Så vidt jeg vet tok dronning Elizabeth aldri noen formell utdannelse. Jeg synes ikke det gjør noe. Jeg tror ikke MM eller MBH hadde vært bedre mennesker hvis de hadde tatt mer utdannelse. Det de feiler på kan man ikke korrigere med utdannelse.

Dronning Elizabeth hadde en verdighet som man må oppdras til eller ha et sterkt ønske om å ha. Dronning Sonja, dronning Mary og prinsesse Kate er sånne typer. De går virkelig inn for å gjøre seg fortjent til rollen og hadde aldri i verden dratt på ørten turer til en slesk fyr i Amerika og snakket dritt om et bryllup i familien.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Å kom igjen. 

Selvfølgelig var innledningen til det forberedte intervjuet et forsøk på å sette seg i offerposisjon. MBH har sittet i fengsel de 7 ukene. Hun har ikke mulighet til å ha særlig kontakt og har ikke hatt noen rolle i forsvaret hans. De andre voksne barna hennes (familien) var ikke i landet heller. 

Ja, det er en vanskelig situasjon, men hun satte Kongehuset i en ekstremt krevende situasjon. Ingenting skulle ha vært viktigere enn å stille opp og gi en forklaring. Vi så at hun etter 7 uker klarte er intervju på 20 minutter. Det burde hun klare etter en uke også. 

Det var ikke en forklaring, det var en bortforklaring. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet

rebella81 skrev (Akkurat nå):

Men @Kollontaj, i rettferdighetens navn, jeg har aldri påstått at hun sier at hun er et offer. Dette er ikke vanskelig; jeg var ganske klokkeklar på følgende; 

Hun sier eksplisitt i unnskyldningen sin på NRK at hun IKKE er et offer. 

Ergo så stemmer den første setningen i innlegget ditt, som jeg og tydelig skrev. 

Så skal jeg gjenta det som VAR poenget. Hvis du ser på den første setningen i siteringen din fra intervjuet; hva legger DU i dette? Hvordan forstår du dette? Hvorfor sier hun det hun gjør? Hvorfor starter hun en unnskyldning med å fokusere på den krevende situasjonen familien har vært i de siste ukene? 
Min tolkning; Ved å si dette ytrer man et ønske om at en mottaker av budskapet skal synes synd på en. 
Hvis man synes synd på seg selv, er det gjerne ensbetydende med å se på seg selv som et offer.

Ergo; MM sier tydelig at hun ikke anser seg som et offer, da trolig i betydningen tilsvarende de små barna. Men, MM sier indirekte at hun er et offer for situasjonen som har fulgt med alt det selvforskyldte denne familien har utført. 

Det var ikke den første setningen i intervjuet. Hun ble spurt hvorfor det har tatt 7 uker av intervjueren og svarer på det. jeg anbefaler å se intervjuet. 

Og jeg er uenig i ergo'et ditt. Hun forklarer hvorfor det har tatt 7 uker. De svarte rett etter rettssaken var over.  Jeg observerer at   at de  har ventet til rettssaken var over, og antar at det var et bevisst valg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Jeg vil ikke ha noen dronning. Jeg har vært for republikk hele mitt voksne liv, og har gjentatte ganger også o denne tråden, gitt uttrykk for det.

Men jeg synes karakteristikken du gir av henne her, er skikkelig stygg. Hun kan da virkelig ikke noe for hva slektningene hennes har gjort, og dessuten tenker jeg at alle mennesker skal behandles med et minimum av respekt. Og graden av nedrakking som foregår i denne tråden, er langt fra hva jeg tenker er greit. 

Folkeskikk og sånn, liker jeg. Ja, hun var utrolig naiv og dum for 15 år siden. Jeg synes det valget hun gjorde, og mangelen på utvist dømmekraft er skikkelig ille. Men det er 12 år siden hun også skjønte det (at dette var en relasjon hun ikke kunne stå inne for), og avsluttet relasjonen med JE. Hun har beklaget, forklart og beklaget igjen. Hun har også vært veldig tydelig om hva hun mener om ofrene og hva de fortjener. Jeg antar at hun mener det hun sier.  Hun er dessuten helt tydelig veldig alvorlig syk, og jeg blir kvalm av å se hvordan folk insinuerer at hun viser fram symptomer og O2-grime for å sanke sympatipoeng.

Uansett hvem jeg vil ha til dronning eller ikke vil ha til dronning, så synes jeg det har gått alt for langt med fordømmelsen av MM. Og jeg synes det er respektløst å kalle henne Mette. Slottet omtaler henne som Mette-Marit, så da kaller jeg henne det. Hvis du ikke kjenner henne personlig, tenker jeg det er best å omtale henne slik hun omtales offisielt.

Jeg tror egentlig vi er enige i mye, men at forskjellen oss imellom er at jeg har vært tilhenger av monarkiet inntil helt nylig, men omsider innser at det faktisk ikke fungerer så lenge man tillater å slippe inn særs vanlige folk i rekkene. Mette-Marit, hennes bakgrunn, hennes sønn, hennes familie, hennes moral (og, ok, her har jeg hennes brevveksling mellom Epstein i hodet, den vil dessverre alltid forbli der så lenge hun ikke vil forklare seg.) Så alt dette, ikke minst hennes, for meg, sjokkerende og intime vennskap med Epstein, gjør at hun aldri vil bli min dronning. Det er supert om du forklarer hvorfor hun vil bli din.

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Det var ikke den første setningen i intervjuet. Hun ble spurt hvorfor det har tatt 7 uker av intervjueren og svarer på det. jeg anbefaler å se intervjuet. 

Og jeg er uenig i ergo'et ditt. Hun forklarer hvorfor det har tatt 7 uker. De svarte rett etter rettssaken var over.  Jeg observerer at   at de  har ventet til rettssaken var over, og antar at det var et bevisst valg.

Takk for anbefaling, jeg har sett intervjuet. Jeg mener fremdeles det jeg skriver. MM synes synd på seg selv på grunn av situasjonen familien «er satt i», det er også en måte å være et offer på. Dermed står poenget mitt seg fremdeles, hun er ikke offer tilsvarende småjentene, hun er et offer som ble tatt for det hun har gjort til massive konsekvenser. @CeXNS oppsummerer; 

CeXNS skrev (8 minutter siden):

Å kom igjen. 

Selvfølgelig var innledningen til det forberedte intervjuet et forsøk på å sette seg i offerposisjon. MBH har sittet i fengsel de 7 ukene. Hun har ikke mulighet til å ha særlig kontakt og har ikke hatt noen rolle i forsvaret hans. De andre voksne barna hennes (familien) var ikke i landet heller. 

Ja, det er en vanskelig situasjon, men hun satte Kongehuset i en ekstremt krevende situasjon. Ingenting skulle ha vært viktigere enn å stille opp og gi en forklaring. Vi så at hun etter 7 uker klarte er intervju på 20 minutter. Det burde hun klare etter en uke også. 

Det var ikke en forklaring, det var en bortforklaring. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (54 minutter siden):

Det ville tatt seg ut at hun sa at hun var ett offer. Det du linker til var vel innledningen hennes til dette intervjuet. En innledning som ikke var spontan må vite, men planlagt. At man da planlegger denne monologen hvor det brukes ord som : krevende situasjon fremfor: tiltalt for overgrep, ung mann fremfor voksen sønn, er ikke tilfeldig. Det er en måte å ta eierskap over narrativet og vinkle historien. Og så klart hun gjør det, det er som forventet men det som påpekes er at narrativet og vinklingen hun velger seg fremstår å fremstille spesielt henne som ett offer her: en mor som er belastet med en ung mann hun må støtte i en krevende situasjon (stakkars…) også er det helse aspektet.

Igjen: hva var hensikten med å overhodet nevne Marius egentlig? På hvilken måte var han relevant for intervjuet ?

Kanskje ikke så veldig overveid og nevne en overgriper i et intervju som skulle handle om hun kjente til en annen overgriper.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (46 minutter siden):

Seriøst, Norges sikkerhet er ikke i fare pga noe som skjedde for 12 år siden. Virkelig ikke. 

Det kan ingen av oss vita sikkert. Slike tenester arbeider langsiktig. Eg går ut i frå at du ikkje sit på nokon form for dokumentasjon du kan legga fram som støtte for påstanden?

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...