Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Jeg har sagt noe om det før, men gjentar standpunktet. 

1) Jeg har ikke så store problemer med at hun hadde et vennskap med ham dersom hun trodde på bortforklaringene hans, kanskje litt upopulær mening. 

Men

Det strander for meg på det som skjedde i 2019, da hun «omgikk» sannheten og var ullen i svarene. Når da emailene kommer på bordet, og hun viser seg å ha vært lite sannferdig da går det ikke i hop for meg lenger. Og så kommer intervjuet. Det er tomme ord, og jeg tror ikke på henne. Hun må ha visst. Og hadde hun sagt at hun visste, så hadde det vært også vært OK. 

Det er løgnen som ødelegger det for meg. 

Som en digresjon: Jeg har vært i Oslo noen dager i nydelig vårvær og passerte slottet. Det er så flott, en av de flotteste bygningene vi har. Pengene som er brukt på utvendig rehabilitering er verdt hver krone. Og så slo det meg hva vi har mistet. For dyden er tatt på ideen om de kongelige som flotte folk som vi kan stole på og være stolte av at representerer oss. Tanken på at HM og MM skal stå op balkongen og ta i mot hyllest. Det er en løgn som jeg ikke vil være en del av. 

Dette!!! 

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (15 minutter siden):

Snakket virkelig Mette-Marit om SEG SELV i talen ved utdelingen av Fosse-prisen altså? Gitt at hun tematiserte nåde, så var temaet hennes egen situasjon? Hun brukte anledningen til dette liksom, siden hun jo synes å ønske mest mulig fokus på seg og sitt akkurat nå??

Det kan ikke være mulighet for en ørliten overfortolkning her, sånn i retning litt oppheng og forutinntatthet?

Sigrid Hvidsten kommenterte dette med nåden i talen, og poengterte det samme du er inne på:

"Men man kan også tolke det på et annet vis, og denne er muligens mer i tråd med Jon Fosse: Nåden er en dypere og mer mangefasettert kraft som handler om menneskets relasjon til gud. Her kan tilgivelsen bare komme fra gud. Du trenger ikke engang å fortjene den."

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (33 minutter siden):

Tja eller så har de enkelt og greit gitt det svaret de har gitt og gått videre 

En stor del av folket har ikke gått videre, så da kommer ikke dette til å bli borte med det første. Nytter virkelig ikke å late som ingenting i en så alvorlig sak. 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Era Vulgaris skrev (14 minutter siden):

En stor del av folket har ikke gått videre, så da kommer ikke dette til å bli borte med det første. Nytter virkelig ikke å late som ingenting i en så alvorlig sak. 

Og det er ikka bare opp til folket i Norge heller; verden har ikke gått videre fra Epstein-saken, og kommer ikke til å gå videre. Om så Trump destruerer filene, så kommer folk til å stå fram, det kommer til å dukke opp info andre steder osv. Og så lenge Epstein er i fokus, så vil folk huske på hva MM drev på med.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Skrevet
Nymerïa skrev (21 minutter siden):

Og det er ikka bare opp til folket i Norge heller; verden har ikke gått videre fra Epstein-saken, og kommer ikke til å gå videre. Om så Trump destruerer filene, så kommer folk til å stå fram, det kommer til å dukke opp info andre steder osv. Og så lenge Epstein er i fokus, så vil folk huske på hva MM drev på med.

Hva drev hun med, bortsett fra å kommunisere med noen hun har uttalt å angre på idag?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (På 24.4.2026 den 22.48):

En meget god realitetsbeskrivelse. 

- Og; Hver gang MM viser seg så bærer hun EPSTEIN stempelet i pannen. Sånn er det bare. Det betyr at hun ikke vil kunne fungere slik rollen er ment, noen gang. Hun har selv pådratt seg en svart og evigvarende bør som senker hennes troverdighet som kongelig. 

Det er ikke få som stiller seg spørsmål omkring hva i all verden fikk henne, den norske kronprinsessen, til å velge seg den pedofile overgrepsdømte Jeffrey Epstein som nær og fortrolig venn. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

- Og; Hver gang MM viser seg så bærer hun EPSTEIN stempelet i pannen. Sånn er det bare. Det betyr at hun ikke vil kunne fungere slik rollen er ment, noen gang. Hun har selv pådratt seg en svart og evigvarende bør som senker hennes troverdighet som kongelig. 

Det er ikke få som stiller seg spørsmål omkring hva i all verden fikk henne, den norske kronprinsessen, til å velge seg den pedofile overgrepsdømte Jeffrey Epstein som nær og fortrolig venn. 

Enig !

Hva i all verden var årsaken til at hun besøkte han så mange ganger , og at i det hele tatt hun hadde kontakt med han? 
Den virkelige årsaken, altså?

Det er jo helt surrealistisk , hele greia! 
Har hun ikke en  jobb å gjøre her hjemme i Norge ? Og hvordan argumenterte hun for disse besøkende over Håkon Magnus og svigerforeldrene ? 
Jeg grøsser faktisk når jeg tenker på at vi har vært med på å betale for dette ! 
Og disse Mette Marit- tilhengerne ; synes du virkelig at alt dette, som etterhvert  har kommet fram om henne , helt greit?

Endret av Hekken
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet
Hekken skrev (17 minutter siden):

Enig !

Hva i all verden var årsaken til at hun besøkte han så mange ganger , og at i det hele tatt hun hadde kontakt med han? 
Den virkelige årsaken, altså?

Det er jo helt surrealistisk , hele greia! 
Har hun ikke en  jobb å gjøre her hjemme i Norge ? Og hvordan argumenterte hun for disse besøkende over Håkon Magnus og svigerforeldrene ? 
Jeg grøsser faktisk når jeg tenker på at vi har vært med på å betale for dette ! 
Og disse Mette Marit- tilhengerne ; synes du virkelig at alt dette, som etterhvert  har kommet fram om henne , helt greit?

Det er utfordrende å forstå. Det meste rundt alt dette er vanskelig å både forstå og godta at hennes mann, landets kronprins, faktisk aksepterte at hun dro til USA på besøk til den pedofile og overgrepsdømte halliken. Det synes som om noe har kortsluttet. Hvordan er det mulig å la dette foregå? På ett tidspunkt må de ha skjønt at mye var riv ruskende galt med denne forbindelsen. Selv om det fornektes og hevdes hukommelsesproblemer, så står MMs forklaring ikke til troende. 

Det er som om man blir kjent med en annen versjon. «Det er ikke den personen jeg ønsker å være» uttalte MM i en beklagelse tidligere i år etter at skandalen rystet Norge og verden for øvrig. 

Hun har forsøkt å skape et narrativ, og det har falt for eget grep. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Det er utfordrende å forstå. Det meste rundt alt dette er vanskelig å både forstå og godta at hennes mann, landets kronprins, faktisk aksepterte at hun dro til USA på besøk til den pedofile og overgrepsdømte halliken. Det synes som om noe har kortsluttet. Hvordan er det mulig å la dette foregå? På ett tidspunkt må de ha skjønt at mye var riv ruskende galt med denne forbindelsen. Selv om det fornektes og hevdes hukommelsesproblemer, så står MMs forklaring ikke til troende. 

Det er som om man blir kjent med en annen versjon. «Det er ikke den personen jeg ønsker å være» uttalte MM i en beklagelse tidligere i år etter at skandalen rystet Norge og verden for øvrig. 

Hun har forsøkt å skape et narrativ, og det har falt for eget grep. 

Og såfremt HM ikke har tenkt å påstå at han heller ikke ante at Epstein var en seksualforbryter, tenkte han at det var uproblematisk at kona dro og overnattet hos en seksualforbryter? Mener han at kongefamilien er tjent med å omgås seksualforbrytere? Ikke bare de de er i familie med, men mener han det er akkurat sånne som Epstein man skal strebe etter å etablere nye vennskap med?

Fram til en journalist spør om dette kommer jeg til å ta det opp til det kjedsommelige.

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tror MM har en moral og etikk som er milevidt fra folk flest. Derfor er det vanskelig å forstå hvordan hun kunne finne på å ha så mye kontakt med en overgriper. De fleste tenker utfra sine egne grenser og moralsk kompass, på seg selv kjenner man andre. Men problemet er jo at på seg selv kjenner man egentlig ingen andre.  

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Kommentarer til folk som vil ha MM går stort sett i

- Hun er søt

-Hun er hot

-Hun er syk

Er dette grunnlaget for å bli dronning?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Mette Marit har jo selv fortalt at hun visste. Dermed faller premisset om at hun ikke visste, bort. Hun visste da ikke om omfanget, fortelles det. Greit nok, det er selvfølgelig plausibelt at hun i dag ikke ville gått inn i et forhold med denne mannen, gitt all informasjon vi har nå. 
Men, dette er viktig, selv den gangen fantes det mer enn nok tilgjengelig informasjon FOR INSTITUSJONEN kongehuset som tilsier at DE med ett hundre prosent sikkerhet har skjønt at NOE var særs ugreit med denne nye bestisen til kronprinsessa. Når hu googla NOE som «ikke så helt bra ut hihi» så skulle FØRSTE BUD på kronprinsesseskolen være å lære og trekke til seg labbene tvert. Dont go there. Hvis det står på Wikipedia (!!) at den private nye vennen er dømt for trafficking minors/mord/pedofili/whatnot og han bare blåser av det, så TREKK UNNA selv om han sier at nehei så, DET er feil ja og kom her og lets talk dirty. 
Jeg blir så provosert over hvor dum hun er, helt uavhengig av at hun hadde en tøff periode i rollen og ikke minst at hun ikke trodde dette skulle bli offentlig.

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (På 24.4.2026 den 22.10):

Hvilket spørsmål er det hun ikke har besvart?

Jeg syntes hun har svart det hun vil svare på, ikke alt vi vil vite vi har rett på å vite. Også er det begrenset med detaljer man evner å huske  12-15 år bakover i tid. Jeg har ikke behov for å vite noe mer pr.nå. 

Så får vi se om jeg syntes hun bør svare for seg, når evnt resten dukker opp.

Ikke alt man lurer på , man  har rett på å vite. Ellers regner jeg med at de som trenger å vite vet, utover det de to har valgt å fortelle oss.

Svarer du ikke egentlig deg selv her?

Det var en lang rekke spørsmål hun ikke svarte ut.

Bla. a. om Paris. Om hvem som leide huset, hvem hennes "venn" er. Hva hun googlet og fikk som resultat.

I det store og hele svarte hun kun på det hun kunne smette inn litt ynk og dakars meg på, pluss litt innøvde floskler om hvor forferdelig hennes eldstesønn har det fordi han endelig har blitt tatt. Bare det å dra Marius inn i det intervjuet sier egentlig mye om MM.

Endret av Ellie42
  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Reverend skrev (På 24.4.2026 den 22.55):

Hva drev hun med, bortsett fra å kommunisere med noen hun har uttalt å angre på idag?

Tja, besøkte han i huset hans, sa han skulle redde henne mens hun var på jobb, svertet andre kongelige, besøkte han på hotell i Oslo, guidet han i parken. Tok i mot tannlege\legebehandling, goder og privatsjåfør. 

Listen er lang. Mange av tingene er andre siktet for, både i dette landet og i utlandet.

Å kalle dette "bortsett fra å kommunisere" er etter min mening ganske grov bagatellisering. 

Endret av Ellie42
  • Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Det vesentlige spørsmålet er jo om HM faktisk visste om kontakten eller om han bare sier at han visste om det for ikke å miste ansikt. Er jo ikke særlig stas å måtte innrømme at kona di har kontakt med Epstein og du selv ikke visste noe om det.

Tilliten til at den gjengen snakker sant er nå svært lav...

• Liker 17
  • Nyttig 14
Skrevet
Reverend skrev (På 24.4.2026 den 22.55):

Ifylgje Epstein-filene skulle ho få provisjon for eit eigedomssal i Dubai, bl.a. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Penger og mektige venner er langt viktigere for henne .....

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Ifylgje Epstein-filene skulle ho få provisjon for eit eigedomssal i Dubai, bl.a. 

Ja og derfor så feil når folk sier hun ikke har gjort noe galt. Det får folket aldri vite da det ikke blir etterforskning. 

Så realiteten er at vi vet ikke om hun har gjort noe straffbart!

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/wrdgj4/selvfoelgelig-har-kongefamilien-makt

De kongelige har stor makt gjennom sine roller. De er født inn i rollene, noe som krever forståelse for den plikt og ansvaret de har som kongelige. Når vettet forsvinner, så forvitrer også institusjonen med dette. Kort sagt. 

«Men kronprinsen er ikke syk. Og flere av spørsmål dreier seg om hva slags apparat kongefamilien har rundt seg for å sikre at den ikke havner i dårlig eller farlig selskap. Og hvordan kongehuset ivaretar og beskytter kongefamiliens omdømme.

Dette er spørsmål bare kronprinsen eller kong Harald – som tross alt er sjefen på Slottet – kan svare på. Det er deres ansvar å ta vare på institusjonen de leder.»

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...