Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (49 minutter siden):

Han er en dømt vold og voldtektsmann som takket være sin familiære kobling til norges største maktelite, etter min mening ,dermed utgjør en dømt vold og voldtektsmann med ekstremt sterk sosioøkonomisk makt og posisjon. Noe som kongehuset fortsetter å forsterke nettopp takket være å aktivt fremme bilder av ham i media. «Kaster glans» på voldtektsmenn er blitt varemerket til det norske kongehuset. 

Det er svært manipulativt og taktisk slik jeg ser det, og du understreker budskapet de ønsker å formidle.  Uflidd hekk og klær fra cubus bryr jeg meg fint lite om, men å hele tiden understeke sin støtte til Marius midt i en så offentlig debatt er ikke tilfeldig og det er virkelig graverende. Blir som at slottet i England skulle legge ut bilder av dronning Elisabeth med sønnen Andrew på fanget fra da han var barn midt, midt i den pågående Virginia Giuffre- saken. 

Ja, de kunne jo valgt bilder som var uten barna generelt. Fordi bryllupsdag.

Men jeg tror ikke de tenker i den retning du gjør. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (31 minutter siden):

Som @aricia har påpekt flere ganger nå, så falt kommentaren i en helt konkret sammenheng, der han sto i et ekstremt press, og det eneste som er relevant for den dagen han blir monark, og dette sier jeg i nesegrus beundring, er at han sto stødig i et press fra mange kanter, og i offentlighetens flomlys og under sterk kritikk, og han bukket ikke under, og han ble ikke sykmeldt, men han møtte opp på jobb, og han gjorde det med verdighet og med styrke og dere må faktisk ta dere sammen i den grenseløse kritikken av en mann som gjør en jobb og står i et press som ikke mange hadde holdt seg oppreist i.

Virkelig: Slutt nå. Ta dere sammen. 

Du har rett i at det har vært, og er, et åpenbart press å stå i. Likevel så synes du å ha feiet bort faktiske valg han selv har gjort før de kom til dette punktet/tiden. Jeg nevner kort at han ga sin aksept til at MM kunne dyrke relasjonen til Epstein gjennom flere år. Dette bekreftet han i media. Han har gitt bolig til en voksen mann med en pågående rettsprosess med alvorlige tiltalepunkter. 
Skaugum er pr. dd. et sted hvor en voksen mann med fotlenke holder til i ett av hans hus. Det er ikke til å tro. 
Det han/de står i er jo langt på vei selvpåført. Det er ikke noe man får empati for. 

Sykdom er ikke en del av det jeg omtaler over - til presisering. 

Endret av Eufemia-
feiet
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Eufemia- skrev (7 minutter siden):

Du har rett i at det har vært, og er, et åpenbart press å stå i. Likevel så synes du å ha feilet bort faktiske valg han selv har gjort før de kom til dette punktet/tiden. Jeg nevner kort at han ga sin aksept til at MM kunne dyrke relasjonen til Epstein gjennom flere år. Dette bekreftet han i media. Han har gitt bolig til en voksen mann med en pågående rettsprosess med alvorlige tiltalepunkter. 
Skaugum er pr. dd. et sted hvor en voksen mann med fotlenke holder til i ett av hans hus. Det er ikke til å tro. 
Det han/de står i er jo langt på vei selvpåført. Det er ikke noe man får empati for. 

Sykdom er ikke en del av det jeg omtaler over - til presisering. 

Dyrke? Han har aldri brukt det begrepet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Uttalelsen i februar:

«For meg så har det viktigste de siste dagene vært å ta vare på flokken.»

De siste dagene, altså ikke «for meg er det viktigste å ta vare på flokken». 

Viktig skille. 

• Liker 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Keaton skrev (4 minutter siden):

Uttalelsen i februar:

«For meg så har det viktigste de siste dagene vært å ta vare på flokken.»

De siste dagene, altså ikke «for meg er det viktigste å ta vare på flokken». 

Viktig skille. 

Dette gjør jo saken verre ikke bedre!

« som kongefamilie har vi opplevd kritikk de siste dagene. Kritikk for å bidra til å gi en voldtektsmann legitimitet, - og da er det viktigste for oss, å passe på oss selv» (dette er ikke hevdet å være direkte sitat men slik utsagnet fremstår) 

Og;

Merk at å gi Epstein legitimitet var noe Mette tok selvkritikk for, hva i h*** tror de det bildet av «lille Marius» i bildekarusellen fremstår som da!!?

De lærer jo aldri!

De beviser jo det igjen og igjen!

De gir jo kronisk voldtektsmenn legitimitet!  

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

« som kongefamilie har vi opplevd kritikk de siste dagene. Kritikk for å bidra til å gi en voldtektsmann legitimitet, - og da er det viktigste for oss, å passe på oss selv» (dette er ikke hevdet å være direkte sitat men slik utsagnet fremstår) 

Og;

Merk at å gi Epstein legitimitet var noe Mette tok selvkritikk for, hva i h*** tror de det bildet av «lille Marius» i bildekarusellen fremstår som da!!?

De lærer jo aldri!

Du har forstått at utsagnet omfattet de siste dagene, ikke hele kronprins-rollen hans til evig tid. 

Endret av Keaton
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bildene-forteller-en-historie-kongehuset-neppe-onsker/o/5-95-2934638

Hva skjer den dagen han blir konge? Artikkelen setter et perspektiv rundt dette at kronprinsen velger flokken. Kontrasten noen hendelser reflekterer gir grunn for tvil omkring hans evne og vilje til å sette plikten først. 

Å ta ansvar for egne handlinger, med ref. til MM og Epstein + MBH saken, burde være selvsagt. At kronprinsen, som tidvis også er regent, velger å gå foran og beskytte de som er involvert i komplekse saker er betenkelig, for å si det forsiktig. 

Hvordan mener du de/Haakon ikke tar ansvar for egne handlinger?

MBH har vært gjennom en rettssak og skal gjennom en til. Han må stå til rette for det han har gjort.

De har kommentert Epstein-saken, og den ble avsluttet for 12 år siden - den pågår IKKE nå. De har svart på pressens spørsmål om dette. MM har bedt om unnskyldning for de hun har såret og skuffet, og hun har uttrykt sin fulle støtte til ofrene, og fordømt handlingene til Epstein. Det var idiotisk dumt, det som skjedde, men det er over, og hun har da vitterlig ikke tatt del i overgrepene hans.

Haakon har tatt vare på sin syke kone og overtatt pliktene til sin alvorlig syke far - samtidig. Han utfører jo alle pliktene sine, jeg skjønner ikke når du mener han ikke har gjort det?

Litt edruelighet og etterrettelighet i påstandene man kommer med, hadde vært veldig fint.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (42 minutter siden):

Og;

De lærer jo aldri!

Det er ingen tvil om det. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

At Haakon, i den situasjonen de sto midt oppi da han sa dette med flokken sin, faktisk satte familien sin ganske så høyt, er ikke det minste rart. Men han satte dem jo faktisk ikke over jobben sin. Han var jo på jobb da han fikk et spørsmål der dette svaret kom. Jeg forstår godt at han ønsket å verne om spesielt MM i den perioden. Hun er kona hans, mor til hans barn. Hun var skikkelig syk, hun hadde press fra alle kanter. Man kan jo selvsagt diskutere om presset var berettiget eller ei, men at hun garantert hadde det tøft er det vel ingen som kan motsi. At hennes ektemann da på sin måte forsøkte å beskytte henne fra ytterligere stress, er virkelig ikke rart. Jeg hadde faktisk mistet mer respekt for ham hvis han ikke hadde tatt vare på kona si i det de sto i.

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

At Haakon, i den situasjonen de sto midt oppi da han sa dette med flokken sin, faktisk satte familien sin ganske så høyt, er ikke det minste rart. Men han satte dem jo faktisk ikke over jobben sin. Han var jo på jobb da han fikk et spørsmål der dette svaret kom. Jeg forstår godt at han ønsket å verne om spesielt MM i den perioden. Hun er kona hans, mor til hans barn. Hun var skikkelig syk, hun hadde press fra alle kanter. Man kan jo selvsagt diskutere om presset var berettiget eller ei, men at hun garantert hadde det tøft er det vel ingen som kan motsi. At hennes ektemann da på sin måte forsøkte å beskytte henne fra ytterligere stress, er virkelig ikke rart. Jeg hadde faktisk mistet mer respekt for ham hvis han ikke hadde tatt vare på kona si i det de sto i.

Helt enig. Han har virkelig stått støtt de siste par årene. Jeg har fått en helt ny respekt for ham. Han blir god i den nye jobben den dagen den kommer.

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Han har virkelig stått støtt de siste par årene. Jeg har fått en helt ny respekt for ham. Han blir god i den nye jobben den dagen den kommer.

Ja de er gode på å «stå støtt» i kritikken de to der, det er reneste vann preller av gåsa opplegg. De får dele «stå stødig i kritikk» metodikken med Marie Antoinette. Hun var også sabla god på det :) 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (23 minutter siden):

Hvordan mener du de/Haakon ikke tar ansvar for egne handlinger?

MBH har vært gjennom en rettssak og skal gjennom en til. Han må stå til rette for det han har gjort.

De har kommentert Epstein-saken, og den ble avsluttet for 12 år siden - den pågår IKKE nå. De har svart på pressens spørsmål om dette. MM har bedt om unnskyldning for de hun har såret og skuffet, og hun har uttrykt sin fulle støtte til ofrene, og fordømt handlingene til Epstein. Det var idiotisk dumt, det som skjedde, men det er over, og hun har da vitterlig ikke tatt del i overgrepene hans.

Haakon har tatt vare på sin syke kone og overtatt pliktene til sin alvorlig syke far - samtidig. Han utfører jo alle pliktene sine, jeg skjønner ikke når du mener han ikke har gjort det?

Litt edruelighet og etterrettelighet i påstandene man kommer med, hadde vært veldig fint.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/k06Edj/beskytte-flokken-eller-ta-offentlig-ansvar
Epsteinsaken pågår her i landet fordi det amerikanske justisdepartementet publiserte filene som viser den svært private, personlige og fortrolige relasjonen mellom dem. I 2019 bagatelliserte kronprinsen relasjonen, kort sagt. 
De har knapt svart på noe som helst, igjen; kort sagt. 
MM har beklaget til kongen og dronningen og til ofrene. Likevel, så klinger det ikke særlig bra når de samtidig legger sine beskyttende vinger over den voksne mannen/stesønn/sønn som i tillegg får luksusinkvartering på kongelig eiendom. Signalene som sendes ut til folk bare i dette finnes det knapt ord til å beskrive. 
Vi vet lite om hva hun holdt på med i Epsteins selskap, hva, og hvor mye hun visste osv. Kongen tråkket i salaten ved å gi sin svigerdatter cred. for å ha kuttet kontakten før noen andre nordmenn. Sitat kongen; « Hun har ikke gjort noe ulovlig». Hvordan vet han det når han sier at han ikke visste noe før vi andre fikk vite om skandalen!

Triste greier å høre sånt bli sagt fra de som skal stå over loven. Det bryter ned opphøydheten, respekten og nødvendig tillit. Plutselig inkorporerte de seg selv til oss helt vanlige folk. 

Vedr. MM, også HM, så har de to vært med på å enable. Å legge til rette osv. - en debatt som hører til i den andre tråden. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg beklager jeg ikke har fått lest alle sidene som er skrevet her i dag, så kanskje jeg gjentar det noen allerede har skrevet. Men jeg leste i en artikkel at bryllupsreisen til kronprinsparet på Long Island var i september 2001.. Ikke noe hyggelig minne for dem akkurat.. 

Og så var de begge uheldige året etter også, i 2002, da de begge ble kraftige forbrent i forbindelse med et intervju med tysk tv. Jeg spurte KI, som fortalte at dette fikk ganske langvarige konsekvenser for spesielt kronprinsessen. Hun måtte passe på å ikke oppholde seg mye ute den første tiden etterpå, osv.

Forbrent i tv-opptak – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Og dere - sølvbryllupet til kongen og dronningen vår var virkelig annerledes enn det kronprinsparet vil få (når kronprinsessen har helse til å feire). De hadde både gallamiddag og dro på tre dagers cruise på vestlandet, sammen med en haug kongelige slektninger:

Kongefamilien - NRK TV

• Liker 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Ja de er gode på å «stå støtt» i kritikken de to der, det er reneste vann preller av gåsa opplegg. De får dele «stå stødig i kritikk» metodikken med Marie Antoinette. Hun var også sabla god på det :) 

Tenk å si nettopp dette om «stå støtt i kritikken»! Det er knapt mulig å uttale noe mer arrogant enn dette i den settingen. 
Ingen ydmykhet, kun avvisende og med en manglende forståelse for behovet for noen svar, i det minste. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (9 minutter siden):

Likevel, så klinger det ikke særlig bra når de samtidig legger sine beskyttende vinger over den voksne mannen/stesønn/sønn som i tillegg får luksusinkvartering på kongelig eiendom. Signalene som sendes ut til folk bare i dette finnes det knapt ord til å beskrive. 

Han er god på å støtte, det skal han ha. 

https://www.vg.no/rampelys/i/vrOavm/kronprins-haakon-er-paa-jobb-uten-mette-marit

«Vi støtter Marius i den situasjonen han står i. Vi passer på de andre barna. Jeg må ivareta oss, og jeg må passe på og ta vare på kronprinsessen. Og heldigvis så tar hun vare på meg også.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Han er god på støtte, det skal han ha. 

https://www.vg.no/rampelys/i/vrOavm/kronprins-haakon-er-paa-jobb-uten-mette-marit

«Vi støtter Marius i den situasjonen han står i. Vi passer på de andre barna. Jeg må ivareta oss, og jeg må passe på og ta vare på kronprinsessen. Og heldigvis så tar hun vare på meg også.» 

Han prioriterer flokken foran å svare om sakene. Ikke MBH og ikke Epstein. Sakene som er til skade for tillit og omdømme for institusjonen han en dag skal arve prioriterer han ikke; han prioriterer flokken. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Hebbe-lille skrev (9 minutter siden):

Han er god på å støtte, det skal han ha. 

Ja? Hva er galt med dette?

For å sitere Hanne Skartveit: Han er lojal og sterk - det gjør inntrykk.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (14 minutter siden):

Han er god på støtte, det skal han ha. 

Jeg husker den uttalelsen veldig godt, skremmende godt. Han, kronprinsen snakket i affekt. Merkelig egentlig, fordi veldig mye av skandalene var gammelt nytt for dem. Kom det brått på dem at det norske folk, inkl. verden for øvrig, ble kjent med skandalene! 
https://www.instagram.com/reel/DUa6FJTkwNa/

Endret av Eufemia-
La til; dem
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Eufemia- skrev (6 minutter siden):

Jeg husker den uttalelsen veldig godt, skremmende godt. Han, kronprinsen snakket i affekt. Merkelig egentlig, fordi veldig mye av skandalene var gammelt nytt for dem. Kom det brått på dem at det norske folk, inkl. verden for øvrig, ble kjent med skandalene! 
https://www.instagram.com/reel/DUa6FJTkwNa/

Du vet at uttalelsen fra Kronprinsessen kom samme dag? Nei? Noen og enhver ville vært følelsesmessig berørt. Jeg synes det var sjukt tøft av han å gå på jobb på en slik dag, med hele pressekorpset etter seg. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det jobbes jo iherdig med å «støtte» ham nå da ser vi jo.

Hele Norge får se det, via kongehuset sine offisielle kanaler.

Men men men., det er selvsagt ikke som kongelige de støtter.

Nei nei nei, den hatten er tatt av, når de deler koselig familie bilde av ham med 5,6 mill mennesker, så er det som foreldre.

Jeg som norsk borger blir presentert av Marius sitt koselige barnebilde pga min kjennskap til Mette og Haakon som foreldre, og det er selvsagt ingen forsøk på å legitimere Marius eller hvitevaske ham og styrke hans sosioøkonomiske makt.

De bare deler… som foreldre..

Ja: dette minner megbsånn ca om samme forhold til foreldre-jobb rollen som influensere som Sophie Elise har :)  Det er lite rojalt å spore. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...