Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nussepus skrev (1 time siden):

Han er 89 år og har levd ett langt og godt liv. En gang tar det jo slutt. Under 1% av Norges befolkning er over 90 år. 

Ja? Hva vil du frem til?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper det går bra med kongen denne gangen også. Men er det ikke mulig for Harald og Sonja å beholde titlene som konge og dronning, men fratre de offisielle pliktene spesielt de som innebærer reising? Slik at de får mer ro, og at vi slipper å bekymre oss for helsen deres hver gang de er ute på oppdrag. Eller, hvis de insisterer på å fortsette, at de i det minste begrenser seg til audienser hjemme, der de bare trenger å ta stilling til det som legges frem for dem.

Selv om jeg er imot monarkiet og kongehuset, særlig det kommende kongeparet, mener jeg at kong Harald og dronning Sonja har gjort en solid jobb for landet. De har nå selv vært åpne om at pliktene gikk på bekostning av omsorgen for barna deres, og det var jo ikke det beste valget. Men uansett vil jeg gjerne hedre dem med noen punkter, først om Sonja:

Folkelig og ydmyk: Hun ba om å bli tiltalt med «du» i dette intervjuet: 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/1987/episode/FOLA03008186  (kanskje hun kjente journalisten, men det ble jo kringkastet for alle). Og når hun blir bedt om å beskrive seg selv, så trekker hun frem sine svakheter først, og fremhever aldri seg selv på noen arrogant måte.

En banebryter: Det var ikke bare prinsesse Diana som fornyet kvinnerollen i kongehusene. Sonja trådte inn i sfærer som den gang var forbeholdt menn. Hun besøkte oljeplattformer, tok på seg arbeidstøy som de brukte der, og søkte aktivt innblikk i Forsvarets virksomhet.

Verdig representasjon: Hun har alltid ført seg elegant og hatt orden i sysakene. Derfor har de offisielle representasjonsoppgavene med henne alltid blitt utført på en ryddig, ordentlig og verdig måte for Norge.

Selvstendig, men søkte om råd: Faktisk så synes jeg det er å lese mellom linjene i dette intervjuet at hun mer eller mindre ble overlatt til seg selv da hun søkte råd, og på en måte ble avvist, men det er nå min tolkning. I tillegg så hadde hun mye å bevise (og fordommer å motbevise). Det har hun virkelig gjort, til gangs.

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Bel_La skrev (1 time siden):

Jeg håper det går bra med kongen denne gangen også. Men er det ikke mulig for Harald og Sonja å beholde titlene som konge og dronning, men fratre de offisielle pliktene spesielt de som innebærer reising? Slik at de får mer ro, og at vi slipper å bekymre oss for helsen deres hver gang de er ute på oppdrag. Eller, hvis de insisterer på å fortsette, at de i det minste begrenser seg til audienser hjemme, der de bare trenger å ta stilling til det som legges frem for dem.

Selv om jeg er imot monarkiet og kongehuset, særlig det kommende kongeparet, mener jeg at kong Harald og dronning Sonja har gjort en solid jobb for landet. De har nå selv vært åpne om at pliktene gikk på bekostning av omsorgen for barna deres, og det var jo ikke det beste valget. Men uansett vil jeg gjerne hedre dem med noen punkter, først om Sonja:

Folkelig og ydmyk: Hun ba om å bli tiltalt med «du» i dette intervjuet: 

https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/1987/episode/FOLA03008186  (kanskje hun kjente journalisten, men det ble jo kringkastet for alle). Og når hun blir bedt om å beskrive seg selv, så trekker hun frem sine svakheter først, og fremhever aldri seg selv på noen arrogant måte.

En banebryter: Det var ikke bare prinsesse Diana som fornyet kvinnerollen i kongehusene. Sonja trådte inn i sfærer som den gang var forbeholdt menn. Hun besøkte oljeplattformer, tok på seg arbeidstøy som de brukte der, og søkte aktivt innblikk i Forsvarets virksomhet.

Verdig representasjon: Hun har alltid ført seg elegant og hatt orden i sysakene. Derfor har de offisielle representasjonsoppgavene med henne alltid blitt utført på en ryddig, ordentlig og verdig måte for Norge.

Selvstendig, men søkte om råd: Faktisk så synes jeg det er å lese mellom linjene i dette intervjuet at hun mer eller mindre ble overlatt til seg selv da hun søkte råd, og på en måte ble avvist, men det er nå min tolkning. I tillegg så hadde hun mye å bevise (og fordommer å motbevise). Det har hun virkelig gjort, til gangs.

Jeg er helt enig. Sonja har opptrådt nærmest forbilledlig som dronning. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bel_La skrev (1 time siden):

Det er jo i grunnen akkurat det de har gjort de siste årene. Hvis du leser programmet deres, så er det stort sett audienser på slottet og statsråd. Dronningen er litt mer ute på oppdrag enn kongen har jeg inntrykk av. Det er mange år siden de reiste ut på statsbesøk, og det er lenge siden de har vært på offisielt besøk i utlandet, og selv om de fortsatt reiser litt, så er det jo svært begrenset. Kronprinsen har overtatt mye av det som kongen pleide å gjøre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Først og fremst ønskes kong Harald god bedring. 

I dag publiserer kongehuset et nytt bilde av kronprinsparet som har sølvbryllup. Dette skal ikke feires pga ulike omstendigheter, og primært MM sin helsesituasjon. 

0ba19478-38c3-34b3-b49e-8da20f13639d?for

Jeg ser HM, som dd. er regent og MM, et bilde tatt i hagen på Skaugum. Videre ser jeg egentlig et helt vanlig par, og hvor de er kledd som hvilket som helst par på en sommerdag. Ingenting spesielt med verken klær eller noe innsats for øvrig for å pynte litt på fasaden på en dag som er parets dag etter å ha vært gift i 25 år. 
I bakgrunnen kan man se en hekk som er ustelt og uflidd. - Og det var det. Jeg vil si at det er ikke mye kongelig som speiles her. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Fint bilde. Kjærlighet etter 25 år speiles i bildet.

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet
Eufemia- skrev (7 minutter siden):

I dag publiserer kongehuset et nytt bilde av kronprinsparet som har sølvbryllup. Dette skal ikke feires pga ulike omstendigheter, og primært MM sin helsesituasjon. 

Jeg ser HM, som dd. er regent og MM, et bilde tatt i hagen på Skaugum. Videre ser jeg egentlig et helt vanlig par, og hvor de er kledd som hvilket som helst par på en sommerdag. Ingenting spesielt med verken klær eller noe innsats for øvrig for å pynte litt på fasaden på en dag som er parets dag etter å ha vært gift i 25 år. 
I bakgrunnen kan man se en hekk som er ustelt og uflidd. - Og det var det. Jeg vil si at det er ikke mye kongelig som speiles her. 

Man trenger vel egentlig ikke en ustelt og uflidd hekk i bakgrunnen å påpeke at det ikke er mye kongelighet igjen i den familien…

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Hekken skrev (8 minutter siden):

Man trenger vel egentlig ikke en ustelt og uflidd hekk i bakgrunnen å påpeke at det ikke er mye kongelighet igjen i den familien…

🎯Sånn kan det også sies. 
Det er også å bemerke hvor lite kongelig MM fremstod da hun og HM besøkte Kongen på sykehuset. Hun kom dertil i en slaskete jeans, en stripete genser - på ingen måte slik en kronprinsesse bør kle seg selv til en sykebesøk. At hun/de skal besøke Kongen bør også fremstå med respekt i påkledning - i det å reflektere hvem de faktisk er. Dessuten har de god hjelp til å finne frem passende antrekk, og det bør være noe som er hundre ganger bedre enn hva som ble brukt. Det var bare skrekkelig. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Neida, det er ingen grunn til å overdrive. Et enkelt, men pent antrekk. Ikke verre enn det. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Syns ikke MM var så heldig på det bildet som uansett var ganske stusselig.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Neida, det er ingen grunn til å overdrive. Et enkelt, men pent antrekk. Ikke verre enn det. 

Det er det hun er kledd i. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (29 minutter siden):

Ikke akkurat galla nei, men det var vel ikke meningen heller.  Jeg synes skjørtet til MM var rålekkert , og genseren var og en fin sensommer genser. Skoene var ikke noe særlig, men de ser komfortable ut. 
synes bildet og antrekk var greit i forhold til å markere en dag som ikke skal feires stort. Med syk MM , syk konge og Marius i varetekt synes jeg de har valgt rett . Kunne trimmet hekken. Kanskje de sparer på gartnerbudsjettet siden de får så mye apanasjesløse kjeft. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (12 minutter siden):

Er ikke dette enkle, pene antrekk? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Helt enkelt, for å si det slik. Men, det kan gjøres bedre gitt anledning, deres posisjon, apanasje, og helt sikkert all mulig bistand til å gjøre dette langt bedre. Hva er kongelig over dette? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Helt enkelt, for å si det slik. Men, det kan gjøres bedre gitt anledning, deres posisjon, apanasje, og helt sikkert all mulig bistand til å gjøre dette langt bedre. Hva er kongelig over dette? 

Personene inni klærne?

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Synes ikke klærne ser Cubus ut, i så fall skal jeg kjøpe det skjørtet . 

nei, du kan ikke se at de er kongelige, det er ikke noe kongelig over det.  Er det meningen ? Hvis det skulle være kongelig måtte det jo tiara og medaljer til.   De kunne selvsagt dresset opp i aftenantekk eller cocktail, men da hadde de jo ikke sett konglige ut, bare som om de hadde misforstått antrekk for en sommerdag i hagen. 

• Liker 3
Skrevet

Tror de prøver å være folkelige. 🙄

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun er fortsatt syk, feiringen er utsatt, kongen er alvorlig syk. Jeg synes bildet passer fint til anledningen, og skjønner helt  på alvor ikke hva som er galt med klærne.

Men hvis man leter etter feil, så finner man alltid noe. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (16 minutter siden):

De kan jo ikke vinne.

Et pent antrekk = for hvermannsen

Et penere antrekk = se der ja, hva offentlige penger går til! Den veska/de skoa hadde gitt varm mat til et helt sykehjem!

En hekk som har vokst siden vårklippen = de prøver ikke engang å fremstå som de offentlige skikkelsene de faktisk er, eller å ta sitt representantansvar på alvor.

En nystriglet hekk = der ser vi hva apanasjen går til ja, snakk om å gjøre alt de kan for å distansere seg vanlige folk! Makan til pengeforbruk og sløseri. Og dette går skattepengene mine til.

😅

Imens tenker jeg at bildets poeng står seg. Det publiseres et bilde fordi det er bryllupsdagen deres. De er pent antrukket, men ikke for formelt - fordi dagen formelt ikke skal feires nå. Årsaken er at kronprinsessen er i rekonvalesens og kongen er alvorlig syk. 

Hekken på bildet har fått vokse i en sesong og skal sikkert snart klippes igjen.

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet

Spot on! For en merkelig ting å henge seg opp i, antrekk og uflidd hekk. Djees.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...