Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (6 timer siden):

Ellers har de delt bilder fra bryllupsreisen idag, koselige bilder, fra noe som ser ut som en offentlig strand fullstendig fri for solsenger og den slags luksus:

Slottet deler flere bilder av kronprinsparet på sølvbryllupsdagen

Og selvfølgelig et bilde med lille Marius. Rimelig taktløst, dog ikke overraskende. De har jo hele tiden vært nøye på å understreke ståstedet sitt.

Endret av Sol79
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bel_La skrev (2 timer siden):

Ja, vi får ikke en slik dronning igjen.

Du kan så si ; BITTELITT forskjell på nåværende og den som ( dessverre) følger etter….

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Sol79 skrev (7 minutter siden):

Og selvfølgelig et bilde med lille Marius. Rimelig taktløst, men dog ikke overraskende. De har jo hele tiden vært nøye på å understreke ståstedet sitt.

Åh kom an.

Han er et menneske, og var et barn. Hans kriminelle handlinger som voksen utsletter ikke hans tilhørighet i deres familie. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 minutter siden):

Åh kom an.

Han er et menneske, og var et barn. Hans kriminelle handlinger som voksen utsletter ikke hans tilhørighet i deres familie. 

Nettopp. 

Haakon kunne kanskje ha valgt en mer egnet ektefelle, men guah så kjedelig det kunne blitt da? 

Jeg synes at helt til Epsteinsaken ble en del av suppa, så har hun vært en god representant for kongehuset. Hun har vist både god smak og klasse, og har nok, i mine øyne, vært litt for naiv i møte med mennesker som rett og slett har utnyttet henne. 

Er ingen tilhenger av kongefamilien, men akkurat nå har jeg stor medfølelse for både det de står i og har stått i. Det må være helt umenneskelig! 

Håper også at Kongen står han av, men om han ikke gjør det, så er det litt rar timing om Haakon blir konge i år, siden Harald også ble konge da han var 53 år.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det finnes ikke et snev igjen av noe «kongelig»  i kronprinsparet. De er redusert til en familie som har i overkant mange dysfunksjonelle relasjoner, hvis det ikke var for de vanvittige økonomiske og sosiale privilegere de har tilgang til,  ville de passet inn i en hvilken som helst sosioøkonomisk lavstatus familie. Det er tragisk at kongehuset er redusert til dette, etter Sonja og Harald sin eksepsjonelle innsats. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Det finnes et ikke snev igjen av noe «kongelig»  i kronprinsparet. De er redusert til en familie som har i overkant mange dysfunksjonelle relasjoner, hvis det ikke var for de vanvittige økonomiske og sosiale privilegere de har tilgang til,  ville de passet inn i en hvilken som helst sosioøkonomisk lavstatus familie. Det er tragisk at kongehuset er redusert til dette, etter Sonja og Haakon sin eksepsjonelle innsats. 

Nettopp! Det kongelige, og opphøyde, er søkk vekk. Det er muligens hardt å si det, men hva i all verden skal de bidra med, som kongelige? Når kriteriene smuldrer opp gjennom faktiske realiteter, så skal det sannelig letes etter vektige faktorer som kan legitimere å videreføre monarkiet med disse to, pluss en innlosjert mann under kongelige vinger. Det er problematisk, mildt sagt. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Gaia skrev (1 minutt siden):

Nettopp. 

Haakon kunne kanskje ha valgt en mer egnet ektefelle, men guah så kjedelig det kunne blitt da? 

Jeg synes at helt til Epsteinsaken ble en del av suppa, så har hun vært en god representant for kongehuset. Hun har vist både god smak og klasse, og har nok, i mine øyne, vært litt for naiv i møte med mennesker som rett og slett har utnyttet henne. 

Er ingen tilhenger av kongefamilien, men akkurat nå har jeg stor medfølelse for både det de står i og har stått i. Det må være helt umenneskelig! 

Håper også at Kongen står han av, men om han ikke gjør det, så er det litt rar timing om Haakon blir konge i år, siden Harald også ble konge da han var 53 år.

Ja, jeg tenker og sånn. Og stresser meg faktisk litt opp her over kongens helse nå 🥵

Jeg er glad for at vårt kongehus velger menneske i seg selv fremfor de triste og iskalde tradisjonene som var i generasjonene før.

Gabor Mate kommenterte på Harrys situasjon og noen som sa «they treat them as animals», hvorpå Mate svarer «I wish they did».

Han viser til eksemplene fra dyreriket og hvordan ulike dyr bruker berøring som tilknytning. Eksempelvis at elefanter flokker seg rundt den nyfødte og stryker forsiktig med snablene på den nyfødte. 
Og hvordan forsøk på rotter viser stor positiv forskjell i hjerneutvikling på de som fikk fysisk nærhet og varme kontra de som ikke fikk noe særlig.

Så da hvordan Harry som 12åring fikk dødsbudskapet så «godt» faren klarte (beskjeden og en klapp på beinet for å bli forlatt alene på rommet). Ikke så rart, da faren selv ble møtt med en håndtrykk når mor Elizabeth hadde vært på jobbreise i månedsvis.

De er jo helt skada emosjonelt, og guttene skjønner det mer nå. Og prøver bryte den iskalde umennesklige tradisjonen. Kate viser også mer omsorg offentlig. 

Så når da Mette Marit viser følelser offentlig, og gir da lille Ingrid en god kos og nuss iført gallaantrekk - og de viser at de støtter hverandre som familie: så er det et kongehus jeg vil ha om det først må være et. De klemmer hverandre og viser omsorg og kjærlighet. 

Martha og Haakon turte ikke helt selv, fikk to stykk virvelvinder inn i sitt liv i form av Ari Behn og Mette Marit. 

Det tror jeg gjorde at de begge turte mer.

Martha liiiiiiiiitt for mye, men det lå jo i henne da og har kostet mer enn hun vil. 

Men hvordan dette skal gå i årene fremover rent logistisk klarer jeg ikke se når Martha er ute av bildet rent kongelig sett.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Frykter at vår kjære konge ikke har så lenge igjen nå. Da er monarkiet over for min del. Trist igrunn. 
HM hadde alle muligheter til å velge en kronprinsesse uten den bagasjen og mangel på gjennomføringsevne (ingen utdannelse eller ordentlig arbeidserfaring) som MM hadde. Det fantes tusenvis av arbeidsomme normale barnløse norske jenter som ikke hadde kastet bort ungdomstiden sin på rus og tvilsomme kriminelle typer. Men den gang ei. Så nå blir det hva det blir. 

Endret av Ad hominem
.
  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (14 minutter siden):

Nettopp! Det kongelige, og opphøyde, er søkk vekk. Det er muligens hardt å si det, men hva i all verden skal de bidra med, som kongelige? Når kriteriene smuldrer opp gjennom faktiske realiteter, så skal det sannelig letes etter vektige faktorer som kan legitimere å videreføre monarkiet med disse to, pluss en innlosjert mann under kongelige vinger. Det er problematisk, mildt sagt. 

Hvis man ikke har lagt merke til hva kronprins Haakon har bidratt med for kongehuset og i embetet sitt i løpet av de siste par årene tross det umenneskelige presset han har stått i er man blind og har i tillegg bodd under en stein.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

https://www.seher.no/kongelig/fikk-luksusbil-i-bursdagsgave/85031501

En ny luksusbil med en startpris på 1,8 millioner kroner? Bladet skriver at bilen muligens er en bursdagsgave til MM. 
158418216.webp?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bres

Er det dette våre penger brukes på! Har de ikke nok flotte biler fra før, bl.a. BMW. samt alle øvrige offisielle biler. 

Oi, så bilen var for fin altså? Mens antrekkene var for lite pene (for ikke å snakke om hekken! :sjokk: ).

Ikke lett å treffe blink her ser det ut til.

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

En ny luksusbil med en startpris på 1,8 millioner kroner? Bladet skriver at bilen muligens er en bursdagsgave til MM. 

Er det dette våre penger brukes på! Har de ikke nok flotte biler fra før, bl.a. BMW. samt alle øvrige offisielle biler. 

Antrekket er for hverdagslig til å være kongelig og bilen er for flott. Det er faktisk (ufrivillig vil jeg tro) hysterisk morsomt. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (8 minutter siden):

Hvis man ikke har lagt merke til hva kronprins Haakon har bidratt med for kongehuset og i embetet sitt i løpet av de siste par årene tross det umenneskelige presset han har stått i er man blind og har i tillegg bodd under en stein.

Han har forsøkt å bidra, og han har stått på. Det er riktig. Utfordringen hele veien gjennom denne tiden har vært, og er, de tilbakevendende problemene med opphav i de tunge sakene som hviler mørkt over Skaugum og kongehuset. All innsatsen han har lagt ned forvitrer i alle de ubesvarte spørsmålene som henger ved dem. Det er jo slik det er, noe de har påført seg selv. Håndteringen kunne ha vært bedre, selv om jeg er svært usikker på om det ville endret på status hos mange i folket dd. 

Endret av Eufemia-
- selv
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

Joda. Men samtidig er det sånn folk tolker han. Han gjør "jobben" sin. Ser på sin posisjon som kun en jobb. Hvor de kan få ha det privatlivet de vil, hvor han først og fremst er opptatt av å beskytte flokken sin. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (55 minutter siden):

Åh kom an.

Ja. Det går virkelig ikke an å kritisere dem for det han har gjort hver gang det dukker opp et barndomsbilde.

Jeg så på de bildene, og tenkte at det må ha vært stusselig at de dro fra barnet rett etter bryllupet for de var jo vekke noen uker (I New York 11/9 såvidt jeg husker), så jeg ble positivt overrasker da jeg så det bildet med ham, for jeg tenkte at det er gode foreldre som ikke reiste fra et barn i ukesvis men tok ham med.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Ad hominem skrev (5 minutter siden):

Joda. Men samtidig er det sånn folk tolker han. Han gjør "jobben" sin. Ser på sin posisjon som kun en jobb. Hvor de kan få ha det privatlivet de vil, hvor han først og fremst er opptatt av å beskytte flokken sin. 

På den andre siden står man ansvarlig ovenfor en arbeidsgiver hvis man har en jobb. Man får tilbakemeldinger om forbedringspotensiale og må på ett eller annet nivå rettferdiggjøre sin egen eksistens på arbeidsplassen. Det tror jeg ikke han hadde tålt i det hele tatt.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (23 minutter siden):

Bra de ikke kaster bort penger på gartner og hekksaks da.

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Ad hominem skrev (20 minutter siden):

Det uthevede: Dette er jeg lei av å lese her nå. Det er faktisk ikke bare en tilsnikelse og grov omskriving, det er rett og slett hverken riktig eller sant.

ÉN gang sa Haakon dette, da han svarte pressen i forbindelse med et besøk i den samiske barnehagen i Oslo 6. februar i år, i anledning markeringen av samenes nasjonaldag. Det var tre dager etter at saken mot Marius Borg Høiby startet i Oslo tingrett, OG en ukes tid etter offentliggjøringen av Epstein-dokumentene, og media var bare opptatte av å spørre om dette og be om en kommentar fra Mette-Marit, og ikke av det representasjonsoppdraget kronprinsen faktisk samtidig prøvde å gjennomføre. 

I tillegg var Mette-Marit på det tidspunktet så alvorlig syk av lungefibrose av hun som vi vet få måneder senere ble satt på venteliste for lungetransplantasjon, og så operert kort tid etter. 

I sum litt av en håndfull der altså, som kunne fått noen og enhver til å søke velferdspermisjon fra jobben, eller til og med selv møte veggen og bli sykmeldt. Men kronprinsen kjørte på og utførte oppgavene sine, inklusive å tålmodig svare pressen om alt annet enn disse oppgavene. Takken er altså raljering og radbrekking ad infinitum av den lille setningen om å "ta vare på flokken", som han var så dumdristig å si høyt. 

Å vri dette til at han "først og fremst" "bare" er opptatt av å "beskytte" flokken sin i stedet for å utføre oppgavene sine som kronprins og fungerende regent er intet mindre enn historieforfalskning. Rull inn.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

På den andre siden står man ansvarlig ovenfor en arbeidsgiver hvis man har en jobb. Man får tilbakemeldinger om forbedringspotensiale og må på ett eller annet nivå rettferdiggjøre sin egen eksistens på arbeidsplassen. Det tror jeg ikke han hadde tålt i det hele tatt.

Fordi? Du bare synser her. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, persondebatt, avsporinger og svar til dette.

Vil samtidig minne på at diskusjoner rundt utseende utenfor oppdrag vil bli ryddet som persondebatt. 

Tråden vil være stengt kort tid for å hindre sitering av slettede innlegg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...