Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (20 timer siden):

Det uthevede: Dette er jeg lei av å lese her nå. Det er faktisk ikke bare en tilsnikelse og grov omskriving, det er rett og slett hverken riktig eller sant.

ÉN gang sa Haakon dette, da han svarte pressen i forbindelse med et besøk i den samiske barnehagen i Oslo 6. februar i år, i anledning markeringen av samenes nasjonaldag. Det var tre dager etter at saken mot Marius Borg Høiby startet i Oslo tingrett, OG en ukes tid etter offentliggjøringen av Epstein-dokumentene, og media var bare opptatte av å spørre om dette og be om en kommentar fra Mette-Marit, og ikke av det representasjonsoppdraget kronprinsen faktisk samtidig prøvde å gjennomføre. 

I tillegg var Mette-Marit på det tidspunktet så alvorlig syk av lungefibrose av hun som vi vet få måneder senere ble satt på venteliste for lungetransplantasjon, og så operert kort tid etter. 

I sum litt av en håndfull der altså, som kunne fått noen og enhver til å søke velferdspermisjon fra jobben, eller til og med selv møte veggen og bli sykmeldt. Men kronprinsen kjørte på og utførte oppgavene sine, inklusive å tålmodig svare pressen om alt annet enn disse oppgavene. Takken er altså raljering og radbrekking ad infinitum av den lille setningen om å "ta vare på flokken", som han var så dumdristig å si høyt. 

Å vri dette til at han "først og fremst" "bare" er opptatt av å "beskytte" flokken sin i stedet for å utføre oppgavene sine som kronprins og fungerende regent er intet mindre enn historieforfalskning. Rull inn.

SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Dette er jo helt feil.

De har aldri sagt at de står støtt i kritikken.

For det første virker det som du blander med et utsagn fra intervjuet i mars, der de sa at de står støtt sammen som ektepar, på et grunnlag de har bygd gjennom 25 år.

Det MM derimot har sagt,  er at hun står godt i kritikken om at de foreløpig, dvs pr 12. september 2024, ikke hadde uttalt seg om MBH-saken.

At de sto godt i den kritikken er selvsagt ikke ensbetydende med at de står godt i enhver kritikk folk sender deres vei.

(Og hvis jeg skal gjette, så sto hun ikke spesielt godt i den snevrere kritikken heller, men hadde åpenbart fått munnkurv av kongen/slottet/kommunikasjonsavdelingen, så hva skulle hun egentlig si?)

Det blir fremstilt her inne som at de gir faen og hever seg arrogant over all kritikk, men i likhet med feilsiteringen og misbruket  av flokkenutsagnet som @Aricia viste oss i går, så kom  også dette sitatet i en helt konkret kontekst, med et langt snevrere omfang enn det man tidvis kan få inntrykk av i tråden.

Det er altså ikke sant at noen av dem har sagt at de står verken godt eller støtt i kritikken de mottar utover det ene punktet om manglende kommentar de første ukene.

https://www.dagbladet.no/kjendis/star-godt-i-kritikken/81930782

Takk for gode og viktige innlegg i denne tråden. Innholdet i begge bør pugges før man begir seg inn i "debatten" igjen med feil premisser. Falske trådsannheter er ikke fakta.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Jeg oppfatter at det handler om ikke-eksisterende bilder av MBH på et besøk hos kongen på rikshospitalet, som han ikke har vært på og der han ikke har blitt smuglet inn hemmelige dører som ingen av de andre kongelige har klart å finne på sine utallige besøk på rikshospitalet det siste året.

-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Et imaginært bilde av MBH på besøk på Riksen, tror jeg.

Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Innholdet i begge bør pugges før man begir seg inn i "debatten" igjen med feil premisser. Falske trådsannheter er ikke fakta.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

fikk opp noe fake News på fb med AI bilde av Marius som sto å hylgrein utenfor Rikshospitalet etter å ha skulle vært på besøk. Nei, hadde ikke endret synet på han og det han har gjort. 

Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Er det en falsk trådsannhet at noen har sett et fake bilde?

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (14 minutter siden):

Jeg oppfatter at det handler om ikke-eksisterende bilder av MBH på et besøk hos kongen på rikshospitalet, som han ikke har vært på og der han ikke har blitt smuglet inn hemmelige dører som ingen av de andre kongelige har klart å finne på sine utallige besøk på rikshospitalet det siste året.

Jeg tror det kan være det jeg lenket til, om det var denne det ble reagert på:

"Synes det er trist å se at slottet velger å publisere bilder av Marius offentlig, all den tid han selv har gitt så pass sterkt uttrykk for at han ikke ønsker slik eksponering."

Fra dette innlegget:

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
lurker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det kan være det jeg lenket til, om det var denne det ble reagert på:

"Synes det er trist å se at slottet velger å publisere bilder av Marius offentlig, all den tid han selv har gitt så pass sterkt uttrykk for at han ikke ønsker slik eksponering."

Fra dette innlegget:

ja, det stemmer at det bildet  har vært masse diskutert, men jeg leste spørsmålet til @pøbelsarasom et ironisk spørsmål som adresserte spekulasjonene om besøk på rikshospitalet, men jeg kan ha misforstått basert på at det kom samtidig med de spekulasjonene.

• Liker 3
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Det var jo urovekkende informasjon å få! Får håpe politiet klarer å få det med seg, da. 

Selvfølgelig får politiet det med seg. Hvis dette har skjedd så har han fått lov til å dra på sykebesøk.  

• Liker 1
Skrevet
lurker skrev (52 minutter siden):

Det lurte jeg også på. Kanskje det er det ene i bildekarusellen fra bryllupsreisen, der man kan se ham på skuldrene til Haakon?

https://www.instagram.com/p/DcdTQLcCGXU/?img_index=4

Jeg spurte fordi jeg oppriktig lurer hvilke bilder som trigget folk så voldsomt.

• Liker 1
Skrevet

For en fyr. Er det noen som har opplevd mye negativt i to år. Er det han her. Og nå står han i en ny krise, en far som ikke bare er far, men kollega, bauta og veiviser, er alvorlig syk.

Han har en tung bør på sine skuldre , og jeg respekterer han såå mye❤️.

En dag blir han en god konge, ikke på tross av sitt liv, men på grunn av

https://www.tv2.no/nyheter/kronprinsen-pa-slottsbalkongen/19162541/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRjcAT7si1jbGNrBPuyEXBkb2YBZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4AAEeCedcQRdsC3ZSV43qE6P8AqQ9cP7nYJRxfhDF45LEk6ijNWv8cGupABaAuU8_aem_qUc_xxDz96SOLgn48boXTw#Echobox=1787743302

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet

Hvis det er det bildet jeg så på fb dere diskuterer så var det en amerikans fake A1 greie med Marius som sto med 4 liter tårer nedover ansiktet utenfor Rikshospitalet.  Angrer for at jeg nevnte det, mente ikke å skape spekulasjoner. 

Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

E-hem.

Fotlenke.

Ja, hva er problemet med at Marius har fotlenke? Som jeg skrev er det avklart med politiet om Marius får lov å besøke kongen. Da vet politiet at Marius er på de og de koordinatene samt at jeg kan garantere at politiet vil være tilstede på sykehuset for å passe på?

Var det veldig vanskelig å tenke seg for deg eller?

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

"Informasjon"???? Det er en spekulasjon! Et fullstendig ufundert rykte! Ha litt kritisk sans, da.

Og ta gjerne med i sannsynlighetsvurderingen den lille haken med denne teorien, som er fotlenken han har på.

Nå må du seriøst roe deg ned. Jeg skrev OM Marius har vært hos kongen er det avklart med politiet. Det er da ingen spekulasjon eller rykte.

Du virker til å være noe «kort» innimellom.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

For en fyr. Er det noen som har opplevd mye negativt i to år. Er det han her. Og nå står han i en ny krise, en far som ikke bare er far, men kollega, bauta og veiviser, er alvorlig syk.

Han har en tung bør på sine skuldre , og jeg respekterer han såå mye❤️.

En dag blir han en god konge, ikke på tross av sitt liv, men på grunn av

https://www.tv2.no/nyheter/kronprinsen-pa-slottsbalkongen/19162541/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRjcAT7si1jbGNrBPuyEXBkb2YBZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4AAEeCedcQRdsC3ZSV43qE6P8AqQ9cP7nYJRxfhDF45LEk6ijNWv8cGupABaAuU8_aem_qUc_xxDz96SOLgn48boXTw#Echobox=1787743302

Uff, stakkars, det så stusselig ut. Ja, enig, respekt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Selvsagt er det det, hvis han har vært der.

Virker som noen her ikke forstår det, derfor jeg skrev det innlegget. Sikter ikke til deg 😊

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Virker som noen her ikke forstår det, derfor jeg skrev det innlegget. Sikter ikke til deg 😊

Jeg vet, var bare enig 😊

Skrevet
Eufemia- skrev (22 timer siden):

https://www.seher.no/kongelig/fikk-luksusbil-i-bursdagsgave/85031501

En ny luksusbil med en startpris på 1,8 millioner kroner? Bladet skriver at bilen muligens er en bursdagsgave til MM. 
158418216.webp?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bres

Er det dette våre penger brukes på! Har de ikke nok flotte biler fra før, bl.a. BMW. samt alle øvrige offisielle biler. 

Eufemia- skrev (På 25.8.2026 den 11.00):

Først og fremst ønskes kong Harald god bedring. 

I dag publiserer kongehuset et nytt bilde av kronprinsparet som har sølvbryllup. Dette skal ikke feires pga ulike omstendigheter, og primært MM sin helsesituasjon. 

0ba19478-38c3-34b3-b49e-8da20f13639d?for

Jeg ser HM, som dd. er regent og MM, et bilde tatt i hagen på Skaugum. Videre ser jeg egentlig et helt vanlig par, og hvor de er kledd som hvilket som helst par på en sommerdag. Ingenting spesielt med verken klær eller noe innsats for øvrig for å pynte litt på fasaden på en dag som er parets dag etter å ha vært gift i 25 år. 
I bakgrunnen kan man se en hekk som er ustelt og uflidd. - Og det var det. Jeg vil si at det er ikke mye kongelig som speiles her. 

Her må jeg si jeg blir noe forvirret. Du refser dem for liten innsats og for lite glamorøse antrekk. Men bilen er for flott og dyr? Siden du tydeligvis har kunnskap om hvor mye "kongelig som skal speiles"? 

Hva er akseptabelt antrekk? Stil? Prisklasse? Det samme med bil. Skal det være et spesielt bilmerke? Skal det være suv, stasjonsvogn eller kanskje cabriolet?

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Miominoen skrev (6 minutter siden):

Her må jeg si jeg blir noe forvirret. Du refser dem for liten innsats og for lite glamorøse antrekk. Men bilen er for flott og dyr? Siden du tydeligvis har kunnskap om hvor mye "kongelig som skal speiles"? 

Hva er akseptabelt antrekk? Stil? Prisklasse? Det samme med bil. Skal det være et spesielt bilmerke? Skal det være suv, stasjonsvogn eller kanskje cabriolet?

Rangerover, er en av verdens mest driftsikre biler og ergo et sinnsykt godt valg. Kan sikkert kjøre over mount evrest med den der.

Skrevet
Miominoen skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder antrekk så går det fint an å se glamorøs ut, med stil, uten å gå for de dyreste merkene. Ofte er det latskap som gjør at en ser ut som en dass i klesstilen. Noe som krasjer helt hvis man er kongelig og tross alt representerer landet, uansett om du er på offisielle oppdrag eller viser deg ute i private ærend. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Miominoen skrev (7 minutter siden):

Personlig driter jeg i det bildet, men en vill gjetning er at det er enkle tiltak som å kneppe skjorta og klippe hekken som etterspørres. Ikke sjakett og gallauniform med ordensbånd, bare tatt seg bittelitt mer bryderi. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 timer siden):

Jeg tenkte akkurat som kommentatoren at det manglet et ord i uttalelsen, altså et «godt» etter responderer. 

Jeg skrev ikke innlegg om det, for det er ikke så lett å sjonglere mellom Kongens rett til privatliv og folkets informasjons behov. 

Nå har det gått noe tid, så Slottet må ha fått summet seg. Konsert flyttes, Dronningens program endres. Støre sier «det er alvorlig å være på sykehus». 

Finnes det ingen bedre måte å gjøre dette på enn dette? Nå prøver pressen å navigere i et informasjonsvakum. Jeg som leser prøver å tolke det som skrives, for å forstå situasjonen, men blir ikke klokere. Synes det slett ikke er godt nok av Slottet, måten de kommuniserer på nå. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...