Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (41 minutter siden):

https://tv.vg.no/nyheter/kronprinsen-tilstede-ved-drilloppvisning?id=408429

Her ser vi publikum. Det er faen helt utrolig hva noe synes de må kverulere over.

"Kronprinsen ble møtt og sendt av gårde med applaus fra publikum."

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/xrwaLj/kronprins-haakon-alene-paa-slottsbalkongen-for-aa-foelge-drilloppvisningen

Jeg så gjennom VG-tv og det var ikke så mange der. Kanskje 5 rekker med folk

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (4 minutter siden):

Så veldig folksomt var det dog ikke!

Hva har egentlig det med saken å gjøre? Det var tross alt midt på dagen på en hverdag, hvor folk er på jobb og skole, og lite turister etter sommerferien.

Jeg har selv sett på vaktskiftet i sommerferien, og det er populært blant turister og andre.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (16 minutter siden):

Ja, Durek er også innlagt. Ikke godt å si hva som skjer når det ikke kommer noe oppdatering. Håper på gode nyheter snart. 

Ja, vi kan ikke gjøre annet. 

• Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (44 minutter siden):

Virker som veldig mange i kongefamilien er tilstede på rikshospitalet samtidig. Det er ikke et oppløftende tegn.

https://www.vg.no/nyheter/i/vrzpjV/kongen-er-syk?pinnedEntry=92344&pinnedEntry=92344

Uff ja, det føles som om dette er alvorlig. Håper han klarer seg litt til, men det spørs hvor mange flere sykdomsrunder han tåler😢 Han fortjener all ære for den jobben han har gjort, fremstått som en samlende og varm konge🙏

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
Hanne67 skrev (4 minutter siden):

Hva har egentlig det med saken å gjøre? Det var tross alt midt på dagen på en hverdag, hvor folk er på jobb og skole, og lite turister etter sommerferien.

Jeg har selv sett på vaktskiftet i sommerferien, og det er populært blant turister og andre.

Lite turister i Oslo? Nei, det er særdeles mye turister i Oslo akkurat nå, det er fortsatt ferietid i Europa og deler av Asia, det er nesten mer prat på all verdens språk i gatene enn på norsk.

Dette var annonsert og mange i den eldre generasjonen og også skoler og barnehager har tidligere sett dette, men ikke i år.

Tror monarkiet og kongefamilien ikke er like samlende med nåværende situasjon enn når kongen og dronningen hadde yngre barn som ikke foretok diverse sprell. Lite opphøyet og ærbødighet igjen - nå er det mer tull og lavere moral enn i en hvilken som helst normal familie.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Lite turister i Oslo? Nei, det er særdeles mye turister i Oslo akkurat nå, det er fortsatt ferietid i Europa og deler av Asia, det er nesten mer prat på all verdens språk i gatene enn på norsk.

Dette var annonsert og mange i den eldre generasjonen og også skoler og barnehager har tidligere sett dette, men ikke i år.

Tror monarkiet og kongefamilien ikke er like samlende med nåværende situasjon enn når kongen og dronningen hadde yngre barn som ikke foretok diverse sprell. Lite opphøyet og ærbødighet igjen - nå er det mer tull og lavere moral enn i en hvilken som helst normal familie.

Det ble jo flyttet et døgn på kort varsel.

• Liker 8
Skrevet

Når vi ser på tråden her, så synes jeg det vitner om en kommunikasjon som ikke fungerer fra Slottets side. 

Mange lurer på hvilken tilstand Kongen er i og alt man har til å søke informasjon med er bilder, ansiktsuttrykk, hvem som besøker etc. 

Leser man i kommentarfelt så er det mange som har et nært forhold til Kongen, og de fortjener faktisk å få vite omtrent hvordan tilstanden er. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (10 minutter siden):

Nordmenn liker jo også å feriere i Oslo, og i og med at det ble flyttet på kort varsel så er det ikke sikkert det passet for skoler m.fl.

Det er jo en stor begivenhet å se drilltroppen, uansett tilknytning til Kongehuset.

• Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

På bakgrunn av at Marius har vært en del av familien siden han var et lite barn, at han (kongen) etter alt og dømme la seg i selen for å inkludere han og den siste uttalelsen om han

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/676b949077a53141892f0d53/kong-harald-tungt-og-leit

så tenker jeg jo at kongen ser på han som et (slags?) familiemedlem og ikke har noen direkte problemer med han.

Jeg har ingen grunn til å tro at han vil ha besøk spesielt av Marius, men det virker jo ikke som om han vil ha seg frabedt det heller. Ut fra det vi vet.

Mitt synspunkt er som pårørende, hvis jeg hadde hatt en så hyggelig stebestefar, så hadde jeg jo ønsket å besøke han hvis det var fare for at han var på det siste og takke han for å ha tatt meg inn i familien.

Det som taler i mot et besøk er om Marius er så følelsesmessig ustabil og umoden at han ikke fikser å se stebestefaren ligge der i kritisk tilstand og klikker i vinkel og brøler og knuser sykehusutstyret. Det ser absurd ut når jeg leser det jeg skriver, men er det noen som kan oppføre seg så rabiat så er det han. Det vet vi av det som kom fram i rettsaken. Og det vet nok kronprinsparet hvis det er tilfelle også, og holder han hjemme hvis det er noen tvil.

Jeg hadde glemt denne uttalelsen fra 2024, men husker den nå.   Er enig i at kongen ser på Marius som et ( slags ) familiemedlem, alt annet hadde vært rart.  Jeg vet ikke hva kongen synes/ har skjønt / vet om dommen til Marius. Uttalelsen om rus og psykiatri var jo innafor. Hva synes han om at Marius banker og voldtar damer , og skaden han har gjort på kongehuset også, har han jo ikke sagt noe om, og de har vel ikke møttes siden? Tørr han og møte nykter å se kongen i øya lurer jeg på, men han bør om han får. 

jeg tror rusfri marius klarer å oppføre seg ,  men som du skriver avgjør nok familien, behandlere og politiet det best før det blir aktuelt. 

Skrevet
Miominoen skrev (6 minutter siden):

Uvesentlig informasjon. Du må ikke knuse forestillingen om den upopulære kronprinsen.

Tror du de kom for å se drilltroppen eller kronprinsen?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ad hominem skrev (3 timer siden):

Når det gjelder antrekk så går det fint an å se glamorøs ut, med stil, uten å gå for de dyreste merkene. Ofte er det latskap som gjør at en ser ut som en dass i klesstilen. Noe som krasjer helt hvis man er kongelig og tross alt representerer landet, uansett om du er på offisielle oppdrag eller viser deg ute i private ærend. 

Synes du de så dass ut? 
Er kritikken da at bilen burde være billig , fordi det går an å få en bil til å se glamorøs ut uten å gå for dyrt merke? 

jeg synes bilen kastet mye glans. Synes antrekkene var stilige også, og glamorøse nok for anledning. 

• Liker 5
Skrevet
CeXNS skrev (12 minutter siden):

Når vi ser på tråden her, så synes jeg det vitner om en kommunikasjon som ikke fungerer fra Slottets side. 

Mange lurer på hvilken tilstand Kongen er i og alt man har til å søke informasjon med er bilder, ansiktsuttrykk, hvem som besøker etc. 

Leser man i kommentarfelt så er det mange som har et nært forhold til Kongen, og de fortjener faktisk å få vite omtrent hvordan tilstanden er. 

De er jo i en vanskelig situasjon der det skal være en balanse mellom folks behov for informasjon og kongens rett til å holde enkelte helseopplysninger private. Samtidig har ikke pressen så mye mer å gå etter enn at de tar tiden på hvor lenge hvert familiemedlem er inne på sykehus av gangen. Det er heller ikke sikkert Rikshospitalet kan komme med bastante uttalelser av typen "dette kommer (ikke) til å gå bra" på det nåværende tidspunkt. 

• Liker 5
Skrevet
Sissy33 skrev (1 minutt siden):

De er jo i en vanskelig situasjon der det skal være en balanse mellom folks behov for informasjon og kongens rett til å holde enkelte helseopplysninger private. Samtidig har ikke pressen så mye mer å gå etter enn at de tar tiden på hvor lenge hvert familiemedlem er inne på sykehus av gangen. Det er heller ikke sikkert Rikshospitalet kan komme med bastante uttalelser av typen "dette kommer (ikke) til å gå bra" på det nåværende tidspunkt. 

Jeg synes egentlig kommunikasjonen er ganske lett å forstå. Han et alvorlig syk, med en helt reell risiko for å dø, samtidig som det er mulig at han kommer seg. Han ble dårligere i helgen, og responderer på antibiotika. De sier ikke at han responderer godt, kun at han responderer.  Videre sier de at han er stabil. De sier ikke at han er bedre og de sier ikke at han er verre. De vet ikke hvilken vei det går ennå er det jeg leser ut av det de sier og det de ikke sier.

• Liker 12
Skrevet
Ad hominem skrev (2 timer siden):

Du har ikke høye krav til de kongelige. 

Fordi hun ikke har samme klesstil som deg? 

• Liker 5
Skrevet
Kvittre skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde glemt denne uttalelsen fra 2024, men husker den nå.   Er enig i at kongen ser på Marius som et ( slags ) familiemedlem, alt annet hadde vært rart.  Jeg vet ikke hva kongen synes/ har skjønt / vet om dommen til Marius. Uttalelsen om rus og psykiatri var jo innafor. Hva synes han om at Marius banker og voldtar damer , og skaden han har gjort på kongehuset også, har han jo ikke sagt noe om, og de har vel ikke møttes siden? Tørr han og møte nykter å se kongen i øya lurer jeg på, men han bør om han får. 

jeg tror rusfri marius klarer å oppføre seg ,  men som du skriver avgjør nok familien, behandlere og politiet det best før det blir aktuelt. 

Hvis kongen ikke har noe i mot at han kommer, så må det jo være greit nok. Og når det gjelder å tørre, så tror jeg det er lett å se seg blind på hva man selv hadde følt i en slik situasjon i stedet for hva man helt konkret vet om hva Marius tenker. Marius ble spurt opp og i mente om dette i rettsaken og fikk uttale seg uavbrutt, han mente ikke han hadde gjort noe galt, det var synd på han og damene var slemme. Så hvorfor han plutselig skulle få et anfall av samvittighet nå er meg et mysterium.

Jeg kan ikke se at han skylder kongen en unnskyldning heller, det er jo ikke han han har voldtatt eller fotografert underlivet til eller slått helseløs eller urinert på. Men han skylder han en takk for hvor storsinnet han har vært.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Skrevet
Kvittre skrev (25 minutter siden):

Selvsagt klarer han det.
Han mener jo ikke han har gjort noe spesielt galt..

Og: mtp søsters media utbrudd, all støtte Mette og Haakon er så opptatt av å understreke at de ønsker å gi ham, så er det ikke utenkelig at mange rundt ham deler den oppfatningen han har. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Da har besøket forlatt riksen, ser det ut til. Om det var virkelig kritisk hadde de vel blitt lenger enn de andre gangene… kilde nrk.

Endret av Andrea59
  • Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Selvsagt klarer han det.
Han mener jo ikke han har gjort noe spesielt galt..

Og: mtp søsters media utbrudd, all støtte Mette og Haakon er så opptatt av å understreke at de ønsker å gi ham, så er det ikke utenkelig at mange rundt ham deler den oppfatningen han har. 

Nymerïa skrev (11 minutter siden):

Hvis kongen ikke har noe i mot at han kommer, så må det jo være greit nok. Og når det gjelder å tørre, så tror jeg det er lett å se seg blind på hva man selv hadde følt i en slik situasjon i stedet for hva man helt konkret vet om hva Marius tenker. Marius ble spurt opp og i mente om dette i rettsaken og fikk uttale seg uavbrutt, han mente ikke han hadde gjort noe galt, det var synd på han og damene var slemme. Så hvorfor han plutselig skulle få et anfall av samvittighet nå er meg et mysterium.

Jeg kan ikke se at han skylder kongen en unnskyldning heller, det er jo ikke han han har voldtatt eller fotografert underlivet til eller slått helseløs eller urinert på. Men han skylder han en takk for hvor storsinnet han har vært.

Jeg er ikke enig.  Noe har han jo innrømmet, og ellers så er det å nekte skyld i en rettsak helt vanlig. 

er det noen som vet hvorfor kongen ikke har benådet han? Hvis kongens oppfatning er han ikke har gjort noe spesielt galt. 

Jeg synes han skylder kongen en unnskyldning.  Ikke mer enn kvinnene selvsagt, men han skylder mange en unnskyldning. Også den storsinnede kongen . 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...