Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Verdens fineste og rauseste konge💔

• Liker 4
  • Hjerte 19
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør Kongehuset nå? 
Det har i lang tid allerede bestått av en person som har tatr mesteparten av byrden, og han er merkbart sliten. 

Scenario: Nå skal han være Konge, med tilrettelagt program fordi Dronningen er i rehab og den nye Kronprinsessen går på skole og skal gjøre det i overskuelig framtid. I tillegg er Enkedronningen aldrende og må redusere sitt program. 

Vil dette gå?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Uansett hvor mye negativt det har vært i kongefamilien i det siste, så synes jeg oppriktig synd på de nå. Jeg kan ikke tenke meg en verre situasjon enn å vente på at ett kjært familiemedlem skal dø. 

❤️❤️❤️

• Liker 4
  • Hjerte 18
Skrevet
Chlypa skrev (Akkurat nå):

Hva gjør Kongehuset nå? 
Det har i lang tid allerede bestått av en person som har tatr mesteparten av byrden, og han er merkbart sliten. 

Scenario: Nå skal han være Konge, med tilrettelagt program fordi Dronningen er i rehab og den nye Kronprinsessen går på skole og skal gjøre det i overskuelig framtid. I tillegg er Enkedronningen aldrende og må redusere sitt program. 

Vil dette gå?

Klart det vil gå, men det vil nok være redusert aktivitet. Det er vel ikke helt utenkelig at IA setter studiene på pause en stund heller. 

• Liker 6
Skrevet
Chlypa skrev (2 minutter siden):

Hva gjør Kongehuset nå? 

Vil dette gå?

De gjør vel som alle andre som har mye belastning og lite støtte rundt seg: skreller birt alt som er unødvendig og tar kun de viktigste oppgavene en periode... 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Klart det vil gå, men det vil nok være redusert aktivitet. Det er vel ikke helt utenkelig at IA setter studiene på pause en stund heller. 

Jeg har egentlig ikke lyst til å begynne å diskutere temantikk og deres roller og betydninger i denne stund. De har rett til å fred til å sørge og komme seg opp igjen - De er mennesker som oss andre, samtidig har de en rolle som vanskelig lar seg kombinere med usynlighet og redusert program. De må nesten utøve. 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det eneste Haakon egentlig må, er jo statsråd. 

• Liker 3
Skrevet
Chlypa skrev (5 minutter siden):

Hva gjør Kongehuset nå? 

Vil dette gå?

Når kong Olav døde ble ikke Kong Harald og Dronning Sonja signet i Nidarosdomen før drøye 5 mnd etter hans død. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Støre har avlyst sitt program nå også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Chlypa skrev (12 minutter siden):

Hva gjør Kongehuset nå? 

Vil dette gå?

At de er tynt bemannet er jo forsåvidt ikke noe nytt. Det har jo tvert om vært vanlig for kongehuset i lange perioder, så akkurat det tenker jeg ikke gir grunn til bekymring. Det er jo uansett en forbigående situasjon, for IA vil jo bli ferdig med utdanningen sin etterhvert, og det er jo sannsynlig at hun vil stifte familie etterhvert.

Men jeg er enig i at kronprinsen antagelig er sliten allerede nå,  før et evt tronskifte, og selv om jeg ikke er i tvil om at han vil klare å fylle sin fars sko, så er det trist for ham at han ser ut til å måtte overta på et så utfordrende tidspunkt i livet sitt. Harald og Sonja kom jo inn struttende av energi og tiltakslyst i sin tid, og det er trist at kronprinsen må overta i den mest krevende perioden i sitt liv.

Hvis kongen dør nå, så vil det vel på kort sikt bli noen måneders hoffsorg, slik vi så i 1991. Jeg aner ikke om det vil gi dem litt pusterom, eller om det skjer masse arbeid bak kulissene i en slik periode. Lurer også på hva som skjer med det konstitusjonelle under hoffsorg. Antar det likevel blir statsråd og trontale og sånn, men neppe slottsball for stortinget. Ser også for meg at de kan utsette en signing helt til neste sommer, gitt MMs helsesituasjon. 

Men uansett, hvis det nå går den veien, og vi mister kongen nå, så håper jeg ikke vi mister de verdiene jeg opplever han står for, som raushet, åpenhet og varme.

Jeg håper folk vil ta i mot det nye kongeparet med den gamle kongens raushet.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvir lang tid etter en konges død vil det ta før publikum får vite det? Min datter lurer, og jeg vet ikke. Regner med f.eks statsminister og sånn får vite det aller først (selvsagt etter kongens familie)?

• Liker 1
Skrevet

Nå legger folk blomster på slottsplassen.  Jeg synes at det virker merkelig.  Man gir blomster til pasienter, og i noen tilfeller gjør man det der de har dødd.  Så vidt vi vet, er ikke kongen død.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde håpt når den tid kommer at HM hadde gjort som sin oldefar og holdt folkeavstemning om kongevalget. I lys av kontroversene rundt kronprinsparet. Da hadde jeg fått mer respekt for HM. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Perine skrev (4 minutter siden):

Nå legger folk blomster på slottsplassen.  Jeg synes at det virker merkelig.  Man gir blomster til pasienter, og i noen tilfeller gjør man det der de har dødd.  Så vidt vi vet, er ikke kongen død.

Hva er merkelig med det? Det er en gave, en oppmerksomhet. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Blini skrev (Akkurat nå):

Hva er merkelig med det? Det er en gave, en oppmerksomhet. 

Jeg vet ikke, synes bare det var litt rart. Minner om død.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Perine skrev (2 minutter siden):

Ja, han er jo døende. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Perine skrev (4 minutter siden):

Blomstene var ikke så merkelig, men sånne lys man setter på graver derimot... Kanskje vente litt til man faktisk får beskjed. Men det er nu meg. Tanken er jo god, selvsagt.

IMG_5020.jpg

Endret av -Pusheen-
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

å tenne lys er omtanke. Nytter jo ikke sette et stearinlys heller, de blåser jo ut. Gravlys kan også brukes utenfor graver eller dødsfall. 

Anyways så vet vi alle hva som skjer nåt samtlige i regjeringen avlyser alt og kommer hjem. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Hirondelle skrev (9 minutter siden):

å tenne lys er omtanke. Nytter jo ikke sette et stearinlys heller, de blåser jo ut. Gravlys kan også brukes utenfor graver eller dødsfall. 

Anyways så vet vi alle hva som skjer nåt samtlige i regjeringen avlyser alt og kommer hjem. 

Ja, biskopene på vei hjem osv. 

• Liker 3
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 time siden):

Dette føles så uendelig trist 😞 Kong Harald har vært en trygg og samlende skikkelse for Norge.

Det kommer bare til å gå nedover når han er borte.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...