Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hirondelle skrev (5 minutter siden):

Eneste som mangler bekreftet er nå Maud Angelica.

Er Emma bekreftet? Mulig jeg overså det da jeg leste.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lineaaa skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker Haakon kunne kommet ut for et intervju snart for sagt litt om hva som skjer. 

Nei, vær så snill.

La de ha denne stunden i fred. Ingen bør forvente oppdateringer, før det er en endring. Da får folket beskjed. ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Ja, Emma kom tidligere i dag, så Leah rundt halv to.

• Liker 2
Skrevet
Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Det handler ikke bare om forbedring. Det handler om at de unge har en nær slektning med kriminell tilknytning. Personer som ikke kan sikkerhetsklareres, bør heller ikke ha en posisjon som for eksempel landets overhode. Et "vanlig" menneske i en stilling som krever sikkerhetsklarering, ville mistet den jobben for lengst.

Ikke nødvendigvis, moren til David Toska beholdt sikkerhetsklareringen. Men hun håndterte saken helt annerledes. Det har vært linket til et intervju med henne før, jeg finner det ikke.

Og så har du døtrene til ML, jeg synes det er rart om de ikke kan sikkerhetsklareres på grunn av et stesøskenbarn og en inngiftet tante.

• Liker 1
Skrevet

Hvem er det som skal gi beskjeden offentlig om en eventuell bortgang, iht tradisjon og lignende? :( 

• Liker 1
Skrevet

Triste nyheter:/ Livet er så rart. Sender varme tanker til familien. 

• Hjerte 3
Skrevet (endret)
K_mb skrev (47 minutter siden):

Kong Harald ❤️ Ikke overraskende, men likefullt trist og vemodig.

Blir ikke det samme med HM og MM på tronen.

Det ble det også sagt om Harald og Sonja da Kong Olav døde, å de som sa det tok feil - noe som også kan skje nå.

Eva-Lena skrev (32 minutter siden):

HM blir konge i samme sekund som kongen dør. 

Blir det ikke sagt "Kongen er død (Harald) Leve Kongen (Haakon Magnus)? Vet ikke hvem som sier det, men mener å huske a

Lineaaa skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker Haakon kunne kommet ut for et intervju snart for sagt litt om hva som skjer. 

Hvorfor i alle dager skal han det? Kan ikke familien få gå igjennom dette uten nysgjerrige grafsende folk.

Endret av Knitalong
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

Vil man kalle kronprinsen for Kong Haakon med én gang Harald går bort, eller venter man med det til etter signing? 

HM blir konge i det Kongen dør. 

Det som er konstitusjonelt obligatorisk er at den nye kongen avlegger ed til Grunnloven for enten Storting eller Statsråd.

Signingen har ingen konstitusjonell betydning, det er en kirkelig seremoni som kong Olav tok initiativ til etter at kroning ble avskaffet. Kong Olav var veldig religiøs og så på kongegjerningen som et kall fra Gud, så han ønsket en kirkelig seremoni for kongegjerningen. Harald og Sonja videreførte det i 1991, men så vidt jeg vet kan Haakon og Mette-Marit velge det bort om de ønsker.

Skrevet
delripu skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som skal gi beskjeden offentlig om en eventuell bortgang, iht tradisjon og lignende? :( 

Hoffet

Skrevet
delripu skrev (1 minutt siden):

Det lurer jeg også på. Hvordan var det da Olav døde?

Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Ja

• Liker 1
Skrevet
Ginny Weasley skrev (1 minutt siden):

HM blir konge i det Kongen dør. 

Det som er konstitusjonelt obligatorisk er at den nye kongen avlegger ed til Grunnloven for enten Storting eller Statsråd.

Signingen har ingen konstitusjonell betydning, det er en kirkelig seremoni som kong Olav tok initiativ til etter at kroning ble avskaffet. Kong Olav var veldig religiøs og så på kongegjerningen som et kall fra Gud, så han ønsket en kirkelig seremoni for kongegjerningen. Harald og Sonja videreførte det i 1991, men så vidt jeg vet kan Haakon og Mette-Marit velge det bort om de ønsker.

Dette skjer kanskje forholdsvis raskt da?

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Det lurer jeg også på. Hvordan var det da Olav døde?

Nyheten vil komme fra Hoffet og derfra får media informasjonen.

Skrevet
Hirondelle skrev (4 minutter siden):

Ja, Emma kom tidligere i dag, så Leah rundt halv to.

SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Ja

Okei, så da er alle mer eller mindre der. 

Skrevet
Knitalong skrev (1 minutt siden):

Det ble det også sagt om Harald og Sonja da Kong Olav døde, å de som sa det tok feil - noe som også kan skje nå.

Blir det ikke sagt "Kongen er død (Harald) Leve Kongen (Håkon Magnus)? Vet ikke hvem som sier det, men mener å huske a

Hvorfor i alle dager skal han det? Kan ikke familien få gå igjennom dette uten nysgjerrige grafsende folk.

Jeg levde på den tiden og kan ikke huske det var mye snakk om dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Okei, så da er alle mer eller mindre der. 

Maud Angelica mangler. 

Edit: er ikke bekreftet. 

Endret av Hirondelle
Skrevet

Den nye kongen skal vel informere statsministeren, og så avholdes det ekstraordinært statsråd med en gang.

Pressemelding om dødsfallet sendes ut av slottet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Nyheten vil komme fra Hoffet og derfra får media informasjonen.

Okei. Æsj, synes det er makabert å snakke om dette, men det er vel lite som tyder på at dette ikke kommer til å skje snart. 

Skrevet
delripu skrev (4 minutter siden):

Tror det er sånn at den nye kongen informerer statsministeren. Og så kommer det vel en offisiell melding fra slottet.

Skrevet (endret)
delripu skrev (2 timer siden):

Tipper kongehuset legger ut på sine nettsider og alle nettaviser et minutt etterpå. Men de lar nok familien få en time eller to å summe seg på først.

Pluss død kan ta tid. Noen ligger for døden i flere dager og til og med uker. Jeg har opplevd tilfeller hvor det hele tiden har vært situasjon at vedkommende kan dø hvert minutt nå men så har det dratt seg over mange lange dager og uker, noe som ofte er ekstra belastende for pårørende. 

Endret av FruR
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...