Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uansett hvilken bilde som bli vist i avisen av MM så sitter hu i bilen og gliser....ikke helt passende 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på ekte trist over at det virker som vi mister den gode kongen vår. 

• Liker 3
  • Hjerte 7
Skrevet
zhazha65 skrev (3 minutter siden):

Uansett hvilken bilde som bli vist i avisen av MM så sitter hu i bilen og gliser....ikke helt passende 

Gjett hvilke bilder avisene tjener mest klikk på å publisere? Du ser et sekund av dagen som er et bilde.......! 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Ad hominem skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde håpt når den tid kommer at HM hadde gjort som sin oldefar og holdt folkeavstemning om kongevalget. I lys av kontroversene rundt kronprinsparet. Da hadde jeg fått mer respekt for HM. 

Det håper jeg han ikke gjør, for det er en politisk prosess som han skal holde fingrene langt ifra.

Uansett vil jo resultatet bli ja til monarkiet, så det eneste man oppnår er at han og kongehus får en sterkere legitimitet enn det noensinne før har hatt. Og det er det virkelig ikke kronprinsens business å være en driver for på den måten.

• Liker 5
Skrevet (endret)
zhazha65 skrev (1 time siden):

Jeg personlig er litt lei meg for at det ser ut som MM blir dronning hvert øyeblikk nå.  Synes ikke hun har levd opp til rollen som kronprinsesse. Så er jeg i sorg over at det ser ut til at kongen ser ut til å ligge for døden fordi jeg er glad i kong Harald også selvfølgelig og tenker på kongen nå men også litt på at jeg ikke ønsker MM som dronning. 

Endret av FruR
  • Liker 19
  • Hjerte 5
  • Nyttig 17
Skrevet
SusieDerkins skrev (14 timer siden):

Jo. Hun var synlig en gang, og da hadde hun på seg en stripete genser.

Ho hadde vel på seg ein kjole med blomar e.l. og i ein video der ho oppdaterte folk om kreftbehandlinga?

Skrevet
zhazha65 skrev (6 minutter siden):

Dette er det eneste bildet som er fra i dag. Ikke noe glis. Hvis du har sett bilder i bil med smil, så er de tatt en annen dag.

09577bd7-8a04-36a8-9cf6-ad8dc2ebe0cf?fit=crop&format=auto&w=40&s=741991157a2d07359f52e5ab02373a0e1923369c

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (3 minutter siden):

Ho hadde vel på seg ein kjole med blomar e.l. og i ein video der ho oppdaterte folk om kreftbehandlinga?

Ja, men det var vel da hun var ferdig med cellegiften

Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Dette er det eneste bildet som er fra i dag. Ikke noe glis. Hvis du har sett bilder i bil med smil, så er de tatt en annen dag.

09577bd7-8a04-36a8-9cf6-ad8dc2ebe0cf?fit=crop&format=auto&w=40&s=741991157a2d07359f52e5ab02373a0e1923369c

Blikket til Haakon her kjennes i magen.

• Hjerte 4
Skrevet
FreezeandFawn skrev (2 minutter siden):

Blikket til Haakon her kjennes i magen.

Ja. Og så det at de har på seg svarte klær. Han har svart slips.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (57 minutter siden):

Nå legger folk blomster på slottsplassen.  Jeg synes at det virker merkelig.  Man gir blomster til pasienter, og i noen tilfeller gjør man det der de har dødd.  Så vidt vi vet, er ikke kongen død.

Det er fullstendig usmakelig …

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
FruR skrev (10 minutter siden):

Jeg personlig er litt lei meg for at det ser ut som MM blir dronning hvert øyeblikk nå.  Synes ikke hun har levd opp til rollen som kronprinsesse. Så er jeg i sorg over at det ser ut til at kongen ser ut til å ligge for døden fordi jeg er glad i kong Harald også selvfølgelig og tenker på kongen nå. 

Ja det blir et trist syn. Mange dagers festivitas og signing i Nidarosdomen. Mette Marit som dronning. Og så skal vi hylle den nye dronningen. Kommer for evig og alltid være forbundet med sexovergriperen Epstein. Og hun som kjeder seg i andres kongeliges selskap. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet
Hekken skrev (10 minutter siden):

Det er fullstendig usmakelig …

Hmmm, usmakelig grunnet at offentlig info ikke er kommet ut tenker du? Tja, kanskje det, men kanskje noen har mer info enn oss på utsiden.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Min dypeste medfølelse til dronningen, hun har stått støtt i alle de tøffe takene det siste året. 

• Liker 8
  • Hjerte 16
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

At de er tynt bemannet er jo forsåvidt ikke noe nytt. Det har jo tvert om vært vanlig for kongehuset i lange perioder, så akkurat det tenker jeg ikke gir grunn til bekymring. Det er jo uansett en forbigående situasjon, for IA vil jo bli ferdig med utdanningen sin etterhvert, og det er jo sannsynlig at hun vil stifte familie etterhvert.

Men jeg er enig i at kronprinsen antagelig er sliten allerede nå,  før et evt tronskifte, og selv om jeg ikke er i tvil om at han vil klare å fylle sin fars sko, så er det trist for ham at han ser ut til å måtte overta på et så utfordrende tidspunkt i livet sitt. Harald og Sonja kom jo inn struttende av energi og tiltakslyst i sin tid, og det er trist at kronprinsen må overta i den mest krevende perioden i sitt liv.

Hvis kongen dør nå, så vil det vel på kort sikt bli noen måneders hoffsorg, slik vi så i 1991. Jeg aner ikke om det vil gi dem litt pusterom, eller om det skjer masse arbeid bak kulissene i en slik periode. Lurer også på hva som skjer med det konstitusjonelle under hoffsorg. Antar det likevel blir statsråd og trontale og sånn, men neppe slottsball for stortinget. Ser også for meg at de kan utsette en signing helt til neste sommer, gitt MMs helsesituasjon. 

Men uansett, hvis det nå går den veien, og vi mister kongen nå, så håper jeg ikke vi mister de verdiene jeg opplever han står for, som raushet, åpenhet og varme.

Jeg håper folk vil ta i mot det nye kongeparet med den gamle kongens raushet.

Kronprinsen blir Konge i det øyeblikket hans far dør. Derav uttrykket Kongen er død, leve Kongen. 

det er rutiner og prosedyrer for slikt. Hans pliky er å umiddelbart informere regjeringen og innkalle til ekstraordinært statsråd hvor han skal informere om sine valg rundt navn, valgspråk og hvilke titler de skal bruke. Hvis der er mulighet å samle stortinget skal han også avlegge ed så snart det lar seg gjøre. 

Det er dessverre liten tid mellom disse tingene til at han faktisk får lov å samle seg og følelsene sine. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Min dypeste medfølelse til dronningen, hun har stått støtt i alle de tøffe takene det siste året. 

Både Kongen og Dronningen har vært eksemplariske og bautaer. Jeg føler virkelig med Sonja nå 🌹🌹🌹

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Skrevet
zhazha65 skrev (39 minutter siden):

«Kronprins Haakon hadde på seg svart dress og svart slips. Også Mette-Marit var kledd i svart.

De ankom cirka klokken 09.18.

På VGs bilder ser man at både kronprinsen og kronprinsessen er svært alvorlige i blikket.»

https://www.vg.no/nyheter/i/PdeWW7/kongefamilien-til-rikshospitalet

Jeg foreslår du går inn på denne artikkelen og ser på bildet av kronprinsparet i bilen. Som du ser av den siterte teksten, ingen smil og se.

Kanskje det kunne være mulig å sette den usaklige ufine kritikken av MM på pause i dag?

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (12 minutter siden):

Ja, og hun har vært heldig og hatt mannen sin ved sin side. Det er ikke alle som har det i en alder av 89 år.

Hun slipper å være enke i så mange år heldigvis. 

Moren hennes var enke i 35 år.

Endret av Hanne67
  • Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Nå foregriper jeg begivenhetene, men med tanke på MMs helsesituasjon lurer jeg på når signingen vil foregå, og hva slags signingsferd det blir. Hvor lenge kan de vente?

Jeg måtte sjekke opp hvor lang tid det tok i de andre tilfellene: Harald og Sonja ble signa 5 måneder etter Olavs død, mens Olav ble signa 9 måneder etter Haakon VIIs død.

• Liker 3
Skrevet
lurker skrev (3 minutter siden):

Nå foregriper jeg begivenhetene, men med tanke på MMs helsesituasjon lurer jeg på når signingen vil foregå, og hva slags signingsferd det blir. Hvor lenge kan de vente?

Jeg måtte sjekke opp hvor lang tid det tok i de andre tilfellene: Harald og Sonja ble signa 5 måneder etter Olavs død, mens Olav ble signa 9 måneder etter Haakon VIIs død.

Jeg tror ikke det er noe i grunnloven som beskriver dette. Kanskje de vil vente til Marius kan bli med uten fotlenke.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...