Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter med klump i halsen jeg! ❤️ 

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (4 minutter siden):

Nå foregriper jeg begivenhetene, men med tanke på MMs helsesituasjon lurer jeg på når signingen vil foregå, og hva slags signingsferd det blir. Hvor lenge kan de vente?

Jeg måtte sjekke opp hvor lang tid det tok i de andre tilfellene: Harald og Sonja ble signa 5 måneder etter Olavs død, mens Olav ble signa 9 måneder etter Haakon VIIs død.

Tipper de blir signet når MM er frisk nok og i tillegg når rettssaken til Marius er over. Tror neppe de vil ha fokus på den kriminelle sønnen deres i tiden rundt signingen. Den saken er viktig å få ut av folks bevissthet. Slik at det nye kongeparet kan bli tilstrekkelig hyllet. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (49 minutter siden):

Jeg personlig er litt lei meg for at det ser ut som MM blir dronning hvert øyeblikk nå.  Synes ikke hun har levd opp til rollen som kronprinsesse. Så er jeg i sorg over at det ser ut til at kongen ser ut til å ligge for døden fordi jeg er glad i kong Harald også selvfølgelig og tenker på kongen nå. 

Ja, bare trist dette.

Vi mister en monark som har greid å samle folk på en unik måte, og har vist seg som en hensynsfull og dannet mann.

Inn kommer det nye mennesker som ikke på noen måte har vist seg å prioritere det vi liker å kalle norske verdier.

Vi mister mye mer enn en konge i disse dager. 

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Hekken skrev (43 minutter siden):

Det er fullstendig usmakelig …

Synes også det er makabert , mye muligt han dør i dag. Men å samles på Slottsplassen med blomster før det er annonser at han er død .Er smakløst .

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kong Harald ❤️ Ikke overraskende, men likefullt trist og vemodig.

Blir ikke det samme med HM og MM på tronen.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (3 minutter siden):

Nå foregriper jeg begivenhetene, men med tanke på MMs helsesituasjon lurer jeg på når signingen vil foregå, og hva slags signingsferd det blir. Hvor lenge kan de vente?

Jeg måtte sjekke opp hvor lang tid det tok i de andre tilfellene: Harald og Sonja ble signa 5 måneder etter Olavs død, mens Olav ble signa 9 måneder etter Haakon VIIs død.

Jeg tenker det kan vente til neste sommer. At Olav og Harald ventet hhv 9 og 5 måneder, viser jo at de valgte å legge det til sommeren. Jeg ser de var nesten samme dato faktisk, dvs 22. juni for Olav og 23. juni for Harald. Antar jo at MM vil klare signingen hvis den kommer et helt år etter transplantasjonen, og selve signingsferden har de vel gjort med kongeskipet tidligere, så det bør vel og være innenfor det mulige.

Derimot er jeg svært usikker på om hun har helse til påkjenningen en kongebegravelse vil være, hvis det skulle bli aktuelt i nær fremtid, og særlig hvis det blir sånn prosesjon i sørgetakt som de hadde i 1991. Men det går vel an å tilpasse. Tenker det er fullt mulig at hun kan greie selve seremonien utfra det vi har kunnet observere i det sise.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
keops skrev (10 minutter siden):

Ja, bare trist dette.

Vi mister en monark som har greid å samle folk på en unik måte, og har vist seg som en hensynsfull og dannet mann.

Inn kommer det nye mennesker som ikke på noen måte har vist seg å prioritere det vi liker å kalle norske verdier.

Vi mister mye mer enn en konge i disse dager. 

Tenkte nøyaktig det samme... det er nok ikke bare kongen som forsvinner, men også hele grunnlaget for monarkiet vårt.

Jeg har alltid vært monarkist inntil de siste årene med alle skandalene som har kommet frem. Støtten til monarkiet har forsvunnet sakte, men sikkert, mens kjærligheten til Kong Harald har stått støtt. Pga medmenneskelighet, hvor stødig han er, humor og folkelig samtidig som han har tatt rollen på alvor hver dag gjennom et langt liv. 

Kongen har vært samlende for folket, og til tross for uenigheter i det politiske etc har vi likevel hatt en felles konge å se opp til. 

Etterkommerne tror jeg dessverre vil bidra til splittelse...

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 15
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

• Liker 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 timer siden):

Uansett hvor mye negativt det har vært i kongefamilien i det siste, så synes jeg oppriktig synd på de nå. Jeg kan ikke tenke meg en verre situasjon enn å vente på at ett kjært familiemedlem skal dø. 

❤️❤️❤️

Det må faktisk være å vente på at et familiemedlem skal dø og oppleve at pressen vokter som hauker. Har kjørt forbi Skaugum i dag og fotografer er på plass, helikopter svirrer over.. skjønner at dette har nyhetsverdi og er viktig, men må vi følge det «minutt for minutt»? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Det forundrer meg at ikke alle som bedyrer at de setter sånn pris på kongen, er villig til å møte den nye generasjonen slik han de er så glad i ville gjort: Men åpenhet, varme og raushet.

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Skrevet
SusieDerkins skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker det kan vente til neste sommer. At Olav og Harald ventet hhv 9 og 5 måneder, viser jo at de valgte å legge det til sommeren. Jeg ser de var nesten samme dato faktisk, dvs 22. juni for Olav og 23. juni for Harald. Antar jo at MM vil klare signingen hvis den kommer et helt år etter transplantasjonen, og selve signingsferden har de vel gjort med kongeskipet tidligere, så det bør vel og være innenfor det mulige.

Derimot er jeg svært usikker på om hun har helse til påkjenningen en kongebegravelse vil være, hvis det skulle bli aktuelt i nær fremtid, og særlig hvis det blir sånn prosesjon i sørgetakt som de hadde i 1991. Men det går vel an å tilpasse. Tenker det er fullt mulig at hun kan greie selve seremonien utfra det vi har kunnet observere i det sise.

Vil man kalle kronprinsen for Kong Haakon med én gang Harald går bort, eller venter man med det til etter signing? 

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Vil man kalle kronprinsen for Kong Haakon med én gang Harald går bort, eller venter man med det til etter signing? 

HM blir konge i samme sekund Kongen dør. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Det forundrer meg at ikke alle som bedyrer at de setter sånn pris på kongen, er villig til å møte den nye generasjonen slik han de er så glad i ville gjort: Men åpenhet, varme og raushet.

De har blitt møtt med åpenhet, varme og raushet. 

Flere av medlemmene i den nye generasjonen har utnyttet denne sjangsen til å ta egoistiske og idiotiske valg som ikke er en kongelig verdig. 

Den som sitter igjen med dritten og må rydde opp, er den eneste som faktisk kan fylle Haralds sko: nemlig Haakon.. men han kan ikke drifte kongehuset alene. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Med en gang. Han blir konge det øyeblikket faren dør.

Signingen er bare en velsignelse, og er en nokså ny tradisjon som ble startet for å fylle behovet for en seremoni etter at man gikk bort fra kroning.

Tilføyer: Det var litt flåsete sagt. Den var nok også, kanskje hovedsakelig, ment å fylle den nye kongens behov for en religiøs forankring.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Med én gang, slik flere skriver her.

Jeg husker en historie om kong Olavs dødsfall i 1991, som kong Harald selv delte en gang senere i et intervju. Rett etter at Olav var død på kongsseteren var Harald og Astrid der sammen, og en eller annen (muligens statsministeren eller et annet regjeringsmedlem) som var der og snakket med dem uttalte ordene "Deres Majestet". Harald rettet på vedkommende og sa "Men han er jo gått bort". Hvorpå Astrid snudde seg mot Harald og sa: "Jeg tror han snakker til deg". 

• Liker 3
  • Hjerte 8
Skrevet
Miominoen skrev (16 timer siden):

Hvorfor ta et bilde fra en privat setting og fremstille det som det er slik hun er kledd ved offentlig representasjon? Du synes ikke det er en smule uredelig?

Så det du sier er at når vi ser bilder av dronning Sonja i fjellheimen, iført tursko og anorakk så er det representasjon?

Når kan man velge og plukke av seg tittelen og være privat? De blir aldri private. De er kongelige i alt de gjør.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Er Märtha-Louise tilstede, utifra det vi vet? Har ikke sett noe om henne. 

Veldig trist at vi sannsynligvis mister kongen vår i dag. Gikk et par tårer her, såpass mye har han betydd for mange. 

• Hjerte 3
Skrevet
delripu skrev (Akkurat nå):

Er Märtha-Louise tilstede, utifra det vi vet? Har ikke sett noe om henne. 

Det er klart hun er der, nå har hun jo både mannen og faren sin der.

Jeg tipper det ikke er noen bilder av henne fordi hun har vært der siden i går?

• Liker 6
Skrevet
Miominoen skrev (35 minutter siden):

«Kronprins Haakon hadde på seg svart dress og svart slips. Også Mette-Marit var kledd i svart.

De ankom cirka klokken 09.18.

På VGs bilder ser man at både kronprinsen og kronprinsessen er svært alvorlige i blikket.»

https://www.vg.no/nyheter/i/PdeWW7/kongefamilien-til-rikshospitalet

Jeg foreslår du går inn på denne artikkelen og ser på bildet av kronprinsparet i bilen. Som du ser av den siterte teksten, ingen smil og se.

Kanskje det kunne være mulig å sette den usaklige ufine kritikken av MM på pause i dag?

Vi har alle våres meninger...ikke sant

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...