Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke helt riktig? Dronningen er dus med folk på fjelltur .  Så jo hun plukker av titler og er privat der hun mener det passer seg  . 

Det betyr ikke at hun ikke har tittelen. 

Tittel er ikke en hatt du kan ta av.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Slik jeg ser det, er det kun MM og HM som er kledd i mørkt. Marius har riktig nok mørk bukse, men skjorta er denim. Leah hadde en lys jakke. Hva hun har under vet jeg selvsagt ikke, kan være mørkt under. Men ja, enig i at det er litt merkelig. Så igjen, tenker mitt...

Verken Marius eller døtrene til ML har jo offisielle roller i Kongehuset, i motsetning til HM og MM, så tenker det blir annerledes enn med kronprinsparet.

Det er jo mulig HM og MM forlater sykehuset som konge og dronning, og det ville vel blitt ramaskrik om de gikk uformelt kledd? Ser jo hvordan enkelte i tråden har klaget over klærne deres ved tidligere sykebesøk.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Ginny Weasley skrev (1 minutt siden):

Verken Marius eller døtrene til ML har jo offisielle roller i Kongehuset, i motsetning til HM og MM, så tenker det blir annerledes enn med kronprinsparet.

Det er jo mulig HM og MM forlater sykehuset som konge og dronning, og det ville vel blitt ramaskrik om de gikk uformelt kledd? Ser jo hvordan enkelte i tråden har klaget over klærne deres ved tidligere sykebesøk.

Det har du rett i, gitt.

• Hjerte 3
Skrevet
Hirondelle skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som har prøvd å ta av tittelen som en hatt? Jeg sliter litt med å følge resonnementet her. Trodde vi snakket om baggy jeans 🤷🏻‍♀️

• Nyttig 3
Skrevet
K_mb skrev (8 minutter siden):

Nå var jeg rikitgnok et barn når Olav døde, men husker det godt. Harald og Sonja splittet ikke folket som HM og MM har gjort. Så nei, det kan ikke sammenlignes. 

Jeg er 60, og var voksen da kong Olav døde.

Enkelte mente den gangen at Sonja og Harald var for "vanlige". Og at kong Olav liksom var den eneste ordentlige kongen. Han hadde jo vært med under krigen, noe mange på den tiden la stor vekt på.

Selv må jeg innrømme at jeg ikke var så begeistret for kong Olav. Syns han var for streng. Har sikkert noe å gjøre med at han nektet Harald å gifte seg med Sonja i 10 år.

Kong Harald har vært full av varme, humor, inkludering og en veldig samlende person for det norske folk. Folkekongen vår ❤️

• Liker 6
  • Hjerte 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Lineaaa skrev (43 minutter siden):

Jeg tenker Haakon kunne kommet ut for et intervju snart for sagt litt om hva som skjer. 

Nei. Hva i all verden skulle han si? 

• Nyttig 10
Skrevet
Hirondelle skrev (9 minutter siden):

Jo. Hun har tittelen , men hun kan « ta den av «. 

Skrevet
Viki6 skrev (Akkurat nå):

Jeg er 60, og var voksen da kong Olav døde.

Enkelte mente den gangen at Sonja og Harald var for "vanlige". Og at kong Olav liksom var den eneste ordentlige kongen. Han hadde jo vært med under krigen, noe mange på den tiden la stor vekt på.

Selv må jeg innrømme at jeg ikke var så begeistret for kong Olav. Syns han var for streng. Har sikkert noe å gjøre med at han nektet Harald å gifte seg med Sonja i 10 år.

Kong Harald har vært full av varme, humor, inkludering og en veldig samlende person for det norske folk. Folkekongen vår ❤️

Tja, nå ble jo Kong Olav kalt folkekongen fordi han var jordnær og folkelig, og han var elsket av folket. Harald og Sonja hadde ingen kontroverser og var som du sier "vanlige", men de hadde tillit fra folket noe som er det viktigste for at et monarki skal fungere. 

HM og MM har mistet tilliten til mange nordmenn, meg selv inkludert. Og med det splitter de istedenfor å samle.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
K_mb skrev (3 minutter siden):

Tja, nå ble jo Kong Olav kalt folkekongen fordi han var jordnær og folkelig, og han var elsket av folket. Harald og Sonja hadde ingen kontroverser og var som du sier "vanlige", men de hadde tillit fra folket noe som er det viktigste for at et monarki skal fungere. 

HM og MM har mistet tilliten til mange nordmenn, meg selv inkludert. Og med det splitter de istedenfor å samle.

Ja, jeg husker at han ble kalt folkekongen. Men for meg var han en fjern og streng gammel mann. Kan absolutt ikke huske ham som like varm og humoristisk som kong Harald. Det er mine følelser 🙂. Kunne nok aldri satt meg ned og tatt en prat med kong Olav, men hadde gjerne gjort det med kong Harald.

Neste generasjon kommer sikkert til å gjøre en god jobb. Men for meg er de liksom mer noen tidligere "vestkantungdommer" som har levd sitt liv i sus og dus. Mange prater om fortiden til Mette Marit, men vi som var unge samtidig som Haakon vet jo at han holdt på med litt av hvert som ung han også. Men tror nok at jeg kommer til å bli positivt overrasket over Haakon. En dronning har ikke så mange viktige oppgaver, så tipper Mette Marit kommer til å holde seg i bakgrunnen

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er vel noe med at det er stortingspresidenten som skal kunngjøre slikt (mener jeg å ha hørt), og han er ikke tilbake fra Island enda...

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Ja, men det var vel da hun var ferdig med cellegiften

Usikker, men ho var iallfall ikkje ferdig med heile behandlinga. Hugsar godt uttrykket «not yet out of the woods».

• Hjerte 2
Skrevet
enkefru skrev (1 minutt siden):

Er vel noe med at det er stortingspresidenten som skal kunngjøre slikt (mener jeg å ha hørt), og han er ikke tilbake fra Island enda...

Han er på vei, regner jeg med?

• Liker 3
Skrevet
Lineaaa skrev (1 time siden):

Jeg tenker Haakon kunne kommet ut for et intervju snart for sagt litt om hva som skjer. 

Herregud, han er da et menneske som har eller er i ferd med å miste faren sin. Det må selvsagt gå foran folk informasjonsbehov. :himle:

• Liker 12
Skrevet
enkefru skrev (2 minutter siden):

Det er Hoffet som offentliggjør dødsfall. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
enkefru skrev (5 minutter siden):

Ja, det er vel han som skal stadfesta tronskiftet overfor stortinget, vil eg tru, men det er tronarvingen som fyrst fortel at den gamle kongen er død.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Ja, det er vel han som skal stadfesta tronskiftet, vil eg tru.

Nei, det er Hoffet

• Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg husker at han ble kalt folkekongen. Men for meg var han en fjern og streng gammel mann. Kan absolutt ikke huske ham som like varm og humoristisk som kong Harald. Det er mine følelser 🙂. Kunne nok aldri satt meg ned og tatt en prat med kong Olav, men hadde gjerne gjort det med kong Harald.

Neste generasjon kommer sikkert til å gjøre en god jobb. Men for meg er de liksom mer noen tidligere "vestkantungdommer" som har levd sitt liv i sus og dus. Mange prater om fortiden til Mette Marit, men vi som var unge samtidig som Haakon vet jo at han holdt på med litt av hvert som ung han også. Men tror nok at jeg kommer til å bli positivt overrasket over Haakon. En dronning har ikke så mange viktige oppgaver, så tipper Mette Marit kommer til å holde seg i bakgrunnen

Fortiden til MM har jeg aldri brydd meg om, og som jeg har skrevet her inne før så heiet jeg på MM og HM når de giftet seg. Så for min del handler det ikke om MM sin fortid og det gjør det nok ikke for de fleste andre heller. Men hvordan de har håndert blant annet Epstein-skandalen. 

En dronning skal representere Norge i inn og utland, jeg vil si det er viktige oppgaver, oppgaver Sonja har taklet med trygghet og verdighet.

Og at du ikke følte på den samme varmen fra Olav som du gjør til Harald er en ærlig sak. Harald er jo hele Norges bestefar med en fantastisk humor ❤️

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ad hominem skrev (23 timer siden):

Du har ikke høye krav til de kongelige. 

Hva fanden har MMs klesstil med noe som helst å gjøre?

• Liker 4
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...