Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Keaton skrev (25 minutter siden):

Fordi? Du bare synser her. 

Heldigvis har vi fremdeles lov til å ha meninger. Selv om jeg ikke blir overrasket om vi i praksis snart får tilbake majestetsfornærmelse-paragrafen.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til informasjon før det blir en lang diskusjon om hvorvidt Kronprinsen har uttalt «ta vare på flokken» en eller ti ganger. Det har han uttalt flere ganger også i forbindelse med det grove sakskomplekset til Marius Borg Høiby. 

https://www.tv2.no/nyheter/ekspert-advarer-om-en-ting-vi-kan-risikere-det/18919801/

«Kronprins Haakon har flere ganger sagt at han må ta vare på flokken sin når det har stormet

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Aricia skrev (37 minutter siden):

Det uthevede: Dette er jeg lei av å lese her nå. Det er faktisk ikke bare en tilsnikelse og grov omskriving, det er rett og slett hverken riktig eller sant.

ÉN gang sa Haakon dette, da han svarte pressen i forbindelse med et besøk i den samiske barnehagen i Oslo 6. februar i år, i anledning markeringen av samenes nasjonaldag. Det var tre dager etter at saken mot Marius Borg Høiby startet i Oslo tingrett, OG en ukes tid etter offentliggjøringen av Epstein-dokumentene, og media var bare opptatte av å spørre om dette og be om en kommentar fra Mette-Marit, og ikke av det representasjonsoppdraget kronprinsen faktisk samtidig prøvde å gjennomføre. 

I tillegg var Mette-Marit på det tidspunktet så alvorlig syk av lungefibrose av hun som vi vet få måneder senere ble satt på venteliste for lungetransplantasjon, og så operert kort tid etter. 

I sum litt av en håndfull der altså, som kunne fått noen og enhver til å søke velferdspermisjon fra jobben, eller til og med selv møte veggen og bli sykmeldt. Men kronprinsen kjørte på og utførte oppgavene sine, inklusive å tålmodig svare pressen om alt annet enn disse oppgavene. Takken er altså raljering og radbrekking ad infinitum av den lille setningen om å "ta vare på flokken", som han var så dumdristig å si høyt. 

Å vri dette til at han "først og fremst" "bare" er opptatt av å "beskytte" flokken sin i stedet for å utføre oppgavene sine som kronprins og fungerende regent er intet mindre enn historieforfalskning. Rull inn.

Et fantastisk innlegg som bør postes jevnlig. Bravo!!

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

https://www.seher.no/kongelig/fikk-luksusbil-i-bursdagsgave/85031501

En ny luksusbil med en startpris på 1,8 millioner kroner? Bladet skriver at bilen muligens er en bursdagsgave til MM. 
158418216.webp?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bres

Er det dette våre penger brukes på! Har de ikke nok flotte biler fra før, bl.a. BMW. samt alle øvrige offisielle biler. 

Skulle brukt mindre på bil, og mer på klær og hekk? Det er ikke lett å ha ansvar for å bruke VÅRE penger riktig tror jeg . 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (36 minutter siden):

Det uthevede: Dette er jeg lei av å lese her nå. Det er faktisk ikke bare en tilsnikelse og grov omskriving, det er rett og slett hverken riktig eller sant.

ÉN gang sa Haakon dette, da han svarte pressen i forbindelse med et besøk i den samiske barnehagen i Oslo 6. februar i år, i anledning markeringen av samenes nasjonaldag. Det var tre dager etter at saken mot Marius Borg Høiby startet i Oslo tingrett, OG en ukes tid etter offentliggjøringen av Epstein-dokumentene, og media var bare opptatte av å spørre om dette og be om en kommentar fra Mette-Marit, og ikke av det representasjonsoppdraget kronprinsen faktisk samtidig prøvde å gjennomføre. 

I tillegg var Mette-Marit på det tidspunktet så alvorlig syk av lungefibrose av hun som vi vet få måneder senere ble satt på venteliste for lungetransplantasjon, og så operert kort tid etter. 

I sum litt av en håndfull der altså, som kunne fått noen og enhver til å søke velferdspermisjon fra jobben, eller til og med selv møte veggen og bli sykmeldt. Men kronprinsen kjørte på og utførte oppgavene sine, inklusive å tålmodig svare pressen om alt annet enn disse oppgavene. Takken er altså raljering og radbrekking ad infinitum av den lille setningen om å "ta vare på flokken", som han var så dumdristig å si høyt. 

Å vri dette til at han "først og fremst" "bare" er opptatt av å "beskytte" flokken sin i stedet for å utføre oppgavene sine som kronprins og fungerende regent er intet mindre enn historieforfalskning. Rull inn.

Kronprinsen har uttalt disse ordene, og det ligger absolutt en god intensjon i dette. Nå er det jo slik at han på mange måter blir stående i en slags «spagat» mellom det å ønske å beskytte sin kone og familie privat, og det å ivareta sin plikt.

Plikten kommer først. For en monark kommer alltid plikten foran personlige hensyn og ønsker. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Kronprinsen har uttalt disse ordene, og det ligger absolutt en god intensjon i dette. Nå er det jo slik at han på mange måter blir stående i en slags «spagat» mellom det å ønske å beskytte sin kone og familie privat, og det å ivareta sin plikt.

Plikten kommer først. For en monark kommer alltid plikten foran personlige hensyn og ønsker. 

Han er ikke monark.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (9 minutter siden):

Til informasjon før det blir en lang diskusjon om hvorvidt Kronprinsen har uttalt «ta vare på flokken» en eller ti ganger. Det har han uttalt flere ganger også i forbindelse med det grove sakskomplekset til Marius Borg Høiby. 

https://www.tv2.no/nyheter/ekspert-advarer-om-en-ting-vi-kan-risikere-det/18919801/

«Kronprins Haakon har flere ganger sagt at han må ta vare på flokken sin når det har stormet

Jeg kan ikke se at hverken Tove Taalesen eller TV2s journalist underbygger påstanden om "flere ganger". Lenken i intervjuet som er lagt til påstanden fører derimot RETT til en sak om møtet med pressen 6. februar i år. TV2-saken med Taalesen er fra juni i år.

Det er følgelig ikke med dette dokumentert at han har sagt det flere ganger. 

Uavhengig av antall ganger: Poenget er at utsagnet den 6. februar hadde en kontekst, og blir gjentatt og omskrevet og parodiert helt løsrevet fra denne sammenhengen i debatten, noe jeg som sagt er særdeles lei av. Det er uredelig og sjikanerende, og rett og slett ikke sant å generalisere dette til en slags kronprinsens valgspråk og modus operandi.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (14 minutter siden):

Ja? Det finnes jo ikke rart i det hele tatt at han også har en familie å ta vare på. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Åh kom an.

Han er et menneske, og var et barn. Hans kriminelle handlinger som voksen utsletter ikke hans tilhørighet i deres familie. 

Han er en dømt vold og voldtektsmann som takket være sin familiære kobling til norges største maktelite, etter min mening ,dermed utgjør en dømt vold og voldtektsmann med ekstremt sterk sosioøkonomisk makt og posisjon. Noe som kongehuset fortsetter å forsterke nettopp takket være å aktivt fremme bilder av ham i media. «Kaster glans» på voldtektsmenn er blitt varemerket til det norske kongehuset. 

Det er svært manipulativt og taktisk slik jeg ser det, og du understreker budskapet de ønsker å formidle.  Uflidd hekk og klær fra cubus bryr jeg meg fint lite om, men å hele tiden understeke sin støtte til Marius midt i en så offentlig debatt er ikke tilfeldig og det er virkelig graverende. Blir som at slottet i England skulle legge ut bilder av dronning Elisabeth med sønnen Andrew på fanget fra da han var barn midt, midt i den pågående Virginia Giuffre- saken. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Han sa det mens han forsøkte å utføre pliktene sine! Mens pressen ikke var interessert i samenes nasjonaldag og kronprinsens besøk på den samiske barnehagen i Oslo.

Han satte plikten først VED Å SVARE på pressens spørsmål, og samtidig utføre det som sto på programmet hans den dagen.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Med det forbeholdet at man faktisk kan gå av hvis man ønsker å sette familien først og ser at det kommer i konflikt med plikten. Som mange andre i ansvarsfulle stillinger.

Det er å ta konsekvensene av egne valg som et voksent menneske og akseptere at ingen kan få alt man ønsker.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (10 minutter siden):

Han er ikke monark.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bildene-forteller-en-historie-kongehuset-neppe-onsker/o/5-95-2934638

Hva skjer den dagen han blir konge? Artikkelen setter et perspektiv rundt dette at kronprinsen velger flokken. Kontrasten noen hendelser reflekterer gir grunn for tvil omkring hans evne og vilje til å sette plikten først. 

Å ta ansvar for egne handlinger, med ref. til MM og Epstein + MBH saken, burde være selvsagt. At kronprinsen, som tidvis også er regent, velger å gå foran og beskytte de som er involvert i komplekse saker er betenkelig, for å si det forsiktig. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
Miominoen skrev (5 timer siden):

Seriøst? Dette er virkelig så lavmål kritikk at jeg sliter med å ta det alvorlig. 

Men standarden ligger kanskje på portrett i full galla med fugleværelset som kulisse?  For det er tydeligvis ikke personene som "speiler det kongelige", men antrekk og omgivelser?

Det jeg merker meg i dette bildet er at MM ser friskere og bedre ut enn på lang tid. Noe som, i mine øyne, er udelt positivt. Skjørtet er forøvrig 👌

Du ser ingen mellom ting mellom Cubus og full galla, faktisk?

Om man anser det som positivt at MM ser friskere ut kommer sikkert an på om man anser det som ønskelige at hun skal representere mer. Jeg bryr meg ikke om hun er syk eller frisk, msn ser helst at hun representerer minst mulig.

Eufemia- skrev (1 time siden):

https://www.seher.no/kongelig/fikk-luksusbil-i-bursdagsgave/85031501

En ny luksusbil med en startpris på 1,8 millioner kroner? Bladet skriver at bilen muligens er en bursdagsgave til MM. 
158418216.webp?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bres

Er det dette våre penger brukes på! Har de ikke nok flotte biler fra før, bl.a. BMW. samt alle øvrige offisielle biler. 

De må nok øke apanasjen nå, så de får råd til enda flere biler.

Aricia skrev (1 time siden):

Oi, så bilen var for fin altså? Mens antrekkene var for lite pene (for ikke å snakke om hekken! :sjokk: ).

Ikke lett å treffe blink her ser det ut til.

Du har aldri hørt om en grøft på hver side av veien? Amrit Kaur er for venstrevridd, Breivik er for høyrevridd. Det kan oppfattes unødvendig ekstravagant å kjøpe million-bil nummer ørten til familien selv om man synes de kunne spandert på seg litt bedre antrekk. 

Lykkeliten* skrev (1 time siden):

Antrekket er for hverdagslig til å være kongelig og bilen er for flott. Det er faktisk (ufrivillig vil jeg tro) hysterisk morsomt. 

To grøfter. Bil til 1,8 millioner er unødvendig dyrt, særlig når man har flere dyre biler allerede. Antrekk til 1,8 millioner hadde også vært unødvendig dyrt. 

Hovedproblemet med klærne til MM er uansett innholdet.

SusieDerkins skrev (1 time siden):

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Med det forbeholdet at man faktisk kan gå av hvis man ønsker å sette familien først og ser at det kommer i konflikt med plikten. Som mange andre i ansvarsfulle stillinger.

Det er å ta konsekvensene av egne valg som et voksent menneske og akseptere at ingen kan få alt man ønsker.

🎯 Nettopp. Det å utfordre grensene og bevege seg i en slags vaklende balansegang tjener ikke troverdigheten, plikten og rollen. 
En monark kan gå av selv, men hen kan også bli avsatt ved grunnlovsendring, abdikasjon eller i ytterste tilfelle gjennom maktbruk og/eller revolusjon. (Det siste er vel ikke aktuelt å engang reflektere over i vårt land) 

Det er dog viktig å huske på at et monarki er aldri sterkere enn hvilken oppslutning det har i folket. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet

Kronprinsen kom med uttalelsen om flokken i det som antakelig har vært en av de mest vanvittige og pressede ukene i hans liv, i et kort møte med pressen der han svarte på alt de lurte på som ikke hadde noen sammenheng med det planlagte oppdraget han likevel utførte.

Det er dypt urettferdig og fullstendig ute av proporsjoner å bruke det mot ham som et slags bevis på at han bare tenker på sine på bekostning av rollen sin. Det kunne faktisk ikke vært mer feil. Og det blir ikke mer riktig av at Tove Taalesen slenger seg med i hylekoret.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Kålrota skrev (26 minutter siden):

Ja? Det finnes jo ikke rart i det hele tatt at han også har en familie å ta vare på. 

Ja, det kan du si, men hans rolle er noe annerledes enn folk flest. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan du si, men hans rolle er noe annerledes enn folk flest. 

Han har også et privatliv. Punktum. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (40 minutter siden):

Han er en dømt vold og voldtektsmann som takket være sin familiære kobling til norges største maktelite, etter min mening ,dermed utgjør en dømt vold og voldtektsmann med ekstremt sterk sosioøkonomisk makt og posisjon. Noe som kongehuset fortsetter å forsterke nettopp takket være å aktivt fremme bilder av ham i media. «Kaster glans» på voldtektsmenn er blitt varemerket til det norske kongehuset. 

Det er svært manipulativt og taktisk slik jeg ser det, og du understreker budskapet de ønsker å formidle.  Uflidd hekk og klær fra cubus bryr jeg meg fint lite om, men å hele tiden understeke sin støtte til Marius midt i en så offentlig debatt er ikke tilfeldig og det er virkelig graverende. Blir som at slottet i England skulle legge ut bilder av dronning Elisabeth med sønnen Andrew på fanget fra da han var barn midt, midt i den pågående Virginia Giuffre- saken. 

På den tiden var han en liften gutt som var medlem i familien.

Hvor smålig går det egentlig an å bli?  

De la inn bilder for å feire søkvbryllupet. Han var en liten gutt som fikk være med på bryllupsreisen.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (1 time siden):

På den tiden var han en liften gutt som var medlem i familien.

Hvor smålig går det egentlig an å bli?  

Godt spørsmål.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet
Nymerïa skrev (59 minutter siden):

Heldigvis har vi fremdeles lov til å ha meninger. Selv om jeg ikke blir overrasket om vi i praksis snart får tilbake majestetsfornærmelse-paragrafen.

Det fremstår jo bare veldig uvitende, (det første innlegget jeg svarte på). 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...