Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så Mette-Marit ble liksom manipulert. Hvordan? Til å gjøre hva? 
Ingenting i Epstein-filene tyder på det. Tvert i mot så er det MM selv som maser og smigrer og smisker og flørter, mens han fremstår mer kald og nøytral.

Hvis det skulle være så lett å manipulere en norsk kronprinsesse at en for henne helt ukjent mann på andre siden av jordkloden kan få henne til å se bort i fra alle nyhetsoppslag, advarsler, bakgrunnssjekk, PST, normal forsiktighet, og så videre - så er vel det det beste argumentet for at hun ikke egner seg i rollen. Da kan det vel skje igjen når som helst.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Så Mette-Marit ble liksom manipulert. Hvordan? Til å gjøre hva? 
Ingenting i Epstein-filene tyder på det. Tvert i mot så er det MM selv som maser og smigrer og smisker og flørter, mens han fremstår mer kald og nøytral.

Hvis det skulle være så lett å manipulere en norsk kronprinsesse at en for henne helt ukjent mann på andre siden av jordkloden kan få henne til å se bort i fra alle nyhetsoppslag, advarsler, bakgrunnssjekk, PST, normal forsiktighet, og så videre - så er vel det det beste argumentet for at hun ikke egner seg i rollen. Da kan det vel skje igjen når som helst.

Helt enig - jeg tenker akkurat det samme. Hun egner seg rett og slett ikke i den rollen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (27 minutter siden):

Hvorfor må den ene utelukke den andre?

Det er fordi jeg svarte på dette:

Aricia skrev (1 time siden):

@rebella81 Sier du til alle som ble ofre for Epsteins manipulasjon og maktmisbruk at de "drar det kortet"? Burde de også ha skjønt? Kunne ikke de også ha googlet? Var de bare korka dumme de da, som trodde ham da han lovte dem modellkarrierer og whatnot, for de kunne jo bare googlet og skjønt at det ikke så bra ut?

Det er dette du mener går jeg ut fra?

Jeg mener det er gedigne forskjeller på Epstein sine ofre, og angivelige ofre. Mange av ungene kom fra lutfattige kår og omsorgssvikt, og det er ikke gitt at de i 2011 hadde tilgang på en smarttelefon en gang. 

Derfor mener jeg at og argumentere for at småjentene burde ha visst/burde ha googlet og å forvente det samme av dem som den hyperpriveligerte kronprinsessa med tilgang på alt det måtte være, faller på sin egen urimelighet.

Derfor utelukker det ene det andre.

Endret av rebella81
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (12 minutter siden):

Det er fordi jeg svarte på dette:

Jeg mener det er gedigne forskjeller på Epstein sine ofre, og angivelige ofre. Mange av ungene kom fra lutfattige kår og omsorgssvikt, og det er ikke gitt at de i 2011 hadde tilgang på en smarttelefon en gang. 

Derfor mener jeg at og argumentere for at småjentene burde ha visst/burde ha googlet og å forvente det samme av dem som den hyperpriveligerte kronprinsessa med tilgang på alt det måtte være, faller på sin egen urimelighet.

Derfor utelukker det ene det andre.

Beklager misfortåelsen hvis du trodde jeg spurte fordi jeg lurte. Det var et retorisk spørsmål.

SELVSAGT utelukker ikke det ene det andre.

SELVSAGT kan begge to være manipulert.

Det er to grupper som kan, og bør,  vurderes fullstendig uavhengig av hverandre til tross for at Epstein er en fellesnevner.

Det er jo fullstendig absurd å si at det ene utelukker det andre.

Total mangel på logikk.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Beklager misfortåelsen hvis du trodde jeg spurte fordi jeg lurte. Det var et retorisk spørsmål.

SELVSAGT utelukker ikke det ene det andre.

SELVSAGT kan begge to være manipulert.

Det er to grupper som kan, og bør,  vurderes fullstendig uavhengig av hverandre til tross for at Epstein er en fellesnevner.

Det er jo fullstendig absurd å si at det ene utelukker det andre.

Total mangel på logikk.

Beklagelsen er herved akseptert.  

På hvilken måte ble MM manipulert da? Når det gjelder småbarna er det jo klokkeklart, men hvordan ble kronprinsessen manipulert? Hun som smigra og masa og kjasa og var pågående, farta over Atlanteren x flere for å treffe han?

Hvordan ble Jagland manipulert? Brende? 
Hva vil det si å være manipulert? Dette er ikke retoriske spørsmål.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
rebella81 skrev (10 minutter siden):

Beklagelsen er herved akseptert.  

På hvilken måte ble MM manipulert da? Når det gjelder småbarna er det jo klokkeklart, men hvordan ble kronprinsessen manipulert? Hun som smigra og masa og kjasa og var pågående, farta over Atlanteren x flere for å treffe han?

Hvordan ble Jagland manipulert? Brende? 
Hva vil det si å være manipulert? Dette er ikke retoriske spørsmål.

Det der er behandlet over 400+ sider i denne tråden og gudene vet hvor mange i den forrige tråden. Sikker på at du finner noe hvis du ser litt etter.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Litt vondt å se det jeg også oppfatter som å sammenligne hva ofrene hans ble utsatt for , - med at de ressurssterke voksne VENNENE hans mener de ble. 

Ingen tviler på at Epstein var en mester-manipulator. Det at han tilbød penger for "massasje" til unge jenter som trengte nettopp penger - det er manipulerende. At han tilbød de utdanning ++ mot at de rekrutterte andre "massører" - det er manipulerende. 

De voksne kjendisvennene til Epstein ble kanskje sjarmert, overtalt, imponert, påvirket, forsøkt utnyttet for nettverk osv - men jeg sliter litt med å se at det kan sammenlignes med manipuleringen av ofrene for de jævlige handlingene hans. De voksne vennene har/hadde rådgivere, nettverk, avstand  og ressurser.  JA, man kan bli manipuert allikevel - men sjansen er veldig mye større for at man kommer seg vekk fra det. 

Jeg tror ikke vi får høre noe mer om dette fra MM noengang, men skulle gjerne likt å vite hvordan han manipulerte henne, og hva som gjorde at hun opprettholdt kontakten ETTER den fæle hendelsen hjemme hos Epstein som gjorde at hun ringte hjem til Haakon. Ønsker ikke å vite dette for noe annet enn at det er oppriktig interessant - og ville bidratt til at iallefall jeg ville forstått det bedre antagelig, for nå forstår jeg det virkelig ikke. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Isild skrev (8 minutter siden):

Litt vondt å se det jeg også oppfatter som å sammenligne hva ofrene hans ble utsatt for , - med at de ressurssterke voksne VENNENE hans mener de ble. 

Ingen tviler på at Epstein var en mester-manipulator. Det at han tilbød penger for "massasje" til unge jenter som trengte nettopp penger - det er manipulerende. At han tilbød de utdanning ++ mot at de rekrutterte andre "massører" - det er manipulerende. 

De voksne kjendisvennene til Epstein ble kanskje sjarmert, overtalt, imponert, påvirket, forsøkt utnyttet for nettverk osv - men jeg sliter litt med å se at det kan sammenlignes med manipuleringen av ofrene for de jævlige handlingene hans. De voksne vennene har/hadde rådgivere, nettverk, avstand  og ressurser.  JA, man kan bli manipuert allikevel - men sjansen er veldig mye større for at man kommer seg vekk fra det. 

Jeg tror ikke vi får høre noe mer om dette fra MM noengang, men skulle gjerne likt å vite hvordan han manipulerte henne, og hva som gjorde at hun opprettholdt kontakten ETTER den fæle hendelsen hjemme hos Epstein som gjorde at hun ringte hjem til Haakon. Ønsker ikke å vite dette for noe annet enn at det er oppriktig interessant - og ville bidratt til at iallefall jeg ville forstått det bedre antagelig, for nå forstår jeg det virkelig ikke. 

Hvorfor må de to gruppene sammenlignes?

Hvorfor kan vi ikke gjøre det eneste logiske, som er å vurdere hver situasjon separat utfra sine egne fakta?

Sammenligningen er en falsk motsetning. Begge deler kan være sant uten at det må være likt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (20 timer siden):

Vil minne deg på at Andrew ble arrestert og fremdeles er under etterforskning. 

Den offisielle grunnen til at han ble fratatt tittel er sin omgang med Epstein og dermed av hensyn til kongehusets omdømme. 

Ja? Og hvilken sammenheng har dette med det jeg skrev?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kongeparet skal på tur igjen - da er det ikke mye igjen til at de har besøkt alle kommunene i Norge. Nå er det bare å håpe at helsa holder til at de klarer målet - det er visstnok noe som mediene har kommet på - dette at de bare mangler et par - så da har det blitt et slags mål for monarkene våre...

https://www.vg.no/rampelys/i/XMa2qE/kongeparet-reiser-igjen

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
rebella81 skrev (2 timer siden):

Gud bedre. 

Et ubestridelig faktum er jo at hun har hatt kunnskap om dommen. Hun sier jo selv at hun ikke var klar over «alvorlighetsgraden av de kriminelle handlingene». Dermed har hun visst at han var domfelt/kriminell. 

Hvorvidt hun har blitt manipulert til å se bort ifra informasjon hun fikk rett i fleisen er jo en helt annen sak. 

Må man være manipulert når man har gjort noe dumt? Er det bare MM som kan dra det kortet, eller er det fritt frem for alle i det enorme nettverket JE hadde?

Det er ikke enten eller. Alle mennesker og situasjoner er ulike. Manipulasjon er også ulikt. Ikke all manipulasjon er grove  overgrep som i ofrenes tilfeller. Hilsen ABC.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Det er ikke enten eller. Alle mennesker og situasjoner er ulike. Manipulasjon er også ulikt. Ikke all manipulasjon er grove  overgrep som i ofrenes tilfeller. Hilsen ABC.

JA. Gud bedre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har enda ikke sett noe forslag på hvordan denne påståtte manipuleringen skal ha foregått.

Og hvordan kan det ha vært så enkelt? Får håpe ikke noen i Russland eller Iran får en ide om å manipulere våre statsledere da.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Hvis man tror at det å bli manipulert og lurt, kun er noe som kan skje med ressurssvake mennesker, mangler man vesentlig kunnskap om dette! 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Som vanlig henger ikke kongehusets historie på greip. På den ene siden bagatelliseres kontakten, de har truffet hverandre noen få ganger i sosiale sammenhenger, og alltid med andre til stede (hm).
På den andre siden har han altså klart å komme så tett på henne og kjenner henne så godt at han kan manipulere henne. Til hva? Hvordan har det foregått egentlig? Ikke per mail i alle fall, for det er ingen tegn til manipulasjon fra hans side i disse mailene. Det virker heller ikke som de snakker sammen i telefonen. Så hvordan? Har de truffet hverandre mye lenger og mer omfattende enn det som allerede har kommet frem?
Manipulasjon forutsetter som regel både nærhet og et etablert tillitsforhold. Når vi vet at Andrew-saken sprakk omtrent samtidig som MM innledet relasjonen med Epstein blir det helt uforståelig alt sammen.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Leter rundt for å finne en god definisjon på «manipulasjon», men det er jo et stort begrep, som man kan legge mye i. 

Det hadde gjort det lettere om Mette Marit hadde konkretisert hvordan hun opplevde manipulasjonen, ikke da, men når hun nå ser det i ettertid.

Jeg ble manipulert er jo også en vanlig måte å unndra seg ansvar på. 

Jeg sliter med å forstå hva manipulasjonen gikk ut på. Hva var det han fikk henne til å gjøre, som hun i ettertid opplevde at han manipulerte henne til? Og hvordan fikk han det til? Det må jo foregå aktive handlinger her og bevegelse som MM egentlig ikke ville gjort dersom hun ikke ble manipulert? 

Jeg finner ikke noe i epostene som tyder på manipulasjon i alle fall. Er det noen av de som anerkjenner at hun ble manipulert som kan peke på noe der? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Selvsagt kan ressurssterke mennesker bli manipulert. Jeg har ikke lest noen skrive at det ikke kan skje. Men at jeg stiller meg noen spørsmål må være greit, og det er flere enn meg ser jeg. Skulle ønske vår kommende dronning kunne være så transparent rundt dette at hun ga det noen ord - hvordan har det seg at hun ble manipulert. Det kan være nyttig for andre også - om hun delte noe mer av sin erfaring med å være manipulert av kanskje verdens mest kjente overgriper. 

Jeg selv er iallefall åpen for at hun først og fremst ble sjarmert i senk og forble sjarmert i mange år - og senere tok avstand da det ble helt klart for henne at han var en overgriper. 

Sjarmert er veldig ekkelt å si, manipulert er muligens bedre. Jeg vet ikke, for hun sier ingenting. Håper som sagt hun deler litt mer av sin erfaring rundt det hele når hun blir i bedre form. Helt sikkert på at noen av de hun var og er høy beskytter for også ville sette pris på det - og overgrepsofre. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Herlighet. MM avsluttet vennskapet i 2013-14. hun forteller i NRK-intervjuet at hun opplevde at hun kunne stole på ham i en krevende fase i livet, men at hun der tok veldig feil. Hun forteller i det samme intervjuet at hun avsluttet kontakten bla annet fordi han brukte forbindelsen deres overfor andre. Det er bare å lese hva hun forteller i intervjuet om hvordan hun etterhvert forstår at han ikke er en bra person, at hun sluttet å stole på ham, og at hun i etterkant har innsett at hun ble manipulert. 

hva er det som er så vanskelig å forstå med det? 

Hun forstod altså lenge før veldig mange andre at han ikke var en ok person. Og hun sier også både at hun ikke visste at han var en overgriper og at hun er fortvilet på ofrenes vegne. 
hun fremhever at det er lett å være etterpåklok og at hun i ettertid skulle ønske hun hadde advart fler enn hun gjorde. 

Jeg fatter ikke den omfattende vranglesingen og gjentatte påstander om at dette ikke er noe hun mener. 

Jeg tror ikke et øyeblikk på at hun har visst den fulle sannheten som andre ikke visste før mange år etterpå, men bare ikke brydde seg. Man kan si mye om MM, men at hun  ikke bryr seg om folk og mangler evne til empati tror jeg virkelig ikke er en av dem. Deter et veldig langt stykke vei fra dårlig dømmekraft og ondsinnet, stilltiende samtykke. 

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette.

Minner om at debatt rundt brukergrupper vil bli fjernet som avsporinger.

• Liker 1
Skrevet

Slippes ikke resten av filene så får vi aldri svaret. Hun blir ikke etterforsket. 

Folket får ikke en mulighet til å bli hørt.

Så vi kan diskutere så mye vi orker. Eneste rimelig sikre er at MM blir dronning. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...