Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tenker at kongen ikke er statsoverhode, og ei heller at Mette Marit kongen svigerdatteren.  Det var helt klart disse påstandene som fikk deg til å høres ut som du lever i år 1789. 👍 

Jeg skrev at overordnet er saken lik, i og med at Kongen er statsoverhode og Mette Marit er hans svigerdatter. Selv har Mette Marit sagt at hun har utvist dårlig dømmekraft. 

Men det er klart, om vi ikke kan enes om at Kongen er statsoverhode og at Mette Marit er svigerdatteren hans, da blir det vanskelig. 

Oslo Børs Direktøren mener Kongen må sammenliknes med enhver leder i næringslivet.

«Han peker på at den 89 år gamle kong Harald selv har valgt å fortsette i rollen som statsoverhode, og mener det også innebærer et ansvar for å lede tydelig når institusjonen er under press»

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hardt-ut-mot-kong-harald/84973518

Det er jo altså ikke helt far off å diskutere hvorvidt han bør gjøre tiltak når institusjonen er i krise. (krise er børs-direktørens ord)

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev at overordnet er saken lik, i og med at Kongen er statsoverhode og Mette Marit er hans svigerdatter. Selv har Mette Marit sagt at hun har utvist dårlig dømmekraft. 

Men det er klart, om vi ikke kan enes om at Kongen er statsoverhode og at Mette Marit er svigerdatteren hans, da blir det vanskelig. 

Oslo Børs Direktøren mener Kongen må sammenliknes med enhver leder i næringslivet.

«Han peker på at den 89 år gamle kong Harald selv har valgt å fortsette i rollen som statsoverhode, og mener det også innebærer et ansvar for å lede tydelig når institusjonen er under press»

Det er jo altså ikke helt far off å diskutere hvorvidt han bør gjøre tiltak når institusjonen er i krise. (krise er børs-direktørens ord)

Det er virkelig ingen som har hevdet dette. 

Nå må du virkelig gi deg. (Særlig når du er frimodig nok til å hevde at jeg driver med stråmannsargumentasjon.)

Og jo, det er far off å mene at Harald bør gjøre som diktatoren i Brunei. Virkelig FAR OFF.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Nå må du virkelig gi deg. (Særlig når du er frimodig nok til å hevde at jeg driver med stråmannsargumentasjon.)

Og jo, det er far off å mene at Harald bør gjøre som diktatoren i Brunei. Virkelig FAR OFF.

Kong Harald er en fiskebolle. Det har han bevist mang en gang. Både med å bryte regler selv, som tidligere  har blitt bevist her i tråden, og med å ha latt Martha Louise misbruke tittelen sin gang på gang uten konsekvenser. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Ingen far, bror eller svigerfar "håndterer" (!!) en datter, søster eller svigerdatter i et liberalt, vestlig demokrati i 2026, uansett hva man mener vedkommende har gjort. Heldigvis. Ikke om man er vanlige familieoverhoder (om noen lenger bruker sånne begreper), og ikke om man er statsoverhoder.

Med mindre de nevnte familieoverhodene tilhører miljøer der sosial kontroll er vanlig og akseptert for å undertrykke kvinner, da. Takk og pris for at Kong Harald er evig langt fra noen slik praksis eller overbevisning.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

OK, da sier jeg takk for i kveld. 

Fiskeboller og sharia-lov?

:dåne:

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Ingen far, bror eller svigerfar "håndterer" (!!) en datter, søster eller svigerdatter i et liberalt, vestlig demokrati i 2026, uansett hva man mener vedkommende har gjort. Heldigvis. Ikke om man er vanlige familieoverhoder (om noen lenger bruker sånne begreper), og ikke om man er statsoverhoder.

Med mindre de nevnte familieoverhodene tilhører miljøer der sosial kontroll er vanlig og akseptert for å undertrykke kvinner, da. Takk og pris for at Kong Harald er evig langt fra noen slik praksis eller overbevisning.

Ja! 💕

Vi er et moderne demokrati og vi har ratifisert menneskerettighetene. heldigvis. 💕

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Dronning Margrethe av Danmark fjernet også titler selvom det var upopulært. Poenget er at der går an når det passer seg. Og Mette-Marit har etter min, og manges mening, oppført seg respektløst og uakseptabelt.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kongelig-dansk-tittelstrid-tilspisser-seg/15149663/

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Peace lover skrev (2 minutter siden):

Dronning Margrethe av Danmark fjernet også titler selvom det var upopulært. Poenget er at der går an når det passer seg. Og Mette-Marit har etter min, og manges mening, oppført seg respektløst og uakseptabelt.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kongelig-dansk-tittelstrid-tilspisser-seg/15149663/

Og det kan sammenlignes fordi? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Det valget er enkelt. Ikke noe snikk snakk, Bjellands hermetikk takk!!!

• Liker 2
Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Og det kan sammenlignes fordi? 

Hva tror du selv?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Peace lover skrev (Akkurat nå):

Hva tror du selv?

Det spiller ingen rolle hva jeg mener, det var du som introduserte sammenligningen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Da må du lese @Kvittre sitt innlegg igjen. 

Når Kongen er leder av en institusjon som har fått en omdømmeknekk (for å si det forsiktig) på grunn sviktende dømmekraft så bør det jo vurderes. I en bedrift vil folk få sparken, I politikken må de gå. Og så vet vi begge at Kongehuset er det familiære bånd, som vanskeliggjør dette. Men spørsmålet om Kongen burde frata Märtha Louise tittel har jo foregått i alle medier helt ukontroversielt. Så hvorfor burde vi ikke kunne diskutere Mette Marit sin tittel? 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet
Aricia skrev (18 minutter siden):

Ja, nettopp. Her kommer det igjen. 

Kongen er ikke bare svigerfar, han er øverste leder i et konstitusjonelt monarki. 

Se på det slik: Hvis dette var en bedrift og sjefens svigerdatter har gjort skade på omdømmet til bedriften, kan han da ikke sparke svigerdatteren? Fordi hun er svigerdatter?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (55 minutter siden):

https://undervisning.stortinget.no/maktfordeling/hva-gjor-kongen/

Klart at han er statsoverhode, det får da være grenser til ignoranse. Så vidt meg bekjent ble det tatt grep fra kongehuset før ekteskapet mellom datteren hans ML og svigersønn DV. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (32 minutter siden):

Ja, nettopp. Her kommer det igjen. 

Kongen er ikke bare svigerfar, han er øverste leder i et konstitusjonelt monarki. 

Se på det slik: Hvis dette var en bedrift og sjefens svigerdatter har gjort skade på omdømmet til bedriften, kan han da ikke sparke svigerdatteren? Fordi hun er svigerdatter?

Kongen har tatt grep når det gjelder familien og hvem som er innlemmet i «kongefamilien». Tenk at noe sånt kan skje i et vestlig demokratisk land? I tillegg til at han tok fra flere av de diplomatpasset. 

https://www.vg.no/nyheter/i/nyzWdx/slottet-bekrefter-marius-borg-hoeiby-har-ikke-lenger-diplomatpass
https://www.dagsavisen.no/nyheter/kongehuset-gjor-endringer-pa-nettsidene-fjerner-kategorien-kongefamilien/4912833

«Det er NRK som meldte om endringen først. Kategorien som tidligere het «kongefamilien» er endret til «kongehuset» og «øvrige kongelige».

Dermed er det ikke plass til verken Marius Borg Høiby, Maud Angelica Behn, Leah Isadora Behn og Emma Tallulah Behn, samt Durek Verrett, i de offisielle kategoriene.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (16 timer siden):

Det var en grunn til at Eva Joly og Nina Witoszek skrev «Det blåøyde riket»

Et hovedpunkt er at vi i Norge har for høy tillit, ja vi er blåøyde. Her peker hun på sentrale deler av maktapparatet vårt.

«Hun mener Norge risikerer å svekke tilliten til rettssystemet fordi utnevnelser og maktforhold mellom politikk, påtalemyndighet og domstoler ikke er godt nok adskilt. Personlige relasjoner og tidligere samarbeid kan skape bindinger som påvirker prioriteringer og uavhengighet.»

https://juristen.no/nyheter/2026/03/eva-joly-naivt-tro-motstanden-mot-regelverk-er-tilfeldig

Jeg digger Joly og det hun skriver er helt sant.  Det  er lett for meg å si som kun skriver på Kvinneguiden.  Joly står frem med navn og bilde i avisa. Det koster. Det er en grunn til at hun nærmest er den eneste som tar opp  disse sakene i media. 

Artikkelen  du lenket til  er fra mars 2026.  Samme måned så det veldig ut som om de prøvde på en venneansettelse i Høyesterett.  Artikkelen er nederst i innlegget.  Det var en veldig tvilsom prosess  hvor planen var å ikke lyse ut stillingen.  Men planen ble stoppet fordi en professor i statsvitenskap skrev en artikkel hvor han påpekte hvor tvilsom denne prosessen var.   Høyesterett endte med å gjøre retrett og valgte å lyse ut stillingen . 

At de  endte med å lyse ut stillingen betyr ikke at kameraderi er umulig. Det er nettopp derfor det er så mye kameraderi. Det er veldig vanskelig å avsløre  kameraderi når man står på utisden og næmerst umulig  bevise.  

Han som  skrev artikkelen er professor i statsvitenskap. Hans karriere og vennskaper blir ikke ødelagt av en slik artikkel.  Han har nok også mindre ærefrykt for Høyesterett enn jurister. Det sitter nok langt inne for jurister å skrive artikler om at Høyesteretts ansettelser er korrupte. 

Professoren i statsvitenskap forsker på  ansettelser i Høyesterett så han har fulgt med på disse ansettelsene i lang tid selv om han ikke er jurist.  Det var ikke tilfeldig at han fikk med seg denne saken. 

Lenke til artikkelen som går i detalj på hvorfor den planlagte ansettelse-prosessen så veldig tvilsomt ut:

https://rett24.no/articles/denne-tilsettingsprosessen-er-blitt-hoyesterett-uverdig

Endret av SVK
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (18 minutter siden):

Kongen har tatt grep når det gjelder familien og hvem som er innlemmet i «kongefamilien». Tenk at noe sånt kan skje i et vestlig demokratisk land? I tillegg til at han tok fra flere av de diplomatpasset. 

https://www.vg.no/nyheter/i/nyzWdx/slottet-bekrefter-marius-borg-hoeiby-har-ikke-lenger-diplomatpass
https://www.dagsavisen.no/nyheter/kongehuset-gjor-endringer-pa-nettsidene-fjerner-kategorien-kongefamilien/4912833

«Det er NRK som meldte om endringen først. Kategorien som tidligere het «kongefamilien» er endret til «kongehuset» og «øvrige kongelige».

Dermed er det ikke plass til verken Marius Borg Høiby, Maud Angelica Behn, Leah Isadora Behn og Emma Tallulah Behn, samt Durek Verrett, i de offisielle kategoriene.» 

Ja, og helt enig i beslutningen, men var det en straff for noe? Nei. Verken dette eller omgjørelsene i Danmark kan sammenlignes med det enkelte her mener skal skje med Kronprinsessen. Faktisk er Brunei nærmeste løsningsforslag.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Peace lover skrev (3 timer siden):

Jeg mener denne artikkelen er relevant. Med det å ha kongelige titler følger store privilegier, og med det ansvar for hvordan man oppfører seg. Ikke minst som rollemodell. 

https://www.tv2.no/underholdning/vraker-svigerdatterens-kongelige-tittel/19119601/

CeXNS skrev (3 timer siden):

Enig med deg, det overordnede i saken er likt, altså hvordan et statsoverhode håndterer en svigerdatter som har opptrådd upassende.

Peace lover skrev (2 timer siden):

Synes du Norge er så demokratisk? De som er i mot monarkiet er små partier som mange ikke stemmer på.

😆😆😆

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

😆😆😆

Moden tilbakemelding. De som forsvarer Kongehuset fremstår usympatiske.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Nei, statsforvalteren og kommunen er jo begge innenfor den utøvende grenen av statsmakten, så det er jo veldig merkelig å anlegge en maktfordelingssynsvinkel på problemsstillingen.

Ja, det var en grunn til at jeg støttet ditt første innlegg (og jeg kunne stoppet der, ser jeg).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...