Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det som gjør dette så spesielt, er at man sitter med en følelse av at Kongehuset som institusjon helst vil ha godene, men vrir seg unna med en gang pliktene og baksiden av medaljen melder seg. Nå vet vi jo ingenting om hva SM tenker om dette selv, og han må selvfølgelig få lov til å ta utdannelse. Enkelte kongelige tar jo støtt og stadig til orde for hvor utrolig tøft det er med pressen, det konstante flomlyset og mangelen på et privatliv. Og ja, jeg skjønner jo at det er en skyhøy personlig kostnad å leve sånn.

Men man kan faktisk ikke få i både pose og sekk. Selv om selve skolepengene til SM betales privat av kronprinsparet og ikke direkte over statsbudsjettet, lever de jo uansett i en helt ekstrem økonomisk virkelighet som er muliggjort av rollen deres. For ikke å snakke om de massive sikkerhetskostnadene som følger med når de oppholder seg i utlandet. Det blir litt rart å ha disse vanvittige privilegiene, for så å kreve å bli behandlet som helt vanlige privatpersoner i neste sekund når det passer best.

Kommunikasjonen fra Slottet burde i det minste bære preg av litt mer ydmykhet og takknemlighet overfor fellesskapet. Ved å bare sende ut en tørr, formell pressemelding som om en treårig eliteskole i utlandet er den mest naturlige tingen i verden, viser de bare hvor utrolig fjernt fra vanlige folks økonomiske hverdag de faktisk lever.

• Liker 25
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glrmn skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det som gjør dette så spesielt, er at man sitter med en følelse av at Kongehuset som institusjon helst vil ha godene, men vrir seg unna med en gang pliktene og baksiden av medaljen melder seg. Nå vet vi jo ingenting om hva SM tenker om dette selv, og han må selvfølgelig få lov til å ta utdannelse. Enkelte kongelige tar jo støtt og stadig til orde for hvor utrolig tøft det er med pressen, det konstante flomlyset og mangelen på et privatliv. Og ja, jeg skjønner jo at det er en skyhøy personlig kostnad å leve sånn.

Men man kan faktisk ikke få i både pose og sekk. Selv om selve skolepengene til SM betales privat av kronprinsparet og ikke direkte over statsbudsjettet, lever de jo uansett i en helt ekstrem økonomisk virkelighet som er muliggjort av rollen deres. For ikke å snakke om de massive sikkerhetskostnadene som følger med når de oppholder seg i utlandet. Det blir litt rart å ha disse vanvittige privilegiene, for så å kreve å bli behandlet som helt vanlige privatpersoner i neste sekund når det passer best.

Kommunikasjonen fra Slottet burde i det minste bære preg av litt mer ydmykhet og takknemlighet overfor fellesskapet. Ved å bare sende ut en tørr, formell pressemelding som om en treårig eliteskole i utlandet er den mest naturlige tingen i verden, viser de bare hvor utrolig fjernt fra vanlige folks økonomiske hverdag de faktisk lever.

Men når du skriver at de vil ha godene, men vrir seg unna pliktene, er jo det en tolkning av motiv og holdning, ikke noe innlegget dokumenterer. Det samme gjelder påstanden om at en privat utdanning automatisk innebærer at kongefamilien krever å bli behandlet «som helt vanlige privatpersoner». Kongelige kan ha både en privat sfære og ekstra forpliktelser som følger av rollen. Det er ikke nødvendigvis selvmotsigende. Dessuten er «massive sikkerhetskostnader» et viktig skille, hvis staten faktisk påtar seg ekstra sikkerhetsutgifter på grunn av et privat valg, er det et legitimt spørsmål om dette bør inngå i vurderingen. Men da bør man diskutere de faktiske kostnadene, ikke bare anta at de er enorme.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. Tråden vil bli stengt i kort tid for å unngå sitteringer av slettede innlegg.

Skrevet (endret)
Glrmn skrev (13 timer siden):
Å sitte og diskutere om utveksling er tilgjengelig for alle via Lånekassen, sporer helt av debatten. Det handler ikke om hvorvidt "datteren til en vanlig arbeider" kan spinke og spare for å dra til utlandet.
Det handler om at kongefamilien lever i en helt annen økonomisk virkelighet enn resten av befolkningen. Hvis man prøver å få det til å virke som at prinsens treårige luksusløp gjennom Lisboa, Paris og Berlin er "mainstream ungdomskultur som alle kan gjøre", blir det bare fjernt. Forward College koster tross alt over 20 000 euro i året i rene skolepenger, og det er før man i det hele tatt begynner å regne på bokostnadene i tre av Europas dyreste byer.

Her synes jeg du har en blanding av et godt poeng og en litt konstruert motsetning. Det er helt fair å si at Sverre Magnus' utdanning ikke er økonomisk representativ for norske ungdommer. €20 000+ i årlige skolepenger, pluss bolig og levekostnader i tre byer, er åpenbart noe de færreste familier kan finansiere. Det trenger man ikke forsøke å bortforklare med «alle kan gjøre det». Men det betyr ikke at det er irrelevant å nevne Lånekassen og utvekslingsmuligheter. Det er relevant dersom spørsmålet er om selve modellen, å ta en bachelorutdanning i flere europeiske land, er noe som bare er tilgjengelig for kongefamilien. Det er den ikke. Det som er spesielt her, er prislappen og familiens økonomiske forutsetninger, ikke nødvendigvis muligheten til å studere utenlands.

Jeg ville også vært litt skeptisk til formuleringen «luksusløp». Det er en karakteristikk. At utdanningen er dyr, dokumenterer ikke i seg selv at den er luksuriøs eller unødvendig. Man kan diskutere om den er et fornuftig valg uten å legge en moralsk dom inn i selve beskrivelsen. Og her ligger kanskje det viktigste spørsmålet: hva er egentlig kritikken? Er det at familien har råd til en dyr privat utdanning? At staten indirekte må betale sikkerhetskostnader? At kongefamilien burde være mer ydmyk i kommunikasjonen? Eller at prinsen som offentlig person burde velge en mer økonomisk nøktern utdanning? Hvis man ikke skiller disse tingene, blir «privilegert» fort brukt som et argument som skal gjøre alle de andre argumentene unødvendige.

Endret av SumiKG
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Perine skrev (1 time siden):

Kongefamiliens sikkerhet er et statlig ansvar.

Nettopp. Og derfor kan regnestykket kanskje bli noe a la det som Ingrid Alexandra har pr i dag, ved at staten Norge AS dekker opp til kr 500 000 pr skoleår, mens kronprinsparet skal dekke evt overskytende.

Men, sikkerheten, flyutgifter, boende for sikkerhetspersonell, det går vel på P$T sine budsjetter og ikke i budsjettene til det kongelige hoff, så her blir det ytterligere utgifter, igjen.

Synd det ikke er noen studiesteder Sverre Magnus fant interessante i Norge. Det virker som de på død og liv må utenlands. For å "finne seg sjæl", ha litt anonymitet i en periode osv. Men, i dag er det snart ingen som er anonyme da hvem som helst på gata rundt oss kan filme oss, ta opp lyd og lagre dette, uten at vi har aning. Hvor mange er det ikke i verdens kriker og kroker som går rundt med sine flotte nye Meta-briller. Så mye for "privatliv" og personvern. Ingen er anonyme lengre i dag, så det å komme seg ut og "studere borte for å få litt privatliv", det går hit og ikke så veldig mye lengre.

Jeg synes det er flott at Sverre Magnus begynner å studere, men forstår ikke hva som er galt med norske studiesteder? 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Glrmn skrev (1 time siden):
Å sitte og diskutere om utveksling er tilgjengelig for alle via Lånekassen, sporer helt av debatten. Det handler ikke om hvorvidt "datteren til en vanlig arbeider" kan spinke og spare for å dra til utlandet.
Det handler om at kongefamilien lever i en helt annen økonomisk virkelighet enn resten av befolkningen. Hvis man prøver å få det til å virke som at prinsens treårige luksusløp gjennom Lisboa, Paris og Berlin er "mainstream ungdomskultur som alle kan gjøre", blir det bare fjernt. Forward College koster tross alt over 20 000 euro i året i rene skolepenger, og det er før man i det hele tatt begynner å regne på bokostnadene i tre av Europas dyreste byer.

Hva er problemet her egentlig. Mange studerer i utlandet. At de kongelige gjør det er på ingen måte uvanlig,  det gir dem.et glimt i livet av å være vanlig. Noe de fortjener med offentlig lys på seg hele livet.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Hva er problemet her egentlig. Mange studerer i utlandet. At de kongelige gjør det er på ingen måte uvanlig,  det gir dem.et glimt i livet av å være vanlig. Noe de fortjener med offentlig lys på seg hele livet.

Jeg synes du treffer et viktig poeng. At en kongelig studerer i utlandet er ikke i seg selv noe oppsiktsvekkende eller kritikkverdig. Mange norske ungdommer gjør det, selv om naturligvis ikke alle har råd til akkurat denne utdanningen. Og kanskje er det nettopp verdt å unne unge kongelige muligheten til å ha noen år med et mer normalt studentliv, uten at hvert eneste privat valg automatisk skal gjøres til en debatt om monarkiets legitimitet. Det er selvsagt legitimt å diskutere kostnader og eventuelle offentlige utgifter. Men da bør vi diskutere de konkrete kostnadene, ikke bruke selve det faktum at han studerer i utlandet som bevis på at kongefamilien «lever i en annen virkelighet». De har et spesielt liv på godt og vondt, og litt privat frihet bør ikke fremstilles som et privilegium de ikke har rett på.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SumiKG skrev (4 timer siden):

Her synes jeg du har en blanding av et godt poeng og en litt konstruert motsetning. Det er helt fair å si at Sverre Magnus' utdanning ikke er økonomisk representativ for norske ungdommer. €20 000+ i årlige skolepenger, pluss bolig og levekostnader i tre byer, er åpenbart noe de færreste familier kan finansiere. Det trenger man ikke forsøke å bortforklare med «alle kan gjøre det». Men det betyr ikke at det er irrelevant å nevne Lånekassen og utvekslingsmuligheter. Det er relevant dersom spørsmålet er om selve modellen, å ta en bachelorutdanning i flere europeiske land, er noe som bare er tilgjengelig for kongefamilien. Det er den ikke. Det som er spesielt her, er prislappen og familiens økonomiske forutsetninger, ikke nødvendigvis muligheten til å studere utenlands.

Jeg ville også vært litt skeptisk til formuleringen «luksusløp». Det er en karakteristikk. At utdanningen er dyr, dokumenterer ikke i seg selv at den er luksuriøs eller unødvendig. Man kan diskutere om den er et fornuftig valg uten å legge en moralsk dom inn i selve beskrivelsen. Og her ligger kanskje det viktigste spørsmålet: hva er egentlig kritikken? Er det at familien har råd til en dyr privat utdanning? At staten indirekte må betale sikkerhetskostnader? At kongefamilien burde være mer ydmyk i kommunikasjonen? Eller at prinsen som offentlig person burde velge en mer økonomisk nøktern utdanning? Hvis man ikke skiller disse tingene, blir «privilegert» fort brukt som et argument som skal gjøre alle de andre argumentene unødvendige.

Nå mener jeg monarkiet er og blir svakt uten SM. Han har heldigvis gjort en god figur. Og han er et godt supplement til sin far og mor og ia. Den dagen også kongen og dronningen er borte, så trenger norge sm.  Våre kongelige skal ikke være fattige, ergo skal de ikke sammenlignes med hvermansen heller. Norge har et ansvar iht å gi dem anstendig inntekt, riktig utdannelse etc for jobben de har  for den norske stat. Slik martha ble behandlet som kongelig , er jo en stor skam. Hennes apanasje var på 160.000kr i året. Mindre enn en liten trygd. Og alle sa hun var smålig for å ikke ville leve på apanasjen. Da visste de jo ikke hvor liten den var. 

Joda hun hadde noen  kongelige boliger etc, men uten friske penger inn. Så måtte jo dette selges. 

Skal sm fortsette å bidra. Håper jeg han får mer ut av det enn martha gjorde i sin tid. Slik at han kan slippe å strate engleskole.

• Liker 4
Skrevet (endret)

https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/hindringer-for-studenters-utvekslingsopphold

«De fleste studenter planlegger ikke å dra på utveksling i løpet av studietiden. Økonomiske og sosiale grunner er de største hindringene.»

Årsaken er knyttet til den økonomiske belastningen; så helt uavhengig av sosio-økonomisk bakgrunn er det ikke. 

I Sverre Magnus sitt tilfelle vil ikke Lånekassen dekke mer enn ca halvparten av kostnadene, gitt Aftenpostens artikkel. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0B0wa/utdanningen-til-prins-sverre-magnus-koster-over-200000-i-aaret

Det sier seg selv at dette ikke er noe «de aller fleste» har mulighet til. Det bekrefter også ssb.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (7 timer siden):

Nettopp. Og derfor kan regnestykket kanskje bli noe a la det som Ingrid Alexandra har pr i dag, ved at staten Norge AS dekker opp til kr 500 000 pr skoleår, mens kronprinsparet skal dekke evt overskytende.

Men, sikkerheten, flyutgifter, boende for sikkerhetspersonell, det går vel på P$T sine budsjetter og ikke i budsjettene til det kongelige hoff, så her blir det ytterligere utgifter, igjen.

Synd det ikke er noen studiesteder Sverre Magnus fant interessante i Norge. Det virker som de på død og liv må utenlands. For å "finne seg sjæl", ha litt anonymitet i en periode osv. Men, i dag er det snart ingen som er anonyme da hvem som helst på gata rundt oss kan filme oss, ta opp lyd og lagre dette, uten at vi har aning. Hvor mange er det ikke i verdens kriker og kroker som går rundt med sine flotte nye Meta-briller. Så mye for "privatliv" og personvern. Ingen er anonyme lengre i dag, så det å komme seg ut og "studere borte for å få litt privatliv", det går hit og ikke så veldig mye lengre.

Jeg synes det er flott at Sverre Magnus begynner å studere, men forstår ikke hva som er galt med norske studiesteder? 

For nært galskapen. Jeg hadde også ønsket å komme meg så langt vekk som mulig med en sånn bror.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

For nært galskapen. Jeg hadde også ønsket å komme meg så langt vekk som mulig med en sånn bror.

For ikke å si en sånn familie.

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet
Nymerïa skrev (14 minutter siden):

Tja, nå har det jo vært vanlig for medlemmer av kongefamilien å studere i utlandet. Var vel ikke nødvendig for verken Harald eller Haakon å flykte fra noen «galskap». 

Personlig synes jeg at de burde studere i Norge for på den måten å anerkjenne våre studiesteder. Billigere er det også når man tenker på utgifter til sikkerhet.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Perine skrev (8 timer siden):

Kongefamiliens sikkerhet er et statlig ansvar.

Det betyr ikke at SM skal ha livvakt. Han får livvakt fordi han er prins. Ikke fordi det er noe vurdering om det er sikkerhetsbehov for at han ska ha livvakt.  Det gjøres sikkert en sikkerhetsvurdering. Men SM får livvakt uansett hva konklusjonen på den sikkerhetsvurderingen blir. 

Så jeg skal ikke si det garantert ikke er et slikt behov.  Mette-Marit og Marius har gjort kongefamilien vår mer kjent og mislikt i utlandet.  Men jeg håper og tror at det ikke er så ille at noen i Lisboa hevner seg på SM for hva de har lest om Mette-Marit og Marius.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Momma skrev (24 minutter siden):

For ikke å si en sånn familie.

Jeg bestemte meg for å se stort på det. Det er et eget bånd mellom foreldre og barn, jeg har ingen grunn til å tro at MM ikke er en hyggelig mor. Men den godviljen tror jeg ikke nødvendigvis strekker seg til en mye eldre utagerende bror som på sitt verste er direkte farlig.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (18 timer siden):

Spørsmålet er vel heller om SM reelt sett ville kommet inn på lignende studieløp i Norge karaktermessig. Det vil kanskje være NHH som best kan sammenlignes i studietilbud og der ville ikke SM kommet inn uten å bli prioritert inn uten egentlig oppnådde studiepoeng. Det henger litt ihop at dess dårligere utgangspunkt i studiepoeng, dess enklere å komme inn på de dyreste private tilbudene. Da kan hvem som helst kjøpe seg inn der de vil, har du råd er døren åpen uansett hvilket utgangspunkt poengmessig du har å søke deg inn med.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Istapp skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet er vel heller om SM reelt sett ville kommet inn på lignende studieløp i Norge karaktermessig. Det vil kanskje være NHH som best kan sammenlignes i studietilbud og der ville ikke SM kommet inn uten å bli prioritert inn uten egentlig oppnådde studiepoeng. Det henger litt ihop at dess dårligere utgangspunkt i studiepoeng, dess enklere å komme inn på de dyreste private tilbudene. Da kan hvem som helst kjøpe seg inn der de vil, har du råd er døren åpen uansett hvilket utgangspunkt poengmessig du har å søke deg inn med.

Hva ligger snittet hans på?

Skrevet (endret)

Mens vanlige norske ungdommer må tyne ut hver eneste desimal og konkurrere på lik linje for å i det hele tatt ha sjans på studier som NHH, fungerer jo det konkrete studieløpet til SM i utlandet som en helt annen rute for de som har råd. Uten at jeg vet noe som helst om karaktersnittet hans, så er det jo et faktum at har man tykk nok lommebok til slike privatskoler, er døren åpen uansett.

Endret av Glrmn
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

For min del er det stor forskjell på fordeler som alltid har fulgt med en kongefamilie, og som man kan bruke som argument mot monarki; og fordeler som akkurat denne kongefamilien får, som aldri har vært noe den gjengse kongefamilien har fått. Og med den gjengse kongefamilien mener jeg både historisk og andre nåværende kongefamilier.

At kongelige personer har fått spesialtilpasset utdanning/ opplæring som de muligens har betalt rundelig for, er ikke noe nytt. Jeg har nevnt flere ganger i tråden at Dronning Elizabeth ikke hadde noen universitetsutdannelse. Jeg har aldri hørt noen si at hun kom til kort av den grunn. Tvert i mot er det nytt at kongelige tar universitetsutdannelse. Om kronprinsparet kjøper utdannelse til SM, så kan man selvfølgelig bruke det som argument for at monarki er en uting. For all del. Men det blir vanskelig å argumentere for at monarki er greit nok, men vi skal forvente at alle som blir født inn i det er universitetsmateriale og skal kvalifisere seg som alle andre. De fleste av oss kommer ikke inn på eliteuniversitet, da finnes det heller ingen måte å garantere at framtidige kongelige generasjoner er det. 

Problemet med akkurat denne kongefamilien er at de ender opp med privilegier som aldri har vært noe som hører med til å være kongelig. En tilknyttet ikke kongelig person får ha diplomatpass som voksen, utelukkende på grunn av familietilknytningen. Kongelig eiendom blir varetekt slik at en farlig voldsmann slipper fengsel. Og det som er mest problematisk for min del er at de i praksis slipper ansvar for det de driver med. Ser man på historien og på andre kongehus, så er det faktisk ikke fritt fram. Normene har endret seg, men det har alltid vært grenser for hva kongelige kan gjøre.

Ettersom man blir anklaget for å være uempatisk med en gang man sier at man har noen forventninger til kongefamilien, så virker det som om det er meningen at er man kongelig i dag, så er man uangripelig. Da får man hyperprivilegier som både hvermansen i 2026 og tidligere kongelige bare kan/ kunne drømme om.

Jeg synes det er skremmende at britiske politikere på 30-tallet hadde mer tilbøyelighet til å si nei til kongen enn norske politikere i 2026. For dette er til syvende og sist et politisk ansvar.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...