Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (53 minutter siden):

Det er absolutt fint og riktig at også SM velger å studere. Det er berikende på ulike måter, og er med på å bygge kompetanse på flere måter. 
Så er det å både håpe og tro at spillereglene følges, dvs. at når det søkes høyere utdanning og man blir anerkjent ved inntak så oppfyller man kriteriene for dette. Dvs. at karakterene og bakgrunnen er kvalitativt gode og at studieplassen sånn sett er fortjent i konkurranse med andre søkere. 

Når man leser informasjon omkring disse tingene så fremkommer det avvik fra normene som er satt. Dette med ref. til enkelte kongelige. La oss ta en titt på MM f. eks. I følge dansk Wiki har hun ikke fullført noe studium. https://da.wikipedia.org/wiki/Kronprinsesse_Mette-Marit_af_Norge

I norsk Wiki leser vi ting annerledes. https://no.wikipedia.org/wiki/Mette-Marit_av_Norge

Vi vet svært lite, om ingenting, vedrørende om IA vil levere inn oppgaver og om hun vil avlegge eksamener på lik linje med øvrige studenter. Får landets befolkning vite om SM vil gjennomføre kostbare studier under samme kriterier som studentene for øvrig, eller vil han «kun følge forelesningene» uten å uteksamineres formelt korrekt? 

Prinsipielt mener jeg at disse spørsmålene bør svares ut av slottet. På bakgrunn av svært privilegert posisjoner og studier betalt av det norske folk, så kvalifiserer dette til at plausible spørsmål kan stilles, og så svares ut på en god og informativ måte. 

Og jeg synes ikke at resultatene av kongefamiliens studier har noen offentlig interesse, uavhengig av hvordan studiene er finansiert.  Der bør de jo ha det samme personvern som andre.   Deres eventuelle studiepoeng og prestasjoner er først interessante dersom det blir konkurranse om ansettelser.  Interessen vil vel ellers være begrunnet i at noen ønsker å vite alt om dem som kjendiser.  

• Liker 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perine skrev (18 minutter siden):

Og jeg synes ikke at resultatene av kongefamiliens studier har noen offentlig interesse, uavhengig av hvordan studiene er finansiert.  Der bør de jo ha det samme personvern som andre.   Deres eventuelle studiepoeng og prestasjoner er først interessante dersom det blir konkurranse om ansettelser.  Interessen vil vel ellers være begrunnet i at noen ønsker å vite alt om dem som kjendiser.  

Kjendiser som ikke selv betaler skatt men er finansiert av norske skattebetalere  - ikke vanlige kjendiser. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Kjendiser som ikke selv betaler skatt men er finansiert av norske skattebetalere  - ikke vanlige kjendiser. 

Noen vil jo alltid ha spesiell interesse av å grave i andres liv. Sånn er det bare. Godt at det finnes regler. 

• Liker 7
Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Noen vil jo alltid ha spesiell interesse av å grave i andres liv. Sånn er det bare. Godt at det finnes regler. 

Det er bare så synd at norske skattebetalere ikke får si sin mening om monarkiet som de blir tvunget til å støtte via skatteseddelen måned etter måned. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Det er bare så synd at norske skattebetalere ikke får si sin mening om monarkiet som de blir tvunget til å støtte via skatteseddelen måned etter måned. 

Det kan du, vet du. (Si din mening!) Via de kanaler vi har for å være med der beslutninger tas i samfunnet. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Perine skrev (59 minutter siden):

Det må du få lov til å mene. Det er imidlertid svært ofte slik at mennesker som avlegger eksamener ved høyere utdanningsnivå har en god fremstillingsevne generelt. Evnene til å kunne tenke analytisk og bredt, samt det å kunne ta gode avgjørelser, kommer som oftest med i både utdanning og modningsprosessen gjennom slike løp. 
Derfor er det en god grunn til å eie interesse for både egnethet og forutsetninger, samt kunnskap om resultatene ved uteksaminering. 

Når det er sagt, kan måten man formulerer seg både muntlig og skriftlig ( fremstillingevne ) i seg selv gi en noenlunde pekepinn om det velges å tie om det som mange faktisk er stolte av - å ha gjennomført et studieløp med et godt resultat!
Eller; Er det kun halvstudert, «fulgt forelesninger», og dermed i praksis ingen grad?  

Der hvor personer har skrevet oppgaver/innleveringer gjennom flere år, for så å ha avlagt en bachelorgrad/muligens også levert en masteroppgave, vil det være åpenbart i måten man kommuniserer. 

Å søke forbedringspotensiale gjennom høyere utdanning, der hvor enkelte mennesker påtar seg å representere et land, bør være selvsagt. Hvorfor ikke være åpen og stolt av å gjennomføre dette uten noen form for noe som kan ligne mest på hemmelighold! 

Endret av Eufemia-
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (På 10.8.2026 den 17.17):

1. Hun googlet Epstein på oppfordring fra ham  (med andre ord må han ha vært åpen om hva hun kunne finne). Og hun var enig i at det ikke så bra ut.

Dette er rett og slett ikke mulig å bortforklare.

2. Haakon måtte innrømme at han hadde fått med seg Epstein- Andrew skandalen i 2011 (selvsagt måtte han det, ellers hadde han stemplet seg selv som tilbakestående), men kom med en syltynn historie om at de ikke «koblet» den pedofile amerikanske milliardæren Jeffrey Epstein med Mettes nye venn den amerikanske milliardæren Jeffrey Epstein.  Nei, det var nok veldig vanskelig å forestille seg at det kunne være samme person.

Jeg nekter å tro at noen på alvor kjøper denne historien. At man ikke VIL tro noe vondt om de hellige kongelige kan jeg forstå, men  at man oppriktig tror på at det norske kongehuset som de eneste i verden ikke fikk med seg dette, det aksepterer jeg ikke. Da sier man samtidig at de ikke leser aviser, ikke følger med, kort sagt er komplett udugelige i jobben sin.

Ja, den såkalte «forklaringen» til kronprinsen er ikke bare tynn, den er både pinlig og flau. Men, det var vel ikke andre versjoner å velge på om man tenker hvilke følger det ville få. Den selverklærte uvitenheten er ille i seg selv. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Det er absolutt fint og riktig at også SM velger å studere. Det er berikende på ulike måter, og er med på å bygge kompetanse på flere måter. 
Så er det å både håpe og tro at spillereglene følges, dvs. at når det søkes høyere utdanning og man blir anerkjent ved inntak så oppfyller man kriteriene for dette. Dvs. at karakterene og bakgrunnen er kvalitativt gode og at studieplassen sånn sett er fortjent i konkurranse med andre søkere. 

Når man leser informasjon omkring disse tingene så fremkommer det avvik fra normene som er satt. Dette med ref. til enkelte kongelige. La oss ta en titt på MM f. eks. I følge dansk Wiki har hun ikke fullført noe studium. https://da.wikipedia.org/wiki/Kronprinsesse_Mette-Marit_af_Norge

I norsk Wiki leser vi ting annerledes. https://no.wikipedia.org/wiki/Mette-Marit_av_Norge

Vi vet svært lite, om ingenting, vedrørende om IA vil levere inn oppgaver og om hun vil avlegge eksamener på lik linje med øvrige studenter. Får landets befolkning vite om SM vil gjennomføre kostbare studier under samme kriterier som studentene for øvrig, eller vil han «kun følge forelesningene» uten å uteksamineres formelt korrekt? 

Prinsipielt mener jeg at disse spørsmålene bør svares ut av slottet. På bakgrunn av svært privilegert posisjoner og studier betalt av det norske folk, så kvalifiserer dette til at plausible spørsmål kan stilles, og så svares ut på en god og informativ måte. 

Helt riktig - og veldig enig med deg!!

Det er som jeg skrev tidligere, jeg skulle gjerne vært flue på veggen under søknadsprosessen.  

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Gulline skrev (48 minutter siden):

Hvorfor tror du at norske skattebetalere ikke får si sin mening om monarkiet? Det får vi. 

ja, det er mye vi blir tvunget til å støtte via skatteseddelen måned etter måned, et annet system hadde vært vanskelig. Vi kan alltid si vår mening om det, og påvirke ved valg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Perine skrev (1 time siden):

Interessen bugner i at de er kongelige og våre statsoverhoder, og dermed finansiert av alle oss skattebetalere. Ikke at de er "kjendiser". 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (På 10.8.2026 den 19.00):

Hvorfor skal man håpe og tro noe når man vet? Dessuten, det hun håpet og trodde var at hun ikke ville slengt på en smiley  hvis det var informasjon om overgrepene hun fant. 

Det gir jo overhodet ikke noen mening å si noe sånt hvis hun er sikker på at  hun ikke visste om overgrepene på den tiden. Det var en gigantisk «freudian slip».

Nemlig. Ikke en gang hennes påståtte og angivelige håp eller tro om tematikken bak utvekslingen vil kunne vekte bort noe så meningsløst som å slenge på en smiley i den negative konteksten. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
pøbelsara skrev (52 minutter siden):

Det kan du, vet du. (Si din mening!) Via de kanaler vi har for å være med der beslutninger tas i samfunnet. 

Ja, og det tror du ikke jeg gjør.
Snakker om et reelt valg. La norges befolkning si få si sin mening via en folkeavstemming.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Kvittre skrev (19 minutter siden):

Hvorfor tror du at norske skattebetalere ikke får si sin mening om monarkiet? Det får vi. 

ja, det er mye vi blir tvunget til å støtte via skatteseddelen måned etter måned, et annet system hadde vært vanskelig. Vi kan alltid si vår mening om det, og påvirke ved valg. 

Litt vanskelig når selv de rødeste røde ser ut til å elske å sole seg i "glansen" av kongehuset. Forstår det den som kan. 

Men jeg håper og tror at ting skjer - dog ikke på Stortinget - men mange er drittlei og skaper egne bevegelser. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Hvem hindrer deg i å si din mening om monarkiet? Eller andre ting, for den saks skyld?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Lykkeliten* skrev (Akkurat nå):

Hvem hindrer deg i å si din mening om monarkiet? Eller andre ting, for den saks skyld?

Les innlegget før du svarer, er du grei. Jeg snakker om en folkeavstemming. Vi er så mange nå som omtrent spyr av hele kongehuset - og vi vil si vår mening og bli hørt.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Litt vanskelig når selv de rødeste røde ser ut til å elske å sole seg i "glansen" av kongehuset. Forstår det den som kan. 

Men jeg håper og tror at ting skjer - dog ikke på Stortinget - men mange er drittlei og skaper egne bevegelser. 

Hvem er de rødeste røde i din verden? Eller hva er det jeg ikke har fått med meg? 

du får jo bare skape bevegelser, men hvordan skal bevegelsen få til dette uten stortinget?  Jeg tror heller bevegelser kan få ting til å skje på Stortinget, men det går tregt. Jeg tror ikke dette  er så viktig for folk flest , men jeg er overrasket over at det knapt var tema ved forrige stortingsvalg. 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (7 minutter siden):

Hvem er de rødeste røde i din verden? Eller hva er det jeg ikke har fått med meg? 

du får jo bare skape bevegelser, men hvordan skal bevegelsen få til dette uten stortinget?  Jeg tror heller bevegelser kan få ting til å skje på Stortinget, men det går tregt. Jeg tror ikke dette  er så viktig for folk flest , men jeg er overrasket over at det knapt var tema ved forrige stortingsvalg. 

Hvis rørelsen blir stor nok så tror jeg nok til og med Stortinget vil lytte. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Hvis rørelsen blir stor nok så tror jeg nok til og med Stortinget vil lytte. 

Ja, det tror jeg også.  Så rørelsen er ikke så stor? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (3 timer siden):

Kvittre skrev (4 timer siden):

pøbelsara skrev (5 timer siden):

Kvittre skrev (3 timer siden):

Problemet er at våre regjerende politikere har berøringsangst når det gjelder de kongelige, og toppene er i tillegg personlige venner av de. Da blir det slik. 

Dessuten har media latt våre kongelige "i fred" i mange år og unnlatt å skrive det de vet, men nå er silkehanskene av, som Hvidsten uttalte her før helga. 

Skjer det mer nå, tror jeg det blir ille. Det kan fortsatt frigis filer fra DOJ i USA, eller, at den dømte sønnen ikke helt klarer å holde seg til lovverket og skape enda flere skandaler. Hvis så skjer, blir det enda verre. De har økt noen få prosentpoeng de siste ukene, ved å henge seg på "bevegelsen til fotballandslaget", roingen og delta der, men kommer det mer dirt opp i lyset nå så er det rett ned på skalaen på nytt.

Ja til folkeavstemming vedrørende monarki vs republikk. Folket bør få være med på en direkte deltagelse via stemmeseddel, ikke via den politiske stemmeseddelen. Det kan fort bli en hjertesak for et lite parti, kun for å sanke stemmer, men så skjer det veldig lite fordi ingen av partiene ønsker å ta i dette med ildtang. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...