Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at ved hvert bytte ville en folkeavstremming vært naturlig. En konge er død, vi stemmer om vi vil ha neste ledd videre. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at ved hvert bytte ville en folkeavstremming vært naturlig. En konge er død, vi stemmer om vi vil ha neste ledd videre. 

Blir rart å stemme på person. Hva skulle man gjort ved neste ledd om en stemte nei til en konge ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Blir rart å stemme på person. Hva skulle man gjort ved neste ledd om en stemte nei til en konge ? 

Man måtte naturligvis stemt ja eller nei til monarki i forkant av hver ny monark. Den dagen man endte på nei måtte man avskaffe kongehuset,

Endret av Natttåke
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (4 minutter siden):

Man måtte naturligvis stemt ja eller nei til monarki i forkant av hver ny monark. Den dagen man endte på nei måtte man avskaffe kongehuset,

Så da ville folk stemt for eller imot monarki , og ikke person. 

• Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Så da ville folk stemt for eller imot monarki , og ikke person. 

Ja, nettopp. Men det ville være et ekte  valg i forkant av mulig ny monark.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Skrevet (endret)
Gulline skrev (16 timer siden):

Det er bare så synd at norske skattebetalere ikke får si sin mening om monarkiet som de blir tvunget til å støtte via skatteseddelen måned etter måned. 

Tror ikke så mange føler en økonomisk motivasjon for å avvikle monarkiet. Kostnadene tilsvarer vel ca 50 kroner per innbygger per år. Noe av dette er drift av bygninger som man må betale for uansett. Noe er også til ansatte som man trenger uansett om man har kongehus eller president. Kanskje kostnaden er 20 kroner per persjon per år?

Hva tjener vi på kongehuset? Det er noen folk i noen land (ikke-monarkier?) som synes det er stas med kongelige og møter opp for å se en kongelig. De skaper blest i media om norske bedrifter, produkter, turisme m.m. som kanskje er verdt mer enn 20 kroner per innbygger?

Endret av Brutex
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det beste hadde vært om man kunne ha et nøytralt valg om vi skulle ha republikk eller monarki. Problemet nå er at det blandes inn for mye følelser om de personene som er aktuelle akkurat nå.

Prinsipielt er jeg for republikk men jeg reagerer negativt på en del av argumentasjonen fra en del republikktilhengere. Det argumenteres mot Ingrid Alexandra fordi hun skrev et (etter mitt syn greit) innlegg på instagram. Noen annet "galt" ser jeg ikke at hun har gjort. Det argumenteres mot Haakon Magnus fordi han ikke har passet på sin kones omgangskrets. Jeg kontrollerer ikke min kone på den måten. Det insinueres at Mette-Marit har kommet med reelle seksuelle tilbud. Det tror jeg ihvertfall ikke på. Det forventes at kronprinsparret skal ha synspunkter på rettsaken til Marius. Skal de støtte aktor eller forsvarerne?

Vi kan gjerne diskutere republikk men jeg vil ikke være med på den overdrevne negative argumentasjonen som enkelte står for i dag hvor alt mulig tolkes i værste mening. Skal vi skifte så er det ikke fordi noen tror at Mette-Marit vil ha sex med en barnemissbruker.

Endret av Brutex
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (9 timer siden):

Akkurat her, er det de kongelige, eller alle som har med Kongehuset å gjøre, siden denne tråden heter "Kongehuset". 

Ellers kan man vel starte egne tråder på KG for det emnet man ønsker, så lenge KG tillater det.  

Hadde ikke tenkt å diskutere andre her jeg, men takk for info ... 

Poenget skjønner du nok, det er mange her inne som mener seg berettiget (eller mener de burde være det) til å mene noe om økonomiske prioriteringer hos kongefamilien. Og argumentet er at dette er offentlige kroner, bevilget over statsbudsjettet, og kommer blant annet fra oljeinntekter og skatt. Det samme gjør lønn til Norges flere hundre tusen offentlige ansatte. Men da virker det plutselig litt rart kanskje å skulle ha innsyn i om naboens sykepleiersønn får tilrettelegging i skolegangen - og om den tilretteleggingen i så fall er av den akseptable sorten eller ikke.

Finner det så rart at kongefamilien ikke skal behandles annerledes, eller ha goder andre ikke har, men plutselig må de f...meg se å huske på hvem de er og oppføre seg deretter. De skal ikke være spesielle, men plutselig skal de det likevel.

Endret av Vilde78
Manglet et ord
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Brutex skrev (15 minutter siden):

Tror ikke så mange føler en økonomisk motivasjon for å avvikle monarkiet. Kostnadene tilsvarer vel ca 50 kroner per innbygger per år. Noe av dette er drift av bygninger som man betale uansett. Noe er også til ansatte som man trenger uansett om man har kongehus eller president. Kanskje kostnaden er 20 kroner per persjon per år?

Hva tjener vi på kongehuset? Det er noen folk i noen land (ikke-monarkier?) som synes det er stas med kongelige og møter opp for å se en kongelig. De skaper blest i media om norske bedrifter, produkter, turisme m.m. som kanskje er verdt mer enn 20 kroner per innbygger?

Det har ikke så mye med de kronene i seg selv, det har noe med at vi er tvunget til å betale for en families liv i luksus, et ledd i en styreform vi ikke får sagt vår mening om. En familie hvor rollene går i arv og det er helt tilfeldig hvem som blir neste statsoverhode. 

Denne luksusfamiien er fritatt for å betale all skatt. I tillegg til apanasjen på flere millioner i året ser vi at enkelte i familien driver utleie i stor skala via sitt eget foretak. Også all inntekt herfra er fritatt skatt. Ingen får vite hvor stor formue de har opparbeidet seg gjennom årene. Dette er selvsagt også skjult. 
Vi har pensjonister, uføre og småbarnfamilier som strever med økonomien hver bidige måned. Men bidra økonomisk til luksusfamilien - ja det må de. 

Det vil alltid være noen som ser opp til de kongelige høyhetene- selv om skandalene florerer. Men jeg tror at motstanden mot dette systemet bare øker og øker. 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Det har ikke så mye med de kronene i seg selv, det har noe med at vi er tvunget til å betale for en families liv i luksus, et ledd i en styreform vi ikke får sagt vår mening om. En familie hvor rollene går i arv og det er helt tilfeldig hvem som blir neste statsoverhode. 

Denne luksusfamiien er fritatt for å betale all skatt. I tillegg til apanasjen på flere millioner i året ser vi at enkelte i familien driver utleie i stor skala via sitt eget foretak. Også all inntekt herfra er fritatt skatt. Ingen får vite hvor stor formue de har opparbeidet seg gjennom årene. Dette er selvsagt også skjult. 
Vi har pensjonister, uføre og småbarnfamilier som strever med økonomien hver bidige måned. Men bidra økonomisk til luksusfamilien - ja det må de. 

Det vil alltid være noen som ser opp til de kongelige høyhetene- selv om skandalene florerer. Men jeg tror at motstanden mot dette systemet bare øker og øker. 

Alle må på sitt vis være med på å finansiere AS Norge, ja. Republikk er heller ikke gratis, og de lærde strides hardt om hva som faktisk vil være billigst - republikk eller monarki. Svaret er på ingen måte gitt. Det ligger i et lands natur at man alltid er med på å finansiere noe man er i mot at det brukes penger på, om det er kongefamilien, billigere barnepass, rusbehandling eller bistand til krigen i Ukraina. Demokratiet virker, vi påvirker gjennom stemmeseddelen vår i lokale og sentrale valg. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Vilde78 skrev (4 minutter siden):

Alle må på sitt vis være med på å finansiere AS Norge, ja. Republikk er heller ikke gratis, og de lærde strides hardt om hva som faktisk vil være billigst - republikk eller monarki. Svaret er på ingen måte gitt. Det ligger i et lands natur at man alltid er med på å finansiere noe man er i mot at det brukes penger på, om det er kongefamilien, billigere barnepass, rusbehandling eller bistand til krigen i Ukraina. Demokratiet virker, vi påvirker gjennom stemmeseddelen vår i lokale og sentrale valg. 

Vi har aldri fått sett et regnestykke på akkurat det. Hva om myndighetene kom opp med hvilke alternativer som er mulig, hva de innebærer og hva de forskjellige alternativene vil koste. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (13 minutter siden):

Tror ikke mange pensjonister, uføre og småbarnfamilier blir overlykkelige om de sparer 20-50 kroner per persjon i året.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Brutex skrev (Akkurat nå):

Tror ikke mange pensjonister, uføre og småbarnfamilier blir overlykkelige om de sparer 20-50 kroner per persjon i året.

Det har mer med rettferdighetssansen vår å gjøre. At kongehuset vi tvinges til å støtte er befengt med den ene skandalen etter den andre gjør ikke det hele noe bedre. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Det har mer med rettferdighetssansen vår å gjøre. At kongehuset vi tvinges til å støtte er befengt med den ene skandalen etter den andre gjør ikke det hele noe bedre. 

Ja, og vi har veldig opplagt forskjellig oppfatning om hvor store disse skandalene er. Det er greit. Vi har demokrati og jeg er også nødt til å støtte økonomisk statelige institusjoner som jeg oppfatter som rimelig skandaløse men som har støtte i et flertall av befolkningen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (27 minutter siden):

Hvilke andre poster på statsbudsjettet vil du ha direkte folkeavstemning om? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at riktig formulering her ville være “rettferdighetssansen min”. Hvilke “vi” snakker du på vegne av?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vilde78 skrev (11 minutter siden):

Hadde ikke tenkt å diskutere andre her jeg, men takk for info ... 

Poenget skjønner du nok, det er mange her inne som mener seg berettiget (eller mener de burde være det) til å mene noe om økonomiske prioriteringer hos kongefamilien. Og argumentet er at dette er offentlige kroner, bevilget over statsbudsjettet, og kommer blant annet fra oljeinntekter og skatt. Det samme gjør lønn til Norges flere hundre tusen offentlige ansatte. Men da virker det plutselig litt rart kanskje å skulle ha innsyn i om naboens sykepleiersønn får tilrettelegging i skolegangen - og om den tilretteleggingen i så fall er av den akseptable sorten eller ikke.

Finner det så rart at kongefamilien ikke skal behandles annerledes, eller ha goder andre ikke har, men plutselig må de f...meg se å huske på hvem de er og oppføre seg deretter. De skal ikke være spesielle, men plutselig skal de det likevel.

Tja, det økonomiske spørsmålet har jo flere fasetter enn hva de bruker pengene på. Det er jo helt vanlig å diskutere lønnsnivået til offentlige ansatte. Spesielt de som har høyere stillinger. Det er jo en stor del av spørsmålet vil jeg si. 

Vi betaler dem mye. Mer enn statsminister for eksempel.  Mye mer faktisk. Så kan man jo da spørre seg om det er verdt det. Hvis det vi betaler dem gir dem mulighet for luksusforbruk, som ikke kommer folket til gode, betaler vi dem da for mye? 

Jeg vet ikke hva slags forbruk du mener ar vi ikke skal ha en mening om, men det er altså sammenheng mellom å mene at vi betaler dem mye og spørsmålet om hva vi egentlig skal være med å betale for og hva vi får igjen for pengene. 

Og så synes jeg sammenlikningen med offentlige ansatte er rar. Lønnsnivået i offentlig sektor er ikke høyt. Det er mange som gjør mye hardt og samfunnsnyttig arbeid. Lønna rekker feks ikke til å finansiere barns utdanning på eliteskoler som koster mer enn lånekassen dekker. 

Diskusjonen handler også om at vi faktisk ikke vet hvor mye penger som renner inn i de gyldne hendene. Vi vet at den var samrøre mellom private kostnader og statens kostnader. Her har vi fortsatt ikke oversikt. 

Og så må du ta med i beregningen at Norge er et land der vi har en nokså flat samfunns-struktur. Vi har ikke adel, og en viktig verdi er at folk er like mye verdt. Ingen aksept for klasse-inndeling. Folkelighet har alltid blitt applaudert når det kommer til de Kongelige. Så når distansen mellom de Kongelige og folket øker, så murres det. Vi liker kongen på trikken, på ski og med umoderne boblejakke og lua på snei. 

Mette Marit har trukket Kongehuset i en annen retning. Forbruket på klær ble heftig diskutert. Luksus-yachten som ingen vil si noe om. Barn på privatskole. Og så Epstein da, et større symbol på penger og luksusliv skal du lete lenge etter. Og Mette Marit var ikke vond å be. 

Så som du ser, spørsmålet har flere fasetter. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Hvilke andre poster på statsbudsjettet vil du ha direkte folkeavstemning om? 

Du får starte en tråd i et annet forum om du ønsker den debatten. Dette er en tråd om kongehuset. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Brutex skrev (5 minutter siden):

Ja, og vi har veldig opplagt forskjellig oppfatning om hvor store disse skandalene er. Det er greit. Vi har demokrati og jeg er også nødt til å støtte økonomisk statelige institusjoner som jeg oppfatter som rimelig skandaløse men som har støtte i et flertall av befolkningen.

Kan du gi noen eksemplet på andre institusjoner som du oppfatter som skandaløse. Og hvor mye penger som brukes på det?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...