Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (32 minutter siden):

Dessuten har medie latt våre kongelige "i fred" i mange år og unnlatt å skrive det de vet, men nå er silkehanskene av, som Hvidsten uttalte her før helga. 

Oy! Litt mediekritikk? Er det lov da??

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare når lønnsmottakere fra staten er kongelige vi skal mene noe om hvordan lønnsmottakeren bruker pengene? Eller skal folk kunne legge seg borti prioriteringene alle offentlige lønnsmottakere foretar? Bare lurer siden stat og kommune er landets desidert største arbeidsgiver.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (3 timer siden):

Mener du at de var immune først og så ble konfrontert?

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener.  Det er først i forbindelse med metoo at varslene kom og pressen skrev om Giskes seksuelle trakassering.  Giske hadde fått kritikk fo rmye annet. Så  det var ikke det han ikke ble konfrontert for noe. Men akkurat seksuell trakassering ble han ikke konfrontert med. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Pressen har vært skremmende servil. Selv de barskeste har blitt tannløse når de har blitt lokket inn mot makt og glans.

De to siste årene er flere kjente og innflytelsesrike medarbeidere i Dagbladet, VG og NRK blitt håndplukket til det som nå utgjør kronprinsparets nye vennegjeng.

https://www.vg.no/rampelys/i/zWzX1/redaktoer-hjalp-mette-marit-med-aa-sette-sammen-ny-vennegjeng

Endret av Pilaff
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Pressen har vært skremmende servil. Selv de barskeste blir har blitt tannløse når de har blitt lokket inn mot makt og glans.

De to siste årene er flere kjente og innflytelsesrike medarbeidere i Dagbladet, VG og NRK blitt håndplukket til det som nå utgjør kronprinsparets nye vennegjeng.

https://www.vg.no/rampelys/i/zWzX1/redaktoer-hjalp-mette-marit-med-aa-sette-sammen-ny-vennegjeng

Og dette er fra 2006. Jeg kan ikke se for meg at noen hadde skrevet en slik artikkel i dag.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Pilaff skrev (13 minutter siden):

Pressen har vært skremmende servil. Selv de barskeste har blitt tannløse når de har blitt lokket inn mot makt og glans.

Artikkelen er fra 2006. 

🙄

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Artikkelen er fra 2006. 

🙄

Vennskap har jo en tendens til å vare litt mer enn 1 år. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Peace lover skrev (26 minutter siden):

«Enkelte journalister i Oslo er for nær kronprinsparet», ble det sagt allerede i 2006.

https://www.nrk.no/kultur/--for-naere-band-til-kronprinsparet-1.1418615

Artikkelen tåler et gjensyn, absolutt. Det ledet meg til vg-artikkelen som var først ute med saken.

Svarene vennene gir er vage, det er privat, det har jeg ikke lyst til å svare på, det kjenner jeg meg ikke igjen i, etc. 

Høres det kjent ut? Det er svært mange likhetstegn mellom måten disse ikke-svarer på og intervjuet MM hadde med NRK. 

Og så i nåtidens lys, er denne uttalelse fra Hege Duckert verdt å fremheve: 

«Jeg traff paret første gang for mange år siden i Oslo Redaktørforening, da Mette-Marit ba pressen om å la være å skrive om sønnen Marius. Da satt jeg ved samme bord som henne. Jeg intervjuet henne også en gang i 2003 i Magasinet, sier Duckert»

Endret av CeXNS
La til lenke
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Artikkelen tåler et gjensyn, absolutt. Svarene vennene gir er vage, det er privat, det har jeg ikke lyst til å svare på, det kjenner jeg meg ikke igjen i, etc. 

Høres det kjent ut? Det er svært mange likhetstegn mellom måten disse ikke-svarer på og intervjuet MM hadde med NRK. 

Og så i nåtidens lys, er denne uttalelse fra Hege Duckert verdt å fremheve: 

«Jeg traff paret første gang for mange år siden i Oslo Redaktørforening, da Mette-Marit ba pressen om å la være å skrive om sønnen Marius. Da satt jeg ved samme bord som henne. Jeg intervjuet henne også en gang i 2003 i Magasinet, sier Duckert»

Det er ikke rart at Marius tror at han untouchable, resten av familien hans er det. Det viser seg i Epstein saken, at ikke-medlemmer av kongehuset har fått diplomatpass osv, fritak fra reglene om bygging av fritidseiendom ved strandsonen osv….

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (4 timer siden):

Ja, og det tror du ikke jeg gjør.
Snakker om et reelt valg. La norges befolkning si få si sin mening via en folkeavstemming.

Jeg har ikke sagt et ord om hva jeg tror du gjør eller ikke gjør. :)

Og så tenker jeg at når statistikken viser at 60 til 70 % av befolkningen ønsker fortsatt monarki, er det et relativt dødfødt politisk prosjekt å gå inn for folkeavstemning, så jeg tror det blir vanskelig å få til gjennomslag for folkeavstemning. Men det å jobbe politisk handler jo nettopp om å jobbe for å få gjennomslag for noe man synes er viktig, og det er jo viktig at folk engasjerer seg for å opprettholde et levende demokrati. :jepp:

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (59 minutter siden):

Ole Jacob Sunde som var styreleder i Schibsted fra 2002-2022 og styreleder i stiftelsen som kontrollerer Schibsted fra 2007-2026  er venn med kronprinsparet og Martha Louise. 

Han var lenge Norges mektigste medieperson. 

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (På 10.8.2026 den 20.46):

Og så beleilig da, at denne kontoen ble slettet - uten at Slottet vil si noe om verken når eller hvorfor.

Dette var en gratiskonto hos broadpark som man fikk når man hadde isdn-bredbånd via NextGentel. Så kom det etterhvert mange andre bredbåndleverandører og NextGentel begynte å ta betalt for sin epost. I løpet av kort tid var det mange som avsluttet sine kontoer hos broadpark. Jeg og min famile var blandt de. Vi gikk over til gmail som er gratis og uavhengig av bredbåndsleverandøren. Mange andre tenkte det samme.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Epsteins kompis Børge Brende kjenner ikke Mette kun gjennom WEF, men han var også generalsekretær i  Røde Kors i 2009-2011. Da var Mette Røde Kors høye beskytter og de samarbeidet.    Brende var i kronprinsens 40 årsdag i 2013. 
I de publiserte epstein-filene så er aldri Mette og Brende sammen med Epstein på samme tid.  Men man vet ikke hva som er i resten av filene. 

Peder Dundas er venn med Mette-Marit og var/er venn med Boris nikolic. Epstein ville at Dundas skulle sende modeller til Epstein. Svaret på den eposten er ikke i de frigitte  Epstein-filene. Så det er en av filene jeg håper blir frigitt.  Dundas var også på kronprinsens 40 årsdag. 

Kilden  kronprinsparets venner og gjester på 40 årsdagen. Artikkelen er bak betalingsmur. 
https://www.vg.no/rampelys/i/p6kgq6/kromp-og-prakt 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Litt vanskelig når selv de rødeste røde ser ut til å elske å sole seg i "glansen" av kongehuset. Forstår det den som kan. 

Men jeg håper og tror at ting skjer - dog ikke på Stortinget - men mange er drittlei og skaper egne bevegelser. 

Her. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Peace lover skrev (4 timer siden):

Dyre- og menneskerettsaktivist Samuel Rostøl om Mette-Marit: «Mette-Marit: Barneovergriperes beskytter»

https://www.facebook.com/samrostolpage/posts/mette-marit-barneovergriperes-beskytter-jeg-husker-ikke-og-jeg-avslører-ingentin/1457287622699127/

Godt skrevet og en veldig god kommentar til dette innlegget fra Salma El Aoudati (bortsett fra dette med utvisning, - akkurat dèt tror jeg ikke ville skjedd i dette (nisse)landet!! 🎯 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest Peace lover
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Godt skrevet og en veldig god kommentar til innlegget dette innlegget fra Salma El Aoudati (bortsett fra dette med utvisning, - akkurat dèt tror jeg ikke ville skjedd i dette (nisse)landet!! 🎯 

Takk, den så jeg først nå! 🙏 Veldig god kommentar!

Skrevet
Vilde78 skrev (3 timer siden):

Er det bare når lønnsmottakere fra staten er kongelige vi skal mene noe om hvordan lønnsmottakeren bruker pengene? Eller skal folk kunne legge seg borti prioriteringene alle offentlige lønnsmottakere foretar? Bare lurer siden stat og kommune er landets desidert største arbeidsgiver.

Akkurat her, er det de kongelige, eller alle som har med Kongehuset å gjøre, siden denne tråden heter "Kongehuset". 

Ellers kan man vel starte egne tråder på KG for det emnet man ønsker, så lenge KG tillater det.  

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg tenker at ved hvert bytte ville en folkeavstremming vært naturlig. En konge er død, vi stemmer om vi vil ha neste ledd videre. 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...