Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Det jeg lurer på er hvorfor Kongehuset nå har valgt en annen strategi rundt kommunikasjon om Sverre Magnus. Tidligere har de jo vært svært vage rundt hva han har bedrevet av jobb / utdanning. Nå er det jo konkretisert. 

Hva skyldes endringen? 

Hvorfor kritisere åpenheten rundt SM, som jo tidligere har vært etterlyst i denne tråden?

Jeg tenker det har sin enkle og udramatiske forklaring i at SM har funnet ut hvilken retning han ønsker å gå i yrkeslivet, og hvilke studier som må til. Noe som er fullstendig normalt. Det er ikke alle som har fremtidig yrke og utdanningsløp klart når de legger videregående bak seg.

Så hvorfor ikke legge bort kritikk og spekulasjoner? Hva med heller ønske SM lykke til med studiene og studentlivet i noen fantastiske byer. Særlig Berlin. Elsker den byen.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miominoen skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kritisere åpenheten rundt SM, som jo tidligere har vært etterlyst i denne tråden?

Jeg tenker det har sin enkle og udramatiske forklaring i at SM har funnet ut hvilken retning han ønsker å gå i yrkeslivet, og hvilke studier som må til. Noe som er fullstendig normalt. Det er ikke alle som har fremtidig yrke og utdanningsløp klart når de legger videregående bak seg.

Så hvorfor ikke legge bort kritikk og spekulasjoner? Hva med heller ønske SM lykke til med studiene og studentlivet i noen fantastiske byer. Særlig Berlin. Elsker den byen.

Kjenner jeg er bittelitt misunnelig😄 Skulle tenkt større da jeg var ung og skulle studere😄😄 Det blir sikkert bra, det der. Ikke lang vei hjem hvis han trengs her heller.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Miominoen skrev (13 minutter siden):

Ikke sikkert brukeren du siterer mente å kritisere? Det er jo en undring i det vedkommende skriver, men ikke noe kritikk.
Det er jo bare positivt at kongehuset har skjønt at de må endre kurs 👍

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Med tanke på ufine spekulasjoner og påstander om IA og "dropping" av eksamen da hun kom hjem fra Australia i juni. Kanskje dette kan være  klargjørende?

«Prinsessen forteller at hun har vært her to ganger tidligere, og at hun blant annet leste til en eksamen her før sommeren.»

https://www.vg.no/rampelys/i/j0rl9n/prinsesse-ingrid-alexandra-starter-paa-uio?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Kjenner jeg er bittelitt misunnelig😄 Skulle tenkt større da jeg var ung og skulle studere😄😄 Det blir sikkert bra, det der. Ikke lang vei hjem hvis han trengs her heller.

Enig, de er voldsomt priveligerte. Vi andre måtte ta til takke med den nærmeste studentbyen, jobbe til krampa tok oss i alle ferier for å få minst mulig studielån og bo på slitne og halvlugubre hybler mens vi levde på makaroni og fiskepinner. Skulle gjerne «sett verden» og levd i økonomisk sus og dus som den godeste prinsen i stedet 🥳

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
rebella81 skrev (Akkurat nå):

Enig, de er voldsomt priveligerte. Vi andre måtte ta til takke med den nærmeste studentbyen, jobbe til krampa tok oss i alle ferier for å få minst mulig studielån og bo på slitne og halvlugubre hybler mens vi levde på makaroni og fiskepinner. Skulle gjerne «sett verden» og levd i økonomisk sus og dus som den godeste prinsen i stedet 🥳

Tuller du? Det er da mange som studerer utenlands , helt uten å være privilegert. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Tuller du? Det er da mange som studerer utenlands , helt uten å være privilegert. 

Tuller ikke nei.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (12 minutter siden):

Det er ikke kritikk av åpenhet, det er en undring over endring av Slottets strategi. 

Slottet er ikke akkurat konsekvente i forhold til hvordan de kommuniserer. Det er mye vi ikke får svar på, noe får vi vage svar på. Dette er jo en glad-sak, så da er det åpenbart null problem å være åpen, ser det ut til. Når han skulle «utforske muligheter i Milano» så var det svært vagt. 

Jeg leser det som at de kommuniserer åpent når de vinner noe på det, og vagt når de har noe å tape på å være åpne. 

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Det jeg lurer på er hvorfor Kongehuset nå har valgt en annen strategi rundt kommunikasjon om Sverre Magnus. Tidligere har de jo vært svært vage rundt hva han har bedrevet av jobb / utdanning. Nå er det jo konkretisert. 

Hva skyldes endringen? 

At han har bestemt seg hva han skal studere og hvor han skal studere? Kan det være den store endringen? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Vi vet jo at han var i Trondheim, men da ble det ikke konkretisert. Vi vet han var i Milano, da ble det ikke konkretisert. 

Hvorfor har åpenheten endret seg?

Intillegg til det at han nå har bestemt seg, så har han også begynt å representere mer og sånn sett blitt mer offentlig. Han har blitt eldre og sikrere. Han er vel komfortabel med å være mer åpen? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 timer siden):

Men hvorfor gjentar du dette hele tiden? Ingen har påstått at hun visste det.

Men det som VAR kjent i 2011 var da virkelig ille nok! Over 40 fornærmede som det ble inngått forlik med og dom på sexkjøp fra mindreårige, anklager om overgrep mot en 14-åring. Hvordan bortforklarer man dette egentlig? Her er Wikipedia fra 2011:

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Jeffrey_Epstein&oldid=416817638

Dilemmaet for MM og Slottet er jo at enten må de hevde at dette ikke var så ille (politisk umulig, selvsagt) eller så må de påstå at hun ikke ante noe om det (fullstendig usannsynlig). Så da velger de det siste og håper at det norske folket er med på å lukke øynene. Men de ordlegger seg med vilje litt vagt slik at man ikke blir tatt i direkte løgn hvis det blir rullet opp enda mer.

Men dette her var det ikke fullt så interessant å kommentere nei. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
rebella81 skrev (2 minutter siden):

Men dette her var det ikke fullt så interessant å kommentere nei. 

Det har jo blitt kommentert i månedsvis. Kanskje folk er lei av å gjenta seg selv...

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Når man er sønn av landets neste konge er man selvsagt privilegert.

At man får anledning til å studere utenlands er imidlertid ikke noen konsekvens av denne privilegerte stillingen. Det er en helt mainstream ting å gjøre for norsk ungdom i høyere utdanning, og har vært det i mange tiår, takket være ordninger som Erasmus-programmet, etablert i1987.

https://utdanning.no/tema/utdanning_i_utlandet/dra_pa_utveksling_med_erasmus

https://snl.no/Erasmus-programmet

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Vil legge til: Når akkurat barn i kongefamilien velger å studere utenlands tenker jeg at det åpenbart også henger sammen med at de vil benytte anledningen til å ha noen formative år litt i fred for offentlighetens konstante søkelys, der de ikke blir umiddelbart gjenkjent av alle de møter, og kan forsvinne litt i mengden i en liten unntaksperiode i livet.

Det skal ikke mye fantasi og innlevelse til for å skjønne hvor viktig det kan være for et ungt menneske i en så offentlig posisjon (som man ikke selv i utgangspunktet har bedt om).

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

(klippet litt)

Det skal ikke mye fantasi og innlevelse til for å skjønne hvor viktig det kan være for et ungt menneske i en så offentlig posisjon (som man ikke selv i utgangspunktet har bedt om).

Dette her er viktig. De har absolutt ikke bedt om å bli født inn i den familien. For min del synes jeg ikke noe om at folk skal fødes inn i dette, hele konseptet er alt for gammeldags. Men siden vi fremdeles har monarki, kan vi uansett ikke kritisere de unge for at de er privilegerte. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (4 timer siden):

Vi vet jo at han var i Trondheim, men da ble det ikke konkretisert. Vi vet han var i Milano, da ble det ikke konkretisert. 

Hvorfor har åpenheten endret seg?

Hvorfor spør du meg igjen? Jeg har svart hva jeg tror, ingen her inne kan svare sikkert på det. 

Hva tror du?

• Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Det er ikke kritikk av åpenhet, det er en undring over endring av Slottets strategi. 

Slottet er ikke akkurat konsekvente i forhold til hvordan de kommuniserer. Det er mye vi ikke får svar på, noe får vi vage svar på. Dette er jo en glad-sak, så da er det åpenbart null problem å være åpen, ser det ut til. Når han skulle «utforske muligheter i Milano» så var det svært vagt. 

Jeg leser det som at de kommuniserer åpent når de vinner noe på det, og vagt når de har noe å tape på å være åpne. 

Alle positive nyheter må formidles lynraskt, med en haug bilder. Men, det er bra at det er èn gutt i hvert fall, som skikker seg, tar utdanning og gjør noe fornuftig med livet sitt i stedet for å drive dank. Håper han trives, får gode, fornuftige venner og at han fullfører studiene.

• Liker 14
  • Hjerte 2
Skrevet

Mette visste om dommen (men liksom ikke noe om omfang og karakter på det han var dømt for), OG hun googlet ham, og det så ikke bra ut.

Dersom hun hadde vært verdens søteste ellers, så kunne jeg kanskje klart å tro på at hun bare var naiv og faktisk ikke visste. Men det er liksom summen av alt som bidrar til at det er umulig å forestille seg dette. Hun fremstår så selvgod og ufyselig i mailene. Hun er tatt i løgn. Hun vil ikke forklare seg om noe som helst. Legg til alt som var før Epstein-saken, med klikking på fly, alt med Marius, støtte til den voldelige broren, diplomatpass for å passe på surrogati-barn... Og alt før dette igjen...

Vi kan ikke ha et kongehus som folk som dette.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
Justlooking skrev (På 7.8.2026 den 19.41):

Men jammen har de skrevet mye riktig også. Og de fikk hull på verkebyllen MBH  som hadde vokst seg større i løpet av mange år. De fikk vel pris for saken også.

Kongehuset er raskt ute med kommentar om noe ikke er riktig, men med alt mulig annet er det «ingen Kommentar» eller ikke svar i det hele tatt. Det sier litt om sannhetsgehalten i det som ikke blir kommentert. 

Manglende kommentar er ikke i seg selv bekreftelse, avkreftelse eller bevis på noe som helst. Det kan skyldes personvern, sikkerhet, juridiske hensyn, at saken vurderes som privat, eller ganske enkelt at Slottet ikke ønsker å kommentere. Når Slottet korrigerer en konkret feil, bør man ta korreksjonen på alvor. Når Slottet ikke kommenterer en påstand, bør man heller ikke gjøre tausheten til en indirekte bekreftelse. Slottet kan ha mange grunner til å ikke kommentere en sak, særlig når det gjelder helse, privatliv eller sikkerhet. jeg synes du går for langt når du gjør «ingen kommentar» til en indikator på sannhetsgehalt.

• Liker 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...