Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Tror du ikke at de var venner? Evt at hun trodde de var venner. De diskuterte jo alt mulig, de traff hverandre, hun lånte huset hans osv.? 

Jo, jeg tror absolutt at de var venner.

Men hva de drev med er jo det problematiske her. Og jeg ser ikke at de diskuterte alt mulig, virker som det er enkelte tema som går igjen.

Så er det noe med at jeg ikke tror MM er så utafor at hun ikke fikk med seg at han var en dømt seksualforbryter. Så da er det en del røde flagg og alarmer som slår seg på.

Ta så med at flyskrekk, familie  og timeplan legges til side for å besøke denne gamle mannen. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Keaton skrev (8 minutter siden):

Har du bare venner på egen alder? 😳 Ingen som bor i utlandet? Ok. 

Jeg har mange venner. I USA til og med.

En mann jeg kom i kontakt med pga han var kunde i et firma jeg driver, viste seg å være seksualforbryter. Merket det var noe off med ham , fant ut av dommen etter noen mndr. Valgte da å ikke kommunisere med vedkommende på noe nivå, verken som kunde i mitt firma eller -gud forby- privat.

Så sånn er det med meg, at jeg bruker et utsilingssystem. Fungerer gull.

Og, hvis man skulker jobb og forlenger reiserute på andre oppdrag pga sterk flyskrekk, da drar man ikke i skytteltrafikk med fly til USA for å besøke venner.

Med mindre man er uærlig, og flyskrekk er kode for "vondt i viljen".

Endret av keops
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Alle skjønner jo at det de sa i 2019 var langt forbi klønete. Det var flere momenter med ren og pur løgn.

Så kan man kalle det klønete formulert, korrigering osv. Men så har det seg sånn at flere av de som mener MM bare var litt klønete og naiv kritiserer politikere for alt fra utseende til uttalelser i andre tråder. Politikere lyver tydeligvis, mens vår kjære MM alltid snakker sant. Selv når hun lyver.

https://www.aftenposten.no/norge/i/d4mzlz/slik-endret-kongehuset-forklaring-om-kronprinsessens-epstein-kontakt

Sitat
  • Mette-Marit hadde tilbrakt flere dager i Epsteins luksuriøse hjem i Palm Beach i Florida, et sted som det senere er blitt kjent at har vært åsted for en rekke overgrep.
  • Kronprinsessen ble hentet av Epsteins private sjåfør, fikk besøket tilrettelagt av Epsteins assistenter – og fikk hjelp til å bestille tannbehandling.
  • Kopier av korrespondanse mellom de to viser tett kontakt av privat karakter. Det er flere hundre treff på kronprinsessens navn i materialet.

Endret av Ellie42
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Det er ikke måte på hva slags mild og avvæpnede retorikk som brukes i denne alvorlige saken. Kronprinsessen har bare formulert seg « klønete,  og hun har bare «dårlig dømmekraft». Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne mekanismene som ligger bak denne retoriske avvæpningen.  

Ja, ikke sant? Det er skremmende. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

En mann jeg kom i kontakt med pga han var kunde i et firma jeg driver, viste seg å være seksualforbryter. Merket det var noe off med ham , fant ut av dommen etter noen mndr. Valgte da å ikke kommunisere med vedkommende på noe nivå, verken som kunde i mitt firma eller -gud forby- privat.

Dessverre har ikke kronprinsessen skjønt rollen sin. Nei. Hun kan ikke bare bli venn med alle hun vil. Hun representerer Norge. Da stilles det andre krav. Deriblant grundig bakgrunnssjekk. Liker hun ikke dette burde hun tenkt seg ekstra om før hun giftet seg inn som Norges fremtidige dronning. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
keops skrev (3 minutter siden):

Jo, jeg tror absolutt at de var venner.

Men hva de drev med er jo det problematiske her. Og jeg ser ikke at de diskuterte alt mulig, virker som det er enkelte tema som går igjen.

Så er det noe med at jeg ikke tror MM er så utafor at hun ikke fikk med seg at han var en dømt seksualforbryter. Så da er det en del røde flagg og alarmer som slår seg på.

Ta så med at flyskrekk, familie  og timeplan legges til side for å besøke denne gamle mannen. 

Er enig i at det virket som hun hadde et oppheng og at hun prioriterte rart. Det kommer jo frem i korrespondansen at hun tydeligvis hadde problemer med å innfinne seg i rollen sin. Da er det flere ting som sjekker av i boksene for manipulasjon. Hun var sårbar og lettpåvirkelig (ja, det kan til og med skje en kronprinsesse), hun virket som sagt opphengt i fyren og i Boris, og hun fortsatte kontakten enda han gjorde et eller annet hun syntes var ubehagelig. Og det med flyskrekk, fikk hun ikke terapi for det? Angst er ikke nødvendigvis konstant hvis man eksponeres ofte nok. 

• Liker 4
Skrevet
keops skrev (5 minutter siden):

Og, hvis man skulker jobb og forlenger reiserute på andre oppdrag pga sterk flyskrekk, da drar man ikke i skytteltrafikk med fly til USA for å besøke venner.

Med mindre man er uærlig, og flyskrekk er kode for "vondt i viljen".

Godt å føle seg litt bedre enn en annen. Bruke egne erfaringer for å forklare andres liv. Funker gull. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (6 minutter siden):

Det er ikke måte på hva slags mild og avvæpnede retorikk som brukes i denne alvorlige saken. Kronprinsessen har bare formulert seg « klønete,  og hun har bare «dårlig dømmekraft». Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne mekanismene som ligger bak denne retoriske avvæpningen.  

Det var da voldsomt.

• Liker 3
Skrevet
Rastebenk skrev (36 minutter siden):

Så du tror at det norske monarkiet innehar en samlende funksjon i 2026, på tross av at over halve den norske befolkningen ikke ønsker MM som dronning? 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/maling-viser-stor-skepsis-til-om-mette-marit-bor-bli-dronning/10233492

https://www.vg.no/nyheter/i/Bx0p7g/ny-maaling-naer-halvparten-mener-mette-marit-ikke-boer-bli-dronning

Hvordan foregår slike målinger?  Snakker de med folk i alle aldre over hele landet? Pr tlf? Hvem gidder å svare på slikt?  Jeg svarer aldri på ukjente telefonoppringninger, og slett ikke den slags.

Skrevet
Ad hominem skrev (22 minutter siden):

Dessverre har ikke kronprinsessen skjønt rollen sin. Nei. Hun kan ikke bare bli venn med alle hun vil. Hun representerer Norge. Da stilles det andre krav. Deriblant grundig bakgrunnssjekk. Liker hun ikke dette burde hun tenkt seg ekstra om før hun giftet seg inn som Norges fremtidige dronning. 

Hun forventet neppe å stifte kontakt med Epstein da hun giftet seg i 2001.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (3 minutter siden):

Hun forventet neppe å stifte kontakt med Epstein da hun giftet seg i 2001.

Tja. Etter å ha gått "prinsesseskolen" i ti år etter det, ser det ikke ut til at hun ble som mye klokere. Eller hva vet jeg. Om det er kronprinsen og kongeparet som lar henne holde på som hun vil. MM som skal definere kongehuset vårt?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Ad hominem skrev (13 minutter siden):

Like aktuelt i dag som for 12 år siden. I følge MM har Kronprinsparet rett til privatliv og velge egne venner, apparatet rundt de som skattebetalerne betaler for har ikke noe med hva de bedriver med på privaten. Ikke UD, ikke PST og ikke hoffet. Det er i det vakuumet der overgrep og vold på Skaugum kan skje, eller at MM får seg kriminelle venner. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
keops skrev (30 minutter siden):

Nettopp.

Hva skulle hun med ham ?

Ser det blir foreslått at han fylte en vennerolle. En eldre mann, bosatt på et annet kontinent. Dette er da kameraten til vår kronprinsesse. Hun som har avlyst eventer pga flyskrekk, forlangt tilrettelegging med tog og bil. Fordi hun har sterk flyskrekk.

Hva er det som gjør at folk tror på dette?

Hva tror du da? 

• Liker 3
Skrevet
Ad hominem skrev (18 minutter siden):

Tja. Etter å ha gått "prinsesseskolen" i ti år etter det, ser det ikke ut til at hun ble som mye klokere. Eller hva vet jeg. Om det er kronprinsen og kongeparet som lar henne holde på som hun vil. MM som skal definere kongehuset vårt?

Ikke flytt på målstolpene, takk.

Det er vanskelig å kritisere noen for å ikke ha bestått en test som ikke eksisterte ennå.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (12 minutter siden):

Er enig i at det virket som hun hadde et oppheng og at hun prioriterte rart. Det kommer jo frem i korrespondansen at hun tydeligvis hadde problemer med å innfinne seg i rollen sin. Da er det flere ting som sjekker av i boksene for manipulasjon. Hun var sårbar og lettpåvirkelig (ja, det kan til og med skje en kronprinsesse), hun virket som sagt opphengt i fyren og i Boris, og hun fortsatte kontakten enda han gjorde et eller annet hun syntes var ubehagelig. Og det med flyskrekk, fikk hun ikke terapi for det? Angst er ikke nødvendigvis konstant hvis man eksponeres ofte nok. 

Terapi har hun sikkert fått.

Men spørsmålet er vel heller hvor reell flyskrekken var. 

Og dette med en utrygg situasjon tror jeg bare er oppspinn. Like sant som flyskrekken.

Opplever henne å være en løgner med elendig impulskontroll. Skal ikke si så mye mer om hva jeg synes, det fremgår sikkert av tidligere innlegg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Ikke flytt på målstolpene, takk.

Det er vanskelig å kritisere noen for å ikke ha bestått en test som ikke eksisterte ennå.

Ok. Hva er dine forventninger og krav til et monarki? Hva skal til for at du skal si deres høyhet til en person som betraktes over din rang?

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Perine skrev (12 minutter siden):

Hvordan foregår slike målinger?  Snakker de med folk i alle aldre over hele landet? Pr tlf? Hvem gidder å svare på slikt?  Jeg svarer aldri på ukjente telefonoppringninger, og slett ikke den slags.

Ringer de så mye lenger da? Jeg får sms innimellom om meningsmålinger. Noen ganger gidder jeg å svare på slikt. At meningsmålinger ikke alltid stemmer, men ofte stemmer nokså godt ser du jo i politiske valg feks. 

kommer jo an på hvordan spørsmålene er stilt og, for å svare på det du siterer så behøver jo ikke det at halve befolkningen ikke ønsker MM som dronning bety at monarkiet ikke har en samlende funksjon . 

• Liker 2
Skrevet
Ad hominem skrev (18 minutter siden):

Ok. Hva er dine forventninger og krav til et monarki? Hva skal til for at du skal si deres høyhet til en person som betraktes over din rang?

Dette er et ganske tydelig sidespor. Jeg diskuterte ikke hva jeg mener om monarki men et konkret argument om at hun burde ha forutsett noe i 2001. Nå flytter du deg til min personlige holdning til monarki istedet.

Min holdning til monarki avgjøres ikke av om det er rimelig å kritisere noen for ikke å ha forutsett en konkret hendelse mange år frem i tid.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (11 minutter siden):

Hva tror du da? 

Jeg tror iallfall ikke på det vi har fått servert av kronprinsparet.

Så har jeg levd lenge nok til å ha fått med meg at det meste er mulig. Tror saken her er stygg, og tror også at vi om et par år har kunnskap om det.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Keaton skrev (36 minutter siden):

Har du bare venner på egen alder? 😳 Ingen som bor i utlandet? Ok. 

Dessuten: Om man er kronprinsesse. lever hele livet sitt i flombelysning som er ekstra kraftig pga "utagerende fortid" og offentlig spissrotgang, så var det sikkert rom for nettopp en manipulator som Epstein, som befant seg langt borte fra norsk offentlighet, til å vinne alt for mye av Mette-Marits tillit i en periode da hun slet med rollen sin, iflg hennes egen formulering i NRK-intervjuet.

Det var selvsagt naivt og idiotisk av henne å utlevere seg sånn til en person hun ikke bakgrunnsjekket, og det har hun da også anerkjent og beklaget på det sterkeste. Men han var heller ikke en fullstendig og tilfeldig fremmed hun støtte på via nettet, han var en venn av venner som hun kjente fra organisasjonslivet (internasjonalt bistandsarbeid?). Det utgjør en stor forskjell. Det unnskylder på ingen måte at hun stolte på ham uten å bakgrunnssjekke, men det gjør det lettere å begripe hvis man bare klarer å mobilisere LITT empati og evne til innlevelse.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...