Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Momma skrev (4 minutter siden):

Jeg har lest både talen, diktet, og ellers en del av Fosse. Det endrer ikke på antagelsene mine om at hun har fått god hjelp med å skrive talen. 

Slottet har egne taleskrivere. Så tror folk at Mette Marit har skrevet sin selv?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Momma skrev (16 minutter siden):

Hun sier at hun visste, bare ikke omfanget, og det hadde vært veldig ryddig om hun kunne forklart hva hun egentlig mente med det. 

Jeg siterer meg selv her, for jeg er oppriktig nysgjerrig: Dere som forsvarer Mettes opptreden og mener at nok er nok av kritikk; synes dere det er greit at uttalelsen om at hun ikke visste omfanget får stå uten videre spørsmål? Er det virkelig ok å vite, bare ikke omfanget, bør man ikke "kreve" et svar på hva hun mente med dette?

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
edlit skrev (22 timer siden):

Opptrening og rolleforståelse forteller MM om her, i NRKs "Kronprinsesse Mette-Marit" fra 2012: "Tidligere hoffsjef Lars Petter Forberg og Lise Harlem hadde møter med meg hver uke. Vi gikk gjennom organisasjonsstrukturen på Slottet og arrangementene, forholdet til myndighetene, spesielt UD. Så det formalistiske ble jeg godt trent i. Men det er ikke det man trenger å lære som Kronprinsesse. Det man trenger å lære, er at det er lov å være seg selv".  

Kjekk stillingforståelse!

https://tv.nrk.no/serie/kronprinsesse-mette-marit/sesong/1/episode/NNFA42002211

Det er jo en kjekk innstilling som ny-ansatt i en jobb. Ikke forholde seg til stillingsinstruksen, men skrive om stillingen til å passe seg selv så man slipper å bruke tid og krefter på å oppdatere seg faglig og profesjonelt.

Ansatt som kokk sier du? Men jeg har alltid vært vaktmester, så da kjører vi med sleiva i beltet, krydderet i lomma og tar det litt på «gefühlen». Håndvask hver kveld og før lunsjpausen. Det er jo viktig å sette sitt eget preg på stillingen og ikke minst; være seg selv. 

Virker som at MM har et ønske om å inneha stillingen og tittelen, men ikke å måtte gjøre jobben som følger med. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Hebbe-lille skrev (18 minutter siden):

Det var nytt for meg at Mette-Marit selv vet hvor mange jenter Epstein misbrukte under deres vennskap, der hun legitimerte Epstein blant annet gjennom et bilde av henne i huset hans i Palm Beach? 

Slutt å heve lista - det var ikke det du skrev i innlegget jeg svarte på, og det vet du utmerket godt.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Momma skrev (48 minutter siden):

Ut fra det vi vet om festtaler, er det stor sannsynlighet for at hun har fått god hjelp. I mitt hode trumfer sannsynlighet spekulasjoner.

Etter min mening er det helt sikkert at Mette-Marit skrev festtalen selv, etter å ha lest den.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Etter min mening er det helt sikkert at Mette-Marit skrev festtalen selv, etter å ha lest den.

Jeg tror, du er skråsikker, det får være greit begge deler.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (18 minutter siden):

Jeg tror, du er skråsikker, det får være greit begge deler.

Ja. Talen er enkel og fin, varm, godt skrevet og helt i tråd med noen som har vært litterært interessert over lang tid. Mette-Marit trenger ingen taleskriver for å uttrykke seg om litteratur. Hun er fullt kapabel selv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (På 20.7.2026 den 22.33):

Denne kvinnen var på Epstein øya i 2012. Hun sier at hun visste hva hva han var dømt for. Det er derfor merkverdig at ingen på slottet var klar over hva Epstein var dømt for mellom 2011-2014 når MM hadde kontakt med han. Kvinnen valgte å trekke seg fra sitt verv, selv om hun ikke har gjort noe kriminelt eller ulovlig. 

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fn-toppen-joanna-rubinstein-lamnar-sitt-uppdrag-besokte-epstein/

«Vid tiden för vistelsen hade Jeffrey Epstein redan dömts för sexbrott. Hans privata ö, Little St. James, kom senare att bli känd som en central plats i hans omfattande övergrepp mot minderåriga.»

«Jag kände till domen vid tiden för besöket. Det som senare framkommit om omfattningen av övergreppen är förfärligt och något jag tar kraftigt avstånd från”.

Sånn, sånn tar man ansvar. Slik ser ærlighet ut. 

Dette er det MM burde gjort. Ikke vage utsagn som er tilpasset den til enhver tid kjente informasjon. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Hun brøt nok ikke kontakten så tidlig som i 2014. Det er det eneste logiske svaret på dette.

Surrealistisk å lese i denne tråden nå. Er menneske som har brutt all tillit og vandret langt utover gråsoner og grumsete farvann hylles som en litteraturviter og dyktig taleskriver. På ramme alvor hevdes det at MM "sikkert" skriver sine taler selv. 

Og hva er greia med å etterlyse kritikk av Jagland m.fl i en tråd om kongehuset? 

Direkte lavmål, men først og fremst farlig å forsvare og bortforklare alt som har kommet frem om både MM og mannen hennes. 

Jeg synes det er direkte creepy, kvinnefiendtlig og nærmest middelaldersk, og i bunn og grunn understreker idiotien bak hele ideen om et monarki i et moderne samfunn.

• Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

100 prosent enig. Kritikken av MM er helt uproporsjonal, mens ingen snakker om de andre du nevner der, som er mye verre.

Ikke lest til slutten her ennå, så vet ikke om andre har kommentert på det - men grunnen er vel at de andre ikke forsvarer seg/blir heftig forsvart av andre slik MM blir? Masse støtte i diverse kommentarfelt, kose-reportasjer og fint at hun er på bedringens vei osv. Har det f eks vært den slags skriverier om at Jagland føler seg bedre eller Røed Larsen (var de ikke begge to innlagt da det var som verst?)

I tillegg er man jo vant til sleske politikere som tusker til seg fordeler, det et jo mer oppsiktsvekkende når tvilsomme nyheter knyttes til vår kommende dronning.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg er absolutt ingen forsvarer av MM - jeg hører til kritikerne. Men: dette med mailen i 2018 - det er ikke om et møte med MM i 2018 - det er mimring tilbake til..2013 eller 14. Dette har vært korrigert gang på gang her… B og JE prøver å huske tilbake til noen hendelser og refererer til en gang MM skulle komme. 
Det sagt, godt mulig vi får se senere møter om det kommer flere filer ut. Men foreløpig er det ikke noe som omtales senere enn 2014.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Hun sier at hun visste, bare ikke omfanget, og det hadde vært veldig ryddig om hun kunne forklart hva hun egentlig mente med det. 

Hun sier at hun ikke visste at han var seksualforbryter.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Har hun sagt det spesifikt? Jeg husker godt det med alvorlighetsgraden. Kilde, siden du jo selv liker å få linker? :)

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Ja, det utsagnet kom jo etterpå. Men til det første: Hun visste ikke omfanget. Av hva da?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Andrea59 skrev (2 minutter siden):

Har hun sagt det spesifikt? Jeg husker godt det med alvorlighetsgraden. Kilde, siden du jo selv liker å få linker? :)

⬇️

Aricia skrev (1 time siden):

Det som er kjent informasjon i denne saken er at Mette-Marit sier at hun IKKE VISSTE at Epstein var en seksualforbryter og overgriper.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Å legge dette til grunn er følgelig ingen spekulasjon. Å ta for gitt at hun lyver NRK-journalisten og det norske folk rett opp i ansiktet derimot... Vel.

Postet sikkert 100 ganger før, og altså senest for en time siden.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Får jeg lov å lufte en rar tanke?  Hva tror dere hadde skjedd om MM hadde fått en anelse om at ting ikke var helt som de burde være i Epsteinhuset, og ville gitt beskjed om dette, til hvem skulle hun fortalt det og hva hadde blitt reaksjonen?  Jeg tror hun ville blitt avskrevet som en skrulle, som stelte i stand skandaler.  Jeg ser for meg overskriftene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

⬇️

Postet sikkert 100 ganger før, og altså senest for en time siden.

Hvilke forbrytelser er det hun kjente til da?

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Får jeg lov å lufte en rar tanke?  Hva tror dere hadde skjedd om MM hadde fått en anelse om at ting ikke var helt som de burde være i Epsteinhuset, og ville gitt beskjed om dette, til hvem skulle hun fortalt det og hva hadde blitt reaksjonen?  Jeg tror hun ville blitt avskrevet som en skrulle, som stelte i stand skandaler.  Jeg ser for meg overskriftene.

Hvordan hadde de overskriftene vært sammenlignet med de vi har sett de siste seks-sju ( ;) ) årene?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Perine skrev (2 minutter siden):

Det blir jo veldig til spekulasjoner.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...