Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Lykkeliten* skrev (21 minutter siden):

Men så blir det jo, jo og atter jo. Me kjem til å få både kong Haakon og dronning Ingrid. 

Det trigger skadefryden min å veta at nokon gremmar seg øve det 😇

Skadefryd? Ikke en tanke på hva MM har gjort? Alle de uskyldige jentene og du sier skadefryd?  Nei, sier ikke at MM var direkte innblandet, men inndirekte ja. Mange med din tankegang så skjønner jeg at vi forsetter med monarki.

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
LisbethBerg skrev (6 timer siden):

Det var mange som ikke er særlig fan av kogehuset som feiret foran slottet altså. kan jo lese her hva som ble sunget foran slottet.. Denne sangen var en hit på Ullevål stadion under VM også. 

https://www.seoghoer.dk/kongelige/norske-fodboldfans-driller-kongefamilien-synger-hoeiby-skal-i-faengsel-foran-det

Stakkars pr- ansatte i kongehuset. De trodde de hadde gjort tidenes jobb med å redde ryktet pga fotballgutta. Så er ikke VM ferdig engang før kronprinsparet innlosjerer MBH i varetekt på selveste Skaugum.. De ber jo om at folk ikke skal glemme. 

Jeg tror folk flest skiller mellom de forskjellige medlemmene av kongefamilien. Jeg tror f.eks. saken rundt MBH i liten grad påvirker hvordan folk flest ser på HM, lA og SM.

Mitt inntrykk er at VM har vist (folket, landslaget og media), at HM, IA og SM står støtt. Hvordan det er med MM er mer uklart. Noen tenker vel at man ikke forstår helt saken og er villig til å tilgi. Andre tenker vel at hun ikke kommer til å ha noen viktig posisjon på grunn av sin sykdom. Hun må begrense seg og kommer ikke til å leve særlig lenge.

Endret av Brutex
  • Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (8 timer siden):

Han står da vitterlig fritt til å abdisere, om det er det han vil når det blir hans tur.

Men spørs om han orker å stå i dramaet som følger, da. Eller gi opp privilegiene.

Han kan abdisere ja, men ikke avvikle monarkiet. 
tror det sitter langt inne nå. Måtte være om Ingrid vil overta og han føler hun er moden nok. Lite sannsynlig. Han gir oss ikke dronning Martha og kong reptil. 

• Liker 1
Skrevet
zemer skrev (2 timer siden):

Kongen ja, ingen har vel nektet på det?

Jo, det er nektet på

zemer skrev (2 timer siden):

Skadefryd? Ikke en tanke på hva MM har gjort? Alle de uskyldige jentene og du sier skadefryd?  Nei, sier ikke at MM var direkte innblandet, men inndirekte ja. Mange med din tankegang så skjønner jeg at vi forsetter med monarki.

Kva ho har gjort? Lagt seg flat, beklaga og vist uforbeholden støtte til ofrene? 

Eg syns på ingen måte at hennar ‘synd’ er stor nok til å avvikle monarkiet, herlighet 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
K_mb skrev (5 timer siden):

Har nå svart på det og at det ikke var sånn ment.  Se nå konteksten av innlegget, ærlit talt! Organdonasjon er flott og alle burde stille opp som det! 

Men hva mente du da med det du faktisk skrev? Hvorfor var det nødvendig å tilføye? 

Alle vet at når noen får transplantert inn lunge eller hjerte kommer organene fra en person som har dødd uventet, og som en gang tidligere i livet har satt seg opp på donorliste osv. Det er derfor helt unødig å sammenstille det at MMs transplantasjon har gått bra med det at det var trist at donoren måtte dø med mindre man vil gjøre et poeng ut av det, og jeg skjønner virkelig ikke hvor du ville hen med det valget. Går det ikke an å si noe positivt eller gledelig som involverer henne uten at man må føye til et "men", og så ende opp med å formulere ting som dette?

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
rebella81 skrev (6 timer siden):

Krysser fingrene hardt for at du tar veldig, veldig feil 😇

Mtp hva som skal til og hvor lang tid det vil ta, skal du ikke se bort ifra at brukeren har rett. Det er ingenting som tyder på at flertallet ønsker republikk heller, så da vil det i utgangspunktet ikke bli en avstemning på det i første omgang. Og dette skal jo vedtas i hele to stortingsperioder før det er besluttet at monarki utgår. Jeg har andre ting jeg prioriterer når jeg stemmer. Om partiet jeg stemmer på, er for republikk, er det nu så. Men for meg personlig er det andre ting som trumfer når jeg putter seddelen i boksen. Sånn er det nok for de fleste, det ser man jo godt på debattene rundt hvert valg. Formueskatt og billigere barnehage er som regel ting som er viktigere for folk flest enn republikk.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (7 timer siden):

Husker signingen til Harald og Sonja i Nidarosdomen. Det føltes riktig den gang da. Men nei og atter nei at HM og MM eventuelt skal gjøre det samme om en stund, NEI

Enig ! 

Blir surrealistisk å se tittelen « dronning» foran navnet hennes….
Det blir som å se Charter- Svein blir kåret til årets  mann !

( og da tok jeg den «snille»  varianten)

Endret av Hekken
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
rebella81 skrev (6 timer siden):

Sier du at du ikke skal stå utafor Nidarosdomen og bukke og neie og hylle dronning Mette i tyll og tiara og rubiner altså? Mens hennes kriminelle særkullsbarn kommer skridende bak med en viktig mine? 🥹 Nei? 

🎯

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (12 minutter siden):

Mtp hva som skal til og hvor lang tid det vil ta, skal du ikke se bort ifra at brukeren har rett. Det er ingenting som tyder på at flertallet ønsker republikk heller, så da vil det i utgangspunktet ikke bli en avstemning på det i første omgang. Og dette skal jo vedtas i hele to stortingsperioder før det er besluttet at monarki utgår. Jeg har andre ting jeg prioriterer når jeg stemmer. Om partiet jeg stemmer på, er for republikk, er det nu så. Men for meg personlig er det andre ting som trumfer når jeg putter seddelen i boksen. Sånn er det nok for de fleste, det ser man jo godt på debattene rundt hvert valg. Formueskatt og billigere barnehage er som regel ting som er viktigere for folk flest enn republikk.

Helt enig. Jeg vet hva jeg håper, men jeg tror som deg. Dette kommer til å blåse over, og snart er Epstein bare et vondt, ubesvart sår og minne for kongehuset. 
Allerede nå er det jo sterke hentydninger bare her i tråden om at det å problematisere Epstein nå er synonymt med å være uten empati for Kronprinsessen. Tiden går nå, hun HAR jo sagt unnskyld, grått litt uten tårer, og nå mener jo mange at det holder. Skal man begynne å bråke om Epstein når det har gått enda noen måneder nå, vil man jo bare bli sett på som rar. 
Så ja, utmattelsestaktikken VIL fungere. 

Vet jeg ikke vil få noe svar, men håper alle de som fryder seg over tanken på monarkiets plass her i landet kan gjøre seg noen tanker om følgende;

Hva hvis MBH hadde vært ektefødt barn og tronarving?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Lykkeliten* skrev (7 timer siden):

Men så blir det jo, jo og atter jo. Me kjem til å få både kong Haakon og dronning Ingrid. 

Det trigger skadefryden min å veta at nokon gremmar seg øve det 😇

Ja, dette rimer jo bedre, enn at man faktisk synes tronarving og etterfølgere er gode representanter for landet. 

Den gode, gamle skadefryden. Mye rart som kommer som resultat av den.

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
zemer skrev (6 timer siden):

Beklager for min negativitet. Men å hylle personer som har gått så langt med tanke på Epstein og hans ofre så er ikke det noe jeg noen gang kan støtte.

Men hva er det du mener de har gjort?
Jeg er enig i at det Epstein har gjort, er forskrekkelig grusomt.

Men verken HM eller MM har på noen måte deltatt i disse overgrepene.

MM har erklært sin fulle støtte til ofrene. Hun har forklart at hun ikke visste - det var det svært få eller ingen som gjorde på den tiden - og hun har uttrykt forskrekkelse og anger og har sagt at hun håper de får rettferdighet. Hun har beklaget og unnskyldt sin mangel på dømmekraft og sagt at hun skulle ønske hun aldri hadde blitt kjent med ham. 

I denne tråden er det påfallende hvordan etterpåklokskapen helt overskygger lett tilgjengelig informasjon om hva folk faktisk visste den gangen. 
(Nei, jeg trenger ikke nok en illsint utlegning on hvorfor hun burde visst. På den tiden de hadde kontakt, hadde han et gigantisk nettverk av noen av verdens mektigste mennesker. MM brøt kontakten med ham lenge før svært mange andre som også burde visst bedre. Ja, det var særdeles dårlig dømmekraft. Men det foreligger ikke noe dokumentasjon på verken at hun har deltatt i ulovlige aktiviteter, eller at de har hatt et fysisk intimt forhold.) 

Jeg er enig i at det var usigelig dumt og uforståelig. Jeg er uenig i at det skal føre til evig fordømmelse og utrettelig gjentakelse av voldsom indignasjon. 
jeg tenker at man k det minste bør lese dette og vurdere i hvor stor grad etterpåklokskapen påvirker hvordan man tolker (og fordømmer) det man vet nå. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/6q6MPL/etterpaaklokskap-oeker-skammen

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (9 minutter siden):

MM har erklært sin fulle støtte til ofrene. Hun har forklart at hun ikke visste - det var det svært få eller ingen som gjorde på den tiden - og hun har uttrykt forskrekkelse og anger og har sagt at hun håper de får rettferdighet. Hun har beklaget og unnskyldt sin mangel på dømmekraft og sagt at hun skulle ønske hun aldri hadde blitt kjent med ham. 

I denne tråden er det påfallende hvordan etterpåklokskapen helt overskygger lett tilgjengelig informasjon om hva folk faktisk visste den gangen. 
(Nei, jeg trenger ikke nok en illsint utlegning on hvorfor hun burde visst. På den tiden de hadde kontakt, hadde han et gigantisk nettverk av noen av verdens mektigste mennesker. MM brøt kontakten med ham lenge før svært mange andre som også burde visst bedre. Ja, det var særdeles dårlig dømmekraft. Men det foreligger ikke noe dokumentasjon på verken at hun har deltatt i ulovlige aktiviteter, eller at de har hatt et fysisk intimt forhold.) 

Jeg er enig i at det var usigelig dumt og uforståelig. Jeg er uenig i at det skal føre til evig fordømmelse og utrettelig gjentakelse av voldsom indignasjon. 
jeg tenker at man k det minste bør lese dette og vurdere i hvor stor grad etterpåklokskapen påvirker hvordan man tolker (og fordømmer) det man vet nå. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/6q6MPL/etterpaaklokskap-oeker-skammen

Ord og handlinger er to forskjellige ting. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
zemer skrev (7 timer siden):

Beklager for min negativitet. Men å hylle personer som har gått så langt med tanke på Epstein og hans ofre så er ikke det noe jeg noen gang kan støtte.

Hva mener du mee dette? Gått så langt mee epstein og hans ofre. Tilegnes noen overgrep de ikke har begått her?

• Liker 5
Skrevet

Kvittre skrev (6 timer siden):

Han kan abdisere ja, men ikke avvikle monarkiet. 
tror det sitter langt inne nå. Måtte være om Ingrid vil overta og han føler hun er moden nok. Lite sannsynlig. Han gir oss ikke dronning Martha og kong reptil. 

Nei det er et problem. Jeg vet faktisk ikke hva som er verst av en Høiby eller en reptil på tronen. Men der Høibyen blir dronning ville reptilen bli «konsort» og ikke konge.

Det hadde hjulpet bittelitt om MM ble konsort i stedet for dronning.

Jeg føler ikke lenger at IA er noe godt valg heller, siden hun viser tydelig at flokken kommer først, også der, inkludert ukritisk støtte til sin halvbror, den rusmisbrukende voldtektmannen og konemishandleren. Selv om han i følge seg selv ikke er noen konemishandler, haha, lættis, for han var ikke gift med noen av dem.

Lykkeliten* skrev (4 timer siden):

Jo, det er nektet på

Kva ho har gjort? Lagt seg flat, beklaga og vist uforbeholden støtte til ofrene? 

Eg syns på ingen måte at hennar ‘synd’ er stor nok til å avvikle monarkiet, herlighet 😅

Jeg ser ikke at hun har lagt seg flat, eller vist uforbeholden støtte til ofrene. Etter flere måneder med press klarte hun å presse ut en slags Gerd-Liv Valla unnskyldning der hun spedde på masse om hvor vond og vanskelig situasjonen var for henne selv og den stakkars sønnen hennes.

Jeg synes at Epstein-saken er den siste dråpen foe å avvikle monarkiet, ikke isolert sett årsaken. Pengesnusk fra HM, at de åpenbart mistrives med oppmerksomheten og er mest opptatt av «privatliv» (men et luksuriøst privatliv, betalt av skattebetalerne), den elendige håndteringen av MBH, den elendige håndteringen av Märtha…

pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Problemet til MM er at han har løyet, dekket over, nektet å uttale seg i lang tid, og så kommer med en halvkvedet unnskyldning etter å ha blitt tvunget til det. Unnskyldningen kom ikke på eget initiativ. Den kom alt for sent. Den inneholdt for mye «stakkars meg». Den innehold bortforklaringer. Den var, for mange av oss, fullstendig verdiløs og fremsto falsk.

Tror jeg på at MM er flau og synes situasjonen er lei? At hun skulle ønske hun aldri hadde snakket med Epstein? Absolutt. Men jeg tror ikke hun føler hun har gjort noe galt, jeg tror hun ser på seg selv som en kvinne som helt uten egen skyld og eget ansvar har havnet i en kjip situasjon. Litt sånn som sønnen hennes, kanskje… Og at hovedskurken er media.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Justlooking skrev (7 timer siden):

Husker signingen til Harald og Sonja i Nidarosdomen. Det føltes riktig den gang da. Men nei og atter nei at HM og MM eventuelt skal gjøre det samme om en stund, NEI

De kan i såfall signes så mye de vil - de blir aldri min konge og dronning. Jeg må ha respekt for og tillit til noen jeg skal se opp til. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
zemer skrev (16 minutter siden):

Ord og handlinger er to forskjellige ting. 

Ok. Hvilke handlinger mener du?

• Liker 4
Skrevet
velociraptor skrev (5 minutter siden):

Nei det er et problem. Jeg vet faktisk ikke hva som er verst av en Høiby eller en reptil på tronen. Men der Høibyen blir dronning ville reptilen bli «konsort» og ikke konge.

Det hadde hjulpet bittelitt om MM ble konsort i stedet for dronning.

Jeg føler ikke lenger at IA er noe godt valg heller, siden hun viser tydelig at flokken kommer først, også der, inkludert ukritisk støtte til sin halvbror, den rusmisbrukende voldtektmannen og konemishandleren. Selv om han i følge seg selv ikke er noen konemishandler, haha, lættis, for han var ikke gift med noen av dem.

Jeg ser ikke at hun har lagt seg flat, eller vist uforbeholden støtte til ofrene. Etter flere måneder med press klarte hun å presse ut en slags Gerd-Liv Valla unnskyldning der hun spedde på masse om hvor vond og vanskelig situasjonen var for henne selv og den stakkars sønnen hennes.

Jeg synes at Epstein-saken er den siste dråpen foe å avvikle monarkiet, ikke isolert sett årsaken. Pengesnusk fra HM, at de åpenbart mistrives med oppmerksomheten og er mest opptatt av «privatliv» (men et luksuriøst privatliv, betalt av skattebetalerne), den elendige håndteringen av MBH, den elendige håndteringen av Märtha…

Problemet til MM er at han har løyet, dekket over, nektet å uttale seg i lang tid, og så kommer med en halvkvedet unnskyldning etter å ha blitt tvunget til det. Unnskyldningen kom ikke på eget initiativ. Den kom alt for sent. Den inneholdt for mye «stakkars meg». Den innehold bortforklaringer. Den var, for mange av oss, fullstendig verdiløs og fremsto falsk.

Tror jeg på at MM er flau og synes situasjonen er lei? At hun skulle ønske hun aldri hadde snakket med Epstein? Absolutt. Men jeg tror ikke hun føler hun har gjort noe galt, jeg tror hun ser på seg selv som en kvinne som helt uten egen skyld og eget ansvar har havnet i en kjip situasjon. Litt sånn som sønnen hennes, kanskje… Og at hovedskurken er media.

Du tror ikke  hun føler?

Hun sier klart og tydelig  at det er hennes ansvar. Hun beklager. Og hun sa virkelig ikke noe om media i intervjuet?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Det som gjør at MIN tillit fullstendig har forduftet er det lureriet som bedrives. Det å tåkelegge, snakke seg vekk fra, omskrive sannheten. 
MM møtte han noen FÅ ganger, ble det sagt i 2019. Da er det lett å få inntrykk av at hun møtte han i forbindelse med offentlige oppdrag, håndtrykk i forbifarten, kanskje sittet ved samme bord under en lunsj. Ikke det at hun bodde i huset hans omringet av forstyrrende bilder og lettkledde assistenter, at hun satt på julaften og maila han med sine innerste tanker, og gjorde et eller annet som fikk Jeffrey Epstein, vår tids verste overgriper, til å håne den norske kommende dronning som «a mess», siden hun ville bære frem barnet hans. 

MM avslutta kontakten i 2013. Nei ups, de glemte at det var i 2014.

Å svare helt i tåkeland nå i 2026. Litt småirritert, fremstår å ha liten forståelse for at dette må frem i lyset. «Karakteren» på forholdet er uinteressant, var det seksuelt eller ei er ikke det viktigste her. Det viktigste her er om kongehuset har lært noe, skal de kanskje begynne å gjøre bakgrunnssjekker på nye vennskap for de kongelige nå? Hvordan jobbes det egentlig profesjonelt rundt dem? Stemmer det virkelig at innhentingen av informasjon er 100% kronprinsessen sitt ansvar, og i så fall; hva er egentlig arbeidsoppgavene til alt personalet rundt disse menneskene? Kan det være at realiteten faktisk er at HKH MM faktisk BLE brifet om hvem JE var, men at hun valgte å bestemme selv?

»Ikke visste», skriver du. Da lurer jeg på; nøyaktig HVA da. At ingen visste det totale omfanget; sikkert ikke. At det gikk an å få med seg at han var dømt for sexkjøp av «mindreårige prostituerte», ja selvfølgelig.

Og bare der skulle MM trukket seg unna. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
pøbelsara skrev (41 minutter siden):

Men hva er det du synes er så «usigelig dumt» da? Hvis du i fullt alvor tror på historien om at hun ikke visste noe om verken dom eller overgrep? Da er det jo ingenting å beklage?

Alle andre skjønner at hun fikk med seg Andrew-historien og at staben sjekker nye bekjentskaper, men hvis du tviholder på at hun er så blåst, så er det vel heller ingenting å beklage. Da er hun bare litt tilbakestående og muligens døv, og det kan hun jo ikke noe for.

Så denne logikken forstår jeg faktisk ikke. Flott hvis du kan forklare.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (7 minutter siden):

Men hva er det du synes er så «usigelig dumt» da? Hvis du i fullt alvor tror på historien om at hun ikke visste noe om verken dom eller overgrep? Da er det jo ingenting å beklage?

Alle andre skjønner at hun fikk med seg Andrew-historien og at staben sjekker nye bekjentskaper, men hvis du tviholder på at hun er så blåst, så er det vel heller ingenting å beklage. Da er hun bare litt tilbakestående og muligens døv, og det kan hun jo ikke noe for.

Så denne logikken forstår jeg faktisk ikke. Flott hvis du kan forklare.

Hvorfor skal jeg det? Du bare avfeier det hver gang, mens du gjentar dine indignerte etterpåkloke konklusjoner gang på gang. 

Du burde dessuten droppe karakteristikker som «tilbakestående og muligens døv» hvis du ønsker debatt og ikke bare slenge ut retoriske spissformuleringer. Hvis du helt faktisk ER  interessert i hvordan andre kan ha andre forståelser av dette enn du har, da.  
Har du lest kronikken om etterpåklokskap? 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...