Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Miominoen skrev (På 14.7.2026 den 8.40):

Helt utrolig at det er mulig å vri dette til noe negativt. Jeg for min del synes det var flott å se en tydelig rørt konge som tok imot spillere og støtteapparat.

Når det så klages over vinking; ja da graves det virkelig dypt i usakligheter. Jeg observerte forøvrig spillerene vinke til folkemengden. Var det innafor?

Når det kommer til at HM slo på trommen foreslår jeg du tar en kikk på opptak av sendingen. Da vil du se at en i supporterklubben Oljeberget tar kontakt med HM og gir han trommestikkene. Der ser du også at Lise Klaveness tar tak i IA for å få dem med på lagbildet. I tilfelle du skulle føle for å vinkle det også negativt.

Når det kommer til Haaland og Berge skulle de ifølge Solbakken og Ødegaard i utgangspunktet ikke til Norge, men dra rett på ferie til Italia. Men de ønsket å delta, og la inn en kraftig omvei innom Oslo. Forsinkelsen i avgangen fra USA, kan du umulig laste de kongelige for.

Om ikke gårdagens jublende folkemengde på slottsplasssen, og i sentrum, handlet om spillerne og folket; hva handlet det om da?

Jeg synes det har vært helt nydelig å se kongebarna juble og vise følelser i USA, som vanlige folk gjør. Synes også det var fint å se en rørt konge ta imot spillere  og at kronprinsen stod for trommingen på slottsplassen! Dette er Norge på sitt beste!! Nasjonalfølelsen og samholdet er noe vi kan være utrolig stolt over.

Men så er det noen Oljebergere som har skapt dette og stått på hele VM hvor de har samlet folk og trommet på, rodd, laget arrangement rundt om i USA hvor enn landslaget har spilt kamper. Folket er de som til syvende og sist skaper stemningen, samholdet og effekten. De er de som fortjener anerkjennelse og da spesielt den lille gjengen i Oljeberget som skapte dette og som har stått frem på alle arrangement i USA og skapt liv, røre og samhold. 

Endret av K_mb
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte på en podcast i går som førte tankene til de kongelige. Det var Sommer i P2 med Magne Paalgard Flemmen. Han er opptatt! av klasse, og skrev blant annet master om overklassen i Norge. Kongefamilien er overklasse-overklasse-overklasse. Han snakket blant annet om hvordan overklassen føler seg berettiget. Tankene gikk umiddelbart til kronprinsfamilien. Jeg tror søren meg jeg skal høre den igjen.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Blidet av en rørt Kong Harald som snakker med Solbakken og Solbakken legger omsorgsfult hånden på den aldrende monarken, er det bildet som jeg har sett mest delt i sosiale medier av de som ikke selv var til stede og postet bildet..

Republikk eller ikke - før eller siden presser det seg nok frem. I utgangspunktet synes jeg det vil være naturlig at man i alle fall så litt til de andre nordiske landene og utviklignen der. Våre land og kongehus er så tett knyttet sammen, at det ville være naturlig å se litt an til disse. Populariteten er vel litt høyere i Norge enn i Sverige, mens Danmark nå vel har det mest populære kongehuset - tross at de også har hatt sine skandaler. 

Det er langt opp og frem til en republikk. Ettersom det er så mange følelser involvert på begge sider - bør det også være en svært lang prosess. For min del kan den gjerne starte - og det aller beste hadde vært om man ble enig om at alle som er oppdratt til å bli tronfølgere, får mulighet til å bli monarker. Det betyr altså til og med Ingrid Alexandra, dersom hun selv ønsker. Hun har allerede blitt oppdratt og har et veldig press på seg i offentligheten til å fylle rollen. Hun har allerede begynt jobben. Defor vil det være krevende å si at hun bare må legge inn årene å finne noe annet å gjøre - nå. 

Så altså - før IA får barn selv, så ser jeg for meg at man kan utforme en folkeavstemning som på en eller annen måte bygger inn et slikt premiss. 

• Liker 2
Skrevet

Det var mange som ikke er særlig fan av kogehuset som feiret foran slottet altså. kan jo lese her hva som ble sunget foran slottet.. Denne sangen var en hit på Ullevål stadion under VM også. 

https://www.seoghoer.dk/kongelige/norske-fodboldfans-driller-kongefamilien-synger-hoeiby-skal-i-faengsel-foran-det

Stakkars pr- ansatte i kongehuset. De trodde de hadde gjort tidenes jobb med å redde ryktet pga fotballgutta. Så er ikke VM ferdig engang før kronprinsparet innlosjerer MBH i varetekt på selveste Skaugum.. De ber jo om at folk ikke skal glemme. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
LisbethBerg skrev (4 minutter siden):

Det var mange som ikke er særlig fan av kogehuset som feiret foran slottet altså. kan jo lese her hva som ble sunget foran slottet.. Denne sangen var en hit på Ullevål stadion under VM også. 

https://www.seoghoer.dk/kongelige/norske-fodboldfans-driller-kongefamilien-synger-hoeiby-skal-i-faengsel-foran-det

Stakkars pr- ansatte i kongehuset. De trodde de hadde gjort tidenes jobb med å redde ryktet pga fotballgutta. Så er ikke VM ferdig engang før kronprinsparet innlosjerer MBH i varetekt på selveste Skaugum.. De ber jo om at folk ikke skal glemme. 

Synes du sangen er passende? Kunne du tenke deg å synge den selv? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Hvorfor??
Forventer du sånn ca 99% oppslutning? Det er vel i overkant oprimistisk i dagens situasjon. 
Om det skulle blitt 51% for monarkiet kan jeg ikke se at det legitimerer noe som helst...
Det har vel alltid vært en generell oppfatning at den norske kongefamilien har vært svært godt likt, så legitimiteten har vel egentlig vært på plass. Inntil nylig.

Det er under 1 av 3 som ikke vil ha Kronprins Haakon som konge etter Harald. 

https://www.nrk.no/norge/1-av-3-mener-monarkiet-bor-avskaffes-etter-kong-harald-1.17896524

Det er 23 prosent som ønsker en annen styringsform en dagens. Så dere har en del å jobbe med, her inne - dere som fyller dagen med negativitet mot dagens Kongehus. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Keaton skrev (3 timer siden):

En liten gruppe unge menn. Ikke «de» synonymt med folkemengden. 

En grei presisering der🤭

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/1-av-3-mener-monarkiet-bor-avskaffes-etter-kong-harald-1.17896524

Det er 23 prosent som ønsker en annen styringsform en dagens. Så dere har en del å jobbe med, her inne - dere som fyller dagen med negativitet mot dagens Kongehus. Ongehise

Meningsmålingene flyr litt opp og ned. Måten spørsmålene stilles på påvirker også resultatet. Veldig mange har egentlig ikke tenkt gjennom ting, men synes kongen er kul. 

I det store peker grafen feil vei for kongehuset (med liten k).

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Johan uten land skrev (15 minutter siden):

Det er 23 prosent som ønsker en annen styringsform en dagens. Så dere har en del å jobbe med, her inne - dere som fyller dagen med negativitet mot dagens Kongehus. 

Ja, hvis du synes 64 % oppslutning om kongehuset er noe å glede seg over - og det mens Harald sitter på tronen. 

Sitat

Det er den tredje laveste oppslutningen Norstat har målt for NRK

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tenker at med den oppslutningen er det ingen som kommer til å lansere noen folkeavstemning. 

og så tenker jeg at hvis man ønsker å avskaffe monarkiet, kan man jobbe bevisst og politisk med det. Det vil uansett ta tid, så det er bare å sette igang. 

Jeg er prinsipiell republikaner, men å avsette noen ut fra dagens situasjon, synes jeg overhodet ikke noe om. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Ja, hvis du synes 64 % oppslutning om kongehuset er noe å glede seg over - og det mens Harald sitter på tronen. 

Det er mindre enn 1 av 3 som vil ha en annen styringsform. I de politiske partiene er det enda klarere motstand mot republikk. Så vi kan nok glede oss over Kongehuset i mange tiår fremover. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Merker jeg er litt ambilvant her angående kongehuset. Jeg synes det er fint at MM fikk nye lunger når det nå ble tilgjengelig for henne, at unge mennesker får ekstra levetid er ikke negativt. Dog trist at et menneske mistet livet for dette.

Jeg synes at kongehuset har fremstått positivt for folket i fotballandslaget sin glans. Jeg synes kongehuset nok har utnyttet det for alt det er verdt, og samtidig har jeg nytt dette samholdet. 

Marius, Jeffrey Epstein og alt det negative har på en måte falt litt bort i glansen av fotballandslaget, kanskje bevisst fra kongehuset. 

Endret av K_mb
  • Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker at med den oppslutningen er det ingen som kommer til å lansere noen folkeavstemning. 

og så tenker jeg at hvis man ønsker å avskaffe monarkiet, kan man jobbe bevisst og politisk med det. Det vil uansett ta tid, så det er bare å sette igang. 

Jeg er prinsipiell republikaner, men å avsette noen ut fra dagens situasjon, synes jeg overhodet ikke noe om. 

Det kan være flerei  tråden som jobber aktivt med dette på ulike måter - både politisk og ikke-politisk :)

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (36 minutter siden):

Jeg tenker det er ganske arrogant å anta at meddebattanter ikke er politisk aktive. For alt noen vet kan vi ha både lokal- og stortingspolitikere her inne. Nettopp slik debatt som er åpent tilgjengelig for alle, er en arena som er meget godt egnet til å bedrive politisk aktivitet. Går ut i fra at de aller fleste som skriver i denne tråden er her med en agenda, på den ene eller den andre måten. Kan selvfølgelig hende noen er med i debatten kun fordi de ikke har noe mer meningsfullt å holde på med, men de vil uansett være lette å sile ut. 

I gamle dager sto man på «soap boxes» på torget, og ropte ut sine meninger og høstet supportere for sine synspunkter. I dag trenger man ikke risikere råtne tomater på torget, men kan jage troll på SoMe. 

Debatten rundt kongehuset, deres egnethet og påfølgende behov for forandring i styresett er utrolig viktig, og KG er en fin arena for å få sin synspunkter og meninger hørt. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er ganske arrogant å anta at meddebattanter ikke er politisk aktive. For alt noen vet kan vi ha både lokal- og stortingspolitikere her inne. Nettopp slik debatt som er åpent tilgjengelig for alle, er en arena som er meget godt egnet til å bedrive politisk aktivitet. Går ut i fra at de aller fleste som skriver i denne tråden er her med en agenda, på den ene eller den andre måten. Kan selvfølgelig hende noen er med i debatten kun fordi de ikke har noe mer meningsfullt å holde på med, men de vil uansett være lette å sile ut. 

I gamle dager sto man på «soap boxes» på torget, og ropte ut sine meninger og høstet supportere for sine synspunkter. I dag trenger man ikke risikere råtne tomater på torget, men kan jage troll på SoMe. 

Debatten rundt kongehuset, deres egnethet og påfølgende behov for forandring i styresett er utrolig viktig, og KG er en fin arena for å få sin synspunkter og meninger hørt. 

Jeg antar ingenting om noen. 
Men hvis man vil jobbe seriøst med dette, bør man absoluttbdelta også andre steder enn på KG. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Det kan være flerei  tråden som jobber aktivt med dette på ulike måter - både politisk og ikke-politisk :)

Selvsagt! 

• Liker 4
Skrevet
K_mb skrev (1 time siden):

Merker jeg er litt ambilvant her angående kongehuset. Jeg synes det er fint at MM fikk nye lunger når det nå ble tilgjengelig for henne, at unge mennesker får ekstra levetid er ikke negativt. Dog trist at et menneske mistet livet for dette.

Jeg synes at kongehuset har fremstått positivt for folket i fotballandslaget sin glans. Jeg synes kongehuset nok har utnyttet det for alt det er verdt, og samtidig har jeg nytt dette samholdet. 

Marius, Jeffrey Epstein og alt det negative har på en måte falt litt bort i glansen av fotballandslaget, kanskje bevisst fra kongehuset. 

Eit menneske mister ikkje livet for å donere bort organer, nå må du gje deg! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Keaton skrev (5 timer siden):

En liten gruppe unge menn. Ikke «de» synonymt med folkemengden. 

"Folkemengden" er nettopp det ordet som blir brukt i media.

«Høiby skal i fengsel», synger folkemengdene i kor til melodien av Twisted Sisters «We're Not Gonna Take it».

https://www.seher.no/kongelig/feirer-at-hoiby-skal-i-fengsel/84871747

Endret av Pilaff
skrivefeil
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Lykkeliten* skrev (Akkurat nå):

Nei, det var absolutt ikke sånn jeg mente det heller. Kjære vene.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 minutt siden):

Det er vel veldig få organer man kan donere bort uten å miste livet. En nyre kanskje - og blod og benmarg, men det er vel strengt tatt ikke organer. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...