Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Du har ikkje fått med deg at folk strømma til Slottsplassen etter Norge sine kamper? Til og med når dei tapte så feira massen med kongen. 

Folket feiret sammen fordi fotballgutta gjorde en stor idrettsprestasjon. Folket samlet seg på Karl Johan og opp mot Slottsplassen fordi det er den største gata i Oslo og Slottsplassen er en naturlig forlengelse av den. Ingen var der for å feire kongen eller kongefamilien. Seriøst, liksom?! Kongefamilien blei med på festen, på sammen måte som de på bildet der var med på festen. Men festen handlet ikke om kongefamilien. Det er direkte urovekkende hvis kongefamilien mener folket samlet seg som en hyllest til dem! 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
edlit skrev (4 timer siden):

Jeg må kommentere Krokenguris svar på mitt innlegg, hvor hun bruker ordet fantastisk om IAs mye omtalte Instagram-innlegg og viser til kong Haralds berømte tale fra 2016.

IAs instagraminnlegg kommer dårlig ut i sammenligning med kongens berømte tale:

Kongens tale traff en nerve i samtiden. Talen er velformulert og konkret. Strukturen er god. Målgruppen er klar, ettersom innlegget er rettet til hele befolkningen. Temaet er  ikke til å misforstå. Kongen peker på mennesker som gjennom historien har stått utenfor, og løfter fram et klart budskap om likeverd. 

IAs innlegg preges av  grunnleggende dårlig håndverk. Det framstår språklig svakt, og strukturen er rotete. Det er uklart hvem det egentlig er skrevet for, ettersom det ble publisert i en gruppe med 800 følgere, men man må anta at hun  forutså at det ville nå flere. Leserne må gjette seg til budskapet, men ettersom hun nevner "VG-testen" og avisoverskrifter, vil hun trolig si noe om mediefokus. Hun nevner spekulativ oppmerksomhet. "Fordi jeg blir helt gæren", skriver hun, og bringer tanken hen på personlige frustrasjoner. Pga tidspunktet for publisering, er det uunngåelig at innlegget blir lest i lys av den offentlige debatten om kronprinsfamilien, og mediefokus i den forbindelse er et tema verdt å diskutere, men på bredere basis enn IAs innlegg. F eks at noen medier fremstår direkte servile, noen holder seg til betimelig kritikk og ryddig uenighet, mens andre går for useriøse  spekulasjoner og usaklighet. 

Hvis kongens tale fra 2016 og IAs instagraminnlegg sammenlignes etter kriteriene for god kommunikasjon, havner de i hver sin ende av skalaen: Det første gir et gjennomarbeidet og presist budskap. Det andre er rotete og etterlater flere spørsmål enn svar.

Eneste jeg har hørt klage på IA sitt innlegg er de som innlegger hennes retter seg mot. Alle andre syntes det var fint. Hvordan hår det egentlig an å mene at å ta opp nett troll oppførsel (mine ord) å tenke seg om før man trykker på send, at det blir feil. Det er i mine øyne et rema som aldri blir feil og alt for lite sagt noe om. Så jeg og jeg vet om flere med meg, som har økt respekt for prinsessen at hun tar opp et så viktig tema. Ikke er det kontroversielt heller. Men sikkery svært ptovoserende å høre for de som raljer avgårde uten hensyn til andre enn seg selv. Som svarer såpass må de tåle, om noem sier fra at nå syntes jeg det ble for mye

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (4 minutter siden):

Du skrev: "Marius er dømd og uansett anke så ser folk at han blir straffa for handlingane sine"

Saken er ikke avgjort, og han soner ingen dom enda, og folk kan da heller ikke se at han blir straffa for handlingene sine. 

Han har ikkje anka alle tiltalepunktene og vil dermed bli straffa for minst dei. Så jo, det er null sjans for at han ikkje skal sone i fengsel. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Folket feiret sammen fordi fotballgutta gjorde en stor idrettsprestasjon. Folket samlet seg på Karl Johan og opp mot Slottsplassen fordi det er den største gata i Oslo og Slottsplassen er en naturlig forlengelse av den. Ingen var der for å feire kongen eller kongefamilien. Seriøst, liksom?! Kongefamilien blei med på festen, på sammen måte som de på bildet der var med på festen. Men festen handlet ikke om kongefamilien. Det er direkte urovekkende hvis kongefamilien mener folket samlet seg som en hyllest til dem! 

De sang ‘vi skal vekke kongen’ og strømmer til slottsplassen. Det er ganske urovekkjande at du ikkje har fått med deg det. Les du ikkje aviser eller høyrer på nyheter? 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 minutt siden):

Han har ikkje anka alle tiltalepunktene og vil dermed bli straffa for minst dei. Så jo, det er null sjans for at han ikkje skal sone i fengsel. 

Jeg vet ikke om de tiltalepunktene som han ikke har anka enten blir spist opp av varetktstiden eller om det er nok til ubetinget fengsel, gitt at han blir frifunnet for det han har anket. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (13 minutter siden):

De sang ‘vi skal vekke kongen’ og strømmer til slottsplassen. Det er ganske urovekkjande at du ikkje har fått med deg det. Les du ikkje aviser eller høyrer på nyheter? 

De ville ha med kongen på festen. Ikke feire kongen. Og når folk blir bedt på audiens, så blir de ikke invitert for å få muligheten til å hylle kongen. Det er motsatt. De blir invitert for at kongen skal hylle dem. Folket, og kongen, hyllest fotballgutta. Det var ikke folket og fotballgutta som hyllet kongen. 

Vet ikke hvor godt kjent du er i hovedstaden, men Karl Johan og Slottsplassen er det største området i sentrum som kan holde så mange mennesker. Derfor samlet folk seg der. Samme som på syttende mai. Fordi syttendemai toget går gjennom Karl Johan og opp på Slottsplassen, så betyr ikke det at syttendemai handler om å feire kongehuset. Hvis du zoomer inn på bildet, ser man at folket står med ryggen til slottet. Det kan man jo også spinne noen tanker rundt, men det beste er egentlig bare å innse at folk var samlet i Oslos største gate for å feire fotballandslaget for herrer. Og kongen feiret også. 

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Lykkeliten* skrev (5 minutter siden):

De sang også «HØIBY SKAL I FENGSEL» om og om igjen foran slottet. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 18
Skrevet
Lykkeliten* skrev (39 minutter siden):

I februar storma det som verst rundt kongehuset, eg vil tru at andelen som er positiv er høgare nå. Med trykk på trur. 

Men hva skjer når Harald dør? I England har oppslutningen om monarkiet falt markant etter at Elizabeth døde.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Et flott bildet som illustrerer nettopp VM-rusen. 

Så får du bare reflektere litt over hva som skjer når vå idrettsinteresserte konge en gang forlater sin post, og folk med helt andre hobbyer tar over.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (32 minutter siden):

Altså, tenker du at 63% ikke holder for en president eller statsminister og?  

selvsagt kan tallene gå ned- det kan øke og. Ja, hva med Marius? 

Ikke bland det udemokratiske kongehuset sammen med folkevalgte, please. 

Marius? Ja, hva med Marius. Ingen vet hvor haren hopper. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Lykkeliten* skrev (13 minutter siden):

De sang vel også en del om at MBH skal i fengsel. Og Slottsplassen er en naturlig arena å benytte når store menneskemengder skal samles.

Entusiasmen daler nok når herr og fru WEF tar over.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

De sang vel også en del om at MBH skal i fengsel. Og Slottsplassen er en naturlig arena å benytte når store menneskemengder skal samles.

Ja, dykk kan jo håpe på det. Eg trur de tek feil. 

Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 minutt siden):

Ja, dykk kan jo håpe på det. Eg trur de tek feil. 

Jeg baserer meg ikke på håp og tro.

All sunn fornuft tilsier at dette rakner.

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Jeg blir oppriktig rørt når jeg ser gutter og menn feire at MBH skal i fengsel.☀️

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 9
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Jeg blir oppriktig rørt når jeg ser gutter og menn feire at MBH skal i fengsel.☀️

🎯♥️

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (9 minutter siden):

Jeg baserer meg ikke på håp og tro.

All sunn fornuft tilsier at dette rakner.

Kva baserer du deg på da? Har du fasit på kva som er sunn fornuft? 

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (17 minutter siden):

Ikke bland det udemokratiske kongehuset sammen med folkevalgte, please. 

Marius? Ja, hva med Marius. Ingen vet hvor haren hopper. 

Nei, så hva vil du sammeligne der med da? 

marius hopper neppe til tronen. 

• Liker 2
Skrevet
Hummingbird2 skrev (33 minutter siden):

De sang også «HØIBY SKAL I FENGSEL» om og om igjen foran slottet. 

En liten gruppe unge menn. Ikke «de» synonymt med folkemengden. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Nei, så hva vil du sammeligne der med da? 

marius hopper neppe til tronen. 

Forstår du virkelig ikke at vi snakker om styreform? 
I republikker som Frankrike og Finland er det ingen debatt overhodet knyttet til republikk vs monarki. Ingen ønsker å innføre kongedømme.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...