Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 timer siden):

.......

Vår kommende dronning var dessuten krystallklar på at lojaliteten til Epstein sitt nettverk er sterkere enn det hun måtte ha av empati for ofrene. Ja, hun hadde mage til å si at det handler om hennes integritet  å ikke røpe hvem som dro henne inn i dette. Tenk å si noe sånt. 

Og det merkelige er jo at mens hun nekter å oppgi navnet, kan hvem som helst lese i filene hvem det er.

Så hva i huleste er greia her???

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Ja, selvsagt ville det vært et stort problem hvis 63% i en republikk ønsket en annen styreform.

(For du forstår forskjellen på det og oppslutningen om en konkret president håper jeg?)

Det er jo ikke 63% som ønsker en annen styreform i følge den meningsmålingen? Det er 63% som ønsker å beholde styringsformen vi har.  

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (31 minutter siden):

Forstår du virkelig ikke at vi snakker om styreform? 
I republikker som Frankrike og Finland er det ingen debatt overhodet knyttet til republikk vs monarki. Ingen ønsker å innføre kongedømme.

Hvem er vi?  Endrer du tema, eller støtter du at 63% for å beholde monarkiet ved en folkeavstemning i Norge er for lavt på grunnlag av det du skriver her? 

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke 63% som ønsker en annen styreform i følge den meningsmålingen? Det er 63% som ønsker å beholde styringsformen vi har.  

Jepp, det var en skrivefeil. Men en moderne, demokratisk republikk der kun 63% ønsker å beholde republikken som styreform og over en tredjedel ønsker monarki finnes ikke.

Du forstår vel at oppslutningen om styreform er noe helt annet enn oppslutningen om en enkeltkandidat? Det er kun i diktaturer at alle er enige om hvem som skal velges som president.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Du skrev: "Marius er dømd og uansett anke så ser folk at han blir straffa for handlingane sine"

Saken er ikke avgjort, og han soner ingen dom enda, og folk kan da heller ikke se at han blir straffa for handlingene sine. 

Han sitter i det minste i varetekt. Det er da noe inntil videre. Heldigvis har påtalemyndighetene også anket, og ikke bare han. Når jeg leser om hvordan voldsmenn blir dømt generelt, synes jeg det er en vits. Håper påtalemyndighetenes anke kan bidra til å understreke alvorlighetsgraden her.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
zemer skrev (2 timer siden):

Så hadde det vel ikke vært så skummelt med en avstemning?

Og slutt å si vi.

En folkeavstemning er nok skumlere for republikanerne. Hvis den sier ja til fortsatt monarki, som er sannsynlig pr dato, så vil den jo gi monarkiet en helt ny legitimitet som det aldri før har hatt, og begrave republikkspørsmålet for de neste 100 år.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (1 time siden):

Et flott bildet som illustrerer nettopp VM-rusen. 

Så får du bare reflektere litt over hva som skjer når vå idrettsinteresserte konge en gang forlater sin post, og folk med helt andre hobbyer tar over.

Det har jeg ingen planer om å reflektere over. :)

Men påstanden din her var nå engang at "Epstein fortsatt er i folks tanker selv om VM-rusen herjer". Jeg synes ikke vi har så mange indikasjoner på at det var det som har fylt hodene til Norges befolkning den siste tiden, altså.

Det er vel mer nærliggende å hevde at ingenting tyder på det, og at de som evt tviholder på disse tankene nok bare er de spesielt interesserte.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Enda en tulling skrev (35 minutter siden):

Er dette et AI-bilde? Får ikke plasseringen til de personene i forgrunnen nederst til høyre til å gi noen mening. Hvor står de i forhold til folkemengden?

Du får spørre Nettavisen - bildeadressen ligger der.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

En folkeavstemning er nok skumlere for republikanerne. Hvis den sier ja til fortsatt monarki, som er sannsynlig pr dato, så vil den jo gi monarkiet en helt ny legitimitet som det aldri før har hatt, og begrave republikkspørsmålet for de neste 100 år.

Ikke skummelt en plass om vi får lov å stemme over dette. Det må være langt mer skummelt for de kongelige å fortsette sin priviligerte tilværelse med lav oppslutning. 63 % oppslutning mens Harald lever lover ikke særlig godt for etterkommerne. 

Men det lover godt for oss som ønsker en slutt på det. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Han sitter i det minste i varetekt. Det er da noe inntil videre. Heldigvis har påtalemyndighetene også anket, og ikke bare han. Når jeg leser om hvordan voldsmenn blir dømt generelt, synes jeg det er en vits. Håper påtalemyndighetenes anke kan bidra til å understreke alvorlighetsgraden her.

Svaret mitt var til en bruker som mente at folk nå så at Marius fikk straff. Det mener jeg ikke kan medføre riktighet all den tid han ikke er dømt og ikke soner en straff enda. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Det har jeg ingen planer om å reflektere over. :)

Men påstanden din her var nå engang at "Epstein fortsatt er i folks tanker selv om VM-rusen herjer". Jeg synes ikke vi har så mange indikasjoner på at det var det som har fylt hodene til Norges befolkning den siste tiden, altså.

Det er vel mer nærliggende å hevde at ingenting tyder på det, og at de som evt tviholder på disse tankene nok bare er de spesielt interesserte.

Ja, man står fritt til å tro det.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Hvem er vi?  Endrer du tema, eller støtter du at 63% for å beholde monarkiet ved en folkeavstemning i Norge er for lavt på grunnlag av det du skriver her? 

Det var du som trakk inn oppslutningen om enkeltkandidater, som selvsagt er noe helt annet enn oppslutningen om styreform.

63% er et flertall ja. Om det blir det endelige svaret i en eventuell folkeavstemning er et annet spørsmål. Og slik det er i de fleste monarkier så er det blant de gamle oppslutningen er høy, mens de unge ikke på samme måte er opptatt av tradisjon.

Å ha en så udemokratisk styreform som monarki er jo egentlig såpass spesielt at man godt kan tenke seg at man bør ha litt mer enn 51% - for eksempel. 

Men jeg tror ikke det blir noen folkeavstemning. Ingen gir fra seg makt og privilegier frivillig, og politikerne våre og andre maktmennesker er altfor tett knyttet til kongehuset.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
blvck skrev (5 minutter siden):

Svaret mitt var til en bruker som mente at folk nå så at Marius fikk straff. Det mener jeg ikke kan medføre riktighet all den tid han ikke er dømt og ikke soner en straff enda. 

Det er jeg enig i.

Edit: Han ER dømt da, dommen er bare ikke rettskraftig enda.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Jepp, det var en skrivefeil. Men en moderne, demokratisk republikk der kun 63% ønsker å beholde republikken som styreform og over en tredjedel ønsker monarki finnes ikke.

Du forstår vel at oppslutningen om styreform er noe helt annet enn oppslutningen om en enkeltkandidat? Det er kun i diktaturer at alle er enige om hvem som skal velges som president.

Er det fortsatt skrivefeil, for nå snakker du mot deg selv igjen? 

hvor stor % bør stemme for monarki ved en folkeavstemning i Norge for og imot da? 

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (2 timer siden):

Han vet vel at det ikke er opp til han? Om han ikke ønsker å ta over blir det Ingrid, men når han sa at han ønsket folkeavstemning før han tok over var valget mellom han og Martha . 

I mellomtiden har han studert statsvitenskap, og blitt en god del eldre og forhåpentligvis klokere, slik at han forhåpentligvis forstår at det der er det ikke hans business å verken nevne eller foreslå. Som jeg sa i et innlegg lenger oppe, vil en folkeavstemning nå med høy sannsynlighet si ja til monarkiet og gi det fornyet legitimitet. Det er IKKE greitt at kronprinsen med et personlig ønske setter en slik prosess i gang. Det ligger klart utenfor hans mandat.

• Liker 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 timer siden):

I februar storma det som verst rundt kongehuset, eg vil tru at andelen som er positiv er høgare nå. Med trykk på trur. 

Det er svært sannsynlig. Skal bli interessant å se neste måling.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Er det fortsatt skrivefeil, for nå snakker du mot deg selv igjen? 

hvor stor % bør stemme for monarki ved en folkeavstemning i Norge for og imot da? 

Det er det ikke jeg som bestemmer. Jeg bare sier at hadde jeg vært monark og utlyst folkeavstemning om styreform så ville jeg ikke vært fornøyd med at kun halvparten av befolkningen ønsket denne arkaiske styreformen. Jeg ville ønsket meg større oppslutning enn som så for å tviholde på en nedarvet posisjon. Det gir jo ikke akkurat så sterk legitimitet. 
Men det blir ingen folkeavstemning, så slapp av.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Enda en tulling skrev (46 minutter siden):

Er dette et AI-bilde? Får ikke plasseringen til de personene i forgrunnen nederst til høyre til å gi noen mening. Hvor står de i forhold til folkemengden?

De nederst i høyre er fotball landslaget m/fler som står oppi en åpen  buss

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Folket feiret sammen fordi fotballgutta gjorde en stor idrettsprestasjon. Folket samlet seg på Karl Johan og opp mot Slottsplassen fordi det er den største gata i Oslo og Slottsplassen er en naturlig forlengelse av den. Ingen var der for å feire kongen eller kongefamilien. Seriøst, liksom?! Kongefamilien blei med på festen, på sammen måte som de på bildet der var med på festen. Men festen handlet ikke om kongefamilien. Det er direkte urovekkende hvis kongefamilien mener folket samlet seg som en hyllest til dem! 

Og i den andre enden ligger stortinget. Folk kunne like gjerne samlet seg der. Eller på universitetsplassen. Men det var ingen som søkte til de stedene for å vekke stortingspresidenten eller universitetets rektor. 

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...