Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Voyager skrev (1 time siden):

Nei, dette stemmer jo ikke. Kommunevalg har ingenting med dette å gjøre. Og så langt er det et fåtall små partier som ønsker å avskaffe monarkiet, så det hjelper ingenting hva vi stemmer. Det beste hadde vært å hatt en folkeavstemming, slik at det kan legge føringer for partier som ønsker å følge folkets valg. Men det er det ingen som har ryggrad til. Derfor er vi stuck med monarkiet i flere tiår, uten at vi faktisk kan gjøre noe med det.

Joda, kommunevalg kan påvirke hvilke partier som bygger opp lokal organisasjon og politisk styrke, hvilke politikere som senere kan bli stortingsrepresentanter, og hvilke saker som får oppmerksomhet i offentligheten. Så ja, hvis noen ønsker republikk, er det først og fremst stortingsvalg som avgjør spørsmålet direkte. Men kommunevalg kan indirekte påvirke den politiske utviklingen over tid.

Hvis mange stemmer på partier som ønsker republikk ved kommunevalget kan det styrke disse partiene organisatorisk og politisk, noe som på sikt kan påvirke sammensetningen av Stortinget. Lokalvalg er ofte en del av den langsiktige byggingen av politisk makt og lokalpolitikken fungerer ofte som en rekrutteringsarena for nasjonale politikere.

Derfor mener jeg at å ikke bruke stemmeretten under kommunevalg er å ikke tenke langsiktig nok på hva man ønsker å oppnå i fremtiden.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Pås skrev (18 minutter siden):

Det vet jeg selvsagt ikke! Men jeg TROR at han er såpass oppegående at han skjønner at monarkiet er en vaklende institusjon, og han vil vite om folk vil beholde dette før han eventuelt tar over.

Minner om at ved den siste folkeavstemmingen om hvorvidt vi skulle ha et kongehus var det kun menn over 25 år som hadde stemmerett.  

Det kan vel også spørres om det faktisk var en reell folkeavsninging om monarki eller republikk da de ikke fikk spørsmålet om de ville ha republikk eller monarki, men om de ville ha danske prisen eller ikke. 

«Er De enig i Stortingets bemyndigelse til regjeringen om at opfordre prins Carl af Danmark til at lade sig vælge til Norges konge?»

https://www.nrk.no/mr/republikk-eller-monarki_-folkeavroystinga-i-1905-1.300623

https://www.norgeshistorie.no/industrialisering-og-demokrati/1520-folkeavstemningen-om-monarki-i-1905.html

Endret av blvck
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Lykkeliten* skrev (29 minutter siden):

Me som i me som vil ha eit kongehus. Det blir så vanskeleg å diskutera om alt blir så vanskelig. 

Korleis kan du væra heilt sikker på kva kronprinsen ønsker? 

Hen er vel like sikker på hva kronprinsen ønsker, som du er "sikker" på at "alle" vil ha et kongehus.

Epstein er nok i folks tanker selv om VM-rusen herjer. Nå kommer hverdagen.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Lykkeliten* skrev (10 minutter siden):

Då skriv ein ikkje at ein er heilt sikker. 

Jeg tror... jeg føler meg sikker... jeg føler meg helt sikker...

Beklager avsporing, men de fleste forstår nok at en menig kg-bruker ikke vet hva som spinner rundt i HMs hode

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
keops skrev (4 minutter siden):

Hen er vel like sikker på hva kronprinsen ønsker, som du er "sikker" på at "alle" vil ha et kongehus.

Neppe - ingenting tyder jo på det akkurat: https://www.nettavisen.no/sport/verden-reagerer-pa-norge-bilder-av-vm-feiringen-i-oslo/s/5-95-3146955

BB260713VG037.jpg

Endret av Aricia
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (27 minutter siden):

Siste meiningsmåling eg finn er Norstadt for NRK i februar i år kor 63 % av dei spurde er for monarki. Ganske langt over halvparten der, altså. 

Det er IKKE langt over. Vil påstå at det ikke kan være lett å lede et kongehus med så lav oppslutning. Det betyr ganske enkelt at man ikke har tillit hos resten av befolkningen. De ønsker seg et annet styresett. 

Så forsvinner Harald og det dukker kanskje opp flere Epstein-filer. Hva med Marius? Ingen vet hvordan det går. Dette kan gå drastisk ned fra de 63 prosentene - og da tviler jeg på om det fortsatt er liv laga. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (14 timer siden):

Hva med norske i toppen på vm i bueskyting da? Fikk ikke hilsen fra kongen der heller, selv om norge ligger i toppen der heller. 

Hva med rally, petter solberg og broren hans har vel ikke fått kongelig oppmerksomhet de heller. Slik wm gutta fikk.

Kanskje kongehuset bør holde seg unna idrett. Kan man ikke gratulere og feire alle så bør man ikke feire og gratulere noen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Det er IKKE langt over. Vil påstå at det ikke kan være lett å lede et kongehus med så lav oppslutning. Det betyr ganske enkelt at man ikke har tillit hos resten av befolkningen. De ønsker seg et annet styresett. 

Så forsvinner Harald og det dukker kanskje opp flere Epstein-filer. Hva med Marius? Ingen vet hvordan det går. Dette kan gå drastisk ned fra de 63 prosentene - og da tviler jeg på om det fortsatt er liv laga. 

I februar storma det som verst rundt kongehuset, eg vil tru at andelen som er positiv er høgare nå. Med trykk på trur. 

• Liker 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (Akkurat nå):

I februar storma det som verst rundt kongehuset, eg vil tru at andelen som er positiv er høgare nå. Med trykk på trur. 

Ja, det hjalp nok på med litt VM-rus hos folket. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
keops skrev (29 minutter siden):

Har eg skreve at eg er sikker på at alle vil ha kongehus, eller monarki som det heiter? Det må du faktisk vise meg. 

Endret av Lykkeliten*
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, det hjalp nok på med litt VM-rus hos folket. 

Eg trur vel meir at ting har roa seg, Marius er dømd og uansett anke så ser folk at han blir straffa for handlingane sine, Epstein saka har ikke kome med noko nytt og me ser eit kongehus som tek tak, som set dei unge i arbeid og ikkje minst glede øve at kronprinsessa er på betringens veg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (6 minutter siden):

Eg trur vel meir at ting har roa seg, Marius er dømd og uansett anke så ser folk at han blir straffa for handlingane sine, Epstein saka har ikke kome med noko nytt og me ser eit kongehus som tek tak, som set dei unge i arbeid og ikkje minst glede øve at kronprinsessa er på betringens veg. 

Marius har anka og skal få prøvd saken sin på nytt til høsten (?). Han er nå i varetekt med fotlenke hjemme på Skaugum. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (13 minutter siden):

Altså, tenker du at 63% ikke holder for en president eller statsminister og?  

selvsagt kan tallene gå ned- det kan øke og. Ja, hva med Marius? 

• Liker 4
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

Marius har anka og skal få prøvd saken sin på nytt til høsten (?). Han er nå i varetekt med fotlenke hjemme på Skaugum. 

Ja?

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (21 minutter siden):

Men altså… fordi hundretusen mennesker samlet seg på Karl Johan for å feire fotballandslaget for herrer, så betyr ikke det at folket hyller kongehuset. Kongen hadde invitert noen av gutta på audiens har jeg forstått, men folkemassene var jo ikke der for å hedre kongefamilien! Ærlig talt! Hvor navlebeskuende går det an å bli, egentlig. Ser man godt på bildet ser man at folket er vendt mot høyre og ingen ser mot slottet, en gang.

Når støttende mai toget går forbi porten min, og alle unga vinker med flagg og roper hurra, så har jeg ikke en eneste gang vært i nærheten av å tenke «alle disse feststemte menneskene er her fordi de er så stolte av meg» eller «nesten hele bydelen hyller meg visst, så da betyr det sikkert at jeg bare kan glemme den fartsboten jeg fikk går. Alt er tilgitt. Hurra!». Det ville jo vært grunnlag for å trekke min virkelighetsoppfatning i tvil og utrede meg for psykose hvis jeg mente at fordi folk tilfeldigvis hadde en stor fest utenfor blokka mi, så betyr det at det er en fest for å feire hvor mye folket elsker og respekterer meg. 

Fint at kongefamilien var med å feire sammen med de hundretusen oppmøtte, men at de er med på å hylle andre har ingenting med dem å gjøre. Like lite som det handlet om hun på bildet med den rødstripete genseren eller han mannen med den hvite, bakfrem capsen. 

.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Men altså… fordi hundretusen mennesker samlet seg på Karl Johan for å feire fotballandslaget for herrer, så betyr ikke det at folket hyller kongehuset. Kongen hadde invitert noen av gutta på audiens har jeg forstått, men folkemassene var jo ikke der for å hedre kongefamilien! Ærlig talt! Hvor navlebeskuende går det an å bli, egentlig. Ser man godt på bildet ser man at folket er vendt mot høyre og ingen ser mot slottet, en gang.

Når støttende mai toget går forbi porten min, og alle unga vinker med flagg og roper hurra, så har jeg ikke en eneste gang vært i nærheten av å tenke «alle disse feststemte menneskene er her fordi de er så stolte av meg» eller «nesten hele bydelen hyller meg visst, så da betyr det sikkert at jeg bare kan glemme den fartsboten jeg fikk går. Alt er tilgitt. Hurra!». Det ville jo vært grunnlag for å trekke min virkelighetsoppfatning i tvil og utrede meg for psykose hvis jeg mente at fordi folk tilfeldigvis hadde en stor fest utenfor blokka mi, så betyr det at det er en fest for å feire hvor mye folket elsker og respekterer meg. 

Fint at kongefamilien var med å feire sammen med de hundretusen oppmøtte, men at de er med på å hylle andre har ingenting med dem å gjøre. Like lite som det handlet om hun på bildet med den rødstripete genseren eller han mannen med den hvite, bakfrem capsen. 

.

Du har ikkje fått med deg at folk strømma til Slottsplassen etter Norge sine kamper? Til og med når dei tapte så feira massen med kongen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (58 minutter siden):

Siste meiningsmåling eg finn er Norstadt for NRK i februar i år kor 63 % av dei spurde er for monarki. Ganske langt over halvparten der, altså. 

Det er jo helt krise-tall og faktisk rekordlavt. Det har jo ligget på rundt 80% før. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (11 minutter siden):

Ja?

Du skrev: "Marius er dømd og uansett anke så ser folk at han blir straffa for handlingane sine"

Saken er ikke avgjort, og han soner ingen dom enda, og folk kan da heller ikke se at han blir straffa for handlingene sine. 

Endret av blvck
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (11 minutter siden):

Altså, tenker du at 63% ikke holder for en president eller statsminister og?  

selvsagt kan tallene gå ned- det kan øke og. Ja, hva med Marius? 

Ja, selvsagt ville det vært et stort problem hvis 63% i en republikk ønsket en annen styreform.

(For du forstår forskjellen på det og oppslutningen om en konkret president håper jeg?)

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Du har ikkje fått med deg at folk strømma til Slottsplassen etter Norge sine kamper? Til og med når dei tapte så feira massen med kongen. 

Folket feiret sammen fordi fotballgutta gjorde en stor idrettsprestasjon. Folket samlet seg på Karl Johan og opp mot Slottsplassen fordi det er den største gata i Oslo og Slottsplassen er en naturlig forlengelse av den. Ingen var der for å feire kongen eller kongefamilien. Seriøst, liksom?! Kongefamilien blei med på festen, på sammen måte som de på bildet der var med på festen. Men festen handlet ikke om kongefamilien. Det er direkte urovekkende hvis kongefamilien mener folket samlet seg som en hyllest til dem! 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...