Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
rebella81 skrev (11 minutter siden):

Det er jo nettopp fordi håndteringen av denne skandalen har vært så katastrofal fra Slottet sin side, at tråden her ikke blir ferdig med den. Det holder ikke for kongehusets forkjempere å bare be sine meningsmotstandere om å stemme Rødt ved valget og vennligst ikke kritiser Mette Marit, er du grei. Saken er ikke ferdig, uansett hvor sterkt flere i tråden her ønsker at den skal være det.

Selv synes jeg det er så ufattelig underlig at ikke denne saken svares ut fra slottet sin side på et mer strukturelt plan. Medlemmene i kongehuset har ikke bare eget privatliv å pleie, de skal også verne om institusjonen, dere vet den som er dønn avhengig av folkets tillit. 

Hvorfor svarer de ikke på; 

- hvilke vurderinger og bakgrunnssjekker tas ved nye bekjentskaper for de kongelige? Holder det at «en venn av en venn» går god for vedkommende, altså? Er dette virkelig sant?

- egenvurdering når kronprinsessen inngikk forholdet til Epstein. Hva var det som fascinerte og trakk sånn? Hva gikk manipulasjonen ut på? Hvorfor var han så spennende?

- Har de lært noe? Er det noe de kan forsikre folket om at de skal gjøre annerledes fra nå av? Skal de fra nå av be personellet rundt dem om å være behjelpelige med bakgrunnssjekker av nye, spennende mennesker de møter på sin vei, kanskje?

- Tid for litt ydmykhet? (For å vekke tillit). Kanskje de ser at håndteringen i 2019 ikke var «optimal», kanskje de ser at de skulle ha forholdt seg til dette på en annerledes måte? «Hadde dette skulle vært håndtert i dag, hadde vi helt klart gjort det annerledes». Vi har lært på dette.

- Har slottet noe system for å gå gjennom hvilke kontakter de kongelige har? For å sørge for sikkerhet og at de ikke utnyttes? Hvordan jobbes det profesjonelt rundt kongefamilien?

Når alt dette fremdeles står ubesvart og tråden her bidrar med fascinerende bortforklaringer av det helt åpenbare, så blir vi ikke ferdige altså, sorry.

Min frykt er at grunnen til at dette ikke adresseres er at svarene er mer belastende enn å bare la folk spekulere. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Apropos å stemme Rødt for å bli kvitt monarkiet. For det første har jeg store problemer med sikkerhetspolitikken deres, jeg kan ikke gå på akkord med det for å få bort kronprinsparet. For det andre, stoler jeg ikke på at dette er så mye mer enn symbolpolitikk for Rødt heller. Hadde de vært genuint opptatt av det hadde de pushet dette for alt det var verdt nå og sanket velgere på å være partiet for republikanere. Jeg mistenker at det selv i Rødt er folk som ikke ønsker å komme på kant med kronprinsparet.

Så i realiteten er det ikke et spørsmål om demokrati. Det er ingen opplagt måte å løse dette på for velgerne.

Det er ikke bare rødt som er for republikk. Du kan også stemme på SV, MPG, Liberalistene og Rødt. Venstre og AP er i tvil i følge republikk.no - jeg trodde ap var for monarkiet egentlig, men. https://republikk.no/republikk-og-politikk/

• Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Det er ikke bare rødt som er for republikk. Du kan også stemme på SV, MPG, Liberalistene og Rødt. Venstre og AP er i tvil i følge republikk.no - jeg trodde ap var for monarkiet egentlig, men. https://republikk.no/republikk-og-politikk/

Jeg finner ingenting om det i MDGs program og de stemte delt sist. Jeg tror det er opp til hver enkelt representant.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stortinget-stemmer-over-om-norge-skal-kvitte-seg-med-monarkiet/s/5-95-2859095

• Nyttig 5
Skrevet

Her er link til avstemmingen om forslaget til republikk, i tilfelle noen flere lurer. Det er to separate forslag, det ene som R og SV satte fram innebar endring av grunnloven. Det andre som MDG satte fram, var et forslag om utredning av forskjellige alternative modeller. Noen representanter stemte for begge.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=100012&dnid=1

Man kan se hvordan representantene stemte på individnivå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Jeg finner ingenting om det i MDGs program og de stemte delt sist. Jeg tror det er opp til hver enkelt representant.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stortinget-stemmer-over-om-norge-skal-kvitte-seg-med-monarkiet/s/5-95-2859095

Nei, jeg søkte også igjennom partiprogrammet og fant ikke noe om det jeg heller. Da har vel republikk tatt utgangspunkt i hvordan de stemte ja.

Strengt talt skuffende at de, og ikke alle andre også forsovit, har en post om dette i partiprogrammet. Hvordan styresett vi skal ha i Norge er viktig vil en del hevde.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (22 timer siden):

Allerede ved neste valg. Ikke glem kommunevalget.

Nei, dette stemmer jo ikke. Kommunevalg har ingenting med dette å gjøre. Og så langt er det et fåtall små partier som ønsker å avskaffe monarkiet, så det hjelper ingenting hva vi stemmer. Det beste hadde vært å hatt en folkeavstemming, slik at det kan legge føringer for partier som ønsker å følge folkets valg. Men det er det ingen som har ryggrad til. Derfor er vi stuck med monarkiet i flere tiår, uten at vi faktisk kan gjøre noe med det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (11 timer siden):

Ok, takk for oppdateringen : ) Men, jeg håper fortsatt det tar litt tid før dette skjer, selv om man forstår at tiden renner ut og man ikke lever evig. Men, dette er vel ikke noe som skjer før etter at kongen har falt fra? Det er vel ingen signing før etter at de har overtatt tronen? 

Det stemmer. Kong Olav døde i januar, og signingen skjedde på sommeren. De var likefullt konge og dronning fra dagen Olav døde.

• Liker 1
Skrevet

Eg trur at me kan slå oss heilt til ro med at kongehuset kjem til å eksistere i heile vår levetid. 

Om noko så viser støtten til kongehuset under VM kor sterkt det står i samfunnet. Folk flest tenker ikkje på Epstein og Marius, me tenker på kongen, dronninga og etterkommarane deira. Me vil ha Haakon og Ingrid, me vil ha slottet og audiens. Meir enn 100 000 mennesker viste oss dette. 

Mindretalet som gjer seg så synlege i kommentarfelt og på forum har inga påvirkningskraft, de betyr rett og slett ikkje noko for dei fleste av oss, 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger (Haaland, MBH, motorsport, metadebatt), spekulasjoner, brukerdebatt, nedsettende innhold og svar til dette.

Minner om at debatt av brukergrupper vil bli fjernet som avsporinger, samt at diskusjon rundt hva Haaland valgte å gjøre og ikke ikke tilhører denne tråden. 

• Liker 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (7 minutter siden):

Me vil ha Haakon og Ingrid, me vil ha slottet og audiens.

Vil vi? Kun en folkeavstemming vil vise dette, hvilket jeg er helt sikker på at HM ønsker før han overtar tronen,

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Lykkeliten* skrev (7 minutter siden):

Eg trur at me kan slå oss heilt til ro med at kongehuset kjem til å eksistere i heile vår levetid. 

Om noko så viser støtten til kongehuset under VM kor sterkt det står i samfunnet. Folk flest tenker ikkje på Epstein og Marius, me tenker på kongen, dronninga og etterkommarane deira. Me vil ha Haakon og Ingrid, me vil ha slottet og audiens. Meir enn 100 000 mennesker viste oss dette. 

Mindretalet som gjer seg så synlege i kommentarfelt og på forum har inga påvirkningskraft, de betyr rett og slett ikkje noko for dei fleste av oss, 

Så hadde det vel ikke vært så skummelt med en avstemning?

Og slutt å si vi.

• Nyttig 3
Skrevet
Lykkeliten* skrev (3 minutter siden):

Jeg er i tvil. Norge må nok belage seg på og bruke mer og mer midler på forsvar de kommende årene. Samtidig som politikerne prøver å komme med tiltak for å unngå kutt i velferdsordninger som f.eks sykepenger. Jeg tror ikke fremtidige generasjoner (og heller ikke nødvendigvis min), ønsker å opprettholde at noen blir født til roller slik som de kongelige, mens det potensielt blir kutt i velferdsordninger fordi staten må spare penger. 

Skrevet
Tillia skrev (22 timer siden):

Man må selvsagt få ha sine egne meninger 

jeg kjenner på at det handler om moralsk kompass. Jeg vet ikke hva andre tenker, men jeg syns at de Epstein-greiene var ganske ille. Min sympati ligger 100% hos de kvinnene som ble utsatt for det Esptein sto for. Jeg ville personlig bevisst gjort alt for å ta avstand til slike mennesker og slik kultur - selv om jeg hadde vært veldig eksponert for det .. det er et personlig valg. Kom ikke å si noe annet. Er det ikke også noe som heter «vis meg dine venner så skal jeg si deg hvem du er»? 

Norge er et svært konformt samfunn. Selv i land der det er mye sprøtt som skjer finnes det som oftest opposisjoner. Her til lands «går alt greit»,..

Manglende moralsk kompass å hylle landslaget i VM, som var temaet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...