Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (12 minutter siden):

Vi er ikke en tennis- eller utpreget sjakknasjon heller, men de kongelige har ved flere anledninger gratulert Magnus Carlsen og  også Casper Ruud når det gjelder store prestasjoner i sine idretter. Magnus Carlsen har fått audiens hos kongen mens Ruud ikke en slik formell audiens, men mottok invitasjon til middag på Slottet i 2018 under det britiske prinsebesøket, men måtte takke nei.

Kan ikke sammenligne hockey og fotball? De er begge landslag! Hva er det for en uttalelse når det gjelder prestasjoner på så høyt og internasjonalt nivå?  

De er begge landslag 🤣 ja.  Jeg er drit imponert over hockeygutta, men det er en smal greie i Norge.  Kongelige gratulerte med vm bronsen også, kronprinsen er kongelig. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (40 minutter siden):

Fordi det er gratisreklame for det norske kongehus verdt millioner av kroner og positiv, internasjonal og nasjonal omtale. 

Vi ser hvor de rører seg, hvor de møter opp og hva de prioriterer. 

Hvordan vet du at dette var motivasjonen, og ikke at de ønsket å gratulere et landslag etter en stor prestasjon?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (6 minutter siden):

De er begge landslag 🤣 ja.  Jeg er drit imponert over hockeygutta, men det er en smal greie i Norge.  Kongelige gratulerte med vm bronsen også, kronprinsen er kongelig. 

Mens han holdt pressemøte i Japan 1.juni og etter at flere etterlyste en gratulasjon. 

Men, kongen ga de aldri et brev eller en gratulasjon. 

• Liker 8
Skrevet
Holger Pan skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at dette var motivasjonen, og ikke at de ønsket å gratulere et landslag etter en stor prestasjon?

Vi ser jo prioriteringen. Det som får mest oppmerksomhet, der viser de seg. Lite oppmerksomhet=mindre verdi. 

Det er ikke vanskelig å se, spesielt etter dette VM`et. Prinsen og prinsessa var tilstede i 16-delsfinalen, men da kvartfinalen nærmet seg var det kongen som satt ved siden ingen ringere enn FIFA-sjefen selv, Infantino. Enorm markedsverdi og oppmerksomhet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (25 minutter siden):

Vi ser jo prioriteringen. Det som får mest oppmerksomhet, der viser de seg. Lite oppmerksomhet=mindre verdi. 

Det er ikke vanskelig å se, spesielt etter dette VM`et. Prinsen og prinsessa var tilstede i 16-delsfinalen, men da kvartfinalen nærmet seg var det kongen som satt ved siden ingen ringere enn FIFA-sjefen selv, Infantino. Enorm markedsverdi og oppmerksomhet. 

At kongehuset deltar på de største begivenhetene er egentlig ikke så overraskende. Spørsmålet er ikke om handlingen hadde en positiv effekt på omdømmet, men om du kan vite at det var hensikten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Var kongen i VM nå? 😬

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (18 minutter siden):

Var kongen i VM nå? 😬

Nei. Han var på Mågerøy.

• Liker 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (14 minutter siden):

Kongen satt ved siden av dronningen på mågerø. 

• Hjerte 2
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Nei. Han var på Mågerøy.

Ja, det vet jeg jo, men står i innlegg her at at han satt ved FIFA-presidenten. 😅 De kastet vel glans på hverandre, da. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (10 minutter siden):

At kongehuset deltar på de største begivenhetene er egentlig ikke så overraskende. Spørsmålet er ikke om handlingen hadde en positiv effekt på omdømmet, men om du kan vite at det var hensikten.

Spør du virkelig om det?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (18 minutter siden):

Spør du virkelig om det?

Ja. For det er nettopp det som er forskjellen mellom en observasjon og en påstand om motivasjon. Du har vist hvor de var og at det fikk oppmerksomhet. Du har fortsatt ikke vist hvordan du vet hvorfor de var der og hvilken motivasjon de hadde.

Endret av Holger Pan
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Keaton skrev (21 minutter siden):

Ja, det vet jeg jo, men står i innlegg her at at han satt ved FIFA-presidenten. 😅 De kastet vel glans på hverandre, da. 

Han og Infantino, bare et PR-stunt😅

• Liker 1
Skrevet
Holger Pan skrev (3 minutter siden):

Ja. For det er nettopp det som er forskjellen mellom en observasjon og en påstand om motivasjon. Du har vist hvor de var og at det fikk oppmerksomhet. Du har fortsatt ikke vist hvordan du vet hvorfor de var der og hvilken motivasjon de hadde.

Det er en komplisert og omfattende utregning, men det har vært skrevet om i medier også. Vi snakker om millioner av kroner i gratisreklame. 

Du kan f eks kontakte et norsk mediebyrå og høre om de kan gjøre en enkel omregning for deg så vil du få et svært høyt tall. 

Kongehuset blir assosiert med glede, suksess og nasjonal stolthet, og det gjør at kongefamilien forblir relevante for nye generasjoner. Mange peker på at kongehuset koster for mye penger allerede og at slike arrangementer er en del av deres offisielle jobb, ergo ingen overraskelse at det ble audiens på Slottet eller at landslagsutøvere blir invitert på Slottet i en eller annen sammenheng. Kongehuset bruker idrett for å styrke sin egen posisjon, og det blir "gratisreklame" når det arrangeres store folkefester etter slike arrangement, spesielt når laget oppnår gode resultater som her, for da er "folkefesten" allerede i gang.  

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kupper-durek-vm-tribunen-med-kronprins-haakon/o/5-95-3140797

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (27 minutter siden):

Kongen satt ved siden av dronningen på mågerø. 

Kongen satt på noe som så ut som et "ombygd keyboardbein" på tvers, på Slottet i går, siden han har problemer med beina og skal sitte litt høyt når han hilser på de som ankommer. Men, ellers i mesterskapet har han vært på Magerø med fruen og dronningen, det stemmer nok. Jeg ville vært overrasket om de to på snart 90 år hadde vært i USA disse ukene. Jeg er glad for at de hygger seg sammen på Mågerø i ferien og er på Kongsgården på Bygdøy ellers i sommer. 

• Liker 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (51 minutter siden):

Det er da ikke mange månedene siden paralympicsdeltagerne var på slottet og hele kronprinsfamilien stilte opp. Tenker du at paralympiere hører til en kategori som får masse oppmerksomhet?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (32 minutter siden):

Det er en komplisert og omfattende utregning, men det har vært skrevet om i medier også. Vi snakker om millioner av kroner i gratisreklame. 

Du kan f eks kontakte et norsk mediebyrå og høre om de kan gjøre en enkel omregning for deg så vil du få et svært høyt tall. 

Kongehuset blir assosiert med glede, suksess og nasjonal stolthet, og det gjør at kongefamilien forblir relevante for nye generasjoner. Mange peker på at kongehuset koster for mye penger allerede og at slike arrangementer er en del av deres offisielle jobb, ergo ingen overraskelse at det ble audiens på Slottet eller at landslagsutøvere blir invitert på Slottet i en eller annen sammenheng. Kongehuset bruker idrett for å styrke sin egen posisjon, og det blir "gratisreklame" når det arrangeres store folkefester etter slike arrangement, spesielt når laget oppnår gode resultater som her, for da er "folkefesten" allerede i gang.  

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kupper-durek-vm-tribunen-med-kronprins-haakon/o/5-95-3140797

Jeg bestrider ikke at kongehuset får positiv omtale av slike arrangementer. Det er ganske sannsynlig.

Spørsmålet mitt var hvordan du vet at denne omdømmeeffekten var motivasjonen, og ikke en konsekvens av at de utførte en representasjonsoppgave.

Hvis vi setter det på spissen:

Jeg drar på bursdagen til en venn. Konsekvens: Folk synes jeg er hyggelig. Det beviser ikke at jeg dro dit for å bli oppfattet som hyggelig.

Det samme skillet gjelder her. Så at en handling har en positiv bieffekt er ikke nødvendigvis bevis for at bieffekten var formålet med handlingen. Du har fortsatt ikke vist hvordan du vet hva som foregikk  angående motiv i hodet på kongefamilien eller hoffet da beslutningene ble tatt.

Endret av Holger Pan
  • Liker 6
Skrevet
blvck skrev (3 timer siden):

Det er vel ingen som betviler at de er glade i han eller at han er et troll, så dette blir bare stråmannsuarumtenasjon. 

Må noen betvile det for at det skal være et gyldig argument? Det er argumenter på selvstendig grunn for å ville hjelpe ham, slik jeg ser det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke mange månedene siden paralympicsdeltagerne var på slottet og hele kronprinsfamilien stilte opp. Tenker du at paralympiere hører til en kategori som får masse oppmerksomhet?

Nå har jeg ikke dratt frem massiv gratisreklame for de kongelige når de møter paralympicsutøverne, men derimot skrevet (for noen minutter siden) at det er en del av deres kongelige jobb å delta på arrangementer og invitere til audiens. Jeg påpekte at dette nettopp ikke ble gjort da hockeygutta vant bronse i VM tidligere i år. 

Derimot vil en middag på Slottet med paralympicsutøvere ikke være sammenlignbar med fotballandslaget og de hundretusener av fans som har regjert på SoMe og i mediene. En liten nasjon som kom seg til kvartfinalen ifotball-VM og den massive folkefesten med roingen har en gedigen markedsverdi som ikke ligner noe. Det finnes knapt større å sammenligne med, og det viktigsteer nettopp denne folkefesten som ble skapt ifm dette VM`et også - det er folket som har skapt fanskaren og all den positive omtalen vi har fått ifm fotballandslagets innsats og deres "reise" i USA.

Her sier kaptein Ødegård, til tross for at de er invitert til audiens på Slottet:

"– Man må bare hylle og takke supporterne og gi dem masse kjærlighet tilbake. Nå skal vi hjem til Norge for å ha et øyeblikk med dem der, sier landslagskaptein Martin Ødegaard til VG."

https://www.vg.no/sport/i/5pWO26/det-norske-landslaget-invitert-til-slottet-etter-vm 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg ikke dratt frem massiv gratisreklame for de kongelige når de møter paralympicsutøverne, men derimot skrevet (for noen minutter siden) at det er en del av deres kongelige jobb å delta på arrangementer og invitere til audiens. Jeg påpekte at dette nettopp ikke ble gjort da hockeygutta vant bronse i VM tidligere i år. 

Derimot vil en middag på Slottet med paralympicsutøvere ikke være sammenlignbar med fotballandslaget og de hundretusener av fans som har regjert på SoMe og i mediene. En liten nasjon som kom seg til kvartfinalen ifotball-VM og den massive folkefesten med roingen har en gedigen markedsverdi som ikke ligner noe. Det finnes knapt større å sammenligne med, og det viktigsteer nettopp denne folkefesten som ble skapt ifm dette VM`et også - det er folket som har skapt fanskaren og all den positive omtalen vi har fått ifm fotballandslagets innsats og deres "reise" i USA.

Her sier kaptein Ødegård, til tross for at de er invitert til audiens på Slottet:

"– Man må bare hylle og takke supporterne og gi dem masse kjærlighet tilbake. Nå skal vi hjem til Norge for å ha et øyeblikk med dem der, sier landslagskaptein Martin Ødegaard til VG."

https://www.vg.no/sport/i/5pWO26/det-norske-landslaget-invitert-til-slottet-etter-vm 

Jeg svarte på din påstand om at kongehuset bare gratulerer de som før mye oppmerksomhet. Det er jo åpenbart feil, med mindre du mener at paralympiere pleier å få mye oppmerksomhet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte på din påstand om at kongehuset bare gratulerer de som før mye oppmerksomhet. Det er jo åpenbart feil, med mindre du mener at paralympiere pleier å få mye oppmerksomhet. 

Jeg tror du har misforstått og må lese en gang til. Det bør være en del av de offisielle oppgavene til de kongelige å hylle og gratulere, og være til stede om en norsk utøver deltar på høyt nivå. Det være seg parautøver eller annen idrett, akkurat det er irrelevant. Det er nivået jeg skriver om og at de møter der de selv vil og de arrangement som ikke får like stor oppmerksomhet, er det ikke like stor iver i å møte opp på, virker det som. I hvert fall når man tenker på mange andre arrangementer som de kongelige ikke har vært like gode på å hylle eller heie på i den grad de har vist seg frem her i hvert fall. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...