Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det er svært kritikkverdig at man lar ham sone på en kongelig eiendom. Trodde kanskje at kongehuset ville valgt å holde seg mer unna faren for nye potensielle skandaler. 

Jeg er helt enig med deg. De kunne valgt å støtte han på måter som ikke knytter han så veldig til dem selv personlig, men de velger å knytte han så nær til seg selv som de faktisk kan. 

Marius har tidligere vært med på ferier og reiser, de har drukket øl og kost seg, han har vært med på fester på slottet, vært en åpenbar del av kongefamilien og de har tilrettelagt for han økonomisk. Det blir interessant å se om det blir en endring her eller om forholdet og støtten vil fortsette som den tidligere har gjort, som om ikke noe skulle skjedd. 

Omdømmemessig tror jeg ikke det er smart at kronprisnparet og IA omgås han så nært som de har gjort tidlgiere. Selv om han ikke begår nye straffbare handlinger og holder seg rusfri kan jeg ikke se for meg at det vil være smart omdømmemessig å ha tett kontakt med krimielle og overgrepsdømte mennesker. Ei heller når disse er nære familiemeldlemmer. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (25 minutter siden):

Lurer på hva de legger i å "bistå i den fasen han er i". Jeg regner med at med fase må de sikte til varetekstfengslingen, men lurer også hva bistå faktisk innebærer.

De tar i hvert fall et veldig klart standpunkt om at de støtter han og vil være der for han. 

Han er jo et nært familiemedlem de er glade i på tross av hans handlinger. Jeg syns det er fint at de ikke utstøtte ham, men forsøker å hjelpe ham med hans problemer som de har gjort tidligere ifm. behandling og rådgivning. Slik sett er han heldig som har en slik familie. Det er det ikke alle som har, og de vet uansett mer om MBHs liv enn vi gjør.

Han trenger sannsynligvis den hjelp og støtte familien kan gi, samt medisinsk og psykiatrisk behandling mens saken ankes og før han skal sone den dommen som kommer.

Han har en lang vei å gå, men han har ikke alltid bare vært et troll ifølge eksene hans og familien. Det er vel denne siden av ham de ønsker å ta vare på.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Når får vi muligheten til å stemme på om vi skal beholde kongehuset?

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Han er jo et nært familiemedlem de er glade i på tross av hans handlinger. Jeg syns det er fint at de ikke utstøtte ham, men forsøker å hjelpe ham med hans problemer som de har gjort tidligere ifm. behandling og rådgivning. Slik sett er han heldig som har en slik familie. Det er det ikke alle som har, og de vet uansett mer om MBHs liv enn vi gjør.

Ja, vi ser jo hvor bra enablingen deres har fungert så langt. For ikke å snakke om å ghoste ofrene som ber om hjelp.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet

Han trenger sannsynligvis den hjelp og støtte familien kan gi, samt medisinsk og psykiatrisk behandling mens saken ankes og før han skal sone den dommen som kommer.

Han har en lang vei å gå, men han har ikke alltid bare vært et troll ifølge eksene hans og familien. Det er vel denne siden av ham de ønsker å ta vare på.

Det er vel ingen som betviler at de er glade i han eller at han er et troll, så dette blir bare stråmannsuarumtenasjon. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Sarinabalerina skrev (16 minutter siden):

Når får vi muligheten til å stemme på om vi skal beholde kongehuset?

Allerede ved neste valg. Ikke glem kommunevalget.

• Liker 3
Skrevet
trønder skrev (17 minutter siden):

Ja, vi ser jo hvor bra enablingen deres har fungert så langt. For ikke å snakke om å ghoste ofrene som ber om hjelp.

Du kan tro hva du vil.

Skrevet

Allerede ved neste valg. Ikke glem kommunevalget.

Så bra!!!😁 

• Liker 3
Skrevet
blvck skrev (19 minutter siden):

Det er vel ingen som betviler at de er glade i han eller at han er et troll, så dette blir bare stråmannsuarumtenasjon. 

Det er ikke en stråmann å svare på spørsmålet som du stilte. Det er vanligvis det man gjør i en diskusjon. 😏

• Liker 1
Skrevet

Det er jo selvsagt fullstendig mulig for en familie, også en kongefamilie, å ta avstand fra en sønns og brors kriminelle handlinger og samtidig ikke slå hånden av ham. Hvis familien vender deg ryggen, attpåtil i full offentlighet, er det neppe noe som vil gagne eller fremme rehabilitering.

Det er også fullstendig mulig å både støtte et familiemedlem med en voldsdom gjennom soning og rehabilitering OG å vise empati og medfølelse med hans ofre. Ikke bare mulig, men faktisk to sider av samme sak, og normalt medmenneskelig. 

Enten/eller-logikken i denne debatten er bare merkelig.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Hva er poenget ditt? Alle positiv reklame for Norge er selvfølgelig positivt for Norge - uansett utgangspunkt, og det er jo tilfeldig at VM kommer samtidig som dette rundt kongehuset/kongefamilien. 

Det er noe som heter og smi mens jernet er varmt - mens andre mener det er tilfeldig. 

Og ja, jeg synes faktisk synd på alle de (mange barn) som hadde stått i opptil 6-7 timer i håp om å få et glimt av Haaland. Flere lurte på hvor Haaland ble av.

Endret av Gulline
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (17 minutter siden):

Det er jo selvsagt fullstendig mulig for en familie, også en kongefamilie, å ta avstand fra en sønns og brors kriminelle handlinger og samtidig ikke slå hånden av ham. Hvis familien vender deg ryggen, attpåtil i full offentlighet, er det neppe noe som vil gagne eller fremme rehabilitering.

Det er også fullstendig mulig å både støtte et familiemedlem med en voldsdom gjennom soning og rehabilitering OG å vise empati og medfølelse med hans ofre. Ikke bare mulig, men faktisk to sider av samme sak, og normalt medmenneskelig. 

Enten/eller-logikken i denne debatten er bare merkelig.

Helt enig, og noe jeg også forsøkte å formidle i et svar som tydeligvis ikke var negativt nok til et spørsmål, som ble stemplet som stråmann. Akk ja....

• Liker 2
Skrevet

Det er noe som heter og smi mens jernet er varmt - mens andre mener det er tilfeldig. 

Og ja, jeg synes faktisk synd på alle de (mange barn) som hadde stått i opptil  timer i håp om å få et glimt av Haaland. Flere lurte på hvor Haaland ble av.

Jeg tenker at kritikken av Haaland bør fremmes i en tråd om ham. 

Kongehuset kan virkelig ikke klandres foe verken forsinkede fly eller valg Haaland har gjort. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er ingen som har hevdet, så vidt jeg kan se i hvert fall, at kronspirnsiparet ikke skal kunne være glade i Marius, at de ikke skal kunne støtte han, og at de skal slå hånden av han og utstøte han i kulde og fandenskap og det som verre er. 

Det er mulig å ha flere tanker i hodet på samme tid: 

1) Kronsprinsparet er glade i Marius 

2) Hvor tett og nær støtte/bistand skal de yte med tanke på den posisjonen de er i, og hvilken effekt vil det ha med tanke på omdømme og hvordan man ellers ser på kongehuset 

Det er fullt mulig å både håpe at Marius får den hjelpen han faktisk har behov for, at man kan avstand samtidig som man hjelper, og mene at han har oppført seg som en drittsekk, og har gjort helt grusomme ting, at han kan være farlig, og at det ikke er bra omdømmedømme å omgås han, samtidig som man kan annerkjenne at han, og vel ingen andre, er en dust tvers igjennom og at alle mennesker har noen som er glade i de og har behov for kjærlighet og omsorg. 

Endret av blvck
Skrivefeil
  • Liker 7
Skrevet (endret)
Gulline skrev (7 minutter siden):

Og ja, jeg synes faktisk synd på alle de (mange barn) som hadde stått i opptil  timer i håp om å få et glimt av Haaland. Flere lurte på hvor Haaland ble av.

Det gjør jeg også.

Men det skyldtes altså en flyforsinkelse som ikke var mulig å forutse, og dernest Haalands egne prioriteringer. Hvis han virkelig ville nådd folkefesten på Slottsplassen hadde han kunnet få det til (les: betalt for det). Eller som kommentator Bengt Eriksen formulerte det i NRKs Nyhetsmorges i dag: https://www.nettavisen.no/sport/nrk-ekspert-ut-mot-haaland-etter-slottsplass-fravaret/s/5-95-3147056

Men det ble et selvmål på slutten. De burde vært der for symboleffekten, starter Eriksen i NRK-studioet.

Og fortsetter:

– Det er jo tydelig noe de ville, å reise utenlands på ferie, men det er Haaland, Berge og et privatfly. Det er ikke «familien Jensen» som må kjøpe fem nye billetter til Alcudia.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Å smi mens jernet er varmt er greit nok, men selvsagt er det tilfeldig at det kommer samtidig med VM . Hva ellers? 

Skrevet
Sarinabalerina skrev (12 minutter siden):

Så bra!!!😁 

Du kan lese litt her: https://republikk.no/ hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kan påvirke :)

• Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Kongehuset kan virkelig ikke klandres foe verken forsinkede fly eller valg Haaland har gjort. 

Eller når de så at flyet ble så forsinket kunne de jo sagt at landslaget kunne gått ut til folkemengden først og så tatt hilse-seremonien på slottet etterpå. Tror de fleste forstår hvem som er det største trekkplasteret. Haaland selv elsker barn og hilser på barn og skriver autografer langt mer enn de fleste andre fotballspillere. Så jeg tviler sterkt på at han i det hele tatt fikk noe valg. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
zemer skrev (3 timer siden):

Enig i dette. 

Kongehuset trenger en opptur står det. Og det har de nå fått gratis av landslaget. 

~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

Det har vi alle fått av landslaget. Er det ikke flott? 

Gulline skrev (41 minutter siden):

Litt forskjellige forutsetninger der. Ikke så mange "vanlige dødelige" trenger fotballandslaget vårt for å bedre sitt eget omdømme, hvilket mange føler at kongehuset gjør.

Hvordan gikk begrepet opptur til omdømme? 

• Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Jeg kritiserer ikke Haaland. Hvor har du det fra?
De som må kritiseres er de som har satt opp (og fastholdt) dette håpløse tidsskjemaet. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...