Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes heller ikke politikere skal ha noe som helst med når eller hvem som skrives ut fra sykehus. Jeg tenker også at ferdigsonet straff = gjort opp for seg. 

Det er er (annet) viktig prinsipp i rettsstaten. 

Og så tenker jeg at det å støtte MBH i den situasjonen har er i, kan handle om å feks bistå til at han holder sin sti ren videre. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner og svar til dette. 

• Liker 1
Skrevet
pøbelsara skrev (18 minutter siden):

Jeg synes heller ikke politikere skal ha noe som helst med når eller hvem som skrives ut fra sykehus. Jeg tenker også at ferdigsonet straff = gjort opp for seg. 

Enig.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (14 minutter siden):

Nå synes jeg politikerne i Norge burde røre på seg og ha "baller nok" til å sette foten ned for hvordan kronprinsparet opptrer;

MM utskrives fra sykehuset samme dag som sønnen skal påbegynne fotlenke-varetekt i nabohuset (som eies og økonomisk følges opp av kronprinsparet)

Tidligere narkodømt kjører galant inn til Skaugum (dette er far til fellesbarnet til MM)

Hvordan mener politikerne at vi skal se opp til denne familien? De er jo mer skandalebelagt enn de aller, aller fleste familiene i dette landet. Og Skaugum er blitt fengselfilial til Ila. Finnes der ikke grenser hva de kan gjøre og som det forventes bare skal aksepteres?

De har holdt kjeft under tiltale, rettergang og ved dom, men nå presiserer slottet at kronprinsparet vil støtte MBH i den fasen han er i nå... WTF! Har de ingen antenner ut mot ofre, folket og hvordan dette vil ta seg ut?

Politikerne skal nekte kronprinsessen å dra hjem når legene sier det er ok? 
De skal blande seg inn i rettens avgjørelser? (Egentlig det samme som å avblåse maktfordelingsprinsippet vi bygger demokratiet vårt på). 
De skal hindre en far som ble dømt for (minst 25 år siden) å besøke sin sønn? 
Et slikt samfunn vil iallfall ikke jeg ha. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Det var ingen som "la beslag på Håland". Det var forsinkelser med flyet som gjorde at han bare rakk den første delen av programmet. Skulle de droppet mottakelsen på slottet for alle de andre på laget? Skulle han gått ut alene i Oslos gater mens resten var på mottagelsen i en halv time? Håland valgte selv å prioritere motevisning for samarbeidspartneren sin Dolce Gabbana, og etter det jeg forstår hadde han ikke tenkt seg innom Norge i det hele tatt, før kongen inviterte.  Jeg ser enkelte kritisere Håland for dette, og det tenker jeg er litt smålig etter den innsatsen han har levert, men skal man først kritisere, så er det dessverre han selv som er rette adressat for kritikken, og ikke kongefamilien. 

Vet ikke helt jeg.

De visste jo aldri hvor langt de kom, tapte kampen og skulle da hjem.

Kronprinsens invitasjon kom rett etter kamp i garderoben, så Haaland og han andre fyren hadde jo ikke rukket å bestille noe da.

De hadde planlagt ferie tentativt. Og dette samarbeidet med DG kan heller ikke ha blitt landet på dato og kontraktsfestet mens de satt i garderoben før kronprinsen kommer inn.

Så dette skjedde åpenbart etterpå - og jeg synes det er skuffende at de to som deo ikke la flyturene til dagen etter eller på natt om de absolutt måtte rett avgårde.

Hadde det vært familien hans som var årsak hadde jeg skjønt det mer. Men det er Dolce og Gabanna - den klinger dårlig når over 100.000 nordmenn står klare i gatene for å heie. Men han om det. 

Meeeeeen over til kongen:

Jeg oppfattet deler av audiensen som at nordmenn selv trakk opp til Slottsplassen og Karl Johan gang etter gang.

Da ble det jo naturlig å sende landslaget ut til utsikten som har vært.

Og kongen la jo bare opp til kjapp prosess i veldig avslappet stemning. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er det jeg sier: Her skrives det innlegg om kalkulert sykdom. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (22 minutter siden):

Nå synes jeg politikerne i Norge burde røre på seg og ha "baller nok" til å sette foten ned for hvordan kronprinsparet opptrer;

MM utskrives fra sykehuset samme dag som sønnen skal påbegynne fotlenke-varetekt i nabohuset (som eies og økonomisk følges opp av kronprinsparet)

Tidligere narkodømt kjører galant inn til Skaugum (dette er far til fellesbarnet til MM)

Hvordan mener politikerne at vi skal se opp til denne familien? De er jo mer skandalebelagt enn de aller, aller fleste familiene i dette landet. Og Skaugum er blitt fengselfilial til Ila. Finnes der ikke grenser hva de kan gjøre og som det forventes bare skal aksepteres?

De har holdt kjeft under tiltale, rettergang og ved dom, men nå presiserer slottet at kronprinsparet vil støtte MBH i den fasen han er i nå... WTF! Har de ingen antenner ut mot ofre, folket og hvordan dette vil ta seg ut?

Tar seg ikke ut at tidligere narkodømt kjører galant

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Vet ikke helt jeg.

Kronprinsens invitasjon kom rett etter kamp i garderoben, så Haaland og han andre fyren hadde jo ikke rukket å bestille noe da.

De hadde planlagt ferie tentativt. Og dette samarbeidet med DG kan heller ikke ha blitt landet på dato og kontraktsfestet mens de satt i garderoben før kronprinsen kommer inn.

Så dette skjedde åpenbart etterpå - og jeg synes det er skuffende at de to som deo ikke la flyturene til dagen etter eller på natt om de absolutt måtte rett avgårde.

Hadde det vært familien hans som var årsak hadde jeg skjønt det mer. Men det er Dolce og Gabanna - den klinger dårlig når over 100.000 nordmenn står klare i gatene for å heie. Men han om det. 

Jeg oppfattet deler av audiensen som at nordmenn selv trakk opp til Slottsplassen og Karl Johan gang etter gang.

Leste et annet sted at det med fly handler om slottider, som de ikke ville fått etter kl 23. Men jeg er ikke uenig i at det kan stilles noen spørsmål ved enkeltes prioriteringer her, men det hører til i en tråd om de personene tenker jeg.

Helt enig i det du sier om kongen - det var jo en kort og avslappet seanse som på ingen måte "stjal" fra folket. Tvertimot virker det som kongens invitasjon bidro til at hele landslaget dro hjem samlet, istedet for å dra hver til sitt fra USA.

Men det er veldig rart at de ikke forsto av seg selv at det ville bli en feiring av dem uansett hvor langt de kom. De ble jo feiret på rådhusplassen da de var kvalifisert, så det kan ikke ha kommet som en overraskelse etter all roingen, at folk ønsket å hylle dem i Oslo.

• Liker 7
Skrevet
Kvittre skrev (9 minutter siden):

Tar seg ikke ut at tidligere narkodømt kjører galant

Nei, de bør alltid opptre litt rølpete :knegg:

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt jeg.

Samarbeidet med DG er ikke nytt,  de ( Erling og dama ) gikk  for dem i fjor og. Han gjorde om på flybilletten etter invitasjonen til kronprinsen. Og trodde jo han skulle rekke alt. Det er vel både familien og kontrakten med DG som var årsaken her.  Jeg skjønner godt at han gjorde som han gjorde, kjipt for han at flyet fra Miami var forsinka så han ikke kunne stille opp på alt som planlagt. 

det er nordmenn som trakk opp til Slottsplassen gang etter gang ja. Skulle vekke kongen. Kongen fikk jo kritikk her for at han ikke kom ut på balkongen for å vinke midt på natten, at han ikke var på slottet engang var visst ikke så nøye. 
synes alt var flott jeg, audiensen , roing og bussturen.  Bare synd ro ro ro airlines var forsinka, for Haaland, for fansen, for kongen som strengt tatt så litt sliten ut. Synes alle gjorde det beste ut av det. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

https://www.nettavisen.no/kjendis/slottet-kronprinsparet-onsker-a-bista-marius-i-varetekt/s/5-95-3147369

Sitat

Kommunikasjonssjef ved Slottet, Guri Varpe, skriver i en epost til Nettavisen at kronprinsparet vil bistå Høiby i varetekt:

– Marius Borg Høiby vil under soning av varetekt med fotlenke bo i en bolig han disponerer i Semsveien. Kronprinsparet ønsker å bistå han i den fasen han nå er i.

Hva har de tenkt å gjøre annerledes denne gangen mon tro?

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (43 minutter siden):

Det du skriver hopper mellom flere ulike hendelser og fremstiller dem som én sammenhengende skandale.

Men hva er det konkrete kritikkpunktet? At foreldre støtter sin sønn? At en tidligere domfelt besøker sitt eget barn? At en syk person skrives ut fra sykehus? Eller at varetekten gjennomføres på en måte retten har godkjent?

Det er mulig å være kritisk til hvert enkelt forhold, men det blir vanskelig å diskutere saklig når alt legges i samme kurv og presenteres som ett samlet bevis på noe større.

At de lat ham bo inne på Skaugum. Det meste andre blir problematisk kun fordi de lar den voldelige overgriperen bo der.

pøbelsara skrev (41 minutter siden):

Og så tenker jeg at det å støtte MBH i den situasjonen har er i, kan handle om å feks bistå til at han holder sin sti ren videre. 

Tenker du de har gjort en god jobb før med å holde ham på sin sti? Jeg tipper at å støtte ham betyr akkurat det de sier - å STØTTE ham, fortelle ham at han er en bra mann, at de er glade i ham, at ofrene var teite og straffen urettferdig og streng og at media er onde.

Keaton skrev (29 minutter siden):

Politikerne skal nekte kronprinsessen å dra hjem når legene sier det er ok? 
De skal blande seg inn i rettens avgjørelser? (Egentlig det samme som å avblåse maktfordelingsprinsippet vi bygger demokratiet vårt på). 
De skal hindre en far som ble dømt for (minst 25 år siden) å besøke sin sønn? 
Et slikt samfunn vil iallfall ikke jeg ha. 

Nei de kunne bare latt være å invitere en voldelige overgriper til å bo inne på Skaugum, så hadde man heller ikke trengt å la faren hans komme tin Skaugum. 

De kunne også med fordel strammet inn på lovene sånn at ikke MbH hadde fått mindre straff jo mer kriminalitet han utførte, og at man fikk reell straff for smugfilming av andres kjønnsorganer.

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Det har vi alle fått av landslaget. Er det ikke flott? 

Litt forskjellige forutsetninger der. Ikke så mange "vanlige dødelige" trenger fotballandslaget vårt for å bedre sitt eget omdømme, hvilket mange føler at kongehuset gjør.

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
trønder skrev (12 minutter siden):

Lurer på hva de legger i å "bistå i den fasen han er i". Jeg regner med at med fase må de sikte til varetekstfengslingen, men lurer også hva bistå faktisk innebærer.

De tar i hvert fall et veldig klart standpunkt om at de støtter han og vil være der for han. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
velociraptor skrev (9 minutter siden):

At de lat ham bo inne på Skaugum. Det meste andre blir problematisk kun fordi de lar den voldelige overgriperen bo der.

Tenker du de har gjort en god jobb før med å holde ham på sin sti? Jeg tipper at å støtte ham betyr akkurat det de sier - å STØTTE ham, fortelle ham at han er en bra mann, at de er glade i ham, at ofrene var teite og straffen urettferdig og streng og at media er onde.

Nei de kunne bare latt være å invitere en voldelige overgriper til å bo inne på Skaugum, så hadde man heller ikke trengt å la faren hans komme tin Skaugum. 

De kunne også med fordel strammet inn på lovene sånn at ikke MbH hadde fått mindre straff jo mer kriminalitet han utførte, og at man fikk reell straff for smugfilming av andres kjønnsorganer.

Jeg mener det er svært kritikkverdig at man lar ham sone på en kongelig eiendom. Trodde kanskje at kongehuset ville valgt å holde seg mer unna faren for nye potensielle skandaler. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Det var ingen som "la beslag på Håland". Det var forsinkelser med flyet som gjorde at han bare rakk den første delen av programmet. Skulle de droppet mottakelsen på slottet for alle de andre på laget? Skulle han gått ut alene i Oslos gater mens resten var på mottagelsen i en halv time? Håland valgte selv å prioritere motevisning for samarbeidspartneren sin Dolce Gabbana, og etter det jeg forstår hadde han ikke tenkt seg innom Norge i det hele tatt, før kongen inviterte.  Jeg ser enkelte kritisere Håland for dette, og det tenker jeg er litt smålig etter den innsatsen han har levert, men skal man først kritisere, så er det dessverre han selv som er rette adressat for kritikken, og ikke kongefamilien. 

Eller: de kunne ha lagt audiensen ETTER at landslaget fikk hilse på folket. Nesten 100 000 nordmenn hadde møtt opp for å hylle spillerne og deres innsats i VM. Det hadde ikke vært annet enn noen få turister på Slottsplassen med sine kamera hengende rundt halsen hvis Norges landslag ikke hadde kommet så langt i VM.

Landslagets innsats er sensasjonell - ikke Kongehuset. Uten denne innsatsen fra landslaget ville det vært lite oppmerksomhet rundt kongehuset og dets medlemmer, bortsett fra MBH og hans fotlenkesoning og anke samt MMs utskriving fra sykehuset. 

Kongehuset har dermed melket denne situasjonen så langt det er mulig å få det og kommunikasjonsavdelingen har gjort jobben sin parallelt med landslagets innsats. Dette er millioner i gratisreklame for det norske kongehus og det sankes positiv omtale. 

Hvor var kongehuset da det norske landslaget i hockey vant over Canada i VM og tok bronse tidligere i år? Ingen audiens på Slottet såvidt meg bekjent. Ingen kong Harald som ventet eller noen audiens på Slottet. 

https://www.vg.no/sport/i/5pLqb1/norsk-hockeysensasjon-slo-canada-og-tok-bronse-i-hockey-vm 

Men, den massive mengden av det norske folk var ikke like på der, som nå med fotballandslaget, derfor melkes det for alt det er verdt. Millioner av kroner i gratisreklame for kongehuset og dets medlemmer internasjonalt hvor de skinner ved siden av landslaget. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Litt forskjellige forutsetninger der. Ikke så mange "vanlige dødelige" trenger fotballandslaget vårt for å bedre sitt eget omdømme, hvilket mange føler at kongehuset gjør.

Hva er poenget ditt? Alle positiv reklame for Norge er selvfølgelig positivt for Norge - uansett utgangspunkt, og det er jo tilfeldig at VM kommer samtidig som dette rundt kongehuset/kongefamilien. 

• Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det er svært kritikkverdig at man lar ham sone på en kongelig eiendom. Trodde kanskje at kongehuset ville valgt å holde seg mer unna faren for nye potensielle skandaler. 

Jeg er helt enig med deg. De kunne valgt å støtte han på måter som ikke knytter han så veldig til dem selv personlig, men de velger å knytte han så nær til seg selv som de faktisk kan. 

Marius har tidligere vært med på ferier og reiser, de har drukket øl og kost seg, han har vært med på fester på slottet, vært en åpenbar del av kongefamilien og de har tilrettelagt for han økonomisk. Det blir interessant å se om det blir en endring her eller om forholdet og støtten vil fortsette som den tidligere har gjort, som om ikke noe skulle skjedd. 

Omdømmemessig tror jeg ikke det er smart at kronprisnparet og IA omgås han så nært som de har gjort tidlgiere. Selv om han ikke begår nye straffbare handlinger og holder seg rusfri kan jeg ikke se for meg at det vil være smart omdømmemessig å ha tett kontakt med krimielle og overgrepsdømte mennesker. Ei heller når disse er nære familiemeldlemmer. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
blvck skrev (25 minutter siden):

Lurer på hva de legger i å "bistå i den fasen han er i". Jeg regner med at med fase må de sikte til varetekstfengslingen, men lurer også hva bistå faktisk innebærer.

De tar i hvert fall et veldig klart standpunkt om at de støtter han og vil være der for han. 

Han er jo et nært familiemedlem de er glade i på tross av hans handlinger. Jeg syns det er fint at de ikke utstøtte ham, men forsøker å hjelpe ham med hans problemer som de har gjort tidligere ifm. behandling og rådgivning. Slik sett er han heldig som har en slik familie. Det er det ikke alle som har, og de vet uansett mer om MBHs liv enn vi gjør.

Han trenger sannsynligvis den hjelp og støtte familien kan gi, samt medisinsk og psykiatrisk behandling mens saken ankes og før han skal sone den dommen som kommer.

Han har en lang vei å gå, men han har ikke alltid bare vært et troll ifølge eksene hans og familien. Det er vel denne siden av ham de ønsker å ta vare på.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Når får vi muligheten til å stemme på om vi skal beholde kongehuset?

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...