Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Sånn er livet, Bild. Vi kan nesten ikke avlyse VM-deltakelse, prestere dårligere eller sette andre begivenheter på vent av hensyn til å la kongehusets skandaler "skinne", for å dra en mye benyttet metafor her.

Til sammenligning så har Statsminister Støre tatt  kun en tur over Atlanteren for å se på fotball -VM. Men så vidt jeg vet har ikke han behov for noe drahjelp fra landslaget for å skinne, han har nok ikke friheten til å kunne snu om programmene sine til å ta en impulstur til USA heller, vet ikke om statsminister budsjettet dekker slike turer på impuls  heller. Han er ikke en gallionsfigur. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge Bild (lenke nettopp lagt ut) sa Haaland at å få møte IA og få en klem av henne etter søndagens kamp var «Fantastisk!». 
Så, kan vi nå legge den ballen død?

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Krimskrans skrev (1 time siden):

IA uttalte i 18-årsdagsintervjuet med NRK at hun er opptatt av miljøet og prøver å spise minst mulig kjøtt. Upolitisk?? 🤷‍♀️

Selvfølgelig. Som du skriver var det i forbindelse med et intervju på myndighetsdagen. Slottet ville at det norske folk endelig skulle bli kjent med en pur ung, fremtidig dronning.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Keaton skrev (5 minutter siden):

Som å dra til Japan i flere dager for norsk mat, tenker du? Mens kona di er svært syk? 

Eller å dra til Palm Beach, til yoga og røkebalkong. Mens mann og barn er hjemme.

Etter at man frivillig har inngått et ekteskap som medfører en hel del plikter. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Hunter7 skrev (1 minutt siden):

I følge Bild (lenke nettopp lagt ut) sa Haaland at å få møte IA og få en klem av henne etter søndagens kamp var «Fantastisk!». 

Fikk ikke med meg lenken, men jeg syntes jo det var åpenbart selv før du skrev dette. Er ikke så vanskelig å lese kroppspråk og ansiktsuttrykk.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Hunter7 skrev (2 minutter siden):

Hva annet kunne han sagt?

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

I en slik sammenheng er jo ikke kongefamilien "folk". De er representanter og symboler for selve nasjonen, slik landslagsspillerne selv også representerer nasjonen i et VM. 

Og ellers, sånn privat og personlig sett, virker da Ingrid Alexandra og Sverre Magnus som to sympatiske og velmenende unge voksne som det ikke skulle være noe mindre stas å treffe hverken nå eller ellers enn det ville vært å treffe andre tilsvarende norske ungdommer som delte begeistringen over seieren. Helt underlig synspunkt.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Mulig, men ikke så dumt å tenke litt gjennom hva man sier på riksdekkende tv… NOAH fanget opp uttalelsene hennes med en gang og dagen etterpå ble disse brukt til inntekt for dem… «UPOLITISK»…

IA kan ikke noe for at aktivistorganisasjoner som NOAH benytter seg av enhver mulighet til å fronte dyrs rettigheter.

Endret av Holger Pan
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Hunter7 skrev (12 minutter siden):

Her er lenke til originalartikkelen i Bild:

https://m.bild.de/unterhaltung/royals-adel/norwegen-nach-wm-sieg-redet-niemand-mehr-ueber-marius-6a4b7539ad32e994f875d349?t_ref=https%3A%2F%2Fwww.bild.de%2Funterhaltung%2Froyals-adel%2Fnorwegen-nach-wm-sieg-redet-niemand-mehr-ueber-marius-6a4b7539ad32e994f875d349

Vinklingen fra den norske journalisten om hva Bild skriver er misvisende. 
Hvis man leser kilden, tegnes et adskillig mer nøkternt, medfølende, og kongebegeistret bilde. 
De fleste tyskerne liker nemlig Norge og er begeistret for landet, naturen, og ikke minst kongehuset. 

Så hvis man påpeker noe så innlysende som at kongehuset kan surfe på suksessen til fotballgutta etter tøffe år, så er man ikke nøktern, medfølende eller kongebegeistret? Det er på grensen til fanatisme. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Ikke noe problem, her er den:

https://m.bild.de/unterhaltung/royals-adel/norwegen-nach-wm-sieg-redet-niemand-mehr-ueber-marius-6a4b7539ad32e994f875d349?t_ref=https%3A%2F%2Fwww.bild.de%2Funterhaltung%2Froyals-adel%2Fnorwegen-nach-wm-sieg-redet-niemand-mehr-ueber-marius-6a4b7539ad32e994f875d349

Men ja, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor enkelte på død og liv alltid må tolke alt i verste mening og hevde at landslagspillerne smiler kun av høflighet og kutyme. Jeg så oppriktig glade mennesker søndag som sammen feiret noe hittil nærmest utenkelig i norsk fotball - uavhengig av navn og rang. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (På 2.7.2026 den 20.09):

Til opplysning så var ikke MM medlem av kongehuset da hun var med på dette programmet. Jeg forstår ikke hva som var kritikkverdig med at hun var med på dette, og vil gjerne at noen forklarer hvorfor de er så opptatt av dette. 

Og jeg er ganske lei av hinting og halvkvedede viser.

Hva er problemet? Hva har dette med kongehuset  å gjøre? Hvorfor er dette interessant i dag, mer enn 30 år etter?

Det å påpeke at Mette Marit stilte opp på sjekkeprogram på tv samtidig som hun var gravid med sin ekskjærestes kompis, er med på å bekrefte et mønster med sviktende dømmekraft når man ser dette opp mot det svært uheldige og pinlige vennskapet med Epstein hele 15 år senere. 10 år etter dette igjen, så er det mange som stiller spørsmålstegn ved hennes åpenbare støtte og generøse sponsing av den kriminelle, rusmisbrukende sønnen. 

Kanskje det å påpeke dette mønsteret indikerer at flere ikke ønsker at Norges neste dronning skal ha et langvarig mønster med dårlig dømmekraft? 

Uansett, er det noe man kan lese av denne tråden, så er det at det norske monarkiet er eksepsjonelt dyktige på å splitte befolkningen i stedet for å samle den.

Endret av Rastebenk
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Skrevet
Hunter7 skrev (Akkurat nå):

Men ja, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor enkelte på død og liv alltid må tolke alt i verste mening og hevde at landslagspillerne smiler kun av høflighet og kutyme. Jeg så oppriktig glade mennesker søndag som sammen feiret noe hittil nærmest utenkelig i norsk fotball - uavhengig av navn og rang. 

Det er ikke å tolke alt i verste mening å komme med en mening, eller i det hele tatt å lufte en tanke, om at kanskje ikke alle tenker helt likt.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

I en slik sammenheng er jo ikke kongefamilien "folk". De er representanter og symboler for selve nasjonen, slik landslagsspillerne selv også representerer nasjonen i et VM. 

Og ellers, sånn privat og personlig sett, virker da Ingrid Alexandra og Sverre Magnus som to sympatiske og velmenende unge voksne som det ikke skulle være noe mindre stas å treffe hverken nå eller ellers enn det ville vært å treffe andre tilsvarende norske ungdommer som delte begeistringen over seieren. Helt underlig synspunkt.

De er symboler for nasjonen. På et annet nivå så har familien også dessverre blitt symboler for mye annet, som står i sterk kontrast til det regimet toppidrettsutøvere lever etter.

Jeg vil påstå at den jevne norske ungdom har vesentlig mer å fare med enn disse to. Prinsen virker foreløpig sympatisk nok, men har vel gått på tomgang en lang periode.

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

I aller høyeste grad politisk. Dyrevelferd uttaler de seg sjelden eller aldri om, men miljøengasjement har jo vært politisk korrekt lenge så det flagger de for det det er verdt.

Hva med å bruke stillingene sine for å framheve norsk matproduksjon… 🤷‍♀️

Sånn som kronprinsen gjorde i Japan forleden?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

De er symboler for nasjonen. På et annet nivå så har familien også dessverre blitt symboler for mye annet, som står i sterk kontrast til det regimet toppidrettsutøvere lever etter.

Jeg vil påstå at den jevne norske ungdom har vesentlig mer å fare med enn disse to. Prinsen virker foreløpig sympatisk nok, men har vel gått på tomgang en lang periode.

Det er en stygg påstand. Ingrid Alexandra og Sverre Magnus har på ingen som helst måte blitt symboler for "mye annet" - de har ikke gjort en flue fortred. 

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
Hunter7 skrev (5 minutter siden):

Det så jeg også.

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Det er en stygg påstand. Ingrid Alexandra og Sverre Magnus har på ingen som helst måte blitt symboler for "mye annet" - de har ikke gjort en flue fortred. 

Har IA og SM dannet sin helt egne, lille familienhet?

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

IA uttalte i 18-årsdagsintervjuet med NRK at hun er opptatt av miljøet og prøver å spise minst mulig kjøtt. Upolitisk?? 🤷‍♀️

Er det politikk? Skjønner uansett ikke greia, fordi hun har et liv og en jobb som innebærer mange flyturer, burde hun da spise mest mulig kjøtt? I forrige uke ble hun kritisert her for gjenbruk med samme argument . Hun er opptatt av miljøet og finner er balanse , tenker jeg.  

• Liker 10
Skrevet

Tråden er ryddet for hets og svar til dette.

• Liker 1
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Her sier hun at hun skulle ha sjekket bakgrunnen nøyere. Da er det nærliggende å lese dette dithen at hun sjekket, men ikke nøye nok.

I løpet av tre års vennskap greide hun aldri å få med seg det som var allment kjent om JE på den tiden, altså. Plausibelt?

I tillegg; Hun var ikke klar over omfanget og karakteren av de kriminelle handlingene. 

Si at du ikke vet NOEN TING om kriminelle handlinger, er det ikke mer hensiktsmessig å formulere seg annerledes?

- Kronprinsessen var ikke klar over de kriminelle handlingene 

vs

- Kronprinsessen var ikke klar over omfanget og karakteren av de kriminelle handlingene. 

For meg betyr dette to forskjellige ting. Den første setningen viser til at hun ikke visste. Den andre; Hun visste at det forelå kriminelle handlinger, men ikke hvor alvorlige de var. Og det er jo den setningen som har blitt narrativet. 

Jeg synes det er fryktelig rart at slottets pr-avdeling ikke har benyttet seg av uttalelsen «var ikke klar over» i stedet for «var ikke klar over omfang og karakter», gitt at det faktisk stemmer at hun ikke visste noen ting om JE sin historikk.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...